تلاش باکو برای کنار‌گذشتن تهران از تحولات قفقاز

برای مهار آذربایجان به جدیت بیشتری نیاز است

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۰۰۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
محاصره قره‌باغ از سوی جمهوری آذربایجان باعث شده بیش از صد هزار نفر از ارامنه ساکن منطقه به نیازهای اولیه دسترسی نداشته باشند. سناتور پادیلا در توییتی نوشت: «به همین دلیل است که لایحه دو‌حزبی ارائه کردم که این محاصره را محکوم کرده و از ایالات متحده می‌خواهم اقدام کند». نخست‌وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه، بار دیگر درباره وضعیت در کریدور لاچین در منطقه قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرد و آن را بحرانی خواند.
برای مهار آذربایجان به جدیت بیشتری نیاز است

دیپلماسی ایرانی: تداوم تنش جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران در روزها و هفته‌های اخیر، مجددا پای خود را به نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه باز کرد. ناصر کنعانی در گفت‌وگوی دیروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران، سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آذربایجان را نه ایجاد تنش، بلکه تنش‌زدایی و حفظ چارچوب روابط دوستانه دو کشور و بازگرداندن روابط دو کشور به ریل طبیعی خود معرفی کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در این ارتباط با اشاره به انجام سه دور گفت‌وگو بین وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان، عنوان کرد هیئت‌هایی بین دوکشور تبادل و گفت‌وگوهایی هم انجام شده است که برای جمع‌بندی گفت‌وگوها و تکمیل روند جدید، دور چهارم گفت‌وگوها بین وزیران خارجه دو کشور انجام شد و در همین چارچوب احتمالا هیئت‌هایی بین دو کشور بار دیگر تبادل می‌شود. بنابراین به زعم کنعانی، با این تلاش‌ها در ارتباط با کنترل تنش بین دو کشور، در نتیجه اقدامات دیپلماتیک صورت‌گرفته، نتایج مثبتی در پی داشته است.

در راستای آنچه ناصر کنعانی به عنوان دور جدید تلاش‌های دیپلماتیک در جهت کنترل و مدیریت تنش باکو با تهران به آن اشاره کرد، پنجشنبه هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرامف، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگویی تلفنی آخرین وضعیت روابط و مناسبات دوجانبه را بررسی کردند. در این تماس طولانی تلفنی، طرفین بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و تبادل هیئت‌های فنی و تخصصی در حوزه‌های مختلف و با هدف رفع حل مشکلات تا حصول نتیجه تأکید کردند. امیرعبداللهیان و بایراموف، مدیریت درست فضای رسانه‌ای را سازنده دانستند و ضمن مرور آخرین موضوعات فی‌مابین، بر ضرورت خروج از سوءتفاهم‌ها و قرارگرفتن مناسبات دو کشور در مسیر طبیعی و متناسب با حسن هم‌جواری و منافع مشترک دو کشور اتفاق نظر داشتند.

پیش از این تماس تلفنی، سیزدهم خرداد نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در دیدار با وزیر امور خارجه آذربایجان درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد. آن‌طور که سفارت کشورمان در آذربایجان گزارش داده است، سیدعباس موسوی با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، دیدار و درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

وقتی پای اسرائیل در میان است

موضوع بازداشت یک تبعه جمهوری آذربایجان به جرم جاسوسی و درخواست وزارت امور خارجه این کشور (جمهوری آذربایجان) برای عدم سفر اتباعش به ایران، مجددا تنش را در روابط دو کشور پررنگ کرد. البته مجموعه‌ای از اتفاقات پس از حمله سال گذشته به سفارت باکو در تهران و تشدید مشکلات و سوءتفاهم‌ها بین دو کشور، موجب شد وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان سه بار تلفنی گفت‌وگو کنند تا به کنترل این اختلافات فائق آیند. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ایران، استمرار دیدار وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در پایتخت‌های دو کشور از‌جمله موضوعات در دستور کار مشترک است و در این گفت‌وگوی سازنده، طرفین بر تداوم رایزنی‌های مقامات دو کشور تأکید کردند.

