فریب سیاست های آنکارا را نخوریم

سیاست خارجی ایران در دام اسلامگرایی اردوغان و تاکتیک اسب تروا!

۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۴۹۲۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اردوغان با اعلام مواضع تند علیه توافق امارات و اسرائیل، تنها به فکر ایجاد یک جبهه جدید در افکار عمومی شهروندان جهان اسلام و البته جلب موافقت شهروندان ترکیه علیه امارات متحده عربی است تا بتواند فشار بیشتری بر این کشور در منازعات منطقه‌ای وارد کند. 
سیاست خارجی ایران در دام اسلامگرایی اردوغان و تاکتیک اسب تروا!

نویسنده: اسلام ذوالقدرپور، دانشجوی دوره دکتری سیاستگذاری عمومی

دیپلماسی ایرانی: سیاستگذاری عمومی یک کشور که دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قضایی، اجتماعی و ... است، بر دو رکن و بنیاد اساسی یعنی سیاست داخلی و سیاست خارجی استوار است. همسازی سیاستگذاری داخلی و سیاستگذاری خارجی می‌تواند به موفقیت یک سیاستگذاری عمومی منجر شود. همسازی سیاستگذاری داخلی و سیاستگذاری خارجی به معنای همسویی و رویکرد موازی در این دو حوزه نیست، بلکه بسیاری از سیاستگذاران برای رهایی از وضعیت نابسامان داخلی خود به سیاستگذاری متقابل و مخالف در حوزه سیاست خارجی متوسل می‌شوند تا بتوانند ضمن سرپوش نهادن بر مشکلات داخلی، به کنترل کشور و در نهایت تداوم و بقای دولت خویش ادامه دهند.

چنین سیاستگذاری چند بعدی و بلکه متضاد در بسیاری کشورهای جهان و به‌خصوص در آسیای جنوب غربی به خوبی قابل مشاهده و بررسی است. نابسامانی‌های داخلی این حوزه جغرافیایی سبب می‌شود تا سیاستگذران ارشد و رهبران این دولت‌ها به سوی یک سیاستگذاری خارجی پیچیده، تنش‌آمیز و متکی به اصول نیرنگ‌، متوسل شوند. در چنین فرآیند سیاستگذاری است که سیاستگذاران و رهبران برای رهایی از نابسامانی‌های داخلی، کنترل و مدیریت مخالفین و در نهایت ادامه حکومت خود به سیاست‌های خاص در نظام جهانی روی می‌آورند.

یکی از مؤلفه‌های اصلی سیاستگذاری بسیاری از کشورهای اسلامی و به‌ویژه آسیای جنوب غربی را می‌توان همین سیاست تقابل و تضاد در سیاستگذاری داخلی با سیاستگذاری خارجی دانست که بیشتر مبتنی بر دخالت آرمان‌های اسلامی در سیاستگذاری خارجی هستند. مهم‌ترین آرمان اسلامی اثرگذار و مداخله‌گر در سیاست خارجی کشورهای اسلامی را می‌توان "آرمان آزادی فلسطین" محسوب کرد.

کشورهای مختلف جهان اسلام و به‌خصوص کشورهای عربی به شدت در سیاستگذاری اعلامی و رسانه‌ای خود به آرمان فلسطین اشاره می کنند و سیاست‌های خود را به آزادی فلسطین معطوف می‌دانند. کشورهای اسلامی غیر عرب مانند: ایران، پاکستان و ترکیه نیز از جمله کشورهایی هستند که همواره به آرمان آزادی فلسطین اشاره داشته اند و خود را حامی این آرمان معرفی می‌کنند.

در حالی که در میان کشورهای عربی نیز دولت‌های کنونی سوریه، کویت و تاحدودی عراق از آرمان فلسطین حمایت کرده اند و از مذاکره و برقراری روابط با اسرائیل امتناع می‌کنند، کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه دارای شرایط به شدت ناهمگون و متلاطمی در سیاستگذاری خارجی خود در مسئله فلسطین هستند.

در میان این سه کشور غیرعرب مهم جهان اسلام، تکلیف پاکستان بسیار روشن است. این کشور علی‌رغم روابط بسیار نزدیک و استراتژیک با آمریکا، به خاطر وضعیت قومی، دینی و مذهبی خاص و بلکه افراطی خود، هرگز قادر به عادی سازی روابط با اسرائیل نبوده است و حتی اعلام رسمی تعامل و دیدار با مسئولین اسرائیلی نیز موجب پیامدهای بسیار تشنج‌آفرین داخلی در پاکستان می‌شود. هر چند چنین دیداری در سطح وزیران امور خارجه دو کشور در سال 2005 (1384 شمسی) در استانبول با میانجیگری و مدیریت اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه رخ داده است.

ترکیه نیز طی حدود دو دهه اخیر و تحت رهبری و هدایت رجب طیب اردوغان همواره روابطی مسالمت‌آمیز با اسرائیل داشته است، حتی هنگامی که در ظاهر میان اردوغان و شیمون پرز در اجلاس داووس در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ یک مناظره جنجالی رخ داده و اردوغان، رهبران اسرائیل را "آدمکش" می‌خواند، روابط دوستانه میان ترکیه و اسرائیل ادامه داشته است. 

