تغییر در لحظات آخر

تیر ترامپ به بایدن خورد

۰۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۷۲۵۶ اخبار اصلی آمریکا
صابر گلعنبری در یادداشتی می نویسد: گرچه تصمیم بایدن به توانایی ذهنی و جسمانی او ربط داده شده است، اما به نظرم دلیل مهم دیگری که در افزایش فشار اخیر دموکرات‌ها برای کناره گیری بایدن تاثیرگذار بود، رشد چشمگیر محبوبیت ترامپ پس از حادثه ترور نافرجام است. در چنین وضعی دموکرات‌ها عملا خود را در وضعیت باخت در مقابل ترامپ می‌دیدند. در واقع می‌توان گفت که تیری که از بیخ گوش ترامپ رد شد، به قلب دموکرات‌ها و بایدن اصابت کرد.
تیر ترامپ به بایدن خورد

نویسنده: صابر گلعنبری، کارشناس ارشد روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: بالاخره بایدن از رقابت‌ انتخاباتی در مقابل ترامپ کناره گیری و از نامزدی معاون خود کامالا هاریس حمایت کرد. فعلا حمایت بایدن و کلینتون‌ها و برخی دیگر از چهره‌های دموکرات از هاریس لزوما به این معنا نیست که او حتما نامزد رسمی و نهایی دموکرات‌ها خواهد بود؛ هر چند احتمال نامزدی او بیشتر است؛ اما این مساله به مجمع عمومی حزب دموکرات در حدود یک ماه آینده بستگی دارد.

گرچه تصمیم بایدن به توانایی ذهنی و جسمانی او ربط داده شده است، اما به نظرم دلیل مهم دیگری که در افزایش فشار اخیر دموکرات‌ها برای کناره گیری بایدن تاثیرگذار بود، رشد چشمگیر محبوبیت ترامپ پس از حادثه ترور نافرجام است. در چنین وضعی دموکرات‌ها عملا خود را در وضعیت باخت در مقابل ترامپ می‌دیدند. در واقع می‌توان گفت که تیری که از بیخ گوش ترامپ رد شد، به قلب دموکرات‌ها و بایدن اصابت کرد. نگرانی آن‌ها نه صرفا از دست دادن ریاست جمهوری آمریکا بلکه شکست سخت در انتخابات کنگره در سایه وجود نامزدی ناتوان در انتخابات ریاست جمهوری نیز هست.

حالا بعد از کناره گیری بایدن، و احتمال زیاد جایگزینی کاملا هریس، این پرسش مطرح است که آیا او به شکست ترامپ قادر خواهد بود؟ فعلا نمی‌‍توان پاسخی قطعی به این سوال داد. نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته هر چند شانس بیشتر هریس در مقایسه با بایدن را نشان می‌دهد، اما اختلاف چندان زیاد نبوده که دموکرات‌ها را به پیروزی او در مقابل ترامپ امیدوار کند.

در حالی که تا این جای کار حدود چهار ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است که جمهوری‌خواهان یکپارچه و متحد پشت سر ترامپ قرار گرفته‌‎اند، اما دموکرات‌ها در وضعیت بدی قرار دارند؛ تا حدی که وسط بازی اسب بیمار خود را تعویض کردند!

در حالی که کاملا هریس به عنوان اولین زن و سیاه پوست و فردی با تباری از جنوب آسیا در سمت معاونت رئیس جمهوری امریکا قرار گرفت، اما پیروزی او در مقابل ترامپ و انتخابش به عنوان نخستین زن رئیس جمهوری تاریخ آمریکا کار بسیار سخت و دشواری است. هر چند او با توجه به اصالت آفریقایی آسیایی‌اش می‌تواند آرای سیاه پوستان را جذب کند، اما چالش جدی و چه بسا پاشنه آشیل هریس این است که نزد برخی آمریکایی‌ها نامش به جناح چپ تندروی حزب دموکرات پیوند خورده است. این چالش مهم در کنار نداشتن محبوبیت بالا می‌تواند تاثیر منفی خود را در جلب حمایت آرای رای دهندگان مستقل آمریکا به ویژه در ایالت‌های حساس و سرنوشت‌ساز نشان دهد.

هریس از ترقی‌خواهان دموکرات است و معمولا جناح چپ این حزب با مخالفانی در داخل خود حزب نیز مواجه است و چه بسا برخی اسپانسرهای مالی حزب هم روی خوشی به کمک به کمپ انتخاباتی او نشان ندهند. او قبل از انتخابات 2020 نیز نتوانست همان مبالغی را که بایدن جمع آوری کرد، جمع کند و از رقابت‌های درون حزبی کنار کشید.

البته با توجه به حمایت بایدن و برخی چهره‌های کلیدی حزب دموکرات، به احتمال زیاد هریس مشکلی در این زمینه نداشته باشد.

در همین حال، سخن ترامپ مبنی بر این که شکست هریس آسان‌تر از بایدن است، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و واقع بینانه نیست. او دوست داشت رقیبش همچنان بایدن ناتوان باشد تا هریس که محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن پیدا کرده است.

آنچه شرحش رفت قرائتی از وضعیت کنونی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تا این لحظه است و باید دید در چهار ماه آینده اتفاق غیرمنتظره‌ای می‌افتد که ورق انتخابات را به ضرر ترامپ برگرداند یا این که او همچنان پیشتاز خواهد بود.

کلید واژه ها: جو بایدن انصراف بایدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا امریکا ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ باراک اوباما کاملا هریس حزب دموکرات حزب جمهوریخواه صابر گل عنبری


( ۱ )

نظر شما :