با‌این‌حال در یک نگاه کلی به مجموعه تحرکات، اقدامات، تصمیمات و مواضع مقامات جمهوری آذربایجان پس از جنگ ۴۴‌روزه‌ قره‌‌باغ در سپتامبر سال ۲۰۲۰ می‌توان گفت که وضعیت کنونی در روابط باکو - تهران به توان و ارتباط بیشتری نیاز دارد. در همین زمینه جلال ناصری در گفت‌وگو با «شرق» اعتقاد دارد موضوع مناسبات دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان تنها یک پای تحولات است، اما به گفته او، پارامتر مهم‌‌تر به روابط رو به رشد اسرائیل و جمهوری آذربایجان باز‌می‌گردد. این تحلیلگر ارشد حوزه اوراسیا در ادامه ارزیابی خود، سفرهای مکرر مقامات اسرائیلی از الی کوهن، وزیر امور خارجه برای افتتاح سفارتشان در باکو گرفته تا اولین سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل به جمهوری آذربایجان را مؤید این واقعیت می‌داند که تحولات منطقه قره‌باغ و قفقاز با نقش‌آفرینی مستقیم اسرائیل به سمتی میل کرده است که هر لحظه امکان دارد امنیت و تمامیت ارضی ایران در معرض تهدید قرار گیرد. از این‌رو، ناصری اذعان دارد که این دست موضع‌گیری‌های ناصر کنعانی و تلاش‌های انجام‌شده از جانب حسین امیرعبداللهیان و سیدعباس موسوی به‌هیچ‌وجه کافی نیست، اگرچه به زعم او ضروری است.

در راستای ارزیابی جلال ناصری، خزر ابراهیم، سفیر جمهوری آذربایجان در واشنگتن تأکید دارد که «‌باکو به دنبال تقویت هر‌چه بیشتر روابط با تل‌آویو است. از این‌رو غیر‌ممکن است که جمهوری آذربایجان در حاشیه روابط ترکیه و اسرائیل بماند». البته سفیر باکو در واشنگتن در مصاحبه با رسانه‌ اسرائیلی «JNS» ادعا کرد که «اتحاد (جمهوری) آذربایجان با اسرائیل و آمریکا در راستای منافع و دیدگاه ملی آن است و برای تهدید کسی طراحی نشده است»؛ چرا‌که به گفته خزر ابراهیم، «روابط دوجانبه و سه‌جانبه بین سه کشور عمیق، گسترده و راهبردی است و بازدید‌های هفتگی از همه جهت در سطوح بالا انجام می‌شود».

این دیپلمات جمهوری آذربایجان در ادامه مدعی شد «هر کاری با شرکای خود انجام می‌دهیم، برای خودمان انجام می‌دهیم. ما این کار را بر اساس منافع ملی خود انجام می‌دهیم. ما این کار را بر اساس ارزش‌ها و چشم‌انداز مشترک خود انجام می‌دهیم. ما این کار را علیه هیچ‌کس دیگری انجام نمی‌دهیم». سفیر باکو در آمریکا در پایان اعلام کرد: «ما نمی‌توانیم از معادله دور بمانیم. ما شرکای استراتژیک هستیم و هرگز از کمک به ترکیه و اسرائیل برای نزدیک‌شدن هرچه بیشتر و همکاری با یکدیگر دوری نخواهیم کرد. آذربایجان همیشه سعی خواهد کرد در هر زمان که ممکن است اتفاق ناخوشایندی بین دوستان، شرکا و متحدان ما رخ دهد، کمک کند».

