سایه مساله هسته ای تهران بر مجمع عمومی سازمان ملل

ایران در متن سخنرانی اوباما و نتانیاهو

۰۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۰۷۲۳۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
مقامات کاخ سفید در گفت و گو با روزنامه هاآرتص اعلام کردند باراک اوباما در جریان سخنرانی خود که امروز عصر(سه شنبه) انجام می شود پیام قاطع شفافی برای برنامه های هسته ای ایران ارسال می کند اما از اینکه برای تهران آن گونه که مد نظر نتانیاهو است، خط قرمز تعیین کند؛ خودداری خواهد کرد.
ایران در متن سخنرانی اوباما و نتانیاهو

دیپلماسی ایرانی: هرچند اختلافات اسرائیل و آمریکا بر سر نحوه برخورد با مساله هسته ای ایران در هفته های اخیر علنی تر شده، اما در آستان سفر بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، مقامات کاخ سفید از بخش هایی از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا پرده برداشتند.

مقامات کاخ سفید در گفت و گو با روزنامه هاآرتص اعلام کردند باراک اوباما در جریان سخنرانی خود که امروز عصر(سه شنبه) انجام می شود پیام قاطع شفافی برای برنامه های هسته ای ایران ارسال می کند اما از اینکه برای تهران آن گونه که مد نظر نتانیاهو است، خط قرمز تعیین کند؛ خودداری خواهد کرد.

یک مقام کاخ سفید در این زمینه اظهار داشت: ما یک خط قرمز داریم و آن همانگونه که رئیس جمهور به آن اشاره کرده بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای است. وی ادامه داد: ما این موضوع را به موازات عمل نکردن جمهوری اسلامی به تعهداتش در مساله هسته ای ، مطرح خواهیم کرد. بنابراین مجمع عمومی سازمان ملل فرصت دیگری در اختیار اوباما قرار می دهد تا تصریح کند نمی توان به ایران اجازه داده به سلاح هسته ای مجهز شود. این در حالی است که باراک اوباما در گفت و گویی که روز یکشنبه در گفت و گو با برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس ضمن مخالفت با درخواست نتانیاهو به منظور تعیین خط قرمز برای ایران ، این در خواست را یک هیاهو توصیف کرده بود. گفتنی است دفتر نتانیاهو هنوز به این مصاحبه تلویزیونی واکنش نشان نداده است.

اظهارات اوباما در شرایطی مطرح شد که کاخ سفید می کوشد اختلافات علنی بین  آمریکا و اسرائیل بر سر موضوع ایران را کاهش دهد. هرچند که رئیس جمهور آمریکا هم اکنون از سوی جمهوریخواهان به دلیل تعیین نکردن وقت ملاقاتی با نتانیاهو که چهارشنبه راهی نیویورک می شود، مورد انتقاد قرار گرفته است. از سوی دیگر شماری از اعضای یهودی کنگره و سنا از حزب اوباما، از نخست وزیر اسرائیل به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتقاد می کنند.

نتانیاهو پیش از این اعلام کرده بود که در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مساله هسته ای ایران را پیش می کشد. گزارش ها حاکی از آن است که ران درمر، مشاور سیاسی وی در راس تیمی از کارشناسان مسئولیت آماده کرده متن سخنرانی نتانیاهو را بر عهده دارد. البته نتانیاهو نیز شخصا در این زمینه دخالت دارد و پیش از آماده شدن متن نهایی، تعداد زیادی از پیش نویس ها را مطالعه خواهد کرد. یکی از منابع نزدیک به دفتر نتانیاهو در توصیف متن سخنرانی وی گفته است که ایران ، ایران و باز هم ایران در محور های این سخنرانی قرار دارد. این در حالی است که پیش از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در روز پنجشنبه، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند. وی که روز یکشنبه در راس هیاتی بالغ بر 100 نفر وارد نیویورک شده ، گفت و گو های متعددی با رسانه های غربی انجام داده و در تمامی این مصاحبه ها ضمن حمایت از حقوق هسته ای ایران، بار دیگر انگشت اتهام خود را به سوی اسرائیل نشانه رفته است. رئیس جمهور ایران اعلام کرد اسرائیل ریشه ای در تاریخ خاورمیانه ندارد، در حالی که ایران هزاران سال قدمت دارد، تنها 60 یا 70 سال از عمر اسرائیل می گذرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو آمریکا اوباما مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی


نظر شما :