لفاظی‌های توخالی برای مصرف داخلی

اسرائیل دروغ می گوید، هیچ برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد

۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۴۳۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
یوسی ملمن، تحلیلگر اسرائیلی در امور سیاسی و امنیتی از منابع ویژه‌ای در تل آویو نقل قول کرد لفاظی مقامات اسرائیل با واقعیت همخوانی ندارد و هم زمان تاکید کرد اسرائیل گزینه نظامی علیه ایران در اختیار ندارد.
اسرائیل دروغ می گوید، هیچ برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد

نویسنده: زهیر أندراوس

دیپلماسی ایرانی: لفاظی با واقعیت در تضاد است. اسرائیل اعتراف کرده است که "ما گزینه نظامی علیه ایران نداریم و رهبران سیاسی و امنیتی دروغ می‌گویند، توهم رواج می‌دهند و گمراه می‌کنند." اسرائیلی ها همچنین معترفند که "تنها آمریکاست قادر به رویارویی با ایران است که آن هم فقط به فکر دیپلماسی است."

یوسی ملمن، تحلیلگر اسرائیلی در امور سیاسی و امنیتی از منابع ویژه‌ای در تل آویو نقل قول کرد لفاظی مقامات اسرائیل با واقعیت همخوانی ندارد و هم زمان تاکید کرد اسرائیل گزینه نظامی علیه ایران در اختیار ندارد. ملمن افزود از زمانی که ایران برنامه هسته‌ای خود را از سرگرفته است نزدیک به سی سال می‌گذرد و همچنان رهبران سیاسی و امنیتی به مردم دروغ می‌گویند، توهم رواج می‌دهند و گمراه می‌کنند؛ گویی اسرائیل واقعا گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران در اختیار دارد. او در ادامه گفت که واقعیت این است که اگر اسرائیل چنین امکانی داشت، زمانی که برنامه هسته‌ای ایران در مراحل اولیه بود دست به چنین کاری می زد.

علاوه بر این، ملمن از این مسئله پرده برداشت که در سال 2008 یک وزیر آگاه عضو کابینه کوچک اسرائیل به او گفته است اسرائیل فرصت برای حمله به تاسیسات اتمی ایران را از دست داد، زمانی که همچنان این برنامه در مراحل اولیه خود بود و جرج دابلیو بوش در کاخ سفید حضور داشت. 

وی این پرسش را مطرح کرد که در این صورت چرا هر بار گزینه نظامی دوباره مطرح می‌شود؟ و این که چرا در زمانی این مسئله اتفاق می‌افتد که ایران و قدرت‌های بزرگ به توافق هسته‌ای نزدیک می‌شوند؟ ملمن اشاره کرد علت آن بهره برداری داخلی و تمایل سیاستمداران و نظامی‌ها برای بزرگ کردن نقش خودشان است.

این تحلیلگر نظامی اسرائیلی افزود بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن هر دو می‌گویند در تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای و تحمیل تحریم‌های یکجانبه نقش داشته‌اند. به گفته او درست است که این دو در راستای متقاعد کردن ترامپ تلاش کردند؛ اما در نهایت رئیس جمهوری آمریکا که خروج از این توافق را در کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود، این کار را بر اساس محاسبات خاص خود انجام داد.

ملمن با قاطعیت گفت که آمریکا تنها کشوری است که قادر به اقدام نظامی علیه ایران است. اما آمریکا بعد از جنگ افغانستان و عراق (نه در دوره ترامپ و نه در حال حاضر) خواستار جنگ نیست. وی تاکید کرد که آمریکا به طور کلی و به ویژه در خاورمیانه از جنگ خسته شده است و بازگشت به توافق هسته‌ای را ترجیح می‌دهد. 

او گفت که هنگام گفت وگو درباره دیپلماسی یا اقدام نظامی در اسرائیل یک نکته دیگر وجود دارد که کسی ترجیح نمی‌دهد به آن اشاره کند و آن این است که آیا ایران واقعا خواستار ساخت سلاح هسته‌ای است یا خیر. در غیر این صورت نمی‌توان واقعیت را تفسیر کرد. بعد از گذشت 35 سال این کشور بمب اتم ندارد. تاریخ نشان می‌دهد که هر کشوری که خواستار ساخت سلاح اتمی بوده، این کار را در عرض 5 الی 7 سال انجام داده است. این کاری است که هند، پاکستان، آفریقای جنوبی و کره شمالی و نیز اسرائیل طبق گزارش‌های خارجی انجام داده‌اند.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل حمله اسرائیل به ایران برنامه هسته ای ایران ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل جنگ ایران و اسرائیل بنیامین نتانیاهو مذاکرات ایران و امریکا خروج امریکا از برجام دونالد ترامپ جو بایدن یائیر لاپید


( ۱۵ )

نظر شما :