به‌تازگی نیز فاریز رضایف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، ادعا کرده بود که «باکو در مناقشات دیگر کشورها مداخله نمی‌کند، بنابراین به اسرائیل اجازه حمله از خاکش به ایران را نخواهد داد». ادعایی که جلال ناصری در بخش پایانی ارزیابی خود با «شرق»، آن را چندان مطابق با واقعیت‌های میدانی نمی‌داند. از این‌رو تحلیلگر مسائل حوزه قفقاز متذکر می‌شود: «تا زمانی که ایران به شکل جدی یک برنامه منسجم را در قبال سیاست‌های باکو و نقش‌آفرینی اسرائیل در منطقه قفقاز و قره‌باغ تعریف و پیاده نکند، تماس‌های تلفنی و موضع‌گیری‌های مثبت تهران با طرف آذربایجانی، به صورت مقطعی اثرگذار هستند و در میان‌مدت و بلندمدت تحولات به سمتی پیش خواهد رفت که تهران همچنان درگیر خواهد بود». چون ناصری تأکید دارد که باکو و تل‌آویو به عنوان شرکای کلیدی در زمینه امنیت، نفت و انرژی، پهپادی، دفاعی، لجستیکی، اقتصادی و تجاری و حتی سایبری شروع به دور تازه‌ای از همکاری‌های دوجانبه کرده‌اند که بعد از افتتاح سفارت‌های دو کشور است.

تلاش برای کنار‌گذشتن ایران و روسیه از تحولات قفقاز؟

امیر علیپور نیز مشابه با آنچه جلال ناصری عنوان کرد، در گپ‌و‌گفت خود با «شرق» به موضوع مهم‌تری اشاره دارد که ناظر بر تلاش آذربایجان برای کشاندن پای ناتو، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلستان به تحولات قفقاز و قره‌باغ است. این تحلیلگر اعتقاد دارد در دور جدید تلاش‌های جمهوری آذربایجان برای تحمیل مذاکرات و توافقات جدید به جمهوری ارمنستان، سعی شده است پخت‌و‌پزهایی بدون حضور ایران و همچنین روسیه انجام شود.

پیرو نکته مطرح‌شده امیر علیپور، شنبه این هفته میخائیل گالوزین، قائم‌مقام وزارت امور خارجه روسیه نیز تصریح کرد که «ایالات متحده در‌صدد است روسیه را از روند صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان خارج کند». گالوزین اذعان کرد: «ایالات متحده در همه‌جا تلاش می‌کند به همین هدف دست یابد. از یک سو، روسیه را بیرون کند و از سوی دیگر، کشورهای مستقلی را که شرکا و متحدان روسیه هستند، به سبک نو‌استعماری تحت سلطه خود درآورد. این همیشه دغدغه اصلی آمریکا بوده است».

در همین زمینه رابرت الیوت، نماینده آمریکا در امور قفقاز، چهارشنبه گذشته حین بازدید از منطقه «شوشا» در جمهوری آذربایجان، مدعی تلاش در برقراری صلح پایدار بین باکو و ایروان شد. الیوت که برای شرکت در رویداد بین‌المللی تحت عنوان «بازسازی، آشتی و یکپارچگی و انرژی، اقتصاد، محیط زیست و برابری» در شوشا حضور داشت، عنوان کرد: «گفت‌وگوها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حفظ صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم است».

هر‌چند میخائیل گالوزین اعتقاد دارد «ذیل بیانیه سه‌جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان که به جنگ ۲۰۲۰ قره‌باغ پایان داد، جایگزینی برای عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود ندارد»، اما به نظر می‌رسد تحولات در عمل به نحو دیگری رقم می‌خورد. به همین واسطه، قائم‌مقام وزارت امور خارجه روسیه این را متذکر شد که مسکو مخالف مشارکت سایر کشورها در حل‌وفصل ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیست، اما به گفته او، «این کمک‌ها نه در گفتار، بلکه باید در عمل و در راستای توافقات اساسی سران کشورهای یاد‌شده باشد».

