واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین به دعوت همزمان ایران

هنیه یا عباس، مساله این است

۰۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۰۵۹۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه غیرمتعهدها در تهران
مقام های ایرانی در جایگاه میزبان نشست عدم تعهد از محمود عباس و اسماعیل هنیه دو رقیب قدیمی در معادلات داخلی فلسطین برای حضور در تهران دعوت به عمل آوردند
هنیه یا عباس، مساله این است

دیپلماسی ایرانی : برگزاری نشست عدم تعهدها در تهران جار و جنجال بسیاری در رسانه های فلسطینی به راه انداخته است. تهران به عنوان رئیس آتی عدم تعهد و میزبان نشست در سال 2012 میلادی ، هم برای اسماعیل هنیه نخست وزیر قانونی و منتخب فلسطین که کنترل نوار غزه را عهده دار است دعوتنامه ارسال کرده و هم برای محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان که خود را تنها مقام مشروع برای حضور در نشست عدم تعهد می داند. در حالی که محمود عباس پیش از این با وجود مخالفت های رژیم صهیونیستی از حضور در ایران برای شرکت در نشست عدم تعهد سخن گفته و به هشدارهای تل آویو اندک اهمیتی نشان نداده بود، این بار با اطلاع از دعوت شدن رقیب سیاسی خود به تهران تهدید به بایکوت این نشست کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، وزیر امور خارجه فلسطین از مقر تشکیلات خودردان فلسطین در رام الله با اعلام بیانیه ای هشدار داد که در صورت حضور اسماعیل هنیه در تهران، وی بی توجه به تبعات عدم شرکت در نشست عدم تعهدها به تهران نخواهد آمد.
سخنگوی حماس 24 ساعت پیش از این موضع گیری تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده بود که هنیه به دعوت رئیس جمهوری ایران در نشست عدم تعهد که  در تاریخ های 30 و 31 آگوست برگزار خواهد شد شرکت می کند. در بیانیه ای که از سوی جنبش حماس اعلام شده است به جزئیاتی نظیر اینکه آیا هنیه بر روی صندلی مخصوص فلسطین در نشست تکیه خواهد زد یا به عنوان مهمان غیررسمی در تهران حضور می یابد ، اشاره ای نشده است. البته این مقام حماس تاکید کرد که اسماعیل هنیه به عنوان نخست وزیری که فلسطینی ها در جریان آخنی انتخابات مشروع در سال 2006 انتخاب کردند، بدون توجه به حضور یا عدم حضور محمود عباس در تهران به نشست عدم تعهد خواهد رفت. البته وی اعلام کرد که در صورتی که رام الله تمایلی به اعزام هیات مشترک داشته باشد ، حماس مخالفتی نخواهد کرد.
در ایران سخنگوی وزیر امور خارجه رامین مهمان پرست تاکید کرد که تهران اسماعیل هنیه را به عنوان مهمان مخصوص به نشست عدم تعهدها دعوت کرده است. محمود عباس در حال حضار ریاست تشکیلات خوگردان فسطین در کرانه باختری را عهده دار بوده و از سوی جامعه جهانی مسئوا دولت فلسطین به حساب می آید.پیش از جنجال به راه افتاده در فلسطین بر سر دعوت همزمان تهران از هنیه و عباس ، ابومازن ماه گذشته میلادی در سخنانی تاکید کرده بود که برای نخستین بار به منظور شرکت در نشست عدم تعهد به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد.
کمیته اجرایی نهاد آزادی فلسطین با توجه به این حرکت تهران در دعوت از دو مقام فلسطینی که رقیب هم به حساب می آیند گفت: درست در روزهایی که آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی کمپین سیاسی احمقانه ای را علیه محمود عباس به راه انداخته و او را رئیس جمهوری مشروع فلسطین نمی داند ، دعوت تهران از اسماعیل هنیه برای حضور در نشست عدم تعهد به عنوان نماینده فلسطین همصدایی با تل آویو به حساب می آید.
اواخر هفته گذشته بود که لیبرمن وزیر امورخارجه تندروی رژیم اسرائیل و رهبر حزب بیت نا این رژیم عباس را به راه انداختن شبکه تروریسمی سیاسی علیه تل آویو در سطح بین المللی متهم کرده و هشدار داد که ابومازن همان اندازه برای فلسطینی ها خطرناک است که اسماعیل هنیه در غزه. نام ایران از سالهای گذشته به عنوان متحد حماس در معادلات داخلی فلسطین به گوش رسیده و تشکیلات خودگردان فلسطین را به این باور رسانده است که تهران با جریان سکولار فتح میانه خوبی نداشته و نخواهد داشت. رئیس جمهوری فلسطین محمود عباس بر مبنای همین اختلاف با تهران بارها و بارها ایران را به تلاش برای اختلاف افکنی میان گروه های سیاسی فعال در فلسطین متهم کرده است.
در آوریل سال 2011 بود که حماس و فتح پس از گذشت قریب به 5 سال خصومت ورزی سیاسی و دوپاره کردن فلسطین به دو بخش کرانه باختری و نوار غزه اعلام آشتی ملی کردند. در آن زمان دو طرف تاکید کردند که تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در ماه می سال جاری دولتی ائتلافی از دو طرف تشکیل خواهند داد. با مسکوت ماندن این طرح آشتی ملی باز هم تکلیف انتخابات ریاست جمهوری و مسائل حقوقی در فلسطین نامشخص مانده است.
سلام فیاض که از سوی محمود عباس پس از بروز اختلاف میان حماس و فتح در سال 2006 میلادی، عنوان نخست وزیر را به خود اختصاص داده بود با انتقاد از دعوت همزمان تهران از دو مقام فلسطینی برای شرکت در نشست عدم تعهد آن را ضربه محکمی به اتحاد ملی در فلسطین خواند.
نشست عدم تعهد در تهران در حالی برگزار می شود که چهره هایی چون بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و محمد مرسی رئیس جمهوری تازه نفس مصر از اصلی ترین مهمان های برجسته آن به حساب می آیند.
ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: فلسطین محمود عباس


نظر شما :