برخی جلوه‌های سیاست‌های نیرنگ‌گونه اردوغان در استفاده از کارت آرمان فلسطین در سیاستگذاری قدرت‌طلبانه خویش را می‌توان چنین مورد بررسی قرار داد:

یکم – بی‌وفایی و بد عهدی اردوغان: دولت اردوغان طی حدود دو دهه اخیر نشان داده که دولتی بد عهد و بی‌وفا به دوستان اسلامی خویش است. ترکیه تحت حاکمیت اردوغان را می‌توان نماد یک جریان نفوذی در آسیای جنوب غربی دانست که با زیرکی توانست خود را به عنوان دوست کشورهای منطقه به‌خصوص ایران، سوریه و عراق جلوه داده است و توافقات سیاسی و اقتصادی بسیار سودمندی را نصیب خود کند، اما در مواقع خطر یا بزنگاه‌های حساس منطقه‌ای با شکستن عهدها و پیمان‌های خود، در قالب خطرناک‌ترین دشمن ایران، سوریه و عراق به ایفای نقش بپردازد.

نقش ستیزه جویانه و مداخله‌گر دولت اردوغان در تحولات 10 ساله اخیر سوریه و عراق را می‌توان نشانی از بد عهدی و بی وفایی آشکار ترکیه به توافق و معاده‌های دو یا چند جانبه با همسایگان به‌خصوص ایران برشمرد.    
 
دوم- اردوغان شریک دزد و رفیق قافله: دولت اردوغان در ترکیه که از ابتدا با پوشش اسلام و احیای اسلام در ترکیه توانست قدرت را در این کشور به دست بگیرد و مورد حمایت کشورهای اسلامی منطقه و ازجمله سیاستگذاران ساده لوح و برخی مسئولین خوش خیال ایرانی قرار گرفت را می‌توان مصداق این ضرب‌المثل ایرانی "شریک دزد و رفیق قافله" دانست. این ضرب‌المثل بهترین توضیح برای روابط ترکیه با اسرائیل و اعراب طی 20 سال گذشته است. دولت اردوغان در حالی که خود را یکی از حامیان اصلی آرمان آزادی فلسطین و حمایت از حقوق شهروندان فلسطینی معرفی می‌کند، همواره روابط بسیار خوب، پنهان و آشکار دیپلماتیک و اقتصادی با اسرائیل داشته است. قراردادهای مختلف اقتصادی و کمک‌های متقابل که نمونه آخر آن به تهیه و فروش لوازم و تجهیزات درمانی و پزشکی کروناویروس از سوی ترکیه به اسرائیل برمی‌گردد را می‌توان سیاست همیشگی و سودآور دولت اردوغان برای بهبود شرایط اقتصادی ترکیه و البته تسلط بر تحولات سیاسی منطقه با اهرم فشار اسرائیل قلمداد کرد. 

برجسته‌ترین نقش "شریک دزد و رفیق قافله" که اردوغان بر عهده داشته است را می‌توان ماجرای مناظره و کنش گفتاری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه علیه شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل در اجلاس داووس در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ دانست که اردوغان، رهبران اسرائیل را "آدمکش" می‌خواند. اما همین اردوغان و دولتش در عمل به روابط با اسرائیل ادامه می‌دهند هر چند فراز و فرودهایی در روابط دیپلماتیک خود نیز داشته اند.
    
سوم- جنگ ترکیه و امارات متحده عربی به نام فلسطین به کام اردوغان: موضع‌گیری اردوغان علیه توافق عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل را باید یکی دیگر از جلوه‌های سیاستگذاری نیرنگ از سوی اردوغان قلمداد کرد که سعی دارد به نام دفاع از آرمان آزادی فلسطین، با دولت امارات و بر سر مسائلی چون لیبی، یمن، سودان و ...، تسویه حساب کند.

اردوغان با اعلام مواضع تند علیه توافق امارات و اسرائیل، تنها به فکر ایجاد یک جبهه جدید در افکار عمومی شهروندان جهان اسلام و البته جلب موافقت شهروندان ترکیه علیه امارات متحده عربی است تا بتواند فشار بیشتری بر این کشور در منازعات منطقه‌ای وارد کند. 

آرمان فلسطین برای دولت ترکیه تنها یک کارت بازی است که به نام فلسطین و در واقع به کام اردوغان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و تمام منافع مواضع ظاهراً ضد اسرائیلی اردوغان نصیب ترکیه و سیاستگذار اعظم یعنی رجب طیب اردوغان می‌شود که در داخل کشور خود نیز با مخالفت‌ها و بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متعددی درگیر است.

بنابراین همراهی ایران با سیاست ترکیه علیه توافق امارات و اسرائیل حتی در کنش‌های گفتاری را نیز می‌توان تنها یک خدمت بزرگ به سیاست‌های جاه‌طلبانه و تسلط جویانه اردوغان در ترکیه و سپس آسیای جنوب غربی محسوب کرد که آسیب‌های جدی به ایران وارد خواهد ساخت. 
  
چهارم – آرمان فلسطین در خدمت آرمان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا: سیلوان شالوم، وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل در سخنانی که در روزنامه الشرق الاوسط منتشر شده است، به صراحت می‌گوید: (اردوغان در ازای کمک اسرائیل در پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، روابط اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی را گسترش داده است.)1 این سخنان یکی از سیاستگذران ارشد سابق اسرائیلی است که به خوبی و صراحت کم‌نظیری از سیاستگذاری‌های نمایشی و فرصت‌طلبانه اردوغان در سیاست خارجی این کشور پرده برداشته و دروغ بزرگ اردوغان در دفاع از آرمان فلسطین را افشا کرده ‌است. این سخنان نشان می‌دهد که اردوغان از آرمان فلسطین به عنوان یک کارت بازی برای پیوستن به اتحادیه اروپا سوءاستفاده کرده است.