در مقابل این موضوعات، امیر علیپور یادآور می‌شود که مذاکرات صلح بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر برگزار شده، ولی به باور او و تأکید ایروان، همچنان محاصره بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ و انسداد مسیر مهم لاچین توسط باکو ادامه دارد. در همین زمینه، روز یکشنبه «آلکس پادیلا» و «مارکو روبیو»، دو قانون‌گذار آمریکایی، لایحه‌ای دو‌حزبی به سنا ارائه کردند که در آن از ایالات متحده خواسته شده تا فشار بر جمهوری آذربایجان را برای پایان‌دادن به محاصره کریدور لاچین افزایش دهد.

محاصره قره‌باغ از سوی جمهوری آذربایجان باعث شده بیش از صد هزار نفر از ارامنه ساکن منطقه به نیازهای اولیه دسترسی نداشته باشند. سناتور پادیلا در توییتی نوشت: «به همین دلیل است که لایحه دو‌حزبی ارائه کردم که این محاصره را محکوم کرده و از ایالات متحده می‌خواهم اقدام کند». نخست‌وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری روسیه، بار دیگر درباره وضعیت در کریدور لاچین در منطقه قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرد و آن را بحرانی خواند.

با این خوانش، تحلیلگر مسائل اوراسیا به ذکر نکته مهمی ناظر بر تلاش‌های باکو و شخص الهام علی‌اف می‌پردازد؛ تلاش‌هایی که از دید علیپور، با هدف تشدید فشار از سوی ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در راستای تحمیل توافق مدنظر به ارمنستان است که به اذعان کارشانس ارشد حوزه بین‌الملل، قطعا تبعات جدی را برای تمامیت ارضی ایران به دنبال خواهد داشت؛ چرا‌که علیپور این نوع از توافق با حضور و نقش‌آفرینی ترکیه، آمریکا و کشورهای اروپایی را بسترساز شرایطی می‌داند که در ادامه می‌تواند به تحمیل کریدور یا دالان جعلی و موهوم «زنگه‌زور» منجر شود؛ دالانی که در صورت تحقق می‌تواند علاوه بر قطع ارتباط سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، پای ترکیه و به دنبال آن ناتو را از طریق این دالان به دریای خزر باز کند.

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان ارمنستان امیر علیپور جلال ناصری آمریکا ترکیه قفقاز قره باغ دالان لاچین دالان موهوم زنگه زور


( ۱۹۰ )

نظر شما :

