خشم اردوغان از شکست‌‌های پیاپی در کار است؟

رمزگشایی از شیطنت ضدایرانی مدیر تلویزیون دولتی ترکیه

۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۸۷۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: زاهد سوباجی، مدیرکل تلویزیون دولتی تی آر تی ترکیه، با گستاخی گفت: "ما تا پایان سال جاری شبکه تی آر تی فارسی را افتتاح خواهیم کرد. ما باید ایران را ناراحت و اذیت کنیم، باید ایران را آشفته کنیم!" نکته حیرت‌آور این است که کسی در جمع مخاطبان این فرد از او انتقاد نمی‌کند که چرا باید ترکیه تلاش کند ایران را به هم بریزد و منظور از چنین اظهاراتی در این برهه حساس زمانی که جهان اسلام باید بر جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان تمرکز کند، چیست؟ آیا یک کارمند دولتی در ترکیه می‌تواند بدون هماهنگی و اجازه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چنین لحن بی پروا و تهدیدآمیزی را علیه کشور همسایه خود به کار ببرد؟
رمزگشایی از شیطنت ضدایرانی مدیر تلویزیون دولتی ترکیه

دیپلماسی ایرانی: زاهد سوباجی، مدیرکل تلویزیون دولتی تی آر تی ترکیه، روز گذشته در مراسم افتتاحیه دانشگاه بورسا اولوداغ ایران را هدف حملات تازه و بی‌سابقه‌ای قرار داد.

وی با گستاخی گفت: "ما تا پایان سال جاری شبکه تی آر تی فارسی را افتتاح خواهیم کرد. ما باید ایران را ناراحت و اذیت کنیم، باید ایران را آشفته کنیم!"

نکته حیرت‌آور این است که کسی در جمع مخاطبان این فرد از او انتقاد نمی‌کند که چرا باید ترکیه تلاش کند ایران را به هم بریزد و منظور از چنین اظهاراتی در این برهه حساس زمانی که جهان اسلام باید بر جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان تمرکز کند، چیست؟

سؤال دیگر این است که آیا یک کارمند دولتی در ترکیه می‌تواند بدون هماهنگی و اجازه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چنین لحن بی پروا و تهدیدآمیزی را علیه کشور همسایه خود به کار ببرد؟

در دوره‌ای که موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی اصابت می‌کند، چنین لحنی را چگونه باید تفسیر کرد؟ در زمانه‌ای که خاورمیانه در حال عبور از حلقه آتش است، دشمنی با ایران یا ایجاد مشکل با ایران چه سودی برای ترکیه دارد؟

به نظر می‌رسد شکست‌های متعدد ترکیه از جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، اردوغان را به‌شدت عصبانی کرده و باعث شده است تا وی از زیردستانش بخواهد به ایران توهین کنند تا ناراحتی وی اندکی کمتر شود.

اردوغان در سوریه علی‌رغم بیش از یک دهه تلاش به سرنگونی دولت قانونی بشار اسد موفق نشد و حالا انبوه آوارگان در سوریه و تکفیری‌های خشمگین از معاملات پنهانی اردوغان به مشکلی برای خود وی مبدل شده‌اند. اردوغان پس از فتنه‌گری در لیبی نیز ناکام ماند و نتوانست منفعت سیاسی و اقتصادی خاصی کسب کند. استفاده از تروریست‌های تکفیری داعشی و غیره توسط اردوغان در عراق و سوریه هیچ دستاوردی برای او به همراه نداشته است.

در قفقاز جنوبی نیز ترکیه نتوانست کریدور جعلی زنگزور را از طریق اشغال استان سیونیک در جنوب ارمنستان شکل دهد و این شکست حقارت‌بار اردوغان را از ده‌ها میلیارد دلار سود اقتصادی برای تبدیل ترکیه به قطب صادرات کالا و انرژی از چین به اروپا محروم کرده و تلاش برای ایجاد ناتوی ترکی به دستور انگلیس و رژیم صهیونیستی را نیز ناکام گذاشته است؛ لذا وی به نمایش‌های مضحکی همچون تلاش برای ایجاد الفبای مشترک میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و استفاده از عنوان جعلی ترکستان برای منطقه آسیای مرکزی روی آورده که خشم ساکنان این منطقه و به‌خصوص فارسی‌زبانان در کشورهایی مانند تاجیکستان و ازبکستان و غیره زل باعث شده است.

دولت ترکیه به علت صادرات گسترده انواع کالاهای نظامی، صنعتی و تجاری به صهیونیست‌ها در جهان اسلام هم کاملاً بی‌آبرو شده است.

در شرایطی که توقف صادرات نفت از باکو به بندر جیهان ترکیه و سپس سرزمین‌های اشغالی، ماشین کشتار صهیونیست‌ها را متوقف می‌کند، اردوغان که عامل اجرای سیاست‌های صهیونیست‌ها و شبکه آنگلوساکسون در جهان است، هیچ تردیدی در صادرات نفت به اسرائیل و همچنین تأمین تمام نیازهای صهیونیست‌ها از فولاد گرفته تا آب آشامیدنی نداشته است. او می‌خواهد کینه‌اش از ایران به علت پاسخ موشکی به اسرائیل و تبدیل‌شدن جمهوری اسلامی به فخر عالم اسلامی را بدین شکل برطرف کند.

البته شبکه تی آر تی فارسی‌زبان در کنار اجرای سیاست‌های ضدایرانی اردوغان که در بالا به آنها اشاره شد، یک وظیفه مهم دیگر را نیز برعهده خواهد داشت. پخش انبوه فیلم و سریال برای ترویج فساد و فحشا و انحرافات اخلاقی در جامعه ایران و نیز جعل واقعیات تاریخی و تمدن‌سازی و هویت‌سازی جعلی از ترکیه به‌عنوان مرجع هویتی و تمدنی در جهان اسلام.

این در حالی است که ترکیه حتی در زمینه شکل‌گیری الفبا و معماری و بسیاری از علوم و فنون دیگر در آناتولی به دانشمندان و علمای ایرانی مدیون است. اردوغان قصد دارد بدین شیوه برای واگرایی قومی در ایران و تقویت تجزیه‌طلبی در کشور و به‌خصوص در مناطق آذری تلاش کند و نقشه‌های اربابان انگلیسی و صهیونیست را عملیاتی کند. هر چند این تلاش‌ها در طول تاریخ همیشه ناکام مانده و تعلق خاطر آذری‌های غیور و وطن‌پرست به ایران عزیز همیشه ثابت شده بوده است.

آیا ترکیه از اشتباهات بزرگی که در گذشته در سوریه مرتکب شده است، درس نمی گیرد؟ آیا برای ترکیه توسعه دوستی و همکاری با ایران در برابر پیمانکاران امپریالیست و صهیونیسم جهانی ضروری نیست؟ اگر ترکیه به دنبال ایجاد آشوب قومیتی در ایران است، باید بداند که شکاف‌های قومی در این کشور میان کردها و ترک‌ها شدید است. همه مردم و به‌خصوص علوی‌های ترکیه به‌شدت از سیاست‌های اردوغان در حمایت از صهیونیست‌ها عصبانی هستند. اقتصاد این کشور به خاطر رویه‌های ضدعلمی اردوغان به‌شدت آسیب‌پذیر شده است.

دیپلماسی عمومی اردوغان کاملاً شکست‌خورده و تمامی سیاست‌های ضدایرانی و ضداسلامی وی برای جمهوری اسلامی ایران قابل پاسخگویی است. قرار نیست ایران حرمت همسایگی را تا ابد به طور یک‌طرفه حفظ کند، اما دولت ترکیه از هیچ تلاشی برای حمله به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکند!

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه تی آر تی شبکه تی آر تی ترکیه رجب طیب اردوغان ترکیه و سوریه ایران و ترکیه و سوریه ایران و اسرائیل ترکیه و اسرائیل ایران و ترکیه و اسرائیل


( ۱۴ )

نظر شما :