این سخنان را می‌توان یک رسوایی دیگر برای سیاست خارجی ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان برشمرد که آرمان اصلی‌اش پیوستن به اتحادیه اروپا با کمک اسرائیل و سوءاستفاده از آرمان آزادی فلسطین بوده است، به نحوی که این سیاست نیرنگ‌گونه اردوغان بسیار بدتر و زشت‌تر از اقدامات سران اسرائیل است که اردوغان به آنها لقب سران آدمکش اسرائیلی داده بود.  

*

اعترافات صریح سیلوان شالوم در مورد نقش دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان در طراحی و اجرای سیاست درهای باز جهان اسلام بر روی اسرائیل را باید یکی از جلوه‌های سیاست نیرنگ اردوغان در حکمرانی داخلی و خارجی خویش طی دو دهه اخیر محسوب کرد. اردوغان در حالی که پرستیژ حمایت از آرمان فلسطین برای جلب حمابت شهروندان ترکیه و سایر ملل اسلامی می‌گیرد، در عمل نه‌تنها به دنبال برقراری روابط ترکیه با اسرائیل بلکه بازگشایی درهای تمام کشورهای اسلامی برای اسرائیل بوده است.   

به صراحت باید گفت که سیاست نیرنگ اردوغان به مانند اسب تروا به قلب جهان اسلام رخنه کرده و شرایط را برای قدرت‌نمایی اردوغان در جهان اسلام از مسیر روابط پنهانی و ترغیب سران کشورهای اسلامی به برقراری رابطه با اسرائیل فراهم کرده که موضع‌گیری ظاهراً تند ایشان علیه توافق اسرائیل و امارات متحده عربی تنها برای سرپوش نهادن بر نقش اصلی خویش در برقراری روابط اسرائیل و جهان اسلام بوده است.   
   
**

برقراری رسمی روابط دیپلماتیک اسرائیل و امارات متحده عربی که همچنان در صدر اخبار رسانه‌ای منطقه آسیای جنوب غربی و به‌ویژه ایران قرار دارد، فرآیندی است که پیامدهای مهمی در منطقه و جهان خواهد داشت. این فرآیند دارای جلوه‌هایی از یک سیاستگذاری پیچیده از سوی برخی مدعیان سیاستگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی به‌خصوص رجب طیب اردوغان است که می‌تواند نقشی افسانه‌ای برای سران ترکیه در تحولات جهانی فراهم و اردوغان را به اسطوره تاریخی ترکیه تبدیل کند. 

اردوغان یک اسطوره برای ترکیه خواهد بود که برای کسب، حفظ و نمایش قدرت خویش، حاضر است دوستان و همسایگان خود را سرنگون کند، تمام منطقه را به آتش بکشد و در نهایت به عنوان یک امپراتوری بزرگ همراه با دولت اسرائیل به منطقه آسیای جنوب غربی حاکم شود.   

به صراحت می‌توان گفت که رجب طیب اردوغان را باید به عنوان یک سیاستگذار توانمند در برقراری صلح اسرائیل و جهان اسلام مورد تقدیر قرار داد و حتی ایشان را نامزد اصلی دریافت جایزه نوبل صلح مطرح کرد! 

***

واکنش تند ایران به توافق اسرائیل و امارات که شاید به امید همراهی و همسویی برخی دیگر بازیگران مهم جهان اسلام مانند: مصر، پاکستان، ترکیه و ... بوده است را می‌توان یک واکنش احساسی و منفعلانه دانست که ایران را در دام نیرنگ برخی سیاستمداران پرستیژگرا مانند اردوغان قرار می‌دهد. 

شاید بهتر بود به جای موضع‌گیری و تهدید کشور امارات متحده عربی از سوی رئیس جمهوری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس مجلس و دیگر مسئولین ایرانی، نهادها و تشکل‌های مردمی و اسلامی به موضع‌گیری و آن هم نرم و آرام علیه توافق اقدام می‌کردند تا ایران و منافعش در منطقه تنها بازنده توافق اسرائیل با دولت‌های اسلامی در منطقه نباشند. 

اعتراف صریح "سیلوان شالوم" وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل پیرامون نقش دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان در برقراری روابط اسرائیل و کشورهای اسلامی را می‌توان یک هشدار برای سیاستگذاران ایرانی دانست که در دام نیرنگ‌های قدرت طلبی اردوغان گرفتار نشوند.

اکنون سیاستگذاران سیاست خارجی ایران در یکی از حساس‌ترین دوره‌های سیاستگذاری خود قرار دارند، زیرا فرآیند عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی و عربی با اسرائیل به صورت جدی در حال پیگیری است. این فرآیند که روابط بین‌المللی به‌خصوص در آسیای جنوب غربی را دچار تغییر و چرخشی مهم خواهد کرد، می‌تواند به یک آسیب جدی برای ایران منجر شود. بنابراین لازم است تا سیاستگذاران ایرانی در دام نیرنگ سیاست‌های ضد اسرائیلی دولتی مانند ترکیه گرفتار نشوند، زیرا ترکیه خود به عنوان یک رقیب و بلکه دشمن منافع ایران در منطقه در حال فعالیت است و نباید فریب ظاهر و تاکتیک‌های اسلامگرایی دولت اردوغان را خورد.
 
منابع: 
1- روزنامه الشرق الاوسط. 22 آگوست 2020-  یکم شهرویر 1399. به آدرس:  https://english.aawsat.com/home/article/2462541/ex-israeli-minister-erdogan-set-stage-talks-arab-islamic-states

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان ایران و ترکیه ایران و فلسطین ایران و اسرائیل ترکیه و اسرائیل ایران و ترکیه و اسرائیل امارات و اسرائیل


( ۳۶ )

نظر شما :

جامی ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۴
اینها رو مردم ایران به خوبی می‌دانند.بهتر است چند نسخه از این مقاله برای رئیس‌جمهور،وزیر خارجه،وزیر اطلاعات،رئیس مجلس و سفیر ایران در آنکارا بفرستید تا حواسشان باشد.
ugd ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۲
کجای اعلام موضع در برابر مواضع امارات بازی کردن در زمین اردوغان هستش؟ باید دقیقتر و عمیقتر مسائل و روندها نگاه کرد.
جامی ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۳
متاسفانه به دلیل خیانت افراد مزدور،این اسب‌های تروای دولت حاکم بر آناتولی،مدتهاست که در ایران لانه کرده‌ و مشغول فعالیتند.کنسولگری ترکیه در ارومیه،مرکز یونس امره در تهران ،سفارت ترکیه در تهران و از همه مهمتر کارکنان بخش ایران میت(ایرام) که آزادانه در ایران فعال هستند.این دولت حاکم بر آناتولی به «مایک فلین» و «رودی جولیانی» در امریکا پول داد تا منافعش توسط امریکا حفظ شود.فکر می کنید از این مزدوران در ایران ندارند؟این مزدوران جدای از ۲۰۰ دلاری‌ها هستند.آنها شمایلی ارزشی از خود به نمایش می گذارند ولی در درون به ریش من و شما می‌خندند.درست مانند «مسعود کشمیری» که برای «مزاحمین خلق» مزدوری می‌کرد.خطر اینها حتی از پان ترکهای ۲۰۰ دلاری که رو فعالیت می‌کنند نیز بیشتر است.
خسرو ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۲
اسلام ذوالقدرپور و برخی دیگر از حسرت نویسان علیه اردوغان معلوم نیست که مخالف اردوغان هستند یا دشمن ترکیه ؟ ادبیات نوشته نشان میدهد که قدرت و توان و سیاست مداری اردوغان ایشان را مبهوت کرده است ، و عشق زیاد به توانایی اردوغان منجر به نفرت شده است وبخاطر معروف شدن به دشمنی با اردوغان ، توسط مخالفان اردوغان در ترکیه شارژ میشود یا به احتمال زیاد طرفدار احزاب تجزیه طلب منتسب به کردها در ایران و ترکیه (پژاک و پ ک ک ) هستند و از سرکوب تجزیه طلبان توسط دولت ترکیه و ایران ناراضی هستند ، روانکاوی این نوشته نشانگر نفرت شدید نویسنده از اردوغان می باشد ، اگر موضوع نفرت از شخص اردوغان باشد که ایشان با کارکرد دمکراسی بزودی از قدرت کنار میرود ولی اگر نفرت از ترکیه باشد ، کار ذوالقدرپور سخت تر خواهد شد چون ترکیه کشور قدرتمندی است ودرمسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد و عمر ذوالقدرپور کفاف دیدن نابودی ترکیه را نمی دهد ولی گزینه بعدی نفرت ذوالقدرپور از ترکها میتواند باشد که در اینصورت ، حتی مرگ هم ایشان را اسوده نمی کند چون میلیونها نفر از مردم ایران ترکهای شیعه هستند که در همه جای ایران زندگی می کنند وضامن اتحاد و تمامیت ایران هستند ، در ضمن ذوالقدر پور در نوشته تلقین کرده که همه کشورهای اسلامی با عجله مجبور به رابطه با اسراییل خواهند شد وایران نباید با امارات مخالفت کند که ایران ضرر خواهد کرد ، به نظر من اشتباه می کنید ، ملتهای مسلمان منطقه به تدریج با بالا رفتن سطح سواد و فرهنگ ، بیشتر حکومتهایشان را کنترل خواهند کرد و روابط فعلی با اسراییل نیز بلوکه خواهد شد ، گشایش روابط امارات با اسراییل یک حقه تبلیغاتی برای استفاده ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکاست و بعد ازآن باز به محاق خواهد رفت
علیرضا ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
نویسنده عزیز برو دست حاکمان امارات و اسراییل رو ببوس و از نویسندگی هم خداحافظی کن با این چرندیاتت . وقتی کل نظام اقدام امارات رو محکوم کردند به خاطر نزدیک کردن دشمن استراتژیک ایران به سواحل جنوبی خلیج فارس
میلان ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۷
متاسفانه سیاست ایران در برابر ترکیه همیشه بر خلاف منافع کشور هستش ایران همیشه از ترکیه در اجرای رفتار خصمانش در برابر کردها یا حمایت کرده یا سکوت از ترس اینکه باعث تحریک کردهای ایران بشه ولی امروز می بینیم که این سیاست هم باعث دلسردی کرد ها در داخل کشور شده و هم باعث گرایش کردهای سوریه و عراق به طرف امریکا در حالی که ترکیه از هر فرصتی برای ضربه به کشور ما استفاده می کنه به قول نویسنده محترم که خوب کفتند ترکبه شریک دزد و رفیقه قافله ست کردها چه امروز چه ده سال دیگه به چیزی که حقشون هست خواهند رسید بس یهتره وقتی به تاریخشون نگاه می کنن بحای خیانت از هم نژادی ایرانیشون دوستی و حمایت ببین ما هیچ وقت قرارداد الجزیره یا قیام آرارت رو فراموش نمی کنیم