آذربایجانلی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۷
اظهار نظر های غیر واقعی مانند: "امیر علیپور نیز مشابه با آنچه جلال ناصری عنوان کرد، در گپ‌و‌گفت خود با «شرق» به موضوع مهم‌تری اشاره دارد که ناظر بر تلاش آذربایجان برای کشاندن پای ناتو، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلستان به تحولات قفقاز و قره‌باغ است. " را میتوان از عدم آگاهی ویا غرض دار بودن آنها دانست چنانکه در خصوص حضور نیرو های بیگانه در منطقه علارغم مخالفت چندین باره ریاست جمهوری آذربایجان، این ارمنستان است که خواهان حضور نیرو های اروپائی آمریکایی در منطقه هستند. برخلاف آنچه نویسنده ی نوشته سعی در القاع آن دارد کشور ارمنستان و لابی ارمنی آنها می باشد می کوشند مشکل قفقاز را با حضور قدرت های خارجی غربی وارد فاز جدیدی بنمایند.
کامران ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۴
پسماند اب نیروگاه هسته ای متسامور در ایروان که خطرناکترین نیروگاه جهان است و پسماند معدن روی و‌مس ارتسوانیک در زنگزور سالهاست اب ارس علی الخصوص در پایین دست ان را الوده کرده و استان اردبیل رتبه اول سرطانهای دستگاه گوارش را در کشور دارد ،این کشور دست ساز کلوپ مسیحی سالهاست با اقلیم و اکوسیستم این منطقه سر جنگ دارد .دیدگاه برخی در کشور و سکوت نسبت به این تروریسم زیست محیطی جای سوال جدی دارد ،
علی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۷
اظهارات خلاف واقعیت از قبیل محاصره قره باغ دروغی بیش نیست . الان غیر نظامیان ارمنی به راحتی میتونن تردد کنن و و مانعی برای ورود موادغذایی و انسانی و بهداشتی نیست .الان اونایی که کاسه داغتر از اش شدن ایا زمانی که ارمنیا قره باغ رو اشغال کرده بودن و ترکها رو نسل کشی میکردن اینچنین هم از اذربایجانیها حمایت میکردن؟
ایرانی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۰
متاسفانه بعضی افراد در کشور از بیت المال نان می خوردند ولی آب در هاون دشمنان مسلمانان و شیعیان می ریزند متاسفم از اینکه می خواهند حقیقت را وارونه نشان دهند جنابان کارشناس گروه ناظرین اتحادیه اروپایی با موافقت ارمنستان در این کشور حضور دارند و آذربایجان با آن مخالفت کرد و فقط در خاک ارمنستان هستند چرا این را نمی فهمید ملت اخبار را دنبال می کنند و دروغ های شما را باور ندارند و دیگر اینکه در قره باغ حداگثر 25 هزار نفر ارمنی ساکن هستند شما این یک صد هزار را از کجا در آوردید شما ارمنی تر از ارامنه قره باغ و ارمنستان شده اید و کاسه داغ تر از آش والا....
بی طرف ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۸
تعداد زیادی کلیسا در آران و ایروان و در جنوب ارس مثل سنت استپانوس جلفا، ماکو، چالدران، ارومیه و تبریز فقط برای همین تعداد انگشت شمار ارمنی از حداقل دو هزار سال قبل ایجاد شده بودند؟؟! در ارومیه در گذشته تعداد زیادی روستای ارمنی نشین وجود داشت. بالاخره ارمنی ها در یکی جایی از کره زمین زندگی می کردند. از کره مریخ که نیامده اند! یکی از دلایل جنگ های ایران و روم و بعدش عثمانی بر سر ارمنستان بزرگ که شامل بخش شمال شرق ترکیه امروزی نیز می شد، بود. لشکر بنی چری خلافت اسلامی عثمانی که به عشایر کوچ نشین سلجوقی اوغوز «اتراک بی ادراک» می گفت همین ارمنی ها، چرکسی ها، گرجی ها و یونانی های مسیحی بودند. این را تاریخ به خوبی ثبت کرده است. بروید بخوانید.
مجتبی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۰
برای مهار باکو باید ترکها را درگیر یونان و کردها کرد و قومگراهای ایرانی را نابود بعد خواهید دید التماسها و زانو زدن اذربایجان تا زمانیکه ستون پنجم پانترکیسم و لابی انها در ایران فعالیت کند و حمایت شایبه انگیز ترکیه وجود دارد باکو ترک تازی خواهد کرد
