بر خلاف میل ترکیه

ایران می رود تا خلاء نبود روسیه و امریکا را پر کند

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۲۳۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان مرکز عرب در واشنگتن معتقدند که طرح های نظامی ترکیه در شمال سوریه، نه فقط به دلیل ترس از جدایی طلبی کردها، بلکه به خاطر نفوذ بلقوه ایران بر برخی از گروه های کرد است. در صورت خروج نیروهای امریکایی، به احتمال زیاد، ایران بازیگر غالب باقی می ماند که با حمایت از گروه های شبه نظامی کُرد خلاء را پر خواهد کرد.  
ایران می رود تا خلاء نبود روسیه و امریکا را پر کند

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه در حال تبدیل شدن به یک آزمون استرس برای روابط این کشور با ایران است. انتقال برخی از شهرک ها و شورشیان وفادار تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه، بر شعاع نفوذ تشکیلات شیعه سایه افکنده است. تهران به عنوان حامی خارجی آنها از این موضوع خوشحال نیست. اما، تضاد منافع دو قدرت منطقه ای به سوریه محدود نمی شود.

تغییر کنترل بر شهر تل رفعت، زنگ خطری است برای شیعیان. آنان به همراه ارتش دولت سوریه مسئول حفظ توازن دفاعی اطراف حلب هستند. ایرانی ها موافق حضور نیروهای شورشی سوری در نزدیکی حلب نیستند.

منطقه اطراف تل رفعت توسط نیروهای متحد دمشق به عنوان حائل امنیتی برای مرزبندی از منطقه تحت نفوذ ترکیه در نظر گرفته شده است. کارشناسان هشدار می دهند که تصرف احتمالی این شهر توسط شورشیان طرفدار ترکیه، راه خروجی مناسبی را به سوی حلب باز می کند.

در اواخر ماه گذشته، تهران در خصوص عملیات نظامی ترکیه ابراز نگرانی کرد. به گفته سعید خطیب زاده، تجربه سال های اخیر نشان می دهد که اقدامات نظامی دیگر کشورها در سوریه نه فقط کمکی به حل و فصل مشکلات موجود نکرده، بلکه پیامدهای انسانی نگران کننده ای را نیز به همراه داشته و اوضاع را در منطقه پیچیده تر کرده است.

تضاد منافع میان آنکارا و تهران فقط در سوریه حس نمی شود. در همسایگی عراق و در مناطق شمالی آن، ترکیه عملیاتی را علیه پ ک ک آغاز کرده که بر عرصه بلقوه تحت رهبری ایران تاثیر می گذارد. این رویداد در منطقه سنجار شدیدتر شده است. در سال 2020 میلادی، بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق تلاش کردند از نفوذ نیروهای حامی ایران در این منطقه بکاهند.

کارشناسان مرکز عرب در واشنگتن خاطرنشان می کنند که مسیر درگیری مسلحانه در سوریه، محدودیت های همکاری ترکیه و ایران را روشن کرده است. با افزایش نفوذ مسکو، اوضاع تغییر کرد. زیرا، روسیه، ترکیه و ایران موفق شدند، ساز و کار حل و فصل سه جانبه قالب آستانه را تشکیل دهند که به طور قابل توجهی، از تنش میان آنکارا و تهران کاسته است.

کارشناسان مرکز عرب در واشنگتن معتقدند که طرح های نظامی ترکیه در شمال سوریه، نه فقط به دلیل ترس از جدایی طلبی کردها، بلکه به خاطر نفوذ بلقوه ایران بر برخی از گروه های کرد است. در صورت خروج نیروهای امریکایی، به احتمال زیاد، ایران بازیگر غالب باقی می ماند که با حمایت از گروه های شبه نظامی کُرد خلاء را پر خواهد کرد.  

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه روسیه ترکیه ایران و سوریه کردهای سوریه امریکا و سوریه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خروج نیروهای روسی از سوریه ایران و ترکیه منطقه پرواز ممنوع


( ۳۰ )

نظر شما :

خسرو ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۰
درست همزمان با حمله نیروهای ترکیه به تل رفعت و منبیچ -- نیروهای بشار اسد و شبه نطامیان تحت کنترل ایران نیز باید به رقه و دیرالزور حمله کرده و مرکز سوریه را از شر عناصر تجزیه طلب پ ک ک و پژاک و صلیبی ها پاک سازی کنند و با تامین تمامیت ارضی سوریه -- و حاکمیت دولت سوریه بر کل کشور ، ترکیه هم مجبور خواهد شد از سوریه خارج شود
به خسرو ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۵
ترکها کجا آمده اند که بروند ؟؟؟؟؟ سوریه ،عراق ،قطر ،لیبی ،قره باغ ،سومالی در تمام این کشورها پایگاه دارند و جانثارانی همچون تروریست‌های ترک ( ازبک ،چچن ،اویغور و...)و البته ستون پنجمی در حاکمیت و قوم پرستان و نژاد پرستانی در بین مردم آنجا ،ترمیه در ۱۰۰ سالگی تشکیل خود باید شمال عراق و سوریه را به استعمار خود دربیاورد طبق همان نقشه میثاق ملی خود که اتفاقا ارومیه و بخش چالدران و چیچک که محل تجاوز و گورستان سربازان عثمانی است باید به استعمار ترکیه دربیاید و الزامات آن را صورت دادند ،علت عدم اقدام ایران احتمالا کشاندن ترکیه به جنگ فرسایشی با تلفات بالا و شکست اردوغان خواهد بود
مهدی ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۵
بزرگترین خطر برای چهار کشور ایران و عراق و سوریه و ترکیه؛ وجود تروریستهای تجزیه طلب وایسته به آمریکا و اسرائیل هست. درگیری بین دولتهای این کشورها؛ زمینه را برای تقویت این تروریستها فراهم میکنه و پای بیگانگان را به منطقه باز میکنه. از تحلیلگران وطنی تعجب میکنم که چرا نمیگویند ما نباید به تروریستهایی که دست در دست اسرائیل دارند کمک کنیم. بهترین راه برای حل بحران سوریه این است که دولت دمشق با ترکیه بنشیند و مذاکره کند تا همزمان تروریستها را قیچی کنند.
ادم منطقی ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۸
ایران باید فقط از بشار اسد حمایت کند ووخالف ترکیه نیز نباشد