موفقيت احتمالى حزب حاکم فرانسه در انتخابات پارلمانى

۲۱ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۰:۰۱ کد : ۲۰۶ اخبار اصلی
"ادوارد بالادور" نخست وزیر اسبق و "فیلیپ دوست بلازی" وزیر امور خارجه سابق فرانسه از کانديدهاى مشهور انتخابات هستند.هفدهم ژوئن نتيجه آريش سياسى پارلمان مشخص مى شود.

انتخابات پارلمانی فرانسه از روز يکشنبه دهم ژوئن با حضور مقامهاى فرانسوى و مردم این کشور در پای صندوق های رای برای انتخاب بیش از 570 نماینده مجلس فرانسه و برای یک دوره 5 ساله انتخاب کنند. آغاز شده است.

 

انتخابات پارلمانی فرانسه از ساعت 8 صبح به وقت فرانسه ( 9 و30 دقيقه به وقت تهران) آغاز شده است. انتخابات پارلمان فرانسه می تواند به عنوان موتوری برای آغاز اصلاحات "نیکولا سارکوزی" رئیس جمهور جدید فرانسه باشد.

 

اگر حزب UMP فرانسه ( حزب طرفدارآقاى سارکوزی ) بتواند بار دیگر اکثریت کرسی های مجلس را تصاحب کند آنگاه سارکوزی با خیالی آسوده تر اصلاحاتی از قبیل کاهش نرخ بیکاری، بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نارضایتی مردم از دولت را به پیش خواهد برد.

 

هر چند حزب راست گرای UMP در دور قبل نیز اکثریت کرسی های مجلس فرانسه را در اختیار داشت، اما به دلیل اختلاف نظرهای موجود میان دولت "ژاک شیراک" ومجلس، حزب طرفدار سارکوزی نتوانست از این اکثریت آرا سود لازم را ببرد.

 

در انتخابات پارلمانى فرانسه همانند انتخابات ریاست جمهوری این کشور که چندی پیش برگزار شد رقابت اصلی میان حزب UMP و سوسیالیست ها خواهد بود که پیش بینی ها حاکی از شکست محتمل سوسیالیستها است.

 

بر اساس نظر سنجی های انجام شده، حزب راست گرای فرانسه در این انتخابات نیز اکثریت کرسی های مجلس را تصاحب خواهد کرد و آرای سوسیالیست ها به کمتر از آرای دوره قبل خواهد رسید.

 

بر اساس این نظر سنجی ها، حزب UMP  در انتخابات در مجموع 430 کرسی از مجموع 577 کرسی را تصاحب می کند. در دوره گذشته این حزب 359 کرسی را از مجموع کرسی های مجلس ملی فرانسه به دست آورده بود.

 

این نظر سنجی ها نشان می دهد سوسیالیست ها نیز در انتخابات پارلمانى می توانند 140 کرسی را از مجموع کرسی های مجلس ملی فرانسه تصاحب کنند و این در حالی است که در دور قبلی مجلس ملی فرانسه، سوسیالیست ها 149 کرسی را در اختیار داشتند.

 

در انتخابات پارلمانى هر حزبی که بتوانند از مجموع کرسی های مجلس 289 کرسی را تصاحب کند، اکثریت مجلس را در اختیار خواهد داشت. نتیجه روز 17 ژوئن مشخص خواهد شد.

 

 

انتخابات پارلمان، یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه(یکشنبه 16 اردیبهشت) برگزار می شود که طی آن نیکولا سارکوزی با کسب 6/53 درصد آراء به عنوان بیست و سومین رئیس جمهوری فرانسه برگزیده شد و روز 16 می(26 اردیبهشت) رسما جای شیراک را در الیزه گرفت.

 

نتایج نظرسنجی پنج موسسه "ایپسوس"، "سوفرس"، "ب.و.آ" و"ث.اس.آ" و "ایفوپ" حاکی است که حزب یو.ام.پ اکثریت کرسی های مجلس ملی آینده فرانسه را به خود اختصاص خواهد داد.

 

نظرسنجی موسسه ایپسوس درصد پیروزی حزب "یو.ام.پ" و متحد راست میانه آن یعنی حزب "یو.د.اف" را ‪ ۴۱/۵درصد ارزیابی کرده و موسسه های نظرسنجی "سوفرس"، "ب.و.آ" و"ث.اس.آ" نیز درصد آراء این حزب حاکم را ‪ ۴۲درصد و موسسه نظرسنجی "ایفوب "این میزان را ‪ ۴۱درصد پیش بینی کرده اند.