کامران ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۹
بی طرف جان ! بسیاری از این کلیساها در منطقه هیچ ربطی به ارمنی های فعلی ندارد و بازمانده البانها ، ترکهای قبچاق مسیحی ، اشوری ها و نستوری هاست.و تعداد اندکی کلیسای ارمنی ، که بعضا با دستکاری سمبل ها در این کلیساها سعی در ارمنی سازی ان شده است و مثال واضح ان دستکاری کلیساهای تاریخی البانها در قره باغ است .
امیر ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۸
اذربیجانممممممم
کوروش ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۷
متاسفانه نفوذ جریان خیانتکار پانترکیسم در نهادهای تصمیم گیری کشور باعث شده است علیف عربده بکشد و دیپلماسی ایران منفعل باشد. باید یکبار برای همیشه از شر جریان تفرقه افکن و نفرت پراکن پانترکیسم خلاص شد.
علیرضا حسینی از زنجان ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۲
خطر پانترکیسم، و تروریست های تجزیه طلب ترک، و اربابانشان در رژیم آذربایجان، و نفوذی های داخلی که برای این رژیم لابیگری می کنند، امروز اگر از امریکا و اسرائیل بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست.
ناشناس ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۸
فارس تازان به حقایق تاریخی و حقایق موجود در روابط بین المللی و کتمان حقوق تورک ها در منطقه و ایران همچنان مشغول‌ هستند شب را روز و روز را شب به خورد مردم می دهند! فکر نمی کنید این دروغ ها را غیر از فارس تازان متعصب و دگم اندیش هیچ عقل سلیمی نمی پذیر؟
لاله ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۳
با انتشار این نوع تحلیل های جانبدارانه، بی اعتبار تر می شوید. سیاست خارجی ایران با عمل کردن بر اساس آرزوها و نه واقعیتها ، خودزنی می کند و نه تنها از قفقاز بلکه از دل میلیونها آذری نیز حذف می شود.
کوروش داریوش راده ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۵
زنگه زور داره افتتاح می شه. چی را می خواهید مهار کنید. علیف و اردوغان باهم دیدار کردند و‌ پوتین هم موافقه. کریدور تحت مالکیت اذربایجان هست ولی فعلا نیروهای روس کنترل کننده هستند و بعدا به آذربایجان واگزار خواهد شد. عزت مستدام. به فکر طالبان جنبش اصیل منطقه باشید
فرزاد ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۹
متاسفانه دشمن نیروهای خودش رو به درون خانه ی ما ایرانیها فرستاده و ما در خانه ی خودمان درحال بحث و جدال برسر بدیهیات با یک عده به ظاهر ایرانی هستیم درصورتی که این افراد ماموریتشان خرید زمان برای دشمن و خنثی کردن اقدامات متقابل در برابر برنامه های دشمن هست.رژیم باکو و اسراییل به صورت علنی وآشکار اعلام کرده اند که جبهه ی متحدی علیه دشمن مشترکشان تشکیل داده اند . ولی مسوولین غافل ایرانی هنوز در حال بحث بر سر چگونگی گسترش روابط با رژیم باکو هستند.سوال بسیار ساده از این مسوولین باهوش اینه که دشمن مشترک رژیم باکو و اسراییل کدام کشور است؟
امین ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۸
قره باغ تحت حاکمیت کامل آذربایجان درخواهد آمد و دالان زنگزور باز خواهد شد فقط ایران باید از فرصت پیش آمده استفاده و چهار راه زنگزور را فرصتی برای اتحاد و تجارت بین ملت ها تبدیل کند. با درگیری همه چبز به ضرر ایران خواهد بود
Shahin ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۸
آذربایجان ستیزی عاقبت خوبی ندارد نه تنها برای ارامنه بلکه روس و جریانات ایرانشهری سلطنت طلب ضد آذربایجانی
وحید ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۱
بنظر من ایران باید در قبال مساله قره باغ سیاست محتاطانه ای را در پیش بگیرد. هرگونه قبول حق تعیین سرنوشت برای قره باغ و استقلال آن و یا حمایت از الحاق آن به ارمنستان به بهانه هم زبان بودن ساکنان قره باغ با ارمنستان از سوی ایران می تواند فاجعه بزرگ برای تمامیت ارضی ایران در پی داشته باشد.
