اجبار به تغیی رویکرد

لحن جدید در قبال چین

۱۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۷۶۹ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
در بیانیه پایانی که روز دوم اجلاس منتشر شد، گروه ۷ موفق شد حداقل به صورت لفظی در مورد سیاست مشترک در قبال چین به توافق برسد. در بیانیه آمده که هیچ صحبتی در مورد جدایی وجود ندارد، گستره و نقش چین در جامعه جهانی کشورها همکاری را ضروری می کند و همچنین: "ما تشخیص می دهیم که انعطاف پذیری اقتصادی مستلزم کاهش ریسک و تنوع بخشی است."
لحن جدید در قبال چین

نویسنده: ریکه هاورتز

دیپلماسی ایرانی: کلمات و لحن سخنان در دیپلماسی بسیار مهم است. از این رو، اعلامیه های نهایی اجلاس سران همیشه با دقت و سختگیری تدوین می شوند. این موضوع در مورد نشست سران گروه 7 در هیروشیما نیز صدق می کند، در آن بیانیه این سوال مطرح شد که آیا هفت کشور صنعتی پیشرو غربی می توانند رویکرد مشترکی برای برخورد با چین پیدا کنند؟ تا کنون چنین رویکردی وجود نداشته: منافع بسیار متفاوت بوده و محدودیت های سیاسی داخلی بسیار پیچیده هستند.

به عنوان مثال، دولت ایالات متحده آمریکا در ماه های اخیر در این زمینه دارای اعتماد به نفس بالا و حتی گاهی اوقات رویکردی تحریک آمیز بوده است. از سوی دیگر، دولت آلمان با احتیاط و تامل عمل کرد. ژاپن به عنوان میزبان اجلاس G7 امسال و همسایه چین، تهدید و نزدیکی احتمالی را به یک اندازه احساس می کند. هفت کشور به اضافه اتحادیه اروپا، ده ها رویکرد و ایده در برخورد با رهبری پکن دارند.

بنابراین، اخیرا بازی با کلمات و ساختارها در مورد چگونگی رویکرد به این موضوع جهانی جالب توجه بود. جایگاه سه گانه چین به عنوان شریک، حریف و رقیب اغلب ذکر شد. مهمتر از همه، این سوال استراتژیک مطرح بود: آیا باید خود را از چین جدا کرد یا فقط خطر وابستگی بسیار زیاد را به حداقل رساند؟

پیش از این در آغاز اجلاس سران در روز جمعه، کشورهای گروه 7 سعی کردند این تصور را که انزوای چین از طریق جداسازی یک هدف واقع بینانه یا حتی آرزوی مرکزی برخی از اعضای گروه مانند آمریکاست، از بین ببرند.

در بیانیه پایانی که روز دوم اجلاس منتشر شد، گروه 7 موفق شد حداقل به صورت لفظی در مورد سیاست مشترک در قبال چین به توافق برسد. در بیانیه آمده که هیچ صحبتی در مورد جدایی وجود ندارد، گستره و نقش چین در جامعه جهانی کشورها همکاری را ضروری می کند و همچنین: "ما تشخیص می دهیم که انعطاف پذیری اقتصادی مستلزم کاهش ریسک و تنوع بخشی است." منظور از ریسک زدایی، تضمین آینده مشترک با چین از یک سو و استقلال اقتصادی بیشتر غرب از سوی دیگر است.

اینجاست که عبارت جذاب بعدی وارد عمل می شود، عبارتی که این روزها در هر گفت .گو در مورد روابط با رهبری پکن ظاهر می شود: تنوع بخشی. به عنوان مثال، اگر در آینده دیگر مواد خام فقط از چین تامین نشود، این امر باعث ایجاد فاصله و استقلال می شود و در عین حال می تواند به ارتقای کشورهای کوچکتر کمک کند. با این حال، چنین تغییری نمی‌تواند فورا اجرا شود، بازارهای کنونی بسیار در هم تنیده هستند.

رویکرد اقتصادی عملگرایانه G7 بر اساس این موضوع است و تأکید می کند آنها نمی خواهند به چین آسیب برسانند. G7 به درستی به حقوق بشر، شرایط تجارت منصفانه، تایوان، وضعیت دریاهای شرقی و جنوبی چین و نگرش چین نسبت به روسیه پرداخت. 

منبع: دی سایت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین گروه هفت امریکا چین و امریکا چین و اروپا ژاپن چین و ژاپن اقتصاد جهانی اقتصاد چین آلمان چین و آلمان


( ۴ )

نظر شما :