سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران

خطیب زاده: کار فعلی و ویژه مورا انتقال پیام است/اجازه نمی دهیم ابزارهای فشار حداکثری پابرجا بماند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۳ کد : ۲۰۱۱۷۵۷ اخبار اصلی اروپا
سعید خطیب زاده همچنین گفت: کار فعلی و ویژه آقای مورا انتقال پیام میان ما با ایالات متحده است. وی همچنین گفت در حال حاضر تنها دیداری که برای او قطعی شده دیدار با آقای علی باقری به عنوان مذاکره کننده طرف ایرانی است.
خطیب زاده: کار فعلی و ویژه مورا انتقال پیام است/اجازه نمی دهیم ابزارهای فشار حداکثری پابرجا بماند

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تشریح تحولات دیپلماتیک کشور طی هفته گذشته به پرسش های آنان پاسخ داد.

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد سفر روز گذشته بشار اسد به تهران و نتایج این سفر گفت:‌ سفر آقای بشار اسد به تهران چند وقتی بود که در حال تنظیم بود. ایشان برای انجام این سفر اعلام آمادگی کرده بودند و شرایط باید مهیا می‌شد که این سفر انجام شود. ایشان روز گذشته در رأس هیئت بلندپایه‌ای وارد تهران شدند. دو ملاقات با آقای رئیس جمهور داشتند و با مقام معظم رهبری نیز دیدار کردند. در جریان این سفر آقای فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، آقای بشار اسد را همراهی می‌کردند و در همین راستا روز گذشته دیداری کاری بین آقای امیرعبداللهیان و همتای سوری‌شان انجام شد. همچنین ملاقات سه‌جانبه‌ای بین وزرای خارجه ایران و سوریه و آقای رستم قاسمی وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور برگزار شد و درباره جزئیات پروژه‌ها، برنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور که باید پیگیری شود در این جلسه سه جانبه گفت‌وگوهای خوب و مفصلی انجام شد.

خطیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال حاضر سوریه از فضایی که تروریست‌ها بر آن کشور حاکم کرده بودند خارج شده و در مسیر بازسازی قرار گرفته است،‌ افزود: حضور آقای بشار اسد در تهران و انجام این سفر پیام مهمی داشت و اینکه سوریه بعد از سفرهای منطقه‌ای وارد فاز جدیدی شده است. در همین چارچوب می‌بینیم که برخی از سفارتخانه‌های خارجی در دمشق نیز کار خود را آغاز کرده‌اند و شاهد دوران عادی‌سازی شرایط در این کشور هستیم.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورهایی که به سوریه کمک کرد که توطئه افراطی‌گری و تروریسم در این کشور شکست بخورد، طبیعی است که یکی از مقاصد رایزنی‌ها باشد، افزود: در این سفر در مورد گسترش روابط دو کشور به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و انجام پروژه‌ها رایزنی‌ و گفت‌وگو شد و گفت‌وگوهای خوبی در این سفر در این حوزه انجام شد. امیدوارم این سفر بنیان جدیدی را برای ارتقای روابط راهبردی دو کشور در ابعاد مختلف از جمله حوزه‌های اقتصادی و تجاری ایجاد کند.

در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است. مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم. سفر آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده ایران و گروه ۱+۴ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: ‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.

سعید خطیب زاده همچنین گفت: کار فعلی و ویژه آقای مورا انتقال پیام میان ما با ایالات متحده است. وی همچنین گفت در حال حاضر تنها دیداری که برای او قطعی شده دیدار با آقای علی باقری به عنوان مذاکره کننده طرف ایرانی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین اخبار و اطلاعات در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه احتمالا در آینده نزدیک وزیران امور خارجه ایران و عربستان با یکدیگر دیدار می‌کنند، تصریح کرد:‌ تحول جدیدی در این حوزه نداریم. اگر تحول جدیدی رخ دهد آن را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر امیرقطر به تهران گفت:‌ این سفر به زودی انجام می‌شود و در جریان این سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. این سفر در پاسخ به سفر چندی پیش آقای رئیسی رئیس جمهور به دوحه انجام می‌شود. قرار است در آینده و بعد از این سفر آقای رئیسی به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه سفر کنند.

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: یکی از موضوعاتی که میان ما و عربستانی ها مطرح شده موضع یمن است. طبیعتا در تحولات منطقه و پرونده های منطقه ای جزء گفت وگوهاست که یمن هم جزء آن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدید روسیه علیه مولداوی و این که آیا وزارت امور خارجه کاری برای خروج ایرانی های مقیم مولداوی انجام داده است یا خیر، گفت: دیروز سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین اطلاعیه ای را برای ایرانیان ساکن در مولداوی صادر کرده و از ایرانی ها خواسته است که آن کشور را ترک کنند. به ویژه در مناطقی که احتمال جنگ بالاست خواسته شده که ایرانی ها آن مناطق را ترک کنند. مشکلی که هست تجربه اوکراین است، که ما در آنجا بیانیه دادیم و از ایرانی ها خواستیم اوکراین را قبل از جنگ ترک کنند، اما متاسفانه ایرانی ها توجهی نکردند که امیدواریم در مولداوی این اتفاق نیفتاد. البته ما امیدواریم جنگ به هیچ وجه به جاهای دیگر گسترش نیابد. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که روز گذشته آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر امور خارجه لهستان تاکید بر اهمیت ایجاد آتش بس در بحران اوکراین کردند و گفتند که ایران به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد و آیا به نظر شما آمریکا اجازه می‌دهد که ایران در این حوزه میانجیگری کند و فعالیت‌های خود را به پیش ببرد، اضافه کرد: زمان این‌که آمریکا در مورد همه چیز مسائل بین‌المللی تصمیم بگیرد خیلی وقت است که گذشته است و دولت‌ها براساس اراده خودشان می‌توانند تصمیمات عاقلانه بگیرند. 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر اخیر رئیس پارلمان عراق به تهران و نگاه وزارت خارجه به روابط دو کشور و آخرین تحولات در مورد پرداخت بدهی عراق به ایران در خصوص صادرات انرژی به این کشور از جمله گاز و برق اظهار کرد: برای ایران وضعیت مردم عراق و گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با این کشور بسیار مهم است. عراق یکی از شرکای مهم ما در حوزه تجارت و اقتصاد است به رغم سنگ‌اندازی‌ها و مشکلاتی که آمریکا و تحریم‌ها ایجاد کرده است. در ارتباط با ادامه خدمات در حوزه انرژی و برق تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق و وضعیت مردم این کشور این را انجام دهیم. همیشه راه‌حل‌هایی در مورد این مسائل ایجاد شده و امیدواریم گفت‌وگوها و راه‌حل‌ها به نتیجه برسد. رئیس پارلمان عراق در دیداری که با وزیر امور خارجه داشتند توضیحاتی درباره وضعیت عراق اعلام کردند و ما امیدواریم که هرچه زودتر شاهد انتقال کامل و آرام قدرت در داخل عراق و در شکل‌گیری ساختار در عراق باشیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره تلاش برای رفع تحریم ها تاکید کرد، آنچه برای ما و مردم مهم است این است که چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران رعایت شود، حقوق ملت ایران محقق شود و آنچه من از این تریبون بارها گفته‌ام و اکنون نیز می‌گویم این است که این مذاکرات باید باعث شود که چرخه انتفاع اقتصادی ایران و حقوق ملت ایران محقق شود و از طرف دیگر ما اجازه نمی دهیم ابزارهای فشارهای حداکثری که دولت ترامپ وضع کرد تا ایران نتواند از مزایای اقتصادی برجام  استفاده کند و از بین بردن فرصت دیپلماسی ایجاد شده پابرجا بماند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه در مذاکرات وین بن بستی ایجاد شده و سفر جاری مورا به تهران برای از بین این بن‌بست است و آیا تهران نیز معتقد است بن‌بستی در مذاکرات ایجاد شده است، گفت:‌ آنچه متوقف است در بُعد تصمیماتی است که باید از سوی واشنگتن اتخاذ شود. در معدود مورد نکات باقی‌مانده آمریکا باید پاسخ دهد و تصمیم سیاسی لازم را بگیرد. آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد و یا رضایتی برای انجام چیزی فراتر از تعهداتش بدهد. آن‌ها حقوقی از ملت ایران ضایع کردند و از جیب ملت ایران چیزهایی را برداشته‌اند که باید سرجای خودش بگذارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و اگر چنین شود می‌توان گفت توافق در دسترس است. من نمی‌گویم بن‌بست و فکر می‌کنیم که تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق در وین را محقق کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که امروز برخی از رسانه‌های عراقی به نقل از مقامات عراقی اعلام کردند که ایران انجام رایزنی در ارتباط با آب‌های مشترک را رد کرده است، گفت:‌ ایران در خصوص آب‌های مشترک و آب‌های مرزی نگاه جامعی داشته و تصور ما این است که هیچ کدام از کشورهای منطقه نمی‌تواند مدیریت آب‌های مشترک را به تنهایی انجام دهند. چه ایران، چه ترکیه، چه افغانستان و چه عراق. در مسیر رودخانه‌ها، در مورد برخی از رودخانه‌ها ایران بالادست است و در مورد برخی دیگر عراق و یا ترکیه. ما تأکید داریم که باید در ارتباط با این آب‌های مشترک به صورت مشترک با هم کار کنیم. وضعیت مردم در این زمینه مناسب نیست و این ثابت می‌کند که ما باید به صورت مشترک با هم کار کنیم و بدترین کار سیاسی کردن موضوعی چون آب است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تشدید عملیات‌های تروریستی در افغانستان و تدابیر تهران برای حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در این کشور اظهار کرد:‌ حفظ امنیت اماکن دیپماتیک و دیپلمات‌های ما در افغانستان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. به محض اینکه احساس خطری رخ داد و گزارش‌هایی در این زمینه رسید هم آقای امیرعبداللهیان با سرکنسول‌ها و سفیر ما در افغانستان صحبت کرد و هم اینکه یادداشت‌های لازم به طرف افغانستانی داده شد.

خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه ایران با حساسیت وضعیت داخل افغانستان را پیگیری می‌کند و هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت مستقیم برای تأمین امنیت در این کشور و همچنین اماکن دیپلماتیک دارند، تصریح کرد:‌ ما نگران وضعیت مردم افغانستان هستیم. متأسفانه شاهد رشد افراطی گری در این کشور هستیم و همان طور که پیش از این گفتیم آمادگی داریم که به هیئت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان برای مبارزه با تروریسم کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر وجود ارتباط بین پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی و همچنین درخواست وزارت امور خارجه سوئد از شهروندان این کشور مبنی بر این‌که به دلایلی امنیتی به ایران سفر نکنند، گفت: جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر شده حکمش صادر شده درخواست بازنگری کرده که در حال بررسی است او خسارت عمده‌ای زده است و متاسفیم که طبق آنچه که مراکز اطلاعاتی و امنیتی می‌گویند برخی از کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات تروریستی‌اش کمک کرده اند. این‌که درباره نوری طراحی می‌شود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می‌کند شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد که این اتفاقات انجام شود شک ما را بر می‌انگیزه که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد.  این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر ارتباطی هم هست این طرف سوئدی است که می‌خواهد ارتباط را برقرار کند و این موضوع ما را به شک می‌اندازد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی معتقدند که رایزنی‌های جدید در مورد مذاکرات وین و سفر آقای مورا به تهران در این راستاست که از ایران خواسته شود موضوع رفع تحریم سپاه را کنار بگذارد تا توافق شکل بگیرد خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: آنچه در میز مذاکرات و اتاق مذاکرات در حال انجام است اجازه دهیم در همان مسیر پیگیری شود. به صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین شده توسط مراکز راهبری و عالی نظام در مورد مذاکرات، تا به امروز رعایت شده و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار داریم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خطاب به رسانه‌ها گفت: اجازه ندهیم در این بازی طراحی شده در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی قرار بگیریم. اولا آنچه بین ایران و آمریکا درباره اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی شده آمریکا به برجام است را به یک موضوع خاص یعنی سپاه نکاهید. ثانیا اجازه ندهید که با ساده‌سازی بیش از حد شما را وارد بازی مقصرنمایی و بازنشر این سیاست‌ها کنند که توسط برخی مراکز جنگ روانی انجام می‌شود. آنچه بین ایران از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر است این است که آمریکا باید به تمام حقوقی که از همه ملت ایران ضایع کرده منطبق بر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تامین کند و به آن پایبند باشد. همین که آقای مورا به ایران می‌آید و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و آقای بورل و امیرعبداللهیان با یکدیگر صحبت می‌کنند و تماس می‌گیرند نشان می‌دهد که مسیر گفت‌وگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آخرین روند آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور که چندی پیش در ارتباط با آن از سوی بانک مرکزی و همچنین وزیر امور خارجه اظهارنظر شد، گفت: ما معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادی سازی منابع خود نماندیم. در حالی که کشورهای ثالث تمایل دارند همه چیز معطل مذاکرات وین شود در حالی که ما به شدت با این سیاست مخالفیم و همه تلاش خود را برای آزادسازی منابع مالی خود ادامه می دهیم.

 سهم ایران از بازار انرژی و مقاصد انرژی بر اساس منطق خواست و منطق وزارت نفت و جمهوری اسلامی ایران و منطق بازار نفت تعیین می شود. قبل از تحریم ها هم عمده تجارت ما با آسیا بوده است. الآن هم اگر لازم باشد ایران بر اساس منطق بازار و منافع ملت ایران رفتار می کند و در صورت لزوم حاضر است به اروپا صادرات انرژی داشته باشد.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده ایران و امریکا برجام بازگشت امریکا به برجام سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه


( ۲ )

نظر شما :