رضا ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۴
حرف هایی پر از تناقض
محمد ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۸
فرق اردوغان با مسئولین ما اینه که اردوغان منافع ملی ترکیه به هر چیزی اولویت میده ولی ما احساسات و هیجان و ایدئولوژی مقدم بر منافع ملی کردیم و بدون پشتوانه قوی اقتصادی از جیب ملت شعار میدیم بجای سرزنش ترکیه منفعت طلب خودمون باید نقد کنیم که کجای راه اشتباه رفتیم که نه تنها به ارمان ها نرسیدیم که نارضایتی داخلی هم به شدت تشدید کردیم
کوروش ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۸
ترکیه اگر آنقدر مخالف اسرائیل است چرا حجم تجارت بالا و روابط نظامی با هم دارند؟ جنگنده های ترکیه را اسرائیل بازسازی و تجهیز می‌کند.
ایرج ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۹
تنها نقشی که میتوانم برای ترکیه در تاریخ پیدا کنم عمر عاص زمانه است و متاسفانه در ایران چشمان بسته و دهان باز از آن حمایت میکند و اهداف ترکیه به امارات تنها ختم نمی شود سودای خلافت عثمانی دارد ایستگاه اول امارات است دامن ایران هم در سوریه و احتمالا با حمایت از گروه قومیتی ترکمن در جنوب لبنان میگیرد ولی سیاستمداران اروپایی این مار خوش خط و خال و اهداف منافقانه او را شناخته اند و جلویش در خانه خودش در مدیترانه میگیرند بر خلاف سیاستمداران ایرانی و نگاه قومیتی و به ظاهر اسلامی پنهان در جامعه ایران
مهدی ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰
عربها صدسال پیش به سلطان عثمانی که حاضر به فروش زمین فلسطینیها به یهودی ها نشده بود خیانت کردن و بعدا همین زمینها رو خودشون به یهودی ها فروختن. چرا باید ترکیه منافع ملی خودش رو فدای توهم از بین بردن اسرائیل بکنه؟؟؟؟ اوناییکه میخوان اسرائیل رو نابود کنن بسم الله بفرمایند. شما و عربها مشکل لابی ارمنی و یونانی و اختلافات مرزی با اروپاییها ندارید و پول مفت نفت هم هست پس هروقت لباس ترکیه رو تنتون کردید قضاوتش کنید. در ضمن تهدید به نابودی بیشتر فرصت مظلوم نمایی به اسرائیل میده. در حالیکه ترکیه فقط رفتار اسرائیلیهارو محکوم میکنه که موثرتر و عقلانی تره.
دکتر امینی فر ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۹
آقای اسلام ذوالقدرپور در چندین مقاله گذشته نیز تنفر خود را از ترکیه نشان داده است. انگار که تنها مساله کشور اردوغان می باشد. این مقالات شاید هم سفارشی باشد اما سایت دیپلماسی ایرانی یک اعتباری دارد که نباید خدشه دار شود.
مهدوی تحلیلگر سیاسی ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰
با سلام آقای نویسنده فقط به این سوال پاسخ دهند که دشمن سازی ترکیه با نگارش ادبیات تند و افراطی کدام یک از مشکلات و دردهای جامعه ایران را دوا نموده و سبب گشایش در کدام موانع راهبردی رشد و توسعه می گردد. این حجم از دشمنی با یک همسایه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۳
در برآورد ۲۰۱۲ مؤسسه آمار دولتی ترک استات (The Turkish Statistical Institute (TurkStat))، جمعیت کردهای ترکیه بیش از ۲۲ میلیون نفر (۲۲٬۶۹۱٬۸۲۴) و بیش از سی درصد از جمعیت ۷۴٬۷۰۰٬۰۰۰ نفری ترکیه را تشکیل می‌دهد، این آمار برای 8 سال پیش است و جالب اینجاست این آمار توسط دولت اردوغانی داده شده که کرد ها را ترک کوهستانی میخونه، حال دیگه خودتون حساب کنید چه خبره ، با شروع هویت طلبی کردی در آناتولی و با حمایت برادران فارس خود ، با وجود بیش از 30 میلیون نفر ملت کرد، ترکیه و اردوغان را به خاک سیاه خواهیم نشاند ، پس شما ترکا بگردید تا بگردیم، جمعیت ترکا در تهران زیاده، تهران یه شهر خفه و نازیباست ، اما کردها نصف استانبول و ازمیر را گرفته اند و خاری در چشم هر چه ترک هست ، بوده اند ، هستند و خواهند بود
سعید ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۷
واقعا از یک دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی خیلی بعیده مقالاتی با این همه تناقض و فرافکنی و کینه توزی بنویسه، اصل در سیاست خارجی باید تامین منافع ملی باشه که در تمام تصمیمات و اقدامات اردوغان این امر به وضوح دیده میشه، بهتره ما هم کمی به فکر منافع ملی باشیم و از افراط و سیاست‌های ایدئولوژیکی‌ که تنها موجب تشدید بحران در کشور شده دست برداریم.
ساسان ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۴
متاسفانه مدتی است اعتبار سایت دیپلماسی ایرانی با چنین مطالب بی پایه و اساس و نشات گرفته از تنفر قومی توسط هسته های خاموش گروه تروریستی پ.ک.ک خدشه دار شده است.
