اردوغان از داووس تا غزه

ترکیه - فلسطین و شکار فرصت ها

۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۲۷۱۸ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: فارع از شیفتگان و دشمنان و رقبای اردوغان در داخل ایران و خاورمیانه، باید گفت که رئیس جمهوری ترکیه با وجود نقاط ضعفی که دارد، در نگاه کلی و در قامت رهبری ترکیه طی دو دهه گذشته در ابعاد داخلی و خارجی کارنامه موفق داشته و اگر هم‌وزن آتاتورک نباشد، کمتر کسی در تاریخ معاصر ترکیه هم‌وزن او بوده است.
ترکیه - فلسطین و شکار فرصت ها

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان مردی برای تمام فصول است. سیاستمداری زیرک که شکارچی فرصت هاست. همین ویژگی است که از او اردوغان ساخته است.

اگر آتاتورک توانست ترکیه را از خاکستر عثمانی به منصه ظهور برساند، اردوغان نیز موفق شده است ترکیه را در قابلیت‌های یک قدرت شاخص منطقه ای که چشم به جایگاهی بالاتر دارد، به رخ جهانیان بکشاند. 

فارع از شیفتگان و دشمنان و رقبای اردوغان در داخل ایران و خاورمیانه، باید گفت که رئیس جمهوری ترکیه با وجود نقاط ضعفی که دارد، در نگاه کلی و در قامت رهبری ترکیه طی دو دهه گذشته در ابعاد داخلی و خارجی کارنامه موفق داشته و اگر هم‌وزن آتاتورک نباشد، کمتر کسی در تاریخ معاصر ترکیه هم‌وزن او بوده است.

مواضع تند اردوغان در قبال جنایات اسرائیل در قبال غزه دوباره توجه محافل سیاسی و رسانه ای را به سوی وی جلب کرد، اما این توجه از جنس توجه داووس خصوصا از سوی ایران نبوده است. در داووس و در  مشاجره اردوغان با پرز، در حالی که مقامات سیاسی و مذهبی و رسانه های ایرانی از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند در  همراهی با فضاسازی صورت گرفته از اردوغان قهرمانی ساختند و به وی از قرآن تا شهروندی افتخاری و مدال پهلوانی اعطا کردند. در ارزیابی اظهارات اردوغان در داووس گفتم و نوشتم که جنس اردوغان و موضع ترکیه از جنس موضع  ایران و رهبران آن نبوده و نیست. ارزیابی بیش از یک حرکت تاکتیکی نسبت به سخنان نمایشی و بزرگنمایی ها موضع اردوغان در داووس از سوی تهران را خطای استراتژیک قلمداد کردم که به مذاق آقایان خوش نیامد و حتی توبیخ شدم‌. نگاه متاثر از آرزوها و دید آرمانی در ایران، کار را بدانجا کشید که اردوغان را فرزند انقلاب اسلامی خواندند، در حالی که در نگاه واقعبینانه اردوغان فرزند ترکیه بوده و هست. اردوغان هر آنچه می کند با در نظر گرفتن سهمی برای ترکیه است. این منطق هر سیاستمدار واقع بین و عملگراست که اردوغان نیز بدان با خردمندی عمل کرده است.

اردوغان از آکادمی های کلاسیک برنخاسته، بلکه مردی از جنس کف خیابان های استانبول است که با درک موقعیت و تطبیق و تغییر خود توانست نه تنها به کاخ ریاست جمهوری چانکایا برسد، بلکه موفق شده است در میان رهبران جهان برای خویش حسابی ویژه باز کند، هر چند که برخی را خوش نیاید. بیانات و موضعگیری اردوغان در قبال تحولات غزه برخاسته از همین ویژگی های اوست. سخنان و مواضع اردوغان در قبال مسئله فلسطین در گذشته و حال اگرچه اصالت نداشته و ندارد‌، اما برای او  و بخوانیم ترکیه در داخل و خارج نان داشته و  دارد.