هادی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۱
نویسنده مغرضانه این متن رو نگارش کرده در واقع دشمن سرسخت و درجه یک ملت آذربایجان است
به بی طرف ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۵
خداوند در قرآن می‌فرماید کسانی که ایمان نمی‌آورند از روی زمین حذف می‌شوند و قومی دیگر جایگزین آنها می‌گردد. ترکان اوغوز که یکتاپرست هستند جایگزین ارامنه معتقد به تثلیث شده‌اند. این روند هم ادامه پیدا خواهد کرد. فشار خون بالای شما این روند را متوقف نمی‌کند.
عباسی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۹
خیلی جالبه که دیپلماسی ایرانی،مخصوصا" آقای فتح الهی وقتی آذربایجان در جنگ بر ارمنستان پیروز می شود ابراز نگرانی می کند، وقتی آذربایجان با ارمنستان توافق می کند باز نگران است . وقتی آذربایجان و ترکیه هم پیمان می شود ناراحت می شود و وقتی آذربایجان با اسرائیل،آمریکا، سایر کشورهای ترکپ زبان و کشورهای عربی همکاری می کند نگرانی بیشتر می شود. یعنی هر اتفاق خوب برای مردم و دولت آذربایجان سبب ناراحتی شدید این گروه می شود! نمی دانم اسم این رویکرد را چه بگذارم؟ دشمنی؟ حسادت، کینه؟ ...... نکنه هدف این سایت محترم فقط این هست که می دانند اکثر آذریهای ایران نسبت به جمهوری آذربایجان و ترکیه سمپاتی مثبت دارند به همین خاطر می خواهند آنها را ناراحت کنند. نمی دانم شاید هم به دنبال تشدید تفکرات افراطی در بین آذریهای ایران هستند؟
ندیمی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۹
عبدالرحمن خان فتح الهی و چند نفر از دوستانشان، حدود 3 سال است که در باره جمهوری آذربایجان جملات تکرای حاوی چند عبارت مشخص مانند نیازمند جدیت بیشتر، داشتن برنامه جامع، اقدام قاطع و ... را بیان می کنند و نه حرف جدید می زنند و نه توضیحی در باره جزئیات این جدیت و برنامه و اقدام قاطع و نتایج مشخص آن می دهند. به نظر من نویسنده محترم برای این مطلب یک ربع بیشتر وقت نگذاشته فقط دنبال جریان سازی رسانه ای مورد نظر خودشان هستند تا به خیال خود جایگاه جمهوری آذربایجان را نزد افکار عمومی ایران تخریب کنند و این مطالب نه تنها کمکی به دولت و وزارت امور خارجه نمی کند بلکه گاهی سبب اشتباه آنها تحت تاثیر فشار و هجمه رسانه ای می شوند همانطور که قبلا" آقای ظریف با داشتن کوله باری از تجربه سیاست خارجی تحت تاثیر موج رسانه ای غیر واقعی نسبت به شعرخوانی اردوغان آن واکنش نسنجیده و سطحی را نشان داد.
محمد ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۸
اینا تنها فقط زورشون به مردم ایران میرسه
حسین زاده ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۱
باید ارمنستان تا دندان مسلح کرد
الله قولو ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۱۶
بسم الله سلام به کارشناس محترم بگین توافق آتش بس ۲۰۲۰ رو یه بار روخوانی بکنه!! دالان زنگه‌زور مسیری برای تردد غیرنظامی از نخجوان به باکو هست که الان از طریق جلفای ایران انجام میشه و همونطوری هم که این تردد باعث انتقال مالکیت سرزمینی جلفا با جمهوری آذربایجان نشده، مالکیت دالان زنگه‌زور هم دست ارمنستان میمونه و لذا قطع ارتباط زمینی اران و ارمنستان یک توهم هست. میدونم نظرم رو تایید نمیکنید منتشر بشه و به خود مثلا کارشناس حتی نمیفرستید سوادش بره بالا اما خودتون اگه خدا قفل مغزتونو فعال نکرده باشه ان‌شاءالله یه ذره فکر کنید بلکه متوجه شدید که تو چه فضلی متوهمی هستید.
خ.خ.اهری اسمیری ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۷
در ایران برخی نویسندگان با گرایش های مختلف ارمنی گرایی یا ترک هراسی یا ملی گرایی و یا اشتباه محاسبات در مورد گره زدن مشکلات کردی به مسائل ترک حتی در قفقاز،سعی می کنند بین آذربایجان و ایران در مورد نحوه موضع ایران در مسئله زنگزور تنش ایجاد کنند.که این تنش ها از ابعاد دیگر می تواند بر تنش داخلی با اکثریت قومی آذربایجانی های ایران و مناسبات باکشور ترکیه و...تاثیر منفی بگذارد .این در حالی است که در یک محاسبه چند زاویه ای و دقیق می توان به ظرفیت خیلی بالای ترک ها در الزامات روابط خارجی و امنیت اقتصادی در مقایسه بااهمیت ذره ای ارمنستان پی برد.کمی تامل..
حسن ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۱
این حرفهای پوپوایستی را کنار بگذارید .آذربایجان میخواهد ناتو را بیاورد .ایران صد سال است با تورکیه یکی از قدرتمندترین عضو ناتو ام مرز هست .مرزهای ارمنستان در اختیار ارتش روسیه است .آذربایجان ناتو را میاورد .تا ماهیت حمله به سفارت آذربایجان در تهران روشن نشود ، آذربایجان روابطش را با ایران عادی نخواهد کرد .
کریموف ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۳:۵۲
باید بهر وسیله ای که شده از ایجاد این دالان کذایی جلو گیری شودو گرنه استقلال ایران بخطر می افتد
خان.. .خ.اهری اسمیر ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۴
وقتی اردوغان گفته می توان لندن تا پکن را از طریق ترکیه و ایران و آذربایجان ارتباط داد..پس نوشتن چنین مقالاتی تفرقه افکنانه است که فقط نیات مخالفین همکاری و همسویی ژئوپولتیکی ایران و ترکیه و آذربایجان را نشان می دهد..و این یک خط فکری است که قابل تامل است و نتیجه اش تنش ایران با ترکیه و آذربایجان در سایر مسیرهای ارتباطی و رقابت های ژئوپولتیکی خواهد شد.و محدودیت هایی در خزر و مدیترانه و حتی خلیج فارس پس از اوج گیری مجدد اختلاف با اعراب یا بیمارستان در چابهار و افغانستان برای کاهش وزن ایران بوجود می آورد.کمی بصیرت و تفکر چند زاویه ای
علی ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۷
اگه تلاش برای حفظ تمامیت ارضی مهمه و ایران همیشه این موضع رو داره پس حمایت از تجزیه طلبی در قره باغ ممنوعه واین مقالات شما باعث تنفر ما ترکها از شما فارسان میشه
سید ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۹
ظفر با شیعه یان راستین و مسلمانان بی ادعا است.خدا مردم با عیرت و ارتش مردمی جمهوری آدربایجان را یاری خواهد کرد،نظر امام زمان همیشه با این مردم پاک بوده است،این ها تشیع را در ایران و کشورهای شوروی سابق ترویچ داده ند،به این کشور خیلی ها مدیون هستند
قارداش ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۲
زمانی که نادرشاه بر تخت سلطنت نشست، برای اینکه این ساعت به یادگار باقی بماند دستور داد سکه هایی ضرب کنند که روی آن منقوش باشد: سکه بر زر کرد نام سلطنت را در جهان نادر ایران زمین خسرو گیتی ستان
تربیزی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۴
کریدور فعلی شمال به جنوب سه شاخه گرگان ترکمنستان، آستارا روسیه و تبریز ایروان دارد. در صورت شکوفایی خط تبریز- ایروان -گرجستان، زنجان و تبریز مستقیما به اروپا وصل می شوند و شکوفا خواهند شد و این را ترکیه نمی خواهد. ترکیه علی رغم تبلیغات اش می خواهد که تبریز، ارومیه و اردبیل برای اتصال اقتصادی به اروپا به آن وابسته باشند. در حقیقت هدف پنهان ترکیه جلوگیری از تبدیل تبریز به یک شاهراه و هاب عظیم بین المللی ریلی است: زیرا تبریز می تواند مرکز تقاطع ریلی ترکمنستان- تبریز، دربند روسیه-بادکوبه- اردبیل-تبریز، گرجستان- ایروان-تبریز- بنادر جنوب، تبریز-نخجوان، تبریز-بازرگان- ترکیه، تبریز-ارومیه- ترکیه، و تبریز-مراغه-عراق-سوریه، باشد. در صورت راه اندازی دالان زنگزور-سیونیک-نخجوان، تبریز، اردبیل و ارومیه از مرکزیت خواهند افتاد و به حاشیه جریان ترانزیت بین الملل می روند.