كامران ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲
جناب ذوالقدر ، شما در این مدت هر چه مقاله ضد اردوغان و ترکیه نوشتی برعکسش شد، زمانی نوشتی ترکیه در حال سقوط است زمانی نوشتی ترکیه در لیبی شکست خواهد خورد و..... اینهمه دشمنی صرف به چه جهت است؟؟ حرف خود را صریح تر بزنید در پوشش دشمنی با اردوغان سعی نکنید با ایما و اشاره حرف بزنید.ترکیه اگر در زمین اسرائیل و غرب بازی میکرد لازم نبود اینهمه دچار دردسر شود و هر روز توسط غربیها تهدید شود. با اندک سواد سیاسی هم این مسئله قابل درک است، یعنی انقدر قحط الرجال است که شما بیایید و بگویید ایران باید با امارات نرم تر برخورد کند!!! تکلیف خیلی از کامنت گزارانی که برایت کف و سوت میزنند هم مشخص است ، عناصر نفوذی ارمنی با عناوین ایرانی و یک سری هوادار گروه های ترور . با هدف ایجاد نفاق و دشمنی و رسیدن با ارزوهای خیالی خود .
lkjl ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۳
ترکیه به خطرناک ترین دشمن ایران تبدیل خواهد شد من خودم اهل تبریزم و میبینم که واقعا دران تو بحث پان ترکیسم به شدت کار میکنن
علی ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۷
دوستان کامنت گذاری که ذوق کرده و مطالبی غیر واقعی درمورد تعداد کوردها یا موضوعات دیگر می نویسند بدانند این مقالات موضع یک کشور یا یک حزب وغیره نیست اینها میزان نفرت یک شخص از یک ملت به نام تورک است . ولی بدانید در هزار سال گذشته در زیر سایه ی همین تورکها منقرض نشده وبه حیا ت خود ادامه داده اید. نمک خورده ونمکدان را نشکنید .
مهرداد ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰
متن کاملا مغرضانه، به شدت سوگیری ارمنی - کردی قابل ملاحظه است. ارتباط نویسنده با لابی ارامنه در ایران قابل تامل است. متن غیر علمی و بی سوادی تمام در متن. واقعا متاسفم برای نویسنده با این افکار دشمنانه نسبت به یک کشور مسلمان.
ایرج ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۵
خسرو علیرضا و ...نویسنده سیاست اردوغان و ترکیه نقد کرده متاسفانه به صورت گزینشی شما نقدهای آن را بزرگنمایی میکنید واقعیت تلخی است اما به دور از تعصبات قومی و مذهبی و نژادی سیاست ترکیه بازگو کننده همین واقعیت است
رضا ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۹
مشربه فکری اردوغان میشود متین کاراگول با نقشه ماهویی و طاها اکگول با مطالب ضد ایرانی خود .اسم آن حماقت یا صداقت امارات روابط خود با اسراییل علنی کرد مثل ترکیه در اهداف اسلامی و قومیتی پناه نگرفت انتظار ترکیه قطع رابطه و واکنش صریح ایران با امارات است انگار کیسه ای بزرگ ترکیه و اردوغان برای ایران بافته اند وهدف اینکار به حاشیه بردن قضیه سوریه و مدیترانه است کافی است گزارشات حقی اویغور و پایگاه خبری میت (ایرام) استفاده از واژه رژیم و لزوم همکاری و عقب نشینی ایران به وفور دیده میشود لحن نویسنده و نوشته آن به مراتب تیز تر است
امیدوند،مدرس دانشگاه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۸
متن زیر همراه با ادبیات نفرت تنظیم شده است. شاید هم مصلحت در این دیده می شود که چند نفر به هر بهانه های علیه ترکیه که فعلا بر خلاف دوره سکولارها با اسرائیل و غرب درگیر است و به جهان اسلام نزدیک است مطلب بنویسم در ایران. اما درد من از این است که این سایت جای اینگونه بازی ها نیست، مگر در کشور چند سایت تحلیلی داریم که مورد توجه جامعه نخبه کشور باشد،من سراغ ندارم. از مدیریت سایت تمنا دارم این حرمت و اعتبار را مجانی از دست ندهند.چند نفر با گرایش پ.ک.ک یا متاثر از هدایت نهادهای ارمنی در تهران موسسه تحقیق ترجمه هور سخن پراکنی کنند.
Araz ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۴
نویسنده مقاله گویی طی این سالیان از اخبار و حوادث منطقه خبر نداردند. ترکیه دیر زمانیست که عطای عضویت در اتحادیه اروپا را به لقایش بخشیده است. تقابل نظامی با فرانسه و یونان والمان که هم اینک در جریان است نمود ان است. واستناد شما به کلام یک صهیونیست و نتیجه گیری از ان جای سوال دارد. همکاری اقتصادی ترکیه با اسرائیل در حداقل میزان خود قرار دارد و در بخش نظامی تقریبا صفر است. و این در نتیجه بدعهدی های اسرائیل اغاز شد طوری که پهپادهای heron فروخته شده به ترکیه در زمان ثبت تحرکات نظامی تروریست های pkk از کار می افتادند . اصرار ترکیه در سد کردن راه تروریستهای pkk pyd و...در سوریه ، امروز میتواند به درستی مورد نقد منصفانه تر طرف ایرانی قرار بگیرد.چون اثرات وحشتناک کنترل مناطق وسیعی از خاک سوریه توسط انها در حال بروز است (امضای قرارداد نفتی با امریکا) . دید کودکانه شما از تحت تاثیر قرار گرفتن مسئولین ایرانی از طرف ترک خود و شانتاژ علیه امارات متحده موضوع بسیار جالبی است.
