شانس پیروزی بر ترامپ چقدر است؟

کاملا هریس و بیم و امید دموکرات ها

۰۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۲۷۸ اخبار اصلی آمریکا
دیوید کارلوچی، استراتژیست دموکرات و سناتور سابق نیویورک، به نیویورک تایمز گفت: «فکر می کنم در ۴۸ ساعت آینده حرف های زیادی درباره نامزد احتمالی زده شود و نام های زیای را بشنویم. اما فکر می کنم همه بدانند که شکست دادن کامالا هریس در این کنوانسیون دشوار خواهد بود و شاید بهتر باشد رقبا خودشان را برای پست معاونت آماده کنند».
کاملا هریس و بیم و امید دموکرات ها

دیپلماسی ایرانی: تصمیم جو بایدن برای کناره گیری از رقابت های ریاست جمهوری که یک ماه قبل از برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات اعلام شد، بسیاری از افراد را درخصوص نامزد بعدی حزب به فکر فروبرده است. تصمیم بایدن شباهت زیادی به رویدادهای سال 1968 دارد که لیندون بی. جانسون در اواخر مارس اعلام کرد از ادامه رقابت انصراف می دهد. هیوبرت هامفری، معاون جانسون، رای نمایندگان او را به دست آورد و در کنوانسیون حزب دموکرات در آگوست 1968 در شیکاگو به نامزدی حزب رسید. اکنون همه نگاه ها به کامالا هریس، معاون جو بایدن که از نامزدی او نیز حمایت کرده، دوخته شده است.

دیوید کارلوچی، استراتژیست دموکرات و سناتور سابق نیویورک، به نیویورک تایمز گفت: «فکر می کنم در 48 ساعت آینده حرف های زیادی درباره نامزد احتمالی زده شود و نام های زیای را بشنویم. اما فکر می کنم همه بدانند که شکست دادن کامالا هریس در این کنوانسیون دشوار خواهد بود و شاید بهتر باشد رقبا خودشان را برای پست معاونت آماده کنند».

گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، سناتور مارک کلی (سناتور دموکرات آریزونا)، جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا، وس مور فرماندار مریلند، پیت بودجج وزیر ترابری، جی بی پریتزکر فرماندار ایلینوی، میشل اوباما بانوی اول سابق آمریکا و اندی بشیر فرماندار کنتاکی، جزء گزینه های احتمالی هستند. نیوسام و شاپیرو به طور علنی از نامزدی خانم هریس برای انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر حمایت کرده اند. کارلوچی افزود: «رقابت فعلی برای جلب رای افراد مردد است؛ آن چند درصد از رای دهندگانی که هنوز تصمیم شان را نگرفته اند. فکر می کنم حضور کامالا هریس به حزب اجازه می دهد که این افراد را به هیجان بیاورد و آن چند رای اضافی در ایالت های چرخشی را که برای پیروزی در انتخابات به آنها نیاز داریم، به سبد دموکرات ها بریزد».

به گفته کریستوفر بروس، استراتژیست سیاسی، دو هفته آتی به شدت «غیرقابل پیش بینی» خواهد بود؛ زیرا از سال 1968 تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. او گفت: «دموکرات ها باید جمهوری خواهان را سرمشق خود قرار دهند و با هم متحد شوند».

بروس افزود: «این دیگر عموم مردم یا حتی عموم دموکرات ها نیستند که نامزدشان را انتخاب می کنند؛ این وظیفه بر عهده نمایندگان حزب است». نامزد حزب باید رای اکثر حدود چهار هزار نماینده را در کنوانسیون شیکاگو به دست آورد. اکنون که بایدن از دور رقابت کنار کشیده، دیگر تعهدی برای رای دادن به او وجود ندارد.»

کارلوچی گفت: «این یعنی با یک کنوانسیون آزاد مواجه هستیم. با وجود اینکه بایدن از کامالا هریس حمایت کرده، نمایندگان می توانند به هرکسی که دوست دارند رای بدهند». او افزود: «ممکن است فرایندی شکل بگیرد که در آن چند نامزد داشته باشیم. اگر هیچ کدام از نامزدها در رای گیری اول به اکثریت آرا نرسند، رای گیری به دور دوم کشیده خواهد شد». اگر چنین اتفاقی رخ دهد، اولین بار از سال 1952 خواهد بود که رای گیری در کنوانسیون برای تعیین نامزد به دور دوم کشیده می شود.

کارلوچی گفت: «فکر نمی کنم اختلافی داشته باشیم. به نظر من، دموکرات ها از کامالا حمایت می کنند». بروس ضمن موافقت با این دیدگاه گفت که اگر خانم هریس را کنار بگذاریم، بسیاری از مردم به ویژه جامعه سیاه پوستان آزرده خواهند شد.