کافیست عملکرد و هزینه های پرداختی تهران و آنکارا را در طول سالیان دراز در قبال مسئله فلسطین در ترازو بگذارید و برداشت دو طرف را از سرمایه گذاری ارزیابی کنید که مسلما خواهید دید که کفه ترازو به سود ترکیه سنگینی خواهد کرد.

بدانید و بدانیم که بازی دنیای سیاست، همان بازی ای است که اردوغان انتخاب کرده است. اردوغان هنگامی که از حزب رفاه و استاد خود، نجم الدین اربکان، جدا شد به تغییر تن داد و منافع را بر ایدئولوژی و آرمان های دست نایافتنی ترجیح داد‌.

هیج کس و کشوری در بزنگاه‌های تاریخی و گزینه های آخری که می تواند خطرات راهبردی نصیب منافع خویش و کشورش کند، منافع خود را قربانی دیگری نخواهد کرد، چنانکه ما امروز و در جدی ترین زمان ممکن امتحان شعارهای داده شده دهه های گذشته را، نه بر اساس احساس و شعار، بلکه بر مبنای درایت و عقلانیت دادیم. در این میان به نظر می رسد اگر  تفاوت عملکرد و منافع حاصله از سیاست های چند دهه ترکیه و ایران در سیاست خارجی در نگاه کلان و بطور خاص در ارتباط با مسئله فلسطین مورد مداقه قرار بگیرد، بتواند برای فرداهای پیش رو راهگشا شود‌.

توجه به این نکته ضروریست که اردوغان‌ شناخت عمیقی از بستر اجتماعی ترکیه و مردم خاورمیانه دارد. رئیس جمهوری ترکیه خطیبی حماسه سرا بوده و نشان داده است که می تواند  کلمات سلحشورانه را در خدمت جذب توده ها بکار گیرد. اردوغان در دوران حکمرانی خویش و در مقطع حساس و بحرانی ثابت کرده است که در نهایت، احساس را به خدمت عقلانیت در می آورد و به گونه‌ای عمل می کند که منافع ترکیه به بهترین شکل تامین شود.

نکته مهم آنکه اردوغان هر انچه می کند برای ترکیه است و در این میان نگاه اردوعان و تیمش به ایران در خوشبینانه ترین نگاه‌، نگاه به یک رقیب است. هنوز دره های عمیقی برای آلمان و فرانسه شدن ترکیه و ایران وجود دارد و فلسطینی ها و .... نمی تواند پلی برای اتصال این دره ها باشند.

نکته آخر آنکه خطری جدی از ناحیه ترکیه نه حال و نه فردا متوجه اسرائیل نخواهد شد، اما توجه داشته باشیم که توده ها و جنس مردمی که ترکیه اردوغان در حمایت از فلسطینی ها و حماس به میدان آورد، هیچ کشوری و رهبری نتوانست به میدان بیاورد. این مهم می تواند برای ما به عنوان ایران محل تعمق عمیق برای تجدید نظر در سیاست هایی شود که از تحولات مرتبط با فلسطینی ها فراتر باشد.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان ایران و ترکیه ترکیه و اسرائیل ایران و ترکیه و اسرائیل ترکیه و فلسطین ترکیه و حماس صادق ملکی


( ۱۸ )

نظر شما :

