دولت آلمان برای نخستین بار راهبرد جدید در برابر چین را اعلام کرد

اتخاذ سیاستی برای کاهش وابستگی

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۸۸ اخبار اصلی اروپا
در سندی که منتشر شده چین به عنوان یک شریک در نظر گرفته شده ولی در عین حال تاکید شده که چین در حال تحکیم روابط با روسیه است و در نظر دارد که بر اقیانوس های آرام و هند تسلط یابد.
اتخاذ سیاستی برای کاهش وابستگی

دیپلماسی ایرانی: دولت آلمان بزرگترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا که بر تحکیم روابط اقتصادی با چین تاکید دارد، نخستین راهبرد خود در قبال چین را اعلام کرده است. دولت آلمان با توجه به درس هایی که از وابستگی انرژی به روسیه گرفته، از محافل تجاری کشور خود خواسته است تا با اتخاذ سیاستی در حذف وابستگی این کشور به چین در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنند.

دولت اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان برای نخستین بار سندی که به اتخاذ سیاست راهبردی در قبال چین خلاصه می شود، تهیه و روز سیزدهم ماه ژوییه در کابینه این کشور تصویب کرده است. در زمان آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان، چین به بزرگترین شریک تجاری آلمان تبدیل شده بود. اما دولت اولاف شولتز در سال های اخیر به علت مسائل حقوق بشری و توسعه طلبی دریایی چین، رویکردی محتاطانه در قبال این کشور اتخاذ کرده و با توجه به درس هایی که از وابستگی انرژی به روسیه گرفته، بازنگری سیاست های راهبردی در قبال چین را اعلام کرده است.

در سندی که منتشر شده چین به عنوان یک شریک در نظر گرفته شده ولی در عین حال تاکید شده که چین در حال تحکیم روابط با روسیه است و در نظر دارد که بر اقیانوس های آرام و هند تسلط یابد. همچنین در این سند با اشاره به اینکه: «عناصری که موجب رقابت و درگیری میان دو طرف می شود، افزایش یافته است» بر بازنگری روابط با چین تاکید شده است. افزون بر این، در سندی که منتشر شده درباره وضعیت تایوان آمده است: «وضعیت کنونی در تنگه تایوان فقط از طریق مسالمت آمیز و با توافق دو جانبه قابل تغییر است.» همچنین در این سند تغییر وضعیت تنگه تایوان با قدرت نظامی تایید نشده است.

دولت آلمان در نظر دارد ضمن حفظ روابط نزدیک اقتصادی با چین، وابستگی به این کشور را در بخش های حیاتی و مهم از جمله فلزات کمیاب کاهش دهد. آنالنا بربوک ، وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی در برلین با اشاره به این که: «شرکت هایی که وابستگی بسیار بالایی به بازار چین دارند، ریسک های مالی بیشتری را متحمل خواهند شد»‌ از محافل تجاری کشور خواست تا با انجام دادن اقداماتی وابستگی به بازار چین را کاهش دهند. هم اکنون از اینکه دولت آلمان تا چه حد می تواند خطر وابستگی به چین را کاهش دهد، نظرها را به سوی خود جلب کرده است.

منبع: ‌ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: چین آلمان چین و آلمان کاهش وابستگی اروپا اتحادیه اروپا چین و اروپا چین و اتحادیه اروپا اقتصاد اقتصاد آلمان اقتصاد چین


( ۴ )

نظر شما :