توماس فریدمن در نیویورک تایمز می نویسد:

کابوس وحشتناک دولت راست افراطی نتانیاهو

۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۵۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: توماس فریدمن
توماس فریدمن معتقد است بدون خویشتن داری، نتانیاهو و شرکای ائتلافش ممکن است بتوانند راه حل “دو دولتی” و “تک دولتی” را در یک گور دفن کنند و راه را برای راه حلی دیگر آماده کنند: هرج و مرج مطلق.
کابوس وحشتناک دولت راست افراطی نتانیاهو

دیپلماسی ایرانی: توماس فریدمن، روزنامه‌ نگار آمریکایی با توجه به ظهور جناح راست افراطی و انحصار قدرت در داخل اسرائیل، تصویر تیره ای از نتیجه اقدامات برای حل و فصل مناقشه اعراب و اسرائیل ترسیم کرد.

به گزارش «الجزیره»، این نویسنده با سابقه آمریکایی در مقاله ای در نیویورک تایمز از راه حل تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی که مدت ها به عنوان یک پیشنهاد در مذاکرات بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها بوده است ابراز ناامیدی کرد.

وی در این رابطه گفت در سفر اخیر خود به اسرائیل احساس کرده که چشم انداز راه حل دو کشور برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و کشورهای عربی از بین رفته است. اما هیچ کس نمی خواهد رسما مرگ این طرح و دفن آن را اعلام کند، زیرا رد قاطعانه این راه حل عواقب ناگواری خواهد داشت.

این نویسنده با بیان نظر خود در این باره افزود: شاید به همین دلیل دیپلمات ها، سیاستمداران و سازمان های لیبرال یهودی وانمود می کنند که قلب این پیشنهاد هنوز به کندی می تپد.

تعادل دشوار

فریدمن گفت: هر چه بیشتر به همزیستی یهودیان اسرائیلی و فلسطینی ها در منطقه بین رود اردن و دریای مدیترانه نگاه می کنم، بیشتر به 3 مورد مهم پی می برم:

اولین مورد این است که این جوامع بسیار گوناگون و اغلب با یکدیگر دشمن اند، اما با این وجود عمیقاً در هم تنیده اند و از زمان توافق اسلو در سال 1993 تعادل “سخت” را حفظ کرده اند.

این در نتیجه مجموعه ای از سرکوب ‌های امنیتی توسط اسرائیل، اقدامات تشکیلات خودگردان فلسطین، رشد اقتصادی، امتیازات و محدودیت ‌های فراوانی است که تمام طرف‌ ها روزانه اعمال می‌ کنند.

همچنین تغییرات درازمدت جمعیتی، فناوری، سیاسی و اجتماعی وجود دارد که به مراحل حساسی رسیده و مؤید این است که تمام توازن های موجود میان یهودیان با خود و ساکنین عرب اسرائیل و با فلسطینیان و نیز میان خود فلسطینیان به طور معقولی پایدار مانده اند.

فریدمن با توجه به گسترش رسانه های اجتماعی به کمرنگ شدن روند صلح و چشم انداز راه حل “دو دولت”، گسترش شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری و فساد و فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرد.

این نویسنده نمونه هایی از اعمال خشونت آمیز میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها را در طول یک هفته اقامت او در سرزمین های اشغالی ذکر کرد، اما بر حملات فلسطینیان علیه سربازان و شهروندان اسرائیلی تاکید بیشتری کرد.

ترس و خشم دائمی

فریدمان آنچه را در آنجا اتفاق می ‌افتد به‌ عنوان یک واکنش احساسی جدید و خشونت ‌آمیز و بسیار نفرت آور توصیف کرد که همه را در حالت دائمی ترس و خشم قرار داده است، و افزود: تمام این وقایع پیش از پیروزی بنیامین نتانیاهو با اختلاف اندک در انتخابات اخیر اسرائیل رخ داد که نشان می دهد ائتلافی که ملی ترین و مذهبی ترین افراط گرا در تاریخ اسرائیل است به زودی بر این کشور حکومت خواهد کرد.

خویشتن داری یا هرج و مرج مطلق

همه اینها به این منجرخواهد شد که اسرائیل باید خویشتنداری زیادی به خرج دهد، در غیر این صورت به کشوری واحد و با ثبات که اسرائیلی ها و عرب های اسرائیلی و فلسطینی های کرانه باختری با توافق هم در آن زندگی کنند تبدیل نمی شود.

با این حال، فریدمان نظر دیگری دارد. او معتقد است بدون خویشتن داری، نتانیاهو و شرکای ائتلافش ممکن است بتوانند راه حل “دو دولتی” و “تک دولتی” را در یک گور دفن کنند و راه را برای راه حلی دیگر آماده کنند: هرج و مرج مطلق.

منبع: الجزیره و نیویورک تایمز/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

توماس فریدمن

نویسنده خبر

توماس لورن فریدمن مشهور به توماس فریدمن (به انگلیسی: Thomas Friedman) ژورنالیست، ستون‌نویس و نویسندهٔ آمریکایی است. فریدمن متخصص مباحث سیاست خارجی، خاورمیانه و مسائل زیست محیطی است و ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: توماس فریدمن اسرائیل فلسطین فلسطینیان راهکار دو دولتی دو دولتی راه حل دو کشوری اسرائیل و فلسطین راست افراطی در اسرائیل دولت راست افراطی در اسرائیل بنیامین نتانیاهو ایتمار بن غفیر


( ۱ )

نظر شما :