ناشناس ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۴
باسمه تعالی به نظر می رسد نویسند از روی کدورت و کینه زیادی از ترکیه و ایران دارد قصد اختلاف انداختن بین دو کشور مسلمان دارد. همین ۶ ماه اخیر با بست شدن مرز ایران ترکیه به علت ویروس گرونا و بمب گذاری تروریستهای در قطع لوله ایران ترکیه باعث زیانهای فراوانی به صادرات ایران شد.این نویسنده از این طریق کینه خود زهر خود را خالی کرده هم بر علیحه ایران هم بر علیحه ترکیه هر چه دوست داشت نوشته.
سام ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۹
درود بر جناب اسلام ذوالقدر پور بخاطر این همه اگاهی و روشنفکری و این مقاله صحیح
محمد رضا ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۶
آقا سعید تامین منافع عمومی اینه که در برابر تهاجمات و تهدید ترکیه بر علیه منافع ایران در عراق یا سوریه سکوت کنیم و هزینه های آن تحمل کنیم ؟؟؟؟!!!!!خسرو جان همانطور که ما و شما از تشکیل حکومت کردی نگرانیم چرا از وجود حکومت ترکی اخوانی سوریه نگران نباشیم اما کاربر کامران الان مشکلات ترکیه در لیبی و مدیترانه که حتی خود سیاستمداران ترک به تنهایی تعبیر میکند نه شریک و حامی دارد غیر از آذربایجان و اسلام آباد اما با تبلیغات خودش را قدرتمندانه نشان میدهد در قضیه کشیک آمریکایی چنان ترامپ افسار اردوغان سرکش کشید به ۴۸ساعت نرسید کشیک آزاد کردند که فقط با تهدید تحریم در توییت بورس و ارزش مالی و...پایین آمد فقط با یک توییتتتتتت قدرت پوشالی ترکیه نشان داد و یا تحریم گردشگری ترکیه توسط روسیه
شهسواری ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۲
در روزهایی که ارمنستان و امارات سفارات خود را در اسرائیل افتتاح کردند، آقای اسلام ذوالقدرپور، برای ردگم کنی یقه ترکیه را گرفته.دیگر این بازی ها ارزشی ندارد فقط ابزاری بودن وی را نشان می دهد.
علی ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۸
ارمنستان کشور وابسته است اگر روسیه و حواله های اتباعش در سراسر جهان و حمایت غرب با اخص فرانسه نباشد با تحریم و بسته شدن مرزش عملا فروپاشیده و وزنه مهمی در قفقاز نیست امارات به خاطر جلوگیری از پیشروی ترکیه در لیبی که دسترسی حفتر به موشک اندازهای لینکس اسراییل و حمایت همه جانبه آمریکا و پیروزی ترامپ و امتیاز خرید اف۳۵ و...قرارداد امضا کرده اما ترکیه تنها کشور اسلامی که گسترده ترین روابط اقتصادی و سیاسی و نظامی با اسراییل دارد لیاقت اظهار نظر و یا مخالفت با اسراییل ندارد و خود و اهداف دشمنی خود را در پوشش آرمان فلسطین پنهان کند آقای شهسواری دید جامع و کاملی داشته باشید نه آن قسمت باب میل تان است قبول و بازگو کنید
رضا ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۰
آقا arazو ناشناس مگر در زمان اشغال سوریه توسط داعش نفت سوریه توسط داعش با حمایت پسر اردوغان بلال و پایانه نفتی ترکیه به سرقت نرفته بود حتی مدارکش و تصویر هوایی صف‌های کامیونها چند کیلومتری پشت مرز ترکیه گویای این حقیقت است که سر همین قضیه پس از بمباران تانکرها توسط روسیه ترکیه هواپیما روسی را زد اما ناشناس جان اولین کشور کی مرز خود رابین ترکیه بود در قضیه کرونا در حالیکه رسانه های ترکیه آمار لحظه‌ای کرونا در ایران را مخابره میکردند و چنان که ایران مقصر گسترش کرونا بوده اما نمی گویند که طبق گزارش روزنامه بنی شفیق بیش از ۲۲۰۰۰۰توریست چینی به ترکیه که فقط ۵۰هزارتا آن از شهر ووهان مرکز شیوع بوده اما چرا لوله گاز ایران در زمانیکه ترکیه نیاز به حمایت به خاطر ماجرا جویی در لیبی تنهاست باید منفجر شود؟؟؟؟؟!!!!! و چرا تا قبل از سفر ظریف به ترکیه و حمایت از دولت وفاق ملی تعمیر نکردند؟؟؟!!!!!آیا دنبال حامی و شریک سیاسی بودند؟؟؟؟!!!!
کوروش ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۴
