ضربه ای که حمله به پیجرها به اقتصاد اسرائیل می زند

باتلاق نتانیاهو

۰۷ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۸۴۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
در صورت تداوم این وضعیت و با این کاری که علیه نیروهای حزب الله در لبنان انجام شد، دیگر هیچ شرکت و کشور خارجی از اسرائیل وسائل الکترونیکی و جاسوسی نخواهد خرید و از آنجا که این بخش از اقتصاد بخش بسیار مهمی از اقتصاد اسرائیل را تشکیل می دهد، ضربه ای دیگری به اقتصاد در حال فروپاشی اسرائیل وارد خواهد شد.
باتلاق نتانیاهو

دیپلماسی ایرانی: اسرائیلی ها باید به فیلم های لبنان ( انفجاز پیجرها) با ترس و تنفر نگاه کنند و نه با شادی.

واقعیت این است که عقلای اسرائیل می دانند که این پیروزی زود گذر و تاکتیکی، بهای سخت و طولانی مدت بر اسرائیل تحمیل خواهد کرد. چند نکته در این رابطه:

1. کارشناسان نظامی می گویند که از منظر استراتژیک، این انفجارها تنها زمانی از ارزش نظامی بر خوردار بود که به طور هم زمان با حمله عظیم زمینی همراه می شد تا از فرصت شوکه شدن و از بین رفتن ارتباطاتات واحدهای نظامی بهر برداری شود. این گونه فرصت سورپریز از دست رفت. بنابراین از منظر نظامی، شکست استراتژیک است.

2. علت انجام انفجارها در چنین زمانی این بوده است که دو نفر از اعضای حزب الله متوجه مواد انفجاری شده بودند (چند روز پیش روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که 5 گرم بمب پلاستیکی را جا سازی کرده بودند.)

3. عملیات اسرائیل حکم هفت تیری را داشته که در آن یک گلوله بوده و حال آن گلوله شلیک شده و گلوله دیگری وجود ندارد و اینگونه نیست که بشود این کار را تکرار کرد.

4. با این کار، از منظر اطلاعاتی، اسرائیل توان جاسوسی خود در لبنان را از دست داده و حزب الله، درس خود را آموخته است.

5. چند روز قبل حدود 200 نفر از سران اقتصادی اسرائیل در نامه ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هشداد دادند که از ایجاد تشنج بپرهیزد، چرا که اقتصاد اسرائیل دچار سقوط آزاد شده است. در صورت تداوم این وضعیت و با این کاری که علیه نیروهای حزب الله در لبنان انجام شد، دیگر هیچ شرکت و کشور خارجی از اسرائیل وسائل الکترونیکی و جاسوسی نخواهد خرید و از آنجا که این بخش از اقتصاد بخش بسیار مهمی از اقتصاد اسرائیل را تشکیل می دهد، ضربه ای دیگری به اقتصاد در حال فروپاشی اسرائیل وارد خواهد شد. دیگر این که افکار جهانی سخت متوجه این شده است که قدرت های اهریمنی می توانند تمام وسائل الکترونیکی آنها نه فقط به اسباب جاسوی که به بمبی تبدیل کنند.

6. روزنامه امریکایی نیویورک تایمز از قول یک فرمانده اسرائیلی در غزه که به تازه گی باز نشسته شده است، موسوم به ژنرال قدی شمنی Maj. Gen. Gadi Shamni، گزارش داد که اسرائیل جنگ را در غزه باخته است و اینکه گفته می شود ما در هر نبردی پیروزیم چندان واقعیت ندارد چراکه وقتی محل را ترک می کنیم، حماس در عرض 15 دقیقه کنترل منطقه را به دست می گیرد.

7. قبل از او، ژنرال برجسته و بازنشسته دیگر اسرائیلی موسوم به یتزاک بریک Major General Yikzhak Brik گفته بود که اگر جنگ فرسایشی ادامه یابد، اسرائیل در عرض یک سال از هم فرو خواهد پاشید.

حال سوال این است که چگونه است با چنین وضعیت اسفناکی، به قول یکی از کارشناسان که در مصاحبه ای سوال کرد، اسرائیل چرا مانند سگ دیوانه عمل می کند و از یک طرف به کنسولگری ایران حمله و بعد طرف مذاکره خود با حماس را در ایران ترور می کند و ترورهای دیگر و حالا هم این؟

پاسخ این بود که اسرائیل و البته بنیامین نتانیاهو، در باتلاقی افتاده است که تنها راه نجات خود را در این می بیند که آمریکا را وارد جنگ با ایران کند و این گونه او را نجات دهد و این کاریست که بایدن در شرایطی نیست که بتواند انجام دهد و وظیفه خود را دفاع از اسرائیل و نه حمله به ایران می داند.

منبع: هاآرتص / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: حمله پیجری اسرائیل لبنان حزب الله لبنان جنگ اسرائیل جنگ اسرائیل و فلسطین جنگ اسرائیل و لبنان حمله اسرائیل به غزه حمله اسرائیل به لبنان بنیامین نتانیاهو اقتصاد اسرائیل


( ۹ )

نظر شما :