یک مقام آمریکایی فاش کرد

پیشنهاد اوباما برای مذاکره 4 تا 5 ماهه با ایران

۲۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۱۰۲۷۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
آمریکا احتمالا برای مذاکره یک چارچوب زمانی 4 تا 5 ماهه در نظر می گیرد و در صورتی که موفقیتی حاصل نشود؛ امکان دارد به سوی استفاده از گزینه نظامی پیش برود.
پیشنهاد اوباما برای مذاکره 4 تا 5 ماهه با ایران

دیپلماسی ایرانی: یک مقام عالی رتبه آمریکایی اعلام کرده است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد به ایران پیشنهاد مذاکرات مستقیم بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را ارائه کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از گفت و گوی این مقام ناشناس با کانال 10 تلویزیون اسرائیل گزارش داد: این تصمیم شامل هیچگونه هماهنگی یا مشاوره با اسرائیل نبوده است. بنابر این گزارش، آمریکا احتمالا برای مذاکره  یک چارچوب زمانی 4 تا 5 ماهه در نظر می گیرد و در صورتی که موفقیتی حاصل نشود؛ امکان دارد ایالات متحده به سوی استفاده از گزینه نظامی پیش برود. این گزارش چند ساعت پس از آن منتشر شد که روزنامه گاردین به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد اسرائیل در پشت پرده درز اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران به بیرون قرار دارد.

در همین حال اسرائیل نیز بار دیگر سخن پراکنی در مورد ایران را از سر گرفته است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه مدعی شد که باید در سال 2013 با مشکل ایران برخورد شود.

تایمز اسرائیل با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص تصمیم اوباما برای مذاکره با ایران نوشت، به این ترتیب واشینگتن نهایتا 5 ماه دیپلماسی برای ایران در نظر می گیرد و در صورت به نتیجه نرسیدن آن به اقدام نظامی محتمل خواهد بود. این در حالی است که گزارشگر شبکه 10 تلویزیون اسرائیل اینگونه نتیجه گیری کرده است که اوباما با این اقدام نتانیاهو را دور می زند و اسرائیل را از این دایره کنار می گذارد. به گفته وی شخص اوباما نیز بر این باور است که نخست وزیر اسرائیل در نشست اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ای ایران به رسانه ها دخالت داشته است. موضوعی که دو ما قبل، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به آن اشاره کرده بود اما چندی بعد، یوکیا آمانو؛ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این اتهام را رد کرد. عباسی در آن زمان گفته بود برخی اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران از طریق آژانس در اختیار گروه های تروریستی قرار می گیرد.  

همچنین گزارش گاردین حاکی از آن است که اسرائیل به منظور افزایش فشار بین المللی علیه ایران این اطلاعات را به بیرون درز داده است.

گفتنی است در گزارش کانال 10 تلویزیون اسرائیل آمده است، اوباما پیش شرط هایی را برای مذاکره با ایران در نظر گرفته که شامل تعلیق غنی سازی با خلوص بالا، تامین مجوز های لازم برای دسترسی کامل بازرسان به سایت های هسته ای و نظارت گسترده بر تاسیسات هسته ای ایران است. بنابر این گزارش تصمیم آمریکا برای خودداری از هرگونه مداخله نظامی در سوریه در حال حاضر، از این واقعیت سرچشمه می گیرد که اوباما نمی خواهد با ایجاد یک جبهه جنگ تازه در منطقه، موضوع ایران به حاشیه رانده شود.

به این ترتیب آمریکا در صورتی که فرصت 4 یا 5 ماهه برای مذاکره با ایران از آغاز سال آینده میلادی محاسبه شود، این زمان در ماه های آوریل یا می به پایان می رسد که طبق برخی برآوردها ، ایران تا آن زمان می تواند به پتانسیل تولید سلاح هسته ای دست پیدا کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اسرائیل اوباما برنامه های هسته ای آمریکا مذاکره


نظر شما :