ناشناس ۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۳
مطلب خنده دار همین که ، همه می دانند اردوغان شریک اسراییل است الا رای دهندگانش که با پرچم فلسطین به خیابان می آیند . البته فراموش هم نشود که رجب و تیمش مستقیم سر سفره ی ایران نشسته اند . اگر نبود نزاع چهل سال اخیر ایران و غرب و اگر نبود تمرکز مطلق غرب بر ایران ، قطع یقین بخشی از تمرکز ( دشمنی ) غرب روی ملل خاوریانه ، نصیب ترکیه می شد . ما شدیم ضربه گیر بقیه و الا کیه که ندونه نه رجب و نه بزرگترش هیچ شق القمری نکردند . این نزاع جهان تشیع و جهان مسیحت بود که نانی نصیب بخشی از جهان تسنن کرد . از این کوتوله ها ، غول نسازید که سایه ی بزرگشان ناشی از چراغ پر نور دعوای ایران و غرب است .
فرهاد ۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۹
خلاصه مطلب این است که اردوغان با توجه یه فضای اجتماعی ترکیه مجبور بوده با پوپولیسم و فرصت طلبی و نفاق خود را بالا بکشد و الان هم همین کار را در رابطه با سیاست خارجی انجام می‌دهد. اردوغان چه حقی دارد که از جنایتهای اسرائیل انتقاد کند وقتی خودش بدتر از آن را در قبال کردها به خصوص در سوریه انجام داده و تمام زیرساخت‌های آب و برق و همینطور مدارس و خانه ها را بمباران کرده و غیرنظامیان را روزانه به خاک خون می‌کشد، قسمتی از خاک سوریه را اشغال کرده، و از گروه های تروریستی تکفیری حمایت می‌کند!؟ آن هم از اسرائیلی که بزرگترین شریک تجاری منطقه ای اش همین ترکیه است و حتی همکاری نظامی دارند و جنگنده های قدیمی ترکیه را اسرائیل اورهال کرده است!!!!
قویطاس ۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۹
سگ زرد برادر شغال بین اسرائیل و رژیم ترکیه هیچ گونه تعارض نیستی هر دو ضد بشریتن
محمد ۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۹
مهمترین تفاوت اردوغان با مسئولان ما این است که داخلی ها هنوز بعد از چهار دهه ، ارزش صندلی هایی که برروی آن نشسته اند را نمی دانند و هنوز در حال و هوای انقلابی گری و درگیری سیاسی با یکدیگر هستند و تمام مسائل سیاست داخلی و خارجی کشور برایشان مصرف داخلی دارد به عنوان مثال موضوع فلسطین برای مسئولان ما یک مسئله داخلی است که هرکس سعی دارد خود را انقلابی تر و حامی تر نشان بدهد ، طبیعتا مخالفان نظام هم با لجبازی ، بر ضد این موضوع عمل می کنند. تمام موضوعات مهم مانند پرونده هسته ای ، انتخبات و حجاب هم درگیر همین موضوع است و هیچ کس به اصل ماجرا توجهی ندارد و هر پرونده ای بستری است برای درگیری های سیاسی داخلی
کوروش ۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۷
داووس مگر افتخاری برای ترکیه داشت!؟ بعد از آن اردوغان از اسرائیل عذرخواهی کرد.
حاج سیروس ۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۱
اظهارات ژنرال بازنشسته پنتاگون اسرائیل همچنان به خون ریزی از نوار محاصره شده غزه ادامه می دهد. در بمباران غزه که با حملات حماس به اسرائیل در 7 اکتبر آغاز شد، هزاران غیرنظامی جان خود را از دست دادند. در این زمینه، اسرائیل بدون توجه به شهرک‌های غیرنظامی در منطقه، حتی کودکان را بدون چشم بر هم زدنی قتل عام کرد. داگلاس مک گرگور، تحلیلگر نظامی آمریکایی که با تحلیل های خود از منطقه توجهات را به خود جلب می کند، میهمان اندرو ناپولیتانو وکیل سابق آمریکایی بود و درباره تحولات