جماب رضا ۲۲:۴۰ دقیقا هدفتو از دادن یکمقدار اطلاعات سوخته و غیر واقع چیه ( مگر اینکه جزو همون‌ گروههای پژاک ‌یا پ ک ک باشی ) اون فروش نفتو که پیش کشیدی اتهامشو روسیه زده بود که بعد از کودتا تو ترکیه پوتین از فرصت استفاده کرد و برا نزدیکی بیشتر به ترکیه بشدت ماجرای کودتارو محکوم کرد و اردوغانو به سوچی دعوت کرد و در همین اثنا هم از ترکیه عذر خواهی کرد که گویا اطلاعات ناقصی دستشون رسیده و ماجرای خرید و فروش نفت داعش واقعیت نداشته و .... اماراجع به کرونا هم ماشالله ابراز نظر کردید که باید گفت بله ترکیه تا قبل از اینکه مرزهاشو بکل ببنده توریستهایی به اونجا میرفتن ولی مثل ایران همه چیزو به امان خدا نذاشته بود تو فرودگاه هاش دوربینهای حرارتی کار گذاشته بود و اواخر با دستگاه دمای بدن مسافرارو چک میکرد و بعدش که کلا مرزهارو بست اما دلیل اینکه مرزهای ایرانو زودتر بست این بود با وجود اینکه تقریبا کل کشورها ایاب و ذهابو با چین تعلیق کرده بودن ایران از این قضیه استفاده کرد و برای درآمد بیشتر ( چون تحریم بودیم و درآمد نفتی هم نداشتیم ) هواپیمایی ماهانو حتی بیش از حد توان خودش فعال نگهداشت که خود این‌ مسئله باعث شد کرونا زودتر از موعد وارد ایران بشه و بعد شیوع کرونا هم که قربونش برم هیچ قرنطینه ایی انجام نشد و از شهرهای آلوده براحتی همه به مناطق مختلف سفر کردن و همونطور که هنوز ام شاهدش هستیم جزو آلوده ترین کشورهای درگیریم و ... اما راجع به انفجار خط لوله هم قلم فرسایی کردید که دیگه خیلی سفسطه بود مطلبتون چون خط لولرو عناصر پ ک ک منفجر کردن و چون خیلی وقتها اونها براحتی وارد مرزهای ما میشن و تو مناطق مرزهای مشترک خرابکاری ( که انفجار این خط لوله هم جزو همین تحرکات مرزی ما بود ) هم میکنن ترکیه برای اعتراض مدتی تعمیرو عقب انداخت ( این رفقای تروریستتون متاسفانه سالیانه چندین مرزبان بیچاره مارو ام شهید میکنن که آخرینش هم همین چند روز پیش شهید شد و متاسفانه بیشتر وقتها هم تو بایکوت رسانه ایی قرار میگیرن خدا از سر تقصیرات اون مسئولانیکه مسئلرو جدی دنبال نمیکنن که همچین جانیهایی براحتی تو مناطق مرزی ما فعالیت بکنن نگذره به حق خون همین شهدا )
لهراسبی ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۰
این مطلب و برخی کامنتهای حامی آن نشان می دهد که یا سایت دیپلماسی ایرانی خیلی کمبود مطلب دارد یا واقعا" سیاست سایت تغییر کرده و به صورت دستوری مطلب نوشته می شه که دستور هم از تفکرات یه عده خاص سرچشمه می گیرد.
رضا ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۲
کوروش جان اولین مورد ایران دو روز بعد روز بزرگداشت تسخیر لانه جاسوسی بوده و ایران یک ماه زودتر پرواز مسافربری ماهان به چین تعلیق کرد نه پرواز ورود تجهیزات از چین به ایران اما هنوز هم پرواز از ووهان به ترکیه برقرار بود من طبق گفته روزنانه بنی شفق میگم. دوستانم در استانبول میگفتند دچار التهاب شدید گلو شدند اونها فقط گفتن آنفولانزای حتی تست کرونا نگرفتند و تعداد زیادی در بیمارستانها و مراکز درمانی با علایم دوستم بودندو علایم کرونا تا حداقل ۱۴روز مخفی است در بدن حتی تب سنج و حرارت سنج برای افراد که سیستم دفاعی زیاد حساس نیست غیر از آزمایش pcrمعلوم نمیشود کوروش جان
سعیید ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۷
نویسنده دعوت به منافع ملی می کند ولی نتیجه گیری با هیجانات و احساسات همراه است...نکته اول: سیاست مدارها در هر مورد بنا به مقتضیات و شرایط متفاوت عمل می کنند و موضوع صفر و صدی نیست یعنی چرخش های سیاسی بخشی از بازی منطقه ای است.مطمئن باشید قرار نیست بازی جمع صفر با قدرتمند شدن بیش از حد امارات یا ترکیه یا اسراییل و یا ایران بهم بخورد چون ممکن است به درگیری های نظامی بکشد که به نفع هیچکس نیست..دوم: ترکیه اصل سیاست مثلثی را بخوبی پیاده کرده و مولفه اقتصاد را بسیار پر رنگ تر از ایران در سیاست لحاظ می کند مشابه روابط ما با هند و پاکستان...سوم: اشتراک ایران و ترکیه در بحث کنترل کردها بعنوان قومیت و نه کشور مستقل یک اصل است و همسو هستند.ولی کشمشکش و رقابت ها در فروش گاز و مسائل اقتصادی و... سرجای خودش است...نتیجه اینکه هیجانات و اعتقادات یک فرد صاحبنظر باید جدای از نظرات کارشناسی باشد و جهت مقاله را تعیین ننماید...
ایرانی ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۳
بسیار استفاده کردیم. درود بر شما که جاهلان پانترک و حامیان داعش و رفقای صهیونیسم را رو سیاه کردید.
Saeed ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰
من نویسنده محترم را به مطالعه مقالات دکتر سریع القلم مخصوصا ذهنیات غیرواقعی در دیپلماسی دعوت میکنم...ولی ایشان اصول دیپلماسی مثلثی و عدم کارایی موازنه منفی در خیلی موارد را در نظر نگرفته اند و مقاله منسجم نیست...همه کشورهای منطقه با هم رقیب و رفیق اند چرا اینقدر صفر وصدی به روابط ترکیه و ایران و اسراییل و امارات نگاه می کنند؟ یک سیاستمدار باید بتواند خارج از اینگونه عینک ها به مسائل نگاه کند ما هم به امارات اخطار دادیم و در مشکلات آنها با اسراییل همراه نخواهیم شد مثل این است که همسایه اتاق خواب خود را آتش می زند ما اخطار می دهیم ولی تا جایی که ما رو نسوزاند کنار هستیم...