 

این موسسه های نظرسنجی همچنین میزان آرای حزب سوسیالیست فرانسه را بین ‪ ۲۶تا ‪ ۳۰درصد پیش بینی می کنند.

بر اساس این نظرسنجی ها، حزب جدید "جنبش دموکراسی" به رهبری "فرانسوا بایرو" در حدود هشت درصد و جبهه ملی بین چهار تا شش درصد و حزب کمونیست بین سه تا چهار درصد آراء را از آن خود خواهند کرد.

 

این نظرسنجی ها می گويند که با توجه به میزان آراء احتمالی حزب یو.ام.پ و احزاب متحد آن یعنی "یو.د.اف" و "یو.ا.اف"، پیش بینی می شود که جناح راست فرانسه بین ‪ ۴۲۰تا ‪ ۴۶۰کرسی مجلس ملی فرانسه را کسب کند.

 

در همین حال، حزب سوسیالیست فرانسه که نسبت به پیروزی جناح راست فرانسه در این انتخابات نگران است، به مردم هشدار داده است که نگذارند تا قدرت در دست رئیس جمهوری و مجلس متمرکز شود، زیرا کشور به جناح مخالف احتیاج مبرم دارد

 

درحالی انتخابات پارلمانی فرانسه از صبح دهم ژوئن آغاز شده  که حدود 45 میلیون رای دهنده فرانسوی شاهد حضور بی سابقه زنان در این انتخابات هستند و این شانس برای تکرار تجربه حضور عجیب و شگفت آور زنان در کابینه دولت فرانسوا فیون، وجود دارد.

 

حزب اتحادیه جنبش مردمی فرانسه در حال حاضر اکثریت کابینه فرانسه را در اختیار دارد، برای کسب قدرت در مجلس ملی نیز تلاش می کند و این درحالیست که با حضور بیش از هفت هزار و 500 کاندیدا، نظرسنجی ها پیروزی حزب حاکم فرانسه را پیش بینی می کنند.

 

البته باید یادآور شد در چند دوره حاکمیت مطلق حزب اتحادیه جنبش مردمی فرانسه در این کشور، این حزب در این سال ها همچنین قدرت مطلق در مجلس ملی نیز به شمار می رفته است.

 

در همین حال، می بینیم که "فرانسوا بایرو" از نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، با حزب تازه تاسیس خود در این انتخابات شرکت کرده است، اما شانس زیادی برای کسب اکثریت در مجلس ندارد.

 

"سگولن رویال" دیگر نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که ازسوی حزب سوسیالیست و البته با حمایت همسرش که ریاست این حزب را برعهده دارد؛ هفته گذشته تلاش بسیاری از لحاظ سیاسی و روانی برای کسب امتیاز در مجلس ملی انجام داد.

 

سوسیالیست ها تاکید دارند که اگر کابینه و مجلس هردو در اختیار یک حزب باشد، آن وقت فضاى سوءاستفاده برای آنان فراهم خواهد شد و وجود یک مخالف دراین بین بسیار لازم و حیاتی است.

 

44 میلیون و 500 هزار فرانسوی امروز با حضور در صندوق های رای باید از بین هفت هزار و 639 کاندیدا ، 577 نفر را انتخاب کنند که البته امروز مرحله اول انتخابات برگزار می شود و هفته آینده در روز 17 ژوئن ، مرحله دوم و نهایی این انتخابات برگزار خواهد شد. شرط حضور در مرحله دوم کسب دستکم 5/12 درصد امتیاز است.

 

در بین کاندیداهای مطرح در این انتخابات، چهره های مشهور سیاسی فرانسه حضور دارند  که  از جمله آنان می توان به "ادوارد بالادور" نخست وزیر اسبق و "فیلیپ دوست بلازی" وزیر امور خارجه سابق فرانسه اشاره کرد.

 

نکته قابل توجه دیگر در بین شرکت کنندگان، متوسط سنی آنان است که از 23 سال شروع می شود و تا 86 ساله نیز ادامه دارد. درمجلس ملی سال جاری شمار زنان حاضر در این مجلس نسبت به سال های گذشته با رشد بیشتری روبرو خواهد شد. حضور سه هزار و 177 از خانم ها  در این انتخابات تائیدی بر این مدعاست.

 

در عين حال حضور بیش از 41 درصدی زنان در بین کاندیداهای شرکت کننده، یک رکورد  تاریخی در جمهوری فرانسه به شمار می رود. در حال حاضر 3/12 درصد از شمار نمایندگان مجلس ملی فرانسه را زنان تشکیل می دهند که با این درصد، فرانسه در رتبه هشتاد وچهارمین جهانی قرار دارد.


نظر شما :