تعطیلی مجلس نمایندگان آمریکا بدون تصویب بسته کمک به اسرائیل و اوکراین

ابهام در طرح اسرائیل برای ایجاد اردوگاه‌های آوارگان

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رسانه صهیونیستی تایمز اسرائیل هم به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که جو بایدن صبرش در قبال بنیامین نتانیاهو به پایان رسیده و درخواست‌ها در دولت آمریکا برای اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در قبال نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال افزایش است.
ابهام در طرح اسرائیل برای ایجاد اردوگاه‌های آوارگان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو مساله رفح و لبنان را مورد بررسی قرار داد. به گزارش ایسنا و طبق اعلام کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا در تماس با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تعهد خود را نسبت به تلاش برای آزادی تمام اسیران صهیونیست در سریع‌ترین زمان ممکن تکرار کرد. طبق گزارش رویترز، ظاهرا بایدن در این تماس به نتانیاهو تاکید کرده حمله به رفح نباید بدون طرح قابل اطمینان و قابل اجرا در زمینه تضمین جان و حمایت از غیرنظامیان در آنجا انجام بگیرد. این تماس تلفنی در سایه حمایت بی دریغ آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه انجام می‌گیرد. در اصل بایدن گفته با طرح حمله مخالف نیست فقط این تجاوز باید قابل اعتماد و قابل اجرا باشد. همچنین روزنامه «یسرائیل هیوم» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو و جو بایدن در گفت‌وگوهای اخیر خود موضوع دستیابی به توافق با لبنان را هم مورد بررسی قرار دادند.

در رابطه با این تماس تلفنی، وبگاه آکسیوس به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو گزارش داد که جو بایدن روز پنجشنبه با نتانیاهو تماس تلفنی ۴۰ دقیقه‌ای داشت اما وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد. این وبگاه اشاره کرد تماس بین بایدن و نتانیاهو بر مذاکرات اسرا و عملیات نظامی احتمالی در رفح در جنوب نوار غزه متمرکز بوده‌است. در این راستا سازمان رادیو و تلویزیون عبری هم گزارش داد که نتانیاهو جلسه کابینه را برای گفت‌وگوی تلفنی با بایدن که ۴۰ دقیقه به طول انجامید، ترک کرد. این تماس بین ۲ رهبر دومین تماس در کمتر از یک هفته گذشته بوده‌است. انتقاد کم سابقه بایدن از نتانیاهو در رابطه با جنگ غزه نشان دهنده اختلافات عمیق بین ۲ مقام است که در ۲ سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، از جمله سفر هفته گذشته که به پایان رسید، آشکارتر شد.

پیشتر رسانه صهیونیستی تایمز اسرائیل هم به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که جو بایدن صبرش در قبال بنیامین نتانیاهو به پایان رسیده و درخواست‌ها در دولت آمریکا برای اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در قبال نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال افزایش است. مقام‌های آمریکایی گفتند که بایدن چند ماهی است که بر این باور است نتانیاهو آماده است جنگ را به خاطر ملاحظات سیاسی خود طولانی کند. بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی می‌گویند با وجود ناامیدی بایدن که معتقد است برهم خوردن روابط با نتانیاهو به نفع امنیت آمریکا نیست، تغییر راهبردی در رابطه با رژیم صهیونیستی وجود ندارد. ناگفته نماند که طی روزهای اخیر بسیاری از کشورهای جهان از انگلستان، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی گرفته تا کشورهایی مانند روسیه، چین و... نسبت به آغاز حملات زمینی در شهر رفع ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار جلوگیری از این حمله شدند.

پیرو شکاف نگاه بین بی بی و بایدن، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم پنج شنبه در بیانیه‌ای بار دیگر از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت که ما نمی‌توانیم به (رژیم) اسرائیل واضح‌تر بگوئیم که نمی‌خواهیم شاهد تلفات غیرنظامیان باشیم. به گزارش ایرنا و به نقل از الجزیره، وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه بار دیگر با تاکید بر حمایت از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مقاومت فلسطین، افزود: ما به (رژیم) اسرائیل کمک می‌کنیم تا از خود دفاع کند و حماس را شکست دهد. پنتاگون در این بیانیه مدعی شد که با شکست حماس، آرامش به منطقه باز خواهد گشت و راه‌حل دو کشوری بار دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت. در ادامه بیانیه پنتاگون با اشاره به تنش در مرز رژیم صهیونیستی و لبنان خاطرنشان شده است که دولت آمریکا از آنچه در مرز لبنان و (رژیم) اسرائیل می‌گذرد نگران است و بر تلاش‌های خود برای ممانعت از گسترش درگیری به خارج از غزه خواهد افزود.