غزه اظهار نظر کرد. مک گرگور با بیان اینکه اسرائیل در صورت انجام عملیات زمینی در غزه شکست می خورد، گفت: اگر ترک ها بخواهند حاضرند سلاح هسته ای را برای بازدارندگی به اسرائیل بکاربگیرند و در نهایت ترک ها کشوری هستند که دارای بیشترین قدرت هوایی و نظامی در منطقه هستند. منطقه حتی یک ماه هم طول نمی کشد، ترک ها می توانند 2 میلیون سرباز را به منطقه اعزام کنند و ترک ها جنگجویان بسیارماهری هستند. همه این مواردی که ذکر کردم، اگر اسرائیل وارد غزه شود، آخرالزمان خواهد بود. این چیزهایی که من ذکر کردم، یک جنگ غیرقابل پیروزی را توصیف می کند. حتی اگر ایالات متحده پشتیبانی هوایی کند، این کافی نخواهد بود. همه ما می دانیم که سربازان کافی برای مبارزه با آنها در زمین یا هوا نداریم.
خسرو ۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۷
در زیر پوست نوشته " من خیلی میدونم و سیاستمدار زرنگی هستم و ببینید اردوغان را خراب میکنم پس خوبم " مستتر است ولی در ایران مخصوصا در سیاست خارجی دید آرمانی وجود ندارد جمهوری اسلامی ایران بسیار پراگماتیک عمل می‌کند آنجا که حزب الله لبنان را ایجاد و نگه می‌دارد یا انصارالله و یا ... چرا مواضع اردوغان در رابطه با فلسطین در گذشته و حال اصالت ندارد ؟ در کجایش نان دارد ؟ معیارهای این تشخیص حکیمانه کدامند؟ در ضمن فرهاد پانکرد توجه کن که در ترکیه ، کردها بیش از ترکها از اردوغان حمایت می‌کنند
ناشناس ۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۰
حاج سیروس داستان و افسانه ترکی تعریف میکنی ؟؟؟؟؟ ناف ترکها و یهودیان اشکنازی خزری به هم وصله ،یهودیان خیمه گردان پانترکیسم در منطقه بودند ( مینوس وامبر یهودی مجاری ) نفوذ خانواده دونمه در ترکها و اجلاس لوژها کاوالیست در ترکیه و مجله معروف بظ قورد غیر قابل پنهان است ،سلاحهای هسته ای آمریکا در ترکیه بدون اجازه آمریکا جا به جا نخواهد شد چه با استفاده برسد ،ترکها درگیر قفقاز ،یونان ،مدیترانه ،سوریه و عراق هستند نه توان و نه قدرت و ادعا دارند ،تبعات لشکر کشی و هزینه مادی و....کابوس ترکیه شده است ،ترکیه در عراق و سوریه و قفقاز از تروریستها و گروههای قومیتی قفقازی و قبچاقی استفاده کرد نه نیروی نظامی و افسران ،جنگ واقعی ترکیه ندیده است و بیشتر ماموریت‌های آنها آموزشی ،رزمایشی و مانوری بوده است در کشورهایی که جنگهای داخلی داشته اند و ارتش فروپاشیده و نداشته ( عراق ،سوریه ،لیبی و قفقاز و بوسنی وافغانستان و....) نه دربرابر اسراییل تا دندان مسلح با بروزترین جنگنده ها آف ۱۶(برخلاف ترکیه دربه در دنبال ارتقا آف ۱۶ با کیتهای آمریکایی) حتی آف ۳۵ اسراییلیها مختص و طراحی مخصوص اسراییل است ( سامانه اپتیک و ایونیک و...متفاوت از نوع ناتو است ) عموم ترکیه نان به نرخ روز خور هستند( جنگ تحمیلی و تحریم ایران موهبت و فرصت ترکیه بود ) ،اسلام فقط پوشش اهدافشان است آنها هنوز خوشحال از جنگ چالدران و شکست ایران هستند و مترصد درگیر کردن ایران در جنگ دیگری مانند غزه هستند
ایرانی ۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۱
منبع برای حمایت بیشتر کردها در ترکیه از اردوغان چیست؟ چرا پانترکها و پان مغولها و نئوثمانیها عادت دارند با گفتن یک جمله کلی واقعیت را جعل کنند!؟ اکثریت آرا و کرسیهای مناطق کردنشین را حزب کردی چپ سبز به دست آورده در انتخابات اخیر.