تمایلی که نزد هر دو طرف وجود دارد

شتاب جدید در روابط ایران و آذربایجان

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۳۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
به نظر می رسد که طی ماه های آینده، تمامی توافق های حاصل شده و از جمله مشارکت شرکت های ایرانی در احیای مناطق آزاد شده در رود ارس، بازسازی خط راه آهن در جلفا و همچنین، دیگر مناطق اجرایی شود. در آینده نزدیک نیز یک پاسگاه در منطقه خداآفرین در منطقه جبرئیل افتتاح خواهد شد. 
شتاب جدید در روابط ایران و آذربایجان

نویسنده: انار حسین اف

دیپلماسی ایرانی: روابط آذربایجان و ایران پس از دیدار روسای جمهوری در حاشیه اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی در عشق آباد، شتاب جدیدی به خود گرفته است. اما، مقدمات این امر چند هفته قبل و زمانی که شاهین مصطفی اف به ایران سفر و با وزیر راه و ترابری ایران دیدار کرد، مهیا شده بود. پس از آن بود که تصمیم برای فعال سازی گفت وگوهای اقتصادی دو جانبه اخذ شد. در دیدار عشق آباد، روسای جمهوری دو کشور این مشی را تائید کردند و در نهایت، اکنون، این دستور کار در حال اجراست. تمامی دیدارهای مقامات رسمی، نتیجه توافق هایی است که در اواخر سال گذشته حاصل شده بود.

به نظر می رسد که طی ماه های آینده، تمامی توافق های حاصل شده و از جمله مشارکت شرکت های ایرانی در احیای مناطق آزاد شده در رود ارس، بازسازی خط راه آهن در جلفا و همچنین، دیگر مناطق اجرایی شود. در آینده نزدیک نیز یک پاسگاه در منطقه خداآفرین در منطقه جبرئیل افتتاح خواهد شد. 

این امکان برای ایران فراهم می شود که مشارکت فعالی در روند بازسازی قره باغ داشته باشد. در فصل بهار، جلسه بین کمیسیونی دو کشور برگزار خواهد شد و طی آن، کلیات مسائل بررسی و احتمالا، تصمیم هایی اتخاذ خواهد شد. بعید به نظر می رسد که در سال جاری، سفری رسمی توسط الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان به ایران و یا توسط ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به باکو انجام شود. در حقیقت، مورد جدیدی رخ نداده است. طبق معمول دولت جدید ایران تلاش می کند تا اولویت ها و ابتکار عمل های جدیدی را در روابط با باکو مطرح کند.

در رابطه با سفر وزیر دفاع آذربایجان به ایران باید گفت که سیستم امنیتی که در حال حاضر، در منطقه در حال شکل گیری است، امکان برقراری ارتباطات میان عرصه های تدافعی را فراهم می کند. قالب 3 +3 نیز یک قالب امنیتی است. روابط میان وزارت دفاع دو کشور باید در راستای حل و فصل مسائل مبرم باشد.

ایران به پروژه کوریدور زنگزور علاقه مند است. در آینده نزدیک، بحث بازسازی خط راه آهن از طریق جلفا مطرح خواهد شد. بدین ترتیب، ایران ارتباطات راه آهنی خود با کشورهای قفقاز جنوبی را از سر خواهد گرفت. ایران به همکاری در چارچوب قالب 3 + 3 نیز علاقه مند است، زیرا امکان پیوستن به فرایندهای سیاسی منطقه و مشارکت فعال در آن را فراهم می کند.

مقابله با ترکیه به نفع تهران نیست. هیچ جایگزینی برای آنکارا، مسکو و یا باکو وجود ندارد. هر یک از این کشورها از اهمیت ویژه ای در سیاست ایران برخوردار هستند. حتی در زمینه ای از مشارکت احتمالی ترکیه در مناقشه اوکراین و در حمایت از ناتو، ایران میان مسکو و آنکارا انتخابی نکرده است.  زیرا، در صورت چنین انتخابی، ایران از ارسال گاز خود به کشورهای اروپایی و از طریق ترکیه محروم می شود. در اینجا، نه فقط از گاز، بلکه از دیگر محصولات نیز سخن در میان است. 

