هم زمان با کاهش محبوبیت دموکرات ها

جمهوریخواهان زنگ خطر را برای اروپا برسر جنگ اوکراین به صدا درآورده اند

۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۰۴ اخبار اصلی اروپا
این خطر که سیاست ایالات متحده آمریکا در اوکراین پس از انتخابات ریاست جمهوری بعدی به طور اساسی تغییر کند، واقعی است. تغییراتی که می تواند بر خلاف اصول دموکراسی، آزادی طلبی، رفع و منزوی کردن کشور متجاوز و خلاصه همه اصول اساسی غرب و اروپا باشد.
جمهوریخواهان زنگ خطر را برای اروپا برسر جنگ اوکراین به صدا درآورده اند

نویسنده: مالته لمینگ

دیپلماسی ایرانی: ران دیسانتیس فرماندار فلوریداست. او می‌خواهد رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شود، اما هنوز رسما نامزدی خود را اعلام نکرده است. اکنون دیسانتیس به سؤالی که تاکر کارلسون هفته گذشته از او و سایر نامزدهای بالقوه جمهوری خواه مطرح کرده بود، به صورت کتبی پاسخ داد: «آیا حمایت از اوکراین در راستای منافع ملی آمریکاست؟» دیسانتیس پاسخ داد: «آمریکا منافع ملی حیاتی بسیاری دارد – ازجمله: امنیت مرزهای ما، بحران در آمادگی عملیاتی ارتش ما، امنیت و استقلال منابع انرژی ما و چالش قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی حزب کمونیست چین. اما ادامه مداخله در مناقشه ارضی بین اوکراین و روسیه یکی از آنها نیست.»

از نظر دیسانتیس نبود اوکراین در جمع منافع حیاتی ایالات متحده یعنی اینکه جنگ اوکراین تنها یک "مناقشه ارضی" برای امریکاست. بیانیه ای که او در این زمینه منتشر کرد جایی برای تفسیر باقی نمی گذارد. همچنین دیسانتیس گفت که تلاش فعالانه برای تغییر دولت در مسکو، احتمال استفاده از سلاح های هسته ای را افزایش می دهد. علاوه بر این، هر جانشینی برای ولادیمیر پوتین به احتمال زیاد حتی بی‌رحم‌تر از رئیس‌جمهوری فعلی روسیه خواهد بود.

سیاست‌های جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده در اوکراین، روز به روز بیشتر به مبارزات انتخاباتی آمریکا کشیده می‌شود. انتقاد مستقیم از سوی دیسانتیس و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق که اکنون دوباره مدعی ریاست جمهوری امریکا شده، نشان دهنده نگرانی فزاینده بسیاری از جمهوری خواهان در مورد حمایت از اوکراین است. همه نظرسنجی ها تایید می کنند که اجماع دو حزبی به پایان رسیده است. جناح مداخله گر حزب جمهوری خواه در حال تضعیف بوده و جناح انزواطلب در حال قوی تر شدن است.

ترامپ و دیسانتیس جایگاه و اهمیت سیاسی زیادی دارند. محبوبیت آنها از جمهوری‌خواهانی که به نام دفاع از آزادی، از سیاست بایدن در اوکراین حمایت می‌کنند، بسیار بیشتر است؛ یعنی محبوبیت نامزدهایی چون دیسانتیس، نیکی هیلی، مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهوری امریکا در دوران دونالد ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق و رئیس اسبق سی آی ای در دولت ترامپ همگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و محبوبیتشان از بسیاری از گزینه های حزب دموکرات بیشتر است. آنها در آستانه ورود امریکا به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده، بسیار فعال شده اند و توانسته اند محبوبیت بسیاری کسب کنند و توجه بسیاری از رای دهندگان امریکایی که این روزها از سیاست های جو بایدن دموکرات نیز ناراضی اند، به خود جلب کنند. این پویایی ها به طور اجتناب ناپذیری بر روند جنگ اوکراین و بحث بر سر ادامه تحویل تسلیحات به این کشور در برابر روسیه به عنوان کشو متخاصم که خاک اوکراین را عملا نقض کرده و همچنین نیاز به آتش بس تأثیر می گذارد. غرب باید عامل زمان را بیش از گذشته در نظر بگیرد. این خطر که سیاست ایالات متحده آمریکا در اوکراین پس از انتخابات ریاست جمهوری بعدی به طور اساسی تغییر کند، واقعی است. تغییراتی که می تواند بر خلاف اصول دموکراسی، آزادی طلبی، رفع و منزوی کردن کشور متجاوز و خلاصه همه اصول اساسی غرب و اروپا باشد.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جنگ اوکراین امریکا ایالات متحده امریکا روسیه و امریکا دونالد ترامپ نیکی هیلی جو بایدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب دموکرات حزب جمهوریخواه


( ۸ )

نظر شما :