سه ضلع اقتداری که رخ‌نمایی کرد

مثلث قدرت ایران

۰۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۹۰۱۸ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
کیوان محله‌ای در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پس از عملیات موفق وعده صادق ۱ و ۲ همه جهان و به ویژه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا، با تجربه گوشه ای از توانایی وسیع اقتدار نظامی ایران متوجه دقت، پیشرفت و قدرت موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در نقطه زنی، رادار گریزی و حجم آن شدند و برای اولین بار افسانه و دروغ نفوذ ناپذیری و عظمت پدافند دفاعی شان به صورت فزاینده ای زیر سوال رفت.
مثلث قدرت ایران

نویسنده: کیوان محله‌ای، کارشناس اقتصادی

دیپلماسی ایرانی: پس از اقدام شنیع و ابلهانه رژیم صهیونیستی که از طریق حمله نظامی و با کمک متحدان غربی خود خاک مقدس کشورمان را مورد حمله هوایی قرار داد و شهادت تعدادی از مدافعان غیور وطن مان را موجب شد، در عرض کمتر از ۲۴ ساعت، ابعاد جدیدی از قدرت، ثبات و امنیت جمهوری اسلامی ایران به همگان نمایان و اثبات شد. این نمایش اقتدار در سه وجه نمود پیدا کرد:

۱- نیرومندی همه جانبه نظامی:

پس از عملیات موفق وعده صادق ۱ و ۲ همه جهان و به ویژه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا، با تجربه گوشه ای از توانایی وسیع اقتدار نظامی ایران متوجه دقت، پیشرفت و قدرت موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در نقطه زنی، رادار گریزی و حجم آن شدند و برای اولین بار افسانه و دروغ نفوذ ناپذیری و عظمت پدافند دفاعی شان به صورت فزاینده ای زیر سوال رفت.
این بار، گستاخانه حمله ای را تدارک دیدند و به احتمال زیاد هدفشان محک زدن سیستم پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود که در این زمینه نیز تکنولوژی، چابکی و آمادگی نیروهای مسلح، هم دشمن را متوجه قدرت دفاعی و بازدارندگی کشورمان کرد، هم آرامش و امنیت را برای ایران و ایرانی به ارمغان آورد. نمایش قدرت پدافندی و تدافعی کشورمان دو پیام دیگر نیز داشت: اولا قوت قلبی بود برای نیروهای مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان، ثانیا، هشداری بود به هم پیمانان رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در مورد هدف قرار دادن دشمنان خود مقتدرانه و با موفقیت عمل می‌کند، بلکه در دفاع از تمامیت ارضی و جان شهروندان خود نیز نه تعارفی دارد و نه ضعیف است.

۲- قدرت دیپلماتیک:

در اثنای هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیروت در لبنان، سفر مقتدرانه رئیس محترم مجلس شورای اسلامی کشورمان مجدد پیام اقتدار را این بار در عرصه سیاسی و دیپلماتیک به دوستان و دشمنان منطقه ای مخابره کرد و نشان دهنده حمایت سیاسی  و نقش آفرینی تمام ارکان قدرت کشورمان در سیاست خارجه و اقتدار ملی بود. به علاوه، سفرهای متعدد به کشورهای منطقه و ایجاد گفتمان دیپلماتیک و رایزنی سیاسی توسط وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز، خود گواه فعالیت هماهنگ، منسجم و دقیق قوای سیاسی کشورمان همراه و همگام با قوای نظامی و نیروهای مسلح بود. نتیجه چنین انسجام و تدبیری درست بود که پس از حمله هوایی رژیم شنیع صهیونیستی، اکثر کشورهای منطقه این حمله را به شدت و رسما محکوم کنند و ضمن حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران، متوجه قدرت و درایت در دفاع از مرزها و منافع ملی کشورمان بشوند و به عمق آن پی بردند.

۳- توانمندی اقتصادی و انسجام ملی:

بر خلاف انتظار دشمن، حمله بزدلانه آنها سریعا، با قدرت و با کمترین خسارت دفع شد. رژیم صهیونیستی امیدوار بود که با ضربه نظامی بتواند آشوب اجتماعی و اختلال اقتصادی ایجاد کند و به این طریق بلکه برای خود بازدارندگی و برای حاکمان کشورمان عدم تمرکز ایجاد کند. ولی حمله رژیم صهیونیستی نتیجه معکوس داشت و باعث شگفتی همگان شد: نه تنها التهاب و آشوب اقتصادی ایجاد نشد، بلکه در عرض چند ساعت، قیمت دلار و سکه ریزشی و بازار سرمایه تقویت شد. این نمایش انسجام اقتصادی، ماحصل اقتدار نظامی و دفاعی، فعالیت دیپلماتیک و نقش آفرینی بین المللی و در آخر و مهم تر از همه اعتماد و اتکا مردم و فعالین اقتصادی به حکومت شان و آگاهی آن ها از پتانسیل ارزشمند اقتصادی کشور عزیزمان بود. همزمانی خبر خودکفایی کشورمان در تولید گندم (در همان روز) نیز مزید بر علت چنین خود آگاهی از توانمندی های اقتصادی برای تک تک ایرانی ها شد.
این در حالی است که، به گزارش خبرگزاری سی ان ان در مهر ماه سال جاری، اقتصاد خود رژیم صهیونیستی با بحران بی سابقه اقتصادی مواجه است که ادامه جنگ را نه تنها برای خود رژیم بلکه برای آمریکا نیز دشوار می‌کند. بر اساس داده های رسمی، هزینه جنگ برای رژیم تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۶۶ میلیارد دلار خواهد رسید که حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم است. همچنین کاهش چند باره و پی در پی رتبه بندی اعتباری رژیم توسط موسسات رتبه بندی بین المللی فیچ، مودیز و استاندارد اند پورز به احتمال زیاد هزینه استقراض این رژیم را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

در جمع بندی یادآوری و تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به عنوان هژمون بی بدیل منطقه غرب آسیا، دیگر نه کارت بازی و تاثیرپذیر، بلکه بازیگر قوی و تاثیرگذار است و در هر سه عرصه نظامی-دفاعی، دیپلماتیک و اقتصادی نقش آفرینی و روند سازی می کند.

کلید واژه ها: ایران قدرت ایران قدرت پدافندی ایران و اسرائیل حمله اسرائیل به ایران اقتصاد ایران قدرت منطقه ای قدرت منطقه ای ایران جمهوری اسلامی ایران مردم ایران


( ۱۸۵ )

نظر شما :

محمد سلیمانی ۰۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۷
ما ملت ایران جاودانه ایستاده ایم
سرگی پاشا ۰۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۱
دیگر زمان تنها تصمیم گرفتن گذشته تمام تصمیمات را به عهده ملت واگذار کنید ضرر نخواهید کرد