آنکارا یکی از یاران اصلی اقتصادی ایران است. ترکیه در پیشبرد دستور کار گفت وگوها در خصوص توافق هسته ای مشارکت فعالی دارد. در مجموع، باید گفت که ترکیه به عنوان عضو ناتو در خاورمیانه، نقش میانجی را با کشورهای منطقه ایفا می کند. برای ایران، چنین سیاستی سودمند است و از این رو، به روابطش با آنکارا خدشه وارد نخواهد کرد.

منبع: یوروآسیا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان آذربایجان ایران ایران و آذربایجان ایران و ترکیه ایران و ترکیه و آذربایجان


( ۲۲ )

نظر شما :

ایرانی ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵
آذربایجان و ایران در یک حوزه فرهنگی قرار دارند و بجای اینکه مابین آذربایجان و ترکیه شعار یک ملت و دو دولت سر داده شود می بایست این شعار مابین ایران و آذربایجان داده شود که در عالم واقع نیز اینچنین است . هر چند سیاست متناقض ایران در قبال اشغالگری 30 ساله ارمنستان این برادری را در حاله ابهام و دوگانگی قرار داده بود ولی روابط حسنه را می توان دوباره از سر نوشت . زنده باد صلح و پیشرفت و برادری
بی‌فرهنگی، بی‌هویتی ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۵
باورش بسیار بسیار سخت هست. کشورهایی با ساختار جاذربایجان دم‌دمی هستند یا دارند سر ایران کلاه می‌گذارند. همچین که ترکیه و اسراییل تشر بزنند بهشان دوباره پول‌های ایران در آنجا هم بلوکه خواهند شد.
قم ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۶
متاسفانه جریانات سلطنت طلب علاقه و تبلیغات گسترده ای جهت دشمنی بین ایران و آذربایجان دارند بر حکومت اسلامی واجب است که روابط بسیار ویژه ای بین دو کشور شیعی برقرار کند
کامران ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۶
جناب ایرانی جهت برداشته شدن این جو که در اثر ناشیگری سیاسی و عدم قاطعیت در رد اشغال ارمنستان طی ۳۰ سال اخیر روی داد .چندین حرکت همزمان نیاز است .اولا سفر مقامات ایرانی و مشاهده عینی حجم تخریب در مناطق اشغالی که با سفر وزیر شهرسازی برای اولین بار رخ داد ،ثانیا مشارکت فعال در مین روبی مناطق اشغالی با توجه به‌ حجم گسترده ان که بالغ بر یک میلیون مین میباشد.و در نهایت الزام ارمنستان به توضیح در مورد ۴۰۰۰ اسیر نظامی و غیر نطامی اذربایجانی در جنگ اول قره باغ است که قطعا همگی جانیانه کشته شده اند .
ایرانی ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۵
هنوز دیر نشده ایران بهتر است در روابطش با کشور آذربایجان ۱۰ میلیونی و ارمنستان کمتر از ۳ میلیون تجدید نظر کند بویژه آنکه میتواند از ظرفیت های ترک های ایران نیز بهره مند گردد تا ارامنه
دلسوز ایران به کامران ،قمی و ایرانی ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۷
کامران جان الان تمام مناطق تخریب شده و مساجد تمام کتیبه فارسی تعویض کردند با کتیبه های ترکی اسیمولاسیون شده و در آینده تمام آثار اسلامی و ایرانی و فارسی تغییر میکند,الآنم تمام فرزندان سربازان کشته شده ( ترکی و تالشی) در بورسیه ترکیه شدند برای تغییر زبان و مذهب و....و البته مدارس پانترکی که دولت باغچه ای در آن مناطق افتتاح کرده برای تربیت نسل جدید پانترکی ،مین زدایی در قره باغ بدون نقشه آن ریسک جانی و مالی داره ،ترکیه که تمام اقتصاد آذربایجان دست ترکیه است ایران باید بها جانی و مالی بدهد ؟؟؟؟؟!!!!