اسرائیل در غزه زمینگیر شده است

امیرعبداللهیان در قامت وزیر خارجه فلسطین

۰۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۱۸۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سعدالله زارعی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی درباره نقش ایران و فعالیت های دیپلماتیک آن در این بحران گفت: در واقع با توجه به اینکه فلسطین عملا وزارت امور خارجه ای ندارد آقای امیرعبداللهیان در طول این حدود دو ماه اخیری که از عملیات طوفان الاقصی و بعد از آن، بمباران های رژیم صهیونیستی شروع شده در نقش وزیر امور خارجه فلسطین عملکرده و کاری کرده است که  کشورهای عربی و کشور های اسلامی نکردند. آقای امیرعبداللهیان یک تنه برای فلسطین رایزنی کرده است. طبیعتا ثاثیرش هم این است که حفظ مسئولیت ایران را نسبت به سرنوشت مردم فلسطین برجسته می کند و نشان می دهد که ایران واقعا برای حل مسائل مردم فلسطین به صورت ویژه پای کار است.
امیرعبداللهیان در قامت وزیر خارجه فلسطین

دیپلماسی ایرانی: جنگ اسرائیل در غزه که قربانیانی بیش از 11 هزار و 500 نفر تا کنون به دنبال داشته بیش از آنچه تصور می شد، پیچیده شده است. البته در ابتدای نبرد اسرائیلی ها دائما می گفتند که نبردی طولانی در پیش دارند اما با گذشت نزدیک به 60 روز از این نبرد، بر خلاف انتظاراتی که اسرائیلی و غربی ها داشتند نه تنها موفقیت قابل توجهی به دست نیاوردند بلکه در کنار ضربه های نظامی میدانی، فشارهای بین المللی نیز روز به روز بر آنها در حال افزایش است. دیگر از آن حمایت بی چون و چرای روزهای اول جهان غرب از اسرائیل خبری نیست و با افزایش فشارهای افکار عمومی بر سر حمله وحشیانه اسرائیل به غزه که کشتاری سراسری را به راه انداخته، دولت های غربی رفته رفته می روند تا از آن حمایت ها فاصله بگیرند و فشارهای دیپلماتیک و سیاسی را بر تل آویو افزایش دهند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا، در مورد جنگ اخیر و ارزیابی آن در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی گفت: ما در وسط یک جنگ پرشدت و پیچیده قرار داریم و قضاوت و ارزیابی در مورد جنگ و پدیده هایی مثل جنگ واقعا کار دشواری است. بر این اساس یک تحلیلگر سیاسی نمی تواند حرف قاطع و قطعی درباره‌ی یک موضوعی که تحت تاثیر تحولات مختلف قرار می گیرد صحبت بکند. اما در عین حال آنچه ما در این صحنه شاهد هستیم چند بعد دارد یک بعد اعتقادی است که یک طرف یک نیروی متجاوز خشن، خونریز و جنایتکار دارد که خانه های مردم را ویران می کند، مردم عادی را می کشد و از هر ابزاری که بتواند دارد استفاده می کند. یک طرف دیگر طرف مظلوم است که دارد از خانه اش دفاع می کند و سلاحی نیز که در اختیار دارد سلاح متعارف حتی زیر متعارف است. حداکثر اینکه در صحنه ی رزم موشک های دوش پرتاب دارد اما طرف مقابل هواپیماهای بمب افکن، انواع تانک ها، زره پوش ها و ناوها دارد. در این صحنه یک جنگ نابرابر شکل گرفته که یک طرف مظلوم و یک طرف آن ظالم است. خدای متعال در چنین صحنه ای به مظلومی که مومن باشد و استقامت کند وعده پیروزی داده و گفته است که حتی اگر نفرات دشمن بسیار بیشتر باشد من پیروزی را نصیب جبهه ی مومن مظلوم می کنم .

زارعی خاطرنشان کرد: یک بعد دیگر این قضیه این است که در این صحنه دو نیرو وجود دارد، یکی نیروی متجاوز که خانه را بر روی سر صاحب خانه خراب می کند. در مقابل، یک نیرو هم است که در خانه خودش نشسته واز خانه خود دفاع می کند. در این جا آن کسی که مهاجم است با زمینی مواجهه است که این زمین در اختیار او نیست و اطلاع ندارد که زیر این زمین چه خبر است و داخل این کوچه یا خیابان چه خبر است. در اینجا دست برتر با کسی است که صحنه رزم را دقیقا می شناسد و جزئیات صحنه را می داند، بنابراین یک نقطه قوت اینجا نیروی مقاومت فلسطین دارد.

زارعی تصریح کرد: نکته ی سوم اینجا نوع رزم است. رژیم صهیونیستی یک رزم بسیار پر هزینه ای را دارد اینجا انجام می دهد. در این جنگ پرهزینه تانک ها منهدم می شوند. قیمت هر تانک دست کم ۳۰ هزار دلار است. روزی ۲۰ تانک از رژیم صهیونیستی دارد اینجا نابود می شود. این امر یک حجم عظیمی روی رژیم صهیونیستی به بار می آورد. در اینجا چریک فلسطینی با یک موشک کوچک دست سازی که در اختیار دارد – قدرت او در اینجا قدری افزایش پیدا کرده یعنی یک آرپیجی ۷ ای بوده که تبدیل شده به یک سلاح ضد تانک با هزینه ی کم – به تانک یا نفربر رژیم صهیونیستی نزدیک می شود، شلیک می کند، نشانه گیری اش بدون خطا اصابت می کند به تانک و آن را نابود می کند. بنابراین در این صحنه تانک نمی تواند به راحتی بچرخد اما نیروی رزمنده به راحتی می چرخد سرش را بلند می کند و بعد هم پنهان می شود حالا این تانک می خواهد شلیک کند کجا را باید شلیک کند.

وی عنوان کرد: ارتش کلاسیک با نیروی رزمنده یا پارتیزان مواجه است معمولا حجم عظیم تجهیزات لجستیکی به اصطلاح اهداف قابل دسترس تری برای یک نیروی مقاومت فراهم می کند، یعنی یک نیرو وقتی از یک تونل بیرون می آید جلوی آن ده تا تانک باشد این راحت تر می تواند توپ خود را شلیک کند تا یک یا دو تانک باشد. زیاد بودن تعداد تانک های مهاجم آسیب پذیری دشمن را افزایش می دهد نه اینکه به قدرت دفاعی او چیزی اضافه بکند.

وی ادامه داد: نکته سوم هم در اینجا این است که حماس غرق در یک جمعیت حدود دو نیم میلیون نفری است. از سوی دو و نیم میلیون نفر جمعیت حمایت می شود. در حالی که ارتش رژیم صهیونستی امروز از سوی یک جمعیت در داخل سرزمینی دارد می جنگد که مورد حمایت نیست. امروز حماس در ارتباط با صحنه ی عملیات با هیچ سطحی از اعتراضات مردم غزه مواجهه نیست در حالی که ارتشی که دارد در غزه در مقابل این نیروها می جنگند خانواده ی او در خیابان های تل آویو دارد به نخست وزیر و وزیر جنگ فشار می آورد که زودتر جنگ را تمام کند. بنابراین این نیروی مهاجم رژیم صهیونیستی در غزه در عملیات دست باز و روحیه ی آرام ندارد؛ اینها مسائلی است که به هر حال در این صحنه وجود دارد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین اظهار کرد: به نظر می رسد که این جنگ بسیار جنگ سختی خواهد بود و از جنگ های قبلی طولانی تر خواهد شد. به هر حال آن چیزی که در این صحنه دست آخر انشالله با عنایات خدا رخ خواهد داد پیروزی حق بر باطل و پیروزی مظلومین فلسطینی بر غاصبان رژیم صهیونیستی است.

وی درباره نقش ایران و فعالیت های دیپلماتیک آن در این بحران گفت: در واقع با توجه به اینکه فلسطین عملا وزارت امور خارجه ای ندارد آقای امیرعبداللهیان در طول این حدود دو ماه اخیری که از عملیات طوفان الاقصی و بعد از آن، بمباران های رژیم صهیونیستی شروع شده در نقش وزیر امور خارجه فلسطین عملکرده و کاری کرده است که  کشورهای عربی و کشور های اسلامی نکردند. آقای امیرعبداللهیان یک تنه برای فلسطین رایزنی کرده است. طبیعتا ثاثیرش هم این است که حفظ مسئولیت ایران را نسبت به سرنوشت مردم فلسطین برجسته می کند و نشان می دهد که ایران واقعا برای حل مسائل مردم فلسطین به صورت ویژه پای کار است. شما اگر مرور کنید می بینید که عملا در این مدت آقای امیرعبداللهیان هیچ کار دیگری انجام نداده است غیر از پیگیری پرونده فلسطین؛ او از این پایتخت به آن پایتخت در سفر بوده است برای اینکه بتواند کمکی به مردم مظلوم فلسطین بکند.

سدالله زارعی درباره تاثیرات سخنان سید حسن نصرالله بر منطقه و نیروهای مقاومت نیز گفت: سخنان آقای سید حسن نصرالله در واقع ترکیبی از مسئولیت پذیری، بصیرت و در واقع برنامه ریزی و برنامه دار بودن در سطح منطقه ای بود. آقای سید حسن نصرالله تصریح کرد به اینکه از روز دوم یعنی از روز هشتم اکتبر در واقع این جنگ عملا به درگیری با رژیم صهیونیستی وارد شده و بخش عظیمی از نیروهای این رژیم را به سمت شمال کشانده و کاهش فشار نظامی روی مردم منطقه غزه و در نتیجه روی فلسطینی ها را باعث شده است. از طرفی دیگر سید حسن نصرالله تصریح کرد که اقدامات او در حمایت از فلسطین به این مقدار بسنده نمی شود ودر ادامه به موازات مورد نیازی که فلسطین داشته باشد برای کمک به فلسطینی ها کارهایی را انجام خواهد داد. او در واقع با حکمت و هوشمندی در واقع تبیین کرد که ما به دنبال توسعه جنگ نیستیم و نمی خواهیم ملت هایی را در گیر جنگ کنیم. اما در عین حال این به معنای آن نیست که رژیم صهیونیستی بتواند مقاومتی را در یک کنج گیر بیاورد و ضربه بزند و دیگران هم کاری نداشته باشند. سید حسن نصرالله گفت نه ما حتما پاسخ خواهیم داد، در عین حال که استراتژی ما گسترش جنگ نیست.

کلید واژه ها: سعدالله زارعی ایران فلسطین ایران و فلسطین حمله اسرائیل به غزه حمله حماس به اسرائیل جنگ اسرائیل جنگ اسرائیل با فلسطین


( ۷ )

نظر شما :

ایرانی ۰۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۰
براستی که عنوان نوشته برازنده ایشان است! و ایکاش ایشان و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیمی از این تلاش و پیگیری رو برای گرفتن حقابه هیرمند و کم کردن و برداشتن تحریمها و ... هم میکرد !!
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۱ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۳
مضافا به سبب تفاوت تاکتیک ، در طول تاریخ هرگز اتفاق نیفتاده که ارتش منظم بر ارتش نامنظم پیروز شود. مثال ان امریکا در ویتنام و افغانستان و شوروی در افغانستان.