کابینه‌ها در تل‌آویو و واشنگتن در آماده‌باشند

دو سناریوی ممکن برای حمله ایران به اسرائیل

۱۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۵۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران چند روز است که اعلام کرده به تلافی ترور هفته گذشته رهبر حماس اسماعیل هنیه در تهران، به اسرائیل حمله خواهد کرد و شواهد هم نشان می‌دهد که به زودی، حمله‌ای رخ خواهد داد، چرا که رئیس‌جمهور جو بایدن تیم امنیت ملی خود را در اتاق وضعیت گردهم آورده و نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و کابینه‌اش هم آماده شده‌اند.
دو سناریوی ممکن برای حمله ایران به اسرائیل

نویسندگان اریک بازایل-آیمیل ERIC BAZAIL-EIMIL، جو گاولد JOE GOULD و مایلز ج. هرزن‌هورن , MILES J. HERSZENHORN 

دیپلماسی ایرانی: در میان ناظران خاورمیانه در واشنگتن، دو سناریو شکل می گیرد که تلافی‌جویی مورد انتظار ایران علیه اسرائیل در این هفته، ممکن است سرانجام چگونه باشد. دریادار مارک مونتگومری MARK MONTGOMERY، افسر نظامی بازنشسته آمریکایی که پیش از این به عنوان مدیر سیاسی کمیته نیروهای مسلح سنا خدمت می‌کرد، می گوید که احتمالاً ایران آن گونه حمله‌ای را که در ۱۳ آوریل علیه اسرائیل انجام داد، تکرار نخواهد کرد؛ حمله ای که بیشتر متکی به پهپادها و برخی پرتاب‌های موشکی بود که به سرعت توسط ایالات متحده، اسرائیل و ارتش‌های همسایه دفع شد. مونتگومری که اکنون یک پژوهشگر ارشد در بنیاد (راستگرای) دفاع از دموکراسی‌هاست، افزود: «آن گلّه (پهپادی و موشکی) به طور گسترده‌ای توسط نیروی هوایی ایالات متحده و کشورهای دیگر قبل از رسیدن به حریم هوایی اردن، درست در آستانه مرز اسرائیل، لاغر شد و اسرائیل هم بقیه آن را مدیریت کرد." اما مونتگومری انتظار دارد که حمله از خاک ایران همچنان یک گزینه روی میز باشد. در آن صورت گمانه زنی او این است که ایران از موشک‌های بالستیک میان‌برد و موشک‌های کروز علیه اهداف اسرائیلی استفاده کند. ایران چند روز است که اعلام کرده به تلافی ترور هفته گذشته رهبر حماس اسماعیل هنیه در تهران، به اسرائیل حمله خواهد کرد و شواهد هم نشان می‌دهد که به زودی، حمله‌ای رخ خواهد داد، چرا که رئیس‌جمهور جو بایدن تیم امنیت ملی خود را در اتاق وضعیت گردهم آورده و نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و کابینه‌اش هم آماده شده‌اند.

سناریوی دوم، حمله‌ای است که بیشتر شامل موشک باران نیروهای نیابتی در لبنان، سوریه و عراق است، که مهلت لازم برای اسرائیل و متحدانش برای پیش‌دستی و سرنگونی این اهداف را به حداقل می‌رساند. جاناتان روهه JONATHAN RUHE، که هدایت کارهای سیاست خارجی در مؤسسه یهودی امنیت ملی آمریکا را بر عهده دارد، به نشریه نَت‌سِک دیلی NatSec Daily گفت که چنین حمله‌ای طراحی شده تا سپرهای دفاع هوایی اسرائیل را در هم شکند و زمان پاسخگویی ارتش اسرائیل را کاهش دهد. او گفت: "ایران این بار در تلاش است راهی پیدا کند تا هزینه‌هایی واقعی و ملموس را به اسرائیل تحمیل کند، تا وادار شود دست از زدن اهداف حزب‌الله بردارد یا اقداماتی مانند ترور هنیه در تهران را متوقف کند." تهران تا کنون نشانه زیادی درباره آنچه مجازات مطلوبش برای اسرائیل خواهد بود، بروز نداده است. روهه اشاره کرد که سیگنال‌های تهران در ماه آوریل به اسرائیلی‌ها زمان کافی برای پاسخگویی داد و معتقد است که ایران به دنبال تکرار این اشتباه نخواهد بود. ایالات متحده ابراز اطمینان کرده که اسرائیل قادر خواهد بود هر آنچه را ایران در روزهای آینده به سویش پرتاب‌کند، دفع کند. 

جان فاینر JON FINER معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «اسرائیل با تهدید فوق‌العاده‌ای در ۱۳ آوریل روبه رو شد و ایالات متحده و سایر شرکا و متحدان گردهم آمدند تا به اسرائیل در دفاع و شکست این تهدید کمک کنند.»

ایالات متحده انتظار دارد که شرکای منطقه‌ای، فارغ از تهدیدات تهران دوباره به یاری اسرائیل بیایند. اما این کمک ممکن است به اندازه ۱۳ آوریل که ارتش‌های اردن و عربستان سعودی، پهپادها را سرنگون کردند، علنی نباشد، تا حدی به دلیل ناامیدی‌های منطقه‌ای از اسرائیل به خاطر ترور هنیه و احتمال اینکه این حمله طوری طراحی شده باشد که از تیررس دفاع هوایی آنها دور باشد.

همچنین مشخص نیست که آیا در این مرحله راه‌حل دیپلماتیکی وجود دارد یا نه. آدام اسمیت، عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان (دموکرات از واشنگتن)، به سی‌ان‌ان گفت که مقامات برای «آرامش و صلح و جلوگیری از واکنش بیش از حد» تلاش کرده‌اند، در حالی که اطمینان دارند که حضور نظامی کافی در منطقه وجود دارد تا از اسرائیل حمایت کند، از نیروهای آمریکایی محافظت کند و ایران و نیروهای نیابتی‌اش را متقاعد کند که تنش را تشدید نکنند. اما اسمیت اذعان کرد که این «وضعیتی بسیار نگران‌کننده» با «خطر بالای بدسنجی» است.

منبع: پولتیکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو بنیامین نتانیاهو ایران و اسرائیل حمله ایران به اسرائیل حمله اسرائیل به ایران موشک های ایران انتقام ایران ترور اسماعیل هنیه ترور هنیه


( ۱۴ )

نظر شما :