تعطیلی مجلس نمایندگان آمریکا بدون تصویب بسته کمک به اسرائیل و اوکراین

در شرایطی که به نظر می رسد واشنگتن دل خوشی از فرسایشی شدن جنگ در نوار غزه ندارد، مجلس نمایندگان آمریکا بدون رای‌گیری برای تصویب بسته کمک به رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان تعطیلی خود را تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ آغاز کرده است. «اندرو بیتس»، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از این تصمیم که توسط مایک جانسون، رئیس مجلس مطرح شد، آن را فرار بر تعطیلات زودهنگام کنگره دانست. به گزارش خبرگزاری تاس، وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر روزی که جانسون باعث می‌شود امنیت ملی ما بدتر شود، آمریکا ضرر می‌کند و هر روز که او رای‌گیری درباره بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را به تعویق می‌اندازد، جایگاه جمهوری‌خواهان کنگره نزد مردم آمریکا کاهش می‌یابد.

لایحه بسته کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین در ۸ فوریه توسط سنای ایالات متحده تصویب شد. این طرح مستلزم تخصیص بیش از ۹۵ میلیارد دلار بودجه اضافی است. از این تعداد، ۶۰.۰۶ میلیارد دلار برای حمایت از اوکراین و ۱۴.۱ میلیارد دلار برای کمک به اسرائیل پیشنهاد شد. با این حال، این سند حاوی مقررات مربوط به اقدامات امنیتی شدیدتر در مرز جنوبی ایالات متحده نیست. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان گفته این لایحه اقداماتی را برای تشدید کنترل‌های مرزی جنوبی نادیده می‌گیرد که او آن را جدی‌ترین مشکلی می‌داند که ایالات متحده در این مقطع با آن مواجه است. بنابراین قطعا به این لایحه رای منفی داده خواهد شد.

ابهام در طرح رژیم صهیونیستی برای ایجاد اردوگاه‌های آوارگان

به گفته افراد مطلع، رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده که یک سری اردوگاه برای آوارگان فلسطینی در سراسر خط ساحلی غزه در مدیترانه ایجاد شود که می‌توان در آن بیش از ۳۵۰ هزار چادر برپا کرد. به گزارش ایسنا، این پیشنهاد از سوی رژیم صهیونیستی که در قاهره مصر مطرح شد با انتقادهایی روبرو شده به طوریکه یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور هنوز طرح معتبر و قابل استنادی برای تخلیه فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل دریافت نکرده است. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این پیشنهاد در حالی مطرح شده که رژیم صهیونیستی در حال آماده سازی برای حمله تمام عیار به رفح واقع در جنوب غزه است اما با مشکلی بزرگ یعنی یک و نیم میلیون آواره فلسطینی روبروست.

این رژیم همچنین با هشدارهای فزاینده‌ای از سوی متحدان و منتقدان مبنی بر حمله زمینی در رفح مواجه است مبنی بر اینکه در صورت انجام چنین حمله‌ای، یک حمام خون از غیرنظامیان رخ خواهد داد. یکی از بن بست هایی که رژیم صهیونیستی با آن در حمله به رفح روبروست، این است؛ مقامات مصری تهدید کرده‌اند که در صورت حمله به رفح که آوارگان را مجبور می‌کند از مرز عبور کنند، پیمان صلح ۴۰ ساله بین قاهره و رژیم را تعلیق می‌کند. تصاویر جدید به دست آمده توسط واشنگتن پست نشان می‌دهد که مصر در حال آماده شدن برای چنین سناریویی است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که واشنگتن از حمله تمام عیار به رفح حمایت نخواهد کرد مگر اینکه اسرائیل بتواند "طرح معتبری" را برای تخلیه غیرنظامیان در خط آتش اجرا کند.

این در حالی است که یک روایت خبری دیگری به نقل از وال استریت ژورنال از مقامات مصری و تحلیل‌گران امنیتی مطرح است دال بر اینکه قاهره در حال احداث یک کمپ صحرایی برای آوارگان غزه است. این اردوگاه که در نزدیکی مرز نوار غزه در صحرای سینا ساخته می‌شود،  قادر خواهد بود بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در چادرهای خود جای دهد. احداث این کمپ بخشی از یک طرح اضطراری است که در صورت ورود فلسطینی‌ها از مرزهای مصر بتوان آنها را آنجا اسکان داد.  مصر در هفته‌های گذشته تلاش کرده است با حضور سربازان بیشتر، استقرار خودروهای زرهی و کشیدن حصارها امنیت را در امتداد مرز غزه تامین کند تا از هجوم فلسطینیان به شبه جزیره سینا جلوگیری کند. فرماندار منطقه سینای شمالی مصر روز پنجشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) گزارش‌های اولیه درباره ساخت کمپ آوارگان برای فلسطینیان را تکذیب کرده و گفته است که فعالیت‌های ساخت و ساز در این منطقه مربوط به صورت‌برداری از خانه‌هایی است که در جریان عملیات نظامی مصر علیه گروه خلافت اسلامی (داعش) تخریب شده‌اند

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو آمریکا جو بایدن مصر نوار غزه رفح حماس مذاکره جنگ صلح


نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۳
امریکا غلط میکند صبرش در مورد اسرائیل به پایان برسد۔مخصوصا دموکرات ها۔۔۔جنگ شش روزه پس از ترور کندی در زمان جانسون تقریبا با فاصله کمی شروع شد۔ کندی دموکراتی دیگر بود۔ وبهمین علت هم توسط عوامل داخلی ترورشد۔