کارزار بایدن-هریس اخیرا فاش کرد بیش از 91 میلیون دلار بودجه دارد که نمی توان از آن برای حمایت از نامزدی غیر از خانم هریس استفاده کرد. شاید حزب چندان نگران این مسئله نباشد اما همچنان ممکن است برای دیگر نامزدها چالش برانگیز باشد. بروس که وکیل دادگستری است، می گوید: «بایدن-هریس یک نهاد حقوقی متفاوت است. قطعا راه هایی برای دورزدن آن وجود دارد. به نظر من، کار آسانی نخواهد بود».

شانس هریس برابر ترامپ

اما کامالا هریس چهره جدید حزب دموکرات در صورت معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی، چقدر در مقابل دونالد ترامپ شانس دارد؟ بر اساس آخرین نظرسنجی های انجام شده توسط دو نهاد «دسیژن دسک هدکوارتر» و «د هیل»، معاون رئیس جمهور آمریکا در صورت رویارویی با دونالد ترامپ چالش های خاص خودش را پیش رو خواهد داشت.

بر اساس میانگین نظرسنجی های کشوری انجام شده، دونالد ترامپ که هفته گذشته رسما نامزدی جمهوری خواهان را در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان پذیرفت، با 47 درصد در مقابل 45 درصد از هریس پیش است. این برتری دو امتیازی، تقریبا برابر با برتری 2.5 امتیازی ترامپ نسبت به بایدن است. در نظرسنجی ها، رای 46 درصدی رئیس جمهور سابق در مقابل حمایت 43.5 درصدی از رئیس جمهور فعلی ثبت شده است.

اگر رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل هم در رقابت ها حضور پیدا کند، ترامپ با برتری شش امتیازی نسبت به هریس پیشتاز خواهد بود و درصدهای طرفین به 43 در مقابل 37 خواهد رسید، در حالی که کندی شش درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

میزان مطلوب بودن معاون رئیس جمهور در حال حاضر در نظرسنجی ها 38 درصد برآورد می شود که اندکی کمتر از 41 درصد جو بایدن است.

اسکات ترانتر، مدیر علوم داده در نهاد «دسیژن دسک هدکوارتر»، پیش از انتشار خبر انصراف جو بایدن گفته بود: «مطلوب بودن کامالا هریس در سطح کشوری مانند بایدن است و این برای دموکرات ها عالی نیست. با این حال، نکته مثبت او این است که تصمیم افراد مثل نظرشان درباره بایدن یکسره نشده و رای دهندگان نگاهی تازه به او خواهند داشت».

او در ابتدا در نظرسنجی ها 8 امتیاز از ترامپ عقب بود، اما از آن زمان به طور قابل توجهی اختلافش را جبران کرده و اکنون به دو امتیازی ترامپ رسیده است.

در نظرسنجی مشترک دو موسسه «اکونومیست» و «یوگاو» که در اواسط جولای انجام شد، تقریبا از هر 10 دموکرات، هشت دموکرات گفتند که در صورت کناره گیری بایدن، هریس را تایید می کنند. کمی بیش از یک چهارم نیز گفتند که احتمال پیروزی او در برابر ترامپ از بایدن بیشتر است. به نوشته یورونیوز، نظرسنجی سی بی اس نیوز که هفته گذشته منتشر شد، نشان می داد هریس در مقابل ترامپ بهتر از بایدن عمل می کند، هرچند هر دو از او عقب تر هستند؛ هریس با سه امتیاز و بایدن با پنج امتیاز.

یک نظرسنجی نیز که پس از اولین مناظره ریاست جمهوری توسط شبکه سی ان ان منتشر شد، نشان می داد هریس از بایدن به ترامپ نزدیک تر است. او تنها دو امتیاز از رئیس جمهور سابق عقب تر بود، در حالی که بایدن باید برای رسیدن به ترامپ شش امتیاز را جبران می کرد.

استراتژیست های حزب دموکرات می گویند کامالا هریس بهترین موقعیت را برای جانشینی جو بایدن دارد؛ او هرچند 59 سال دارد، اما بیش از 20 سال از بایدن جوان تر است. هریس همچنین یک زن سیاه پوست است و در مجموع این ویژگی ها می تواند برای جمعیت های کلیدی در پایگاه دموکرات ها جذاب باشد. همچنین با انتخاب او، دستگاه تبلیغاتی بایدن و سیستم جمع آوری کمک های مالی کمیته ملی دموکرات ها (DNC) می توانند مبلغ جمع آوری شده تاکنون را بدون درگیری های قانونی برای ادامه کارزارهای انتخاباتی هزینه کنند. در ایالت های کلیدی ترامپ چهار امتیاز در پنسیلوانیا، یک امتیاز در ویسکانسین و کمتر از نیم امتیاز در میشیگان از هریس جلو است. این در حالی است که هریس در ویرجینیا سه امتیاز برتری دارد. کارشناسان می گویند هنوز داده های نظرسنجی زیادی برای تخمین نتیجه رقابت هریس-ترامپ هم در سطح کشوری و هم در سطح ایالتی وجود ندارد و برای برآورد بهتر باید منتظر نظرسنجی های آینده ماند.

کلید واژه ها: کاملا هریس حزب دموکرات حزب دموکرات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن کناره گیری بایدن انصراف بایدن دونالد ترامپ


نظر شما :