پس از ناکامی‌های مکرر

نتانیاهوی زخمی دنبال کشیدن آمریکا به جنگ است

۱۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۷۵۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
کارزار غزه، با تمام ویرانی‌های وحشتناکش، برای بنیامین نتانیاهو خوب پیش نمی‌رود. او در نابود کردن حماس یا آزاد کردن گروگان‌ها موفق نبوده است. این کارزار باعث مخالفت بی‌سابقه ای در داخل کشور، از جمله اعتراضات گسترده و مداوم خیابانی شده است. در صحنه جهانی، این جنگ یک فاجعه بوده است. اسرائیل به شکل بی‌سابقه‌ای منزوی شده است. اندک دولت‌هایی که همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنند، به ویژه آمریکا و بریتانیا، با مخالفت فزاینده‌ای روبه رو هستند. نتانیاهو به دلیل جنایات جنگی تحت تعقیب است. آخرین امید نتانیاهو کشاندن آمریکا به یک جنگ گسترده‌تر با لبنان یا ایران است.
نتانیاهوی زخمی دنبال کشیدن آمریکا به جنگ است

نویسنده: کریس نینهام Chris Nineham مسئول ملی "ائتلاف برای توقف جنگ" در بریتانیا 

دیپلماسی ایرانی: سلسله حملات شبانه اسرائیل، تلاشی دراماتیک و حساب‌شده برای برافروختن جنگی گسترده تر در خاورمیانه است. علاوه بر ترور رهبر حماس اسماعیل هنیه در ایران و هدف قرار دادن فرمانده حزب‌الله، فؤاد شکر، در لبنان، همچنین در حملات هوایی به پایگاهی در نزدیکی بغداد در عراق هم سه نفر کشته و شماری هم زخمی شدند. کشته شدن اسماعیل هنیه بویژه، نمی‌توانست بیش از این تحریک‌آمیز باشد. هنیه نه تنها رهبر سیاسی حماس بود، بلکه شخصیت اصلی حماس در گفت وگوهای آتش‌بس در غزه هم بود که در قطر و سایر مکان‌ها برگزار می‌شد.

اسرائیل تصمیم گرفت اسماعیل هنیه را در ایران به قتل برساند نه در دوحه که محل سکونت او بود، با هدف آشکار به چالش کشیدن ایران. علاوه بر این، همه این حملات در قلمرو حاکمیت‌های خارجی انجام شدند، که پاسخ به آنها، مطابق حقوق بین‌الملل موجه است. سطح تحریک‌آمیز بودن این اقدامات با توجه به این نکته برجسته می شود که قتل هنیه همزمان با مراسم سوگند رئیس‌جمهوری تازه ایران، مسعود پزشکیان انجام شد که متعهد شده تلاش کند تا تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا بر کشورش را پایان دهد. اگر در رسیدن به توافقی برای آتش‌بس جدی باشید، افرادی را که در حال گفت وگو با آن‌ها هستید، ترور نمی‌کنید. همه این موارد نشان می‌دهد که نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، که از کابینه اسرائیل برای واکنش به حمله اخیر به بلندی‌های جولان مجوز کامل گرفته، به دنبال راهی برای تشدید جنگ خود است. نتانیاهو مدعی است که این حملات پاسخی به حمله موشکی به شهر دروزی مجدالشمس در بلندی‌های اشغالی جولان است که دست‌کم ۱۲ کودک را کشت. هیچ‌کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. حزب‌الله به شدت ادعاهای اسرائیل مبنی بر انجام این حمله توسط خود را تکذیب کرده است. حتی اشاره‌ای هم نشده است که این حمله توسط حماس انجام شده باشد.

یک جانور زخمی

کارزار غزه، با تمام ویرانی‌های وحشتناکش، برای بنیامین نتانیاهو خوب پیش نمی‌رود. او در نابود کردن حماس یا آزاد کردن گروگان‌ها موفق نبوده است. این کارزار باعث مخالفت بی‌سابقه ای در داخل کشور، از جمله اعتراضات گسترده و مداوم خیابانی شده است. در صحنه جهانی، این جنگ یک فاجعه بوده است. اسرائیل به شکل بی‌سابقه‌ای منزوی شده است. اندک دولت‌هایی که همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنند، به ویژه آمریکا و بریتانیا، با مخالفت فزاینده‌ای روبه رو هستند. نتانیاهو به دلیل جنایات جنگی تحت تعقیب است. آخرین امید نتانیاهو کشاندن آمریکا به یک جنگ گسترده‌تر با لبنان یا ایران است. حمله به تهران چند روز پس از اینکه او در کنگره آمریکا با تشویق ایستاده استقبال شد، صورت می گیرد. آمریکا از زمان حمله به بلندی‌های جولان به شدت در تحولات صحنه دخیل بوده و تقریباً غیرقابل تصور است که درباره برنامه‌های اسرائیل بحث نکرده باشد.

پاسخ اولیه وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، مبنی بر اینکه آمریکا در دفاع از اسرائیل استوار خواهد ماند و او فکر نمی‌کند که جنگ اجتناب‌ناپذیر باشد، تنها نشان‌دهنده این است که آمریکا ناتوان و به‌صراحت بی‌میل به مهار اسرائیل است. وظیفه هر کس که مخالف جنگ گسترده‌تر در منطقه است، تشدید تکاپوی جهانی ما علیه نسل‌کشی در غزه و تجاوز فزاینده اسرائیل است. بریتانیا اصلی‌ترین حامی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و یکی از حامیان اصلی اسرائیل است. آنچه در اینجا رخ می‌دهد اهمیت دارد. جنبش "ائتلاف برای توقف جنگ"، دولت جدید کی‌یر استارمر را مجبور کرده تا به تغییراتی در موضع خود نسبت به اسرائیل اشاره کند اما شوک آور است که ظاهرا دولت از این بحران برای تأخیر در لغو برخی فروش‌های تسلیحاتی به اسرائیل استفاده می‌کند. تظاهرات ملی روز شنبه علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه اکنون نیاز به نمایش قدرت عظیمی علیه جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه دارد.

منبع: مورنینگ استار آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: نتانیاهو بنیامین نتانیاهو امریکا اسرائیل ایران و اسرائیل حمله ایران به اسرائیل حمله اسرائیل به ایران ایران و امریکا و اسرائیل نوار غزه غزه حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه ترور هنیه ترور اسماعیل هنیه


( ۲ )

نظر شما :