هر آنچه باید درباره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق دانست

تشدید حملات لفظی رقبای کُرد

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
با نزدیک شدن به انتخابات، درگیری‌های لفظی میان دو حزب برای تحریک احساسات مردم بالا گرفته و دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند. حزب دموکرات کردستان عراق، اتحادیه میهنی کردستان را به وابسته بودن به ایران و اتحادیه میهنی نیز حزب دموکرات را به وابسته بودن به ترکیه متهم می‌کند.
تشدید حملات لفظی رقبای کُرد

دیپلماسی ایرانی: آمادگی بی‌‌سابقه و زودهنگام برای برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق در 20 اکتبر 2024، با ورود دو حزب اصلی اقلیم یعنی حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی به رقابت بر سر به دست آوردن منصب ریاست اقلیم یا ریاست دولت آن به طور واضح آغاز شد.

به گزارش میدل ایست نیوز، این ششمین انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق پس از حمله امریکا به عراق در سال 2003 است و چندین بار بنا به دلایل صرفا سیاسی به تعویق افتاد.

با نزدیک شدن به انتخابات، درگیری‌های لفظی میان دو حزب برای تحریک احساسات مردم بالا گرفته و دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند.

حزب دموکرات کردستان عراق، اتحادیه میهنی کردستان را به وابسته بودن به ایران و اتحادیه میهنی نیز حزب دموکرات را به وابسته بودن به ترکیه متهم می‌کند.

براساس اعلام کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، 3.8 میلیون نفر در اقلیم کردستان واجد شرایط رای دادن در انتخابات پارلمانی اقلیم هستند.

این انتخابات در 4 حوزه انتخابیه اربیل، سلیمانیه، دهوک و حلبچه برگزار می‌شود و اخیرا دادگاه عالی فدرال در بغداد، مقامات اقلیم کردستان را وادار کرده است تا فرآیند برگزاری انتخابات از طریق کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق انجام شود.

این دادگاه ضمن ابطال کمیساریای انتخابات اقلیم، تعداد کرسی‌ها پارلمان را 100 کرسی تعیین کرد که قرار است 606 نامزد در این انتخابات بر سر آن رقابت کنند و پس از آن نیز رئیس اقلیم و نخست وزیر آن با اکثریت دو سوم آرای نمایندگان انتخاب خواهد شد.

براساس قانون انتخابات در اقلیم کردستان، فراکسیون اکثریت که دارای بیشترین تعداد کرسی در پارلمان است باید رئیس جدید اقلیم را تعیین کند و دولت جدید تشکیل دهد.

در این انتخابات، سایر طیف‌های جامعه از جمله مسیحی‌ها علاوه بر ارمنی‌ها و آشوری‌ها وارد رقابت شدند. ترکمان‌ها نیز که در انتخابات دور پیش 5 کرسی در پارلمان کسب کرده بودند نیز در این دور از انتخابات حضور دارند.

در همین راستا، سلام الجاف، کارشناس امور کردها گفت که انتخابات اقلیم کردستان نقطه عطفی در زندگی کردها خواهد بود.

وی در گفت‌وگویی با العربی الجدید گفت که انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان، قطعا چهره‌های جدیدی را بر سر کار خواهد آورد و این چهره‌ها از نیروهای مدنی و جنبش‌های نوپا خواهد بود اما در کل تعداد کرسی‌های حزب دموکرات کردستان، به زیر 50 کرسی یعنی نصف کرسی‌های پارلمان نخواهد رسید.

الجاف گفت که جایگزین قانع کننده برای حزب دموکرات کردستان عراق در اقلیم وجود ندارد و هیچ یک از رقبای حزب دموکرات آماده پذیرش مسئولیت حفاظت از تجربه اقلیم کردستان عراق در منطقه نا آرام نیستند.

از طرفی دیگر صالح فقی، عضو اتحادیه میهنی کردستان نیز، ضمن بسیار مهم و استثنایی خواندن انتخابات اقلیم کردستان عراق، گفت که اتحادیه میهنی ابدا اجازه به تعطیلی کشاندن هیچ اقدام دموکراتیکی را نخواهد داد و آماده ورود به رقابت انتخابات است و موفقیت‌های بسیاری را همانند موفقیت این حزب در استان کرکوک کسب خواهد کرد و معتقدیم که مشارکت در انتخابات پارلمانی کردستان عراق خوب خواهد بود.

لاهور شیخ جنگی، که از حزب اتحادیه میهنی کردستان جدا شده است، آمادگی خود برای ورود به انتخابات از طریق حزب جدیدی تحت عنوان جبهه مردمی را آغاز کرده است.

برخی منابع سیاسی در سلیمانیه گفتند که شیخ جنگی آماده جذب اکثر سران اتحادیه میهنی که توسط بافل طالبانی طرد شده اند، است تا در صف نامزدهای بارز در سلیمانیه قرار گیرند که این مساله ممکن است منجر به تغییر نقشه توزیع آرا شود و شاید بر نتایج اتحادیه میهنی کردستان تاثیر بگذارد.

محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان نیز اخیرا اعلام کرد که پس از اعلام موعد برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق از سوی رئیس اقلیم، حزب دموکرات کردستان عراق، آمادگی خود برای ورود به رقابت را آغاز کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که انتخابات پارلمانی اقلیم به صورت دموکراتیک، سالم و شفاف برگزار شود و نتایج آن به نفع اهالی اقلیم کردستان عراق باشد.

اما میران سعید، تحلیلگر مسائل سیاسی کردها اشاره کرد که انتخابات آتی شاهد کمترین میزان مشارکت به دلیل ناامیدی مردم از اصلاحات یا بهبود سطح معیشت طبقه فقیر و متوسط جامعه خواهد بود.

وی توضیح داد که احزاب از کم بودن شمار نامزدها برای کرسی‌های پارلمان رنج می‌برند و این امر منجر به بازگشت آنها به سوی سران احزاب شده و این مساله با حزب اتحادیه میهنی رخ داده که اخیرا از شالاو کوسرت رسول، فرزند کوسرت رسول علی، از سران اتحادیه میهنی کمک گرفت.

میران سعید اشاره کرد که برخی احزاب نیز از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه و دارای تاثیر در فضای مجازی کمک گرفتند و برای تشویق مردم به مشارکت در انتخابات، آنها را نامزد قرار دادند.

عملیات نظامی ترکیه علیه حزب کارگران کردستان، بخشی از مناقشات در انتخابات اقلیم کردستان بوده و بحران اقتصادی نیز بخشی از عناوین انتخابات اقلیم کردستان است.

آخرین انتخاباتی که در اقلیم کردستان عراق در سال 2018 برگزار شد، منجر به پیروزی حزب دموکرات با 45 کرسی از 111 کرسی پارلمان شد و این در حالی است که اتحادیه میهنی کردستان 21 کرسی کسب کرده بود.

منبع: العربی الجدید/تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: انتخابات اقلیم کردستان اقلیم کردستان عراق انتخابات اقلیم کردستان عراق حزب دموکرات کردستان حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق عراق ایران و عراق کردستان عراق ترکیه ترکیه و کردستان عراق ایران و ترکیه و کرد


( ۱ )

نظر شما :