یک سال پس از خروج امریکا

انس حقانی، رهبر ارشد طالبان: امریکا بدون اجازه ما به افغانستان آمده بود

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۰۴۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
انس حقانی آزادی، استقلال، روی کار آمدن دولتی مرکزی که کنترل کل کشور را در دست داشته باشد، حذف عوارض اجباری، حذف گروه های ستیزه جو وتوانایی پرداخت حقوق کارمندان دولت را بدون هیچ گونه عوارض یا کمک خارجی، از جمله تحولات متعددی برشمرد که طالبان برای افغانستان از اشغال درآمده به ارمغان آورده است.
انس حقانی، رهبر ارشد طالبان: امریکا بدون اجازه ما به افغانستان آمده بود

نویسنده: اسامه بن جاوید

دیپلماسی ایرانی: طالبان در ماه اوت گذشته کنترل افغانستان را به دست گرفتند و وعده دادند که صلح را در این کشور به ارمغان بیاورند. پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن طالبان، نگرانی ها از وضعیت امنیتی در کشور افزایش یافته است و داعش موفق به انجام چندین حمله مرگبار شد. کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده که جانشین اسامه بن لادن شده بود، در افغانستان نیز موجب نگرانی غرب از پناه گرفتن گروه های مسلح در افغانستان شده است.

در ادامه به گفت وگوی اختصاصی انس حقانی، رهبر ارشد طالبان، با الجزیره درباره دستاوردها و شکست های طالبان از اوت 2021 تا کنون پرداخته می شود.

انس حقانی آزادی، استقلال، روی کار آمدن دولتی مرکزی که کنترل کل کشور را در دست داشته باشد، حذف عوارض اجباری، حذف گروه های ستیزه جو وتوانایی پرداخت حقوق کارمندان دولت را بدون هیچ گونه عوارض یا کمک خارجی، از جمله تحولات متعددی برشمرد که طالبان برای افغانستان از اشغال درآمده به ارمغان آورده است.

وی نقض توافق دوحه را در جریان تصرف کابل در سال 2021 رد کرد و با تأکید بر احترام طالبان به توافق دوحه و نقض نشدن آن از سوی طالبان، گفت می تواند بیش از یک هزار مورد را برای نقض این توافق از سوی نیروهای آمریکایی و دولت سابق کابل مثال بزند. او به مواردی همچون تمدید یک جانبه مهلت خروج نیروهای آمریکایی از سوی دولت بایدن، تعلل آمریکا در حذف برخی نام ها از فهرست سیاه و آزادی زندانیان افغان اشاره کرد. 

حقانی خلاء ناگهانی در کابل و درخواست حامد کرزی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان را علت وارد عمل شدن طالبان و در دست گرفتن امور خواند. 

حقانی در پاسخ به پرسش الجزیره درباره وعده های طالبان درباره صلح، حقوق برای افغان ها، روی کار آوردن دولتی فراگیر و حقوق زنان، به ناکامی 20 ساله اشغالگران خارجی در برقراری امنیت و نظمی که اکنون مردم افغانستان از آن برخوردارند، اشاره کرد. 

وی با اشاره به خلف وعده جامعه بین المللی، یک سال را زمانی کوتاه برای رسیدن به همه اهداف خواند. 

حقانی درباره حضور آن دسته از رهبران طالبان که تحت تحریم های بین المللی هستند، در دولت و استفاده نشدن از دیگر افغان های غیر طالبانی، از نبود تعریف واحدی از «تروریسم» در جهان و تروریست خواندن هر کس که سد راه صاحبان قدرت شود، از سوی آنها گفت و لیست سیاه و تحریم ها را صرفاً ابزاری سیاسی خواند.

حقانی با اشاره به این که مردم افغانستان به اهداف خود، یعنی رهایی کشور از اشغال، آزادی و استقلال دست یافته اند، بر احترام مردم افغانستان به رهبران خود، به عنوان قهرمانان و رهبران آزادی و استقلال تأکید کرد. 

خبرنگار الجزیره با اشاره به بیش از 2 میلیون و 600 هزار پناهنده افغان و حدود 3 میلیون آواره داخلی و مواجه بودن این کشور با دومین بحران بزرگ غذایی در جهان، از حقانی درباره رضایت از دستاورد یک ساله و برنامه طالبان برای رسیدگی به بحران انسانی سوال کرد و وی در پاسخ باز هم به وضعیت 20 سال گذشته اشاره کرد و از استخراج مواد معدنی و منابع طبیعی با استفاده از شرکت های داخلی و خارجی و ایجاد درآمد برای وزارتخانه ها و سایر نهادهای افغانستان گفت. او همچنین به خارج شدن درآمدها از جمله عوارض گمرکی از دست افراد نادرست و واریز شدن همه این درآمدها به خزانه داری دولت مرکزی، بانک مرکزی و وزارت دارایی اشاره کرد. 

حقانی گفت که طالبان آرزومند برخورداری از روابط دوستانه با همه کشورهای جهان است و خدمت به مردم افغانستان و فراهم کردن زندگی آبرومندانه و راحت برای آنها را وظیفه خود می داند. او عدم به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان از سوی جامعه بین المللی را یکی از چالش های پیش روی طالبان در رسیدن به چنین آرزوهایی خواند. 

حقانی درباره وعده های طالبان درباره استفاده نشدن از خاک افغانستان توسط گروه های مسلح خارجی، بر پایبندی طالبان به توافق دوحه تأکید کرد و گفت حتی در یک مورد نیز از سرزمین‌های افغانستان برای تضعیف امنیت دیگر کشورها استفاده نشده است. حقانی گفت که این آمریکا بوده که بدون اجازه و اطلاع طالبان، وارد خاک افغانستان شده است. وی این ادعاهای نادرست را تبلیغاتی مخرب برای لکه دار کردن چهره طالبان در چشم افکار عمومی جهان خواند.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: افغانستان طالبان انس حقانی خروج امریکا از افغانستان امریکا و افغانستان امریکا و طالبان توافق امریکا و طالبان حامد کرزی القاعده ایمن الظواهری طالبان و ایمن الظواهری کشته شدن ایمن الظواهری


نظر شما :