پیام های متقابل یک حمله پرسروصدا

صدای انفجارهای ابوظبی در واشنگتن شنیده شد

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
یک تحلیل درباره علت تصمیم ایران برای هدف قرار دادن پایتخت امارات این است که با پیشروی نیروهای مورد حمایت امارات در مناطق تحت سیطره حوثی ها و عقب راندن آنها، ایران احساس کرده است که باید از اماراتی ها در کشور خودشان زهر چشم بگیرد و امنیت امارات را به عنوان هم پیمان اصلی عربستان در جنگ یمن، به خطر اندازد. احتمالا ایران با هدف قرار دادن عمق امارات تلاش می کند جلوی پیشروی هم پیمانان این کشور را در یمن بگیرد. 
صدای انفجارهای ابوظبی در واشنگتن شنیده شد

نویسنده: ولید فارس

دیپلماسی ایرانی: تصمیم حوثی های یمن به هدف قرار دادن مستقیم پایتخت امارات برای نخستین بار، بازتاب تصمیم بزرگی است که ایران در این خصوص اتخاذ کرده است و در عین حال توانایی حوثی ها را برای دست زدن به این گونه حملات موشکی از سواحل شرقی شبه جزیره عربستان، نمایان می سازد. 

حمله به ابوظبی نشان می دهد نظام حاکم بر تهران پس از حملات موشکی و پهپادی که از طریق یمن به ریاض و تاسیسات آرامکو انجام داد، از خط قرمز دیگری عبور کرده است. هدف قرار دادن مستقیم امارات به این معناست که سران ایران گمان می کنند در شرایطی هستند که می توانند تنش ها را تشدید کنند هرچند در واقعیت، هم پیمانان آنها در یمن به علت پیشروی نیروهای وابسته به ائتلاف عربی، در موقعیت ضعیف‌تری قرار گرفته اند. 

یک تحلیل درباره علت تصمیم ایران برای هدف قرار دادن پایتخت امارات این است که با پیشروی نیروهای مورد حمایت امارات در مناطق تحت سیطره حوثی ها و عقب راندن آنها، ایران احساس کرده است که باید از اماراتی ها در کشور خودشان زهر چشم بگیرد و امنیت امارات را به عنوان هم پیمان اصلی عربستان در جنگ یمن، به خطر اندازد. احتمالا ایران با هدف قرار دادن عمق امارات تلاش می کند جلوی پیشروی هم پیمانان این کشور را در یمن بگیرد. 

روی آوردن ایران به راهبرد هدف قرار دادن عمق کشورهای عربی نشان می دهد که این کشور باور دارد متحدان بین المللی آن یعنی روسیه و چین، در سطح بین المللی ایران را تنها نخواهند گذاشت. همچنین نشان می دهد مقامات ایرانی فکر می کنند دولت جو بایدن به علت تمایلش به امضای توافق هسته ای با ایران و سرگرم بودن به مقابله با چین و روسیه در تایوان و اوکراین، واکنش جدی به این حمله نشان نخواهد داد. 

اما رفتار خطرناک ایران در منطقه به ویژه از طریق حوثی ها، دولت بایدن را به دردسر خواهد انداخت که تلاش می کند به آمریکایی ها اطمینان دهد احیای برجام، خط مشی تجاوزکارانه ایران را تغییر خواهد داد، زیرا آنچه افکار عمومی آمریکا از ایران می بیند، صرفا اقدامات خشونت آمیز و تهدید آمیز در سراