دستاوردها و انتظارات

ایران بعد از طوفان الاقصی

۱۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۸۰۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
زهرا اله دادیان فلاورجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انجام عملیات وعده صادق که بخش کوچکی از قدرت نظامی ایران را نشان داد به‌طرف های غربی ثابت کرد که ایران در موضوع امنیت خود با کسی شوخی ندارد.
ایران بعد از طوفان الاقصی

نویسنده: زهرا اله دادیان فلاورجانی، کارشناس ارشد روابط بین الملل  

دیپلماسی ایرانی: از بعد از بیانیه بالفور که به تشکیل دولت اسرائیل منجر شد همیشه این فلسطینی‌ها بودند که با صهیونیست‌ها برای رهایی قدس شریف درگیر بودند. درگیری دیگر کشورهای عربی نهایتا به شکست و شناسایی اسرائیل به عنوان یک کشور منجر شد تا اینکه در 16 مرداد سال 1358 امام خمینی (ره) در پیامی تاریخی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز قدس اعلام کرد و حمایت علنی جمهوری اسلامی را از انتفاضه فلسطین به جهانیان اعلام کرد. از آن تاریخ به بعد ایران یکی از حامیان بزرگ مردم فلسطین در جهان شناخته می‌شود.

البته ایرانی که مورد تجاوز عراق قرار گرفت و دشمن بزرگی برای ابرقدرت‌های جهان آن روز، یعنی شوروی و امریکا بود اینک به دشمن اسرائیل نیز بدل شده بود. امریکا چه در دوران جنگ سرد و چه بعد از آن از هیچ تلاشی برای تضعیف ایران فروگذار نکرد و بیرحمانه ترین تحریم ها را در طول این سال‌ها علیه مردم ایران اعمال کرده است. 

بعد از پایان جنگ سرد امریکا در حادثه 11 سپتامبر که القاعده را مسبب آن عنوان کرد این فرصت را به دست آورد تا موج اسلام هراسی و در کنار آن ایران هراسی را در سراسر جهان ایجاد کند تا آنجا که رئیس‌جمهوری وقت امریکا، جورج بوش، ایران را محور شرارت خواند و طرح خاورمیانه جدید را برای تجزیه ایران در پیش گرفت. گروه‌های تروریستی تکفیری با حمایت امریکا در منطقه ایجاد شدند و چندین پایگاه نظامی در کشورهای همسایه ایران برپا شد که تمامی این اقدامات به خاطر رشادت‌های سربازان این سرزمین ناکام ماندند. دولت امریکا در ایجاد پروژه ایران هراسی این‌قدر خوب عمل کرد که ایران در ذهن بسیاری از مردم جهان یک کشور جنگ‌زده و فاقد امکانات و ناامن است به‌طوری‌که باوجود غنای بسیار زیاد آثار فرهنگی و تاریخی در تمام نقاط کشور، ایران نتوانسته است از صنعت توریسم درآمد چندانی داشته باشد.

اما بعد از عملیات طوفان الاقصی که توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی اجرا شد و اثبات حقانیت آن‌ها در دفاع مشروع از حق خود در مقابل صهیونیست‌ها که همراهی بسیار زیاد مردم در سراسر جهان را به همراه داشت به‌طوری‌که حتی در کشورهای اروپایی و خود امریکا تظاهرات و راهپیمایی‌های فراوانی برای دفاع از فلسطینی‌ها انجام شد و حتی دانشگاه‌های امریکا را نیز درگیر جریان دفاع از غزه کرد، بعد از آن شاهد نامه تاریخی رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان امریکا هستیم که نوشتند شما اینک در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید. این نامه می‌تواند باعث کاهش موج ایران هراسی در بین قشر دانشجوی این کشورها شود. حمایت بلامنازع ایران در طول این مدت از محور مقاومت که اکنون به بازوی نیرومندی برای مبارزه با ظلم و استکبار اسرائیل تبدیل شده و از انتفاضه سنگ به تجهیزات پیشرفته موشکی و په‍پادی رسیده است می تواند ورق را به نفع ایران برای داشتن چهره ای موجه و ظلم ستیز در ذهن جهانیان تغییر دهد و از موج اسلام هراسی و ایران هراسی که امریکا و اروپا مسبب آن بوده اند کاسته شود.

تجاوزات اسرائیل در این مدت به سفارت ایران و شهادت اسماعیل هنیه این فرصت را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا بازدارندگی خود را تقویت کند. انجام عملیات وعده صادق که بخش کوچکی از قدرت نظامی ایران را نشان داد به‌طرف های غربی ثابت کرد که ایران در موضوع امنیت خود با کسی شوخی ندارد. اینک هم که رهبر انقلاب وعده خونخواهی رئیس جبهه حماس را داده ترس و وحشت تمام اسرائیل را فراگرفته و تمام دنیا منتظر پاسخ ایران است. 

البته ایران تا این لحظه در ایجاد یک جنگ روانی علیه اسرائیل موفق عمل کرده است. این عملیات به هر شکلی که انجام شود، می‌تواند در سطح داخلی باعث افزایش غرور و عزت ملی افراد جامعه، اعتماد مردم به حکومت برای پاسداشت از اقتدار و عزت کشور در سطح جهان و افزایش امید مردم برای داشتن ایرانی سربلند شود؛ در سطح جهانی نیز موفقیت ایران در سطح میدان باعث می شود که قدرت بازدارندگی کشور افزایش یابد و دولت اقتدار لازم در سطح دیپلماسی را برای احقاق حق مردم ایران به دست آورد، و زمینه را برای ایجاد روابط دوجانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف جهان آماده کند. تثبیت قدرت منطقه ای ایران در سطح جهانی و بیان اینکه ایران در سطح جهانی نیز یک قدرت برتر نظامی است و نیز با توجه به نشان کارآمدی تجهیزات ایرانی بازارهای فروش مناسبی برای صادرات این تجهیزات ایجاد شود.

کلید واژه ها: ایران قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران قدرت ایران حمله ایران به اسرائیل حمله اسرائیل به غزه حمله اسرائیل به ایران ایران و اسرائیل ایران و فلسطین زهرا اله دادیان فلاورجانی


نظر شما :