اسنادی که تازه منتشر شده است

افتضاح امریکا در افغانستان

۲۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۷۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
بر اساس گزارشی که توسط دولت جو بایدن در مورد عملکرد وزارت امور خارجه این کشور در جریان تخلیه آشفته آمریکایی ها و متحدان افغانش منتشر شد، این وزارتخانه نتوانست برنامه ریزی مناسبی برای پیش از فروپاشی دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان داشته باشد.
افتضاح امریکا در افغانستان

نویسنده: آنیکا زلر

دیپلماسی ایرانی: بر اساس گزارشی که توسط دولت جو بایدن در مورد عملکرد وزارت امور خارجه این کشور در جریان تخلیه آشفته آمریکایی ها و متحدان افغانش منتشر شد، این وزارتخانه نتوانست برنامه ریزی مناسبی برای پیش از فروپاشی دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان داشته باشد. این گزارش بارها دولت های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین و جو بایدن را به خاطر نقایص تلاش های آنها قبل و بعد از خروج نیروهای آمریکایی از کابل در اوت 2021 مقصر می داند.

وقتی در کنفرانس خبری روز جمعه از بایدن پرسیده شد که آیا می پذیرد آمریکا قبل و در حین خروج از افغانستان اشتباه کرده است، او عذرخواهی نکرد و گفت: «یادتان هست در مورد افغانستان چه گفتم؟ من گفتم القاعده آنجا نخواهد بود. من گفتم از طالبان کمک خواهیم گرفت. حق با من بود.»

در ژوئیه 2022، ایالات متحده آمریکا ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در یک حمله پهپادی به خانه او در کابل کشت. این بخشی از چیزی است که دولت بایدن آن را توانایی «فرامرزی» برای هدف قرار دادن این گروه پس از خروج از افغانستان می‌نامد.

با این حال، یک تیم ناظر سازمان ملل در ماه مه گزارش داد که القاعده همچنان به افغانستان به عنوان یک "پناهگاه امن" نگاه می کند و طالبان به تعهدات قبلی خود در مبارزه با تروریسم عمل نکرده است. ناظران در گزارش خود گفتند: «القاعده مخفی شده و بر استفاده از این کشور به عنوان یک مرکز ایدئولوژیک و لجستیکی برای بسیج و استخدام جنگجویان جدید متمرکز است، در حالی که به طور مخفیانه توانایی عملیات خارجی خود را بازسازی می کند.»

بر اساس این گزارش، یک کارگروه ویژه وزارت امور خارجه به خروج نزدیک به 2هزار شهروند افغان در ماه ژوئیه و اوایل اوت 2021، کمک کرده بود. آنها واجد شرایط بودند تا تحت یک برنامه ویژه، ویزای آمریکا را دریافت کنند. در این گزارش آمده است: «با این حال، وزارت امور خارجه نتوانست یک کارگروه گسترده‌تر را با بدتر شدن وضعیت در افغانستان ایجاد کند.»

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: افغانستان طالبان افغانستان و طالبان خروج امریکا از افغانستان امریکا و طالبان امریکا و افغانستان ایمن الظواهری کشته شدن ایمن الظواهری


( ۶ )

نظر شما :