سی و هفتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

استفاده ایران از جنگ اوکراین

۱۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۱۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
ایران الآن از جنگ اوکراین استفاده می کند، اروپا و کشورهای دیگر به نفت و گاز احتیاج دارند و ایران به آنها صادرات دارد و امریکا هم چشم هایش را بسته است.
استفاده ایران از جنگ اوکراین

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش سی‌ و هفتم آن را می خوانید:

در ادامه صحبت هایم با پژوهشگر تاثیرگذار که در مراکز پژوهشی مهم امریکا کار می کند و نظراتش در داخل و خارج از امریکا تاثیرگذار است و دو بار در سمت های مهم و عالی رتبه کار کرده و دوباره به کار پژوهش بازگشته است، درباره مذاکرات وین پرسیدم، جواب داد: «جواب روشنی برای این سوال ندارم. ایران اموال بسیار زیاد و کلانی دارد که در میان یارانش در منطقه و جهان و در راس آنها حزب الله توزیع کرده است، اگر مذاکرات غیرمستقیم وین موفق شود و توافق هسته ای امضا شود یا به عبارت دیگر ایران پول های کلان و بزرگی را در اختیار داشته باشد، آنها را در راه دشمنی با امریکا صرف خواهد کرد.»

سپس گفت: «البته ایران الآن از جنگ اوکراین استفاده می کند، اروپا و کشورهای دیگر به نفت و گاز احتیاج دارند و ایران به آنها صادرات دارد و امریکا هم چشم هایش را بسته است. ایران حالا یک ملیون تن نفت در روز صادر می کند. تصور کن اگر ایران به پول های بلوکه شده اش به خاطر تحریم ها، دست یابد به چه قدرتی دست خواهد یافت که می تواند تحرکات خصمانه اش علیه امریکا را با قدرت ادامه دهد یا به عبارت دیگر به رفتارهای خصمانه اش علیه امریکا با چه قدرت بسیار بالایی ادامه خواهد داد.»

پرسیدم: درباره فرایند صلح میان اسرائیل و حکومت خودگردان فلسطینی و «توافقات ابراهیم» که اولین آنها با بحرین و امارات متحد عربی و سودان و مغرب امضا شد، نظرت چیست؟ جواب داد: «فرایند صلح قدیم که تمام شد و دیگر امیدی به احیای آن نیست. در اسرائیل فضای راست افراطی مسلط است و حکومت فعلی در کنترل آنهاست، اگرچه استعفای آنها ممکن است، در صورتی که اکثریت را در کنست یا 50 به اضافه یک را از دست بدهد، یعنی این به اضافه یک از دولت استعفا دهد. چنین وضعیت بی ثباتی سیاسی برای مدتی طولانی باقی خواهد ماند و به همین دلیل از ورود به فرایند صلح جدید ناتوان خواهد بود. واقعیت این است که فرایند صلح هم اولویت کسی فعلا نیست. وضعیت دولت ها همین طور می ماند، یعنی تشکیل می شوند و دوباره سقوط می کنند. در چنین حالت هایی بنیامین نتانیاهو هم دائما به قدرت می رسد و سقوط می کند. سیاست سلبی در قبال فرایند صلح برای همه روشن است. در صورتی که دولتی به سراغ فرایند صلح برود مجبور می شود انتخابات زودهنگام برگزار کند کما اینکه تا کنون چهار بار چنین اتفاقی افتاده، الآن طوری شده که رقابت اصلی میان تیم های راست افراطی برای تصاحب اکثریت است تا بتوانند دولت تشکیل دهند. هر دفعه هم دولتی تندروتر از دولت قبلی سر کار می آید. در چنین وضعیتی اسرائیل نمی تواند درگیر فرایند صلح شود و به سراغ آن برود.»

سپس گفت: «محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، فردی فاسد است که هیچ کاری نمی تواند بکند. حکومت خودگردان تحت حکومت او چندان جدی نیست. و "حماس" با قدرت با آن رقابت می کند. برای همین "توافقات ابراهیم" که فکر می کنم در نهایت عربستان سعودی بعد از تردیدهای طولانی، در آخر آن را امضا خواهد کرد را رد می کند.»

بعد درباره اسرائیل گفت: «اسرائیل فقیر است اما در زمینه تکنولوژی در تمامی زمینه ها واقعا پیشرفت کرده است. همچنین قدرت مهم نظامی در منطقه دارد، و کشور صنعتی مهمی است. عربستان سعودی به تولیدات نظامی و مدنی و همه چیز آن نیاز دارد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم یادداشت های جدید سرکیس نعوم سری جدید یادداشت های سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا دشمنی با امریکا اسرائیل راست افراطی در اسرائیل دولت راست افراطی در اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو فلسطین فلسطین و اسرائیل عربستان و اسرائیل توافق ابراهیم محمود عباس حماس حکومت خودگردان فلسطین


( ۳۹ )

نظر شما :

فتحعلی ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۸
حرف مفت زدن هم هنر آخر چه دیپلماسی که فقط مال و اموالت رو ببرن به امید وعده تازه افتخار بکنی که مالت رو بردن و پولش رو ندادن
حسین ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۸
این بنده خدا میداند یک میلیون تن نفت در روز چند بشکه میشود اگر نمیداند ب او بگویید روزانه ۶ میلیون بشکه میشود خیلی ساده است هر یک تن ۱۰۰۰کیلو میباشد و هربشکه نفت حدود ۱۶۰ کیلو حالا حساب کنید هریک تن چند صادرات نفت چند بشکه میشود احتمالا اشتباهی رخ داده است ،
احمد علی ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
این تحلیل های الکی رو چرا میزاری شما ایران خواهان صلح است بر همگان واضح است ایران فقط با غده سرطانی که خاورمیانه رو ناامن کرده مشکل داره
محمود ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۳
به ما تهمت نزنین لطفا! ما از هیچ فرصتی استفاده ای واسه منافع ملی مون نمی کنیم!!!