،ایران بهتر است همان فعالیت اقتصادی داشته باشد ،ایران در قضیه قرارداد صلح نبوده و مسولیت درخواست و التزام ربطی به ایران ندارد ،اما کامنت گذاری قم : جریانات قومگرا و پانترک دشمن روابط ایران و آذربایجان هستند و البته در مرکز و سیاست و تصمیم گذاری ایران موثری هستند و اصولن اعتقادی به مذهب ندارند بیشتر قوم و نژاد مهم میداند و نماد مقدس آنها گرگ است،نه سلطنت طلبان فراری در خارج ایران هستند ،و کامنت گذاری ایرانی:ظرفیت شما ترکها فعلا به نفع هم نژادهای ترک خود در باکو و ترکیه هست ،از ادعای تجزیه طلبی ،برافراشتن پرچم بیگانه و حمله به نمادها و آثار و تمدن ایرانی و....تا نابود نکنید ایران را ول کن نیستید ،ادمین دیپلماسی ایرانی مردانگی ثابت کن و انتشار بده اگر دلسوز ایران هستید
کامران ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۶
اقای دلسوز ایران از ۶۷ مسجد منطقه قره باغ که همگی مساجد تاریخی بودند تنها دو مسجد در شوشا و یک مسجد هم به صورت نیمه خرابه در اقدام باقی مانده است! این مایه تاسف امثال شما نیست ؟ که قطعا نیست . اصل موضوع را رها کرده دنبال حاشیه سازی میگردید
دلسوز ایران به کامران ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۹
کامران جان همان دو مسجد هم کتیبه تاریخی آنها را تعویض کردند ،اصل موضوع هویت و تاریخ این مساجد است که انگار برای شما حاشیه شده ،شما و همفکران و ترکیه و باکو که با موجودیت ایران و تمدن و تاریخ آن مشکل دارید دلسوز مساجد تاریخی شده است ؟؟؟؟؟!!!!!! جوک ترکی خوبی بود
کامران ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۲
واقعیت این است که کامنت گذارانی مثل شما با ایدی های جعلی مانند ایران دوست ،دلسوز ایران و …. اما احتمالا با هویت ارمنی و یا … سعی در اراییه اطلاعات غلط و تحریک و تحریف دارید . هویت و تاریخ مساجد و بناهای تاریخی مشخص است کسی نمیتواند انرا تغییر یا تحریف کند . اما شما ظاهرا با تخریب کامل ۶۵ مسجد تاریخی در منطقه مشکلی ندارید و بلکه خوشنود نیز هستید. راستی جملات همیشگی ات فراموش شد . من فارس نیستم اما در استان ما …. قتل عام لرها و‌گیلک ها توسط صفوی ها !!
ادم منطقی ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۸
آقای دلسوز ایرانی همون تالشی ها تورک هستند باید هم تورکی حرف بزنند
دلسوز ایران به کامران و آدم دلسوز ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۳
کامران جان من خراسانی ام و شیعه نه ارمنی و بهتر از تو زبان ترکی را میفهمم چون زادگان ترکها آسیای مرکزی بود بعدها به بهانه اسلام و جنگ و چراگاه به آذربایجان کوچ کردند ،اما روند ترک سازی از حکومت آق قریلویها و قراقیلیوها در آذربایجان صورت گرفت که آنها هم حاکمان ترکمن بودند که از شرق به غرب کوچ کردند اما در سایر نقاط ایران زبان ترکی حکمفرما نشد ،اطلاعات که من دادم نه غلط نه تحریف و نه تحریک است ،هویت و تاریخ منطقه بادکوبه( آذربایجان ) را عوض کردند مانند کتیبه فارسی نظامی ، چند کتیبه مسجد باستانی که برای آنها کاری ندارد ،من ظاهر و باطن با تخریب مساجد مخالفم اما نمی توانم در پس تاریخ و هویت این مساجد بی تفاوت باشم ،در استان ما هم جنایات همنژادهای مغولتان و ازبکها و ترکمن و... در نابود و خشک کردن و بند کردن قناتها بوسیله کیسه کاه و سرکوب قیام سربداران و نابودی کتابها و کتابخانه ها و مساجد و....‌‌زبانزدتاریخ و تاریخ نگاران شده ،اما آدم منطقی سیستم اسیمولاسیون سازی ترکی باعث شد زبانشان ترکی اما نژاد و فرهنگ و ....آنها با هم نژادهای خود در ایران و روسیه که ترکی نشدن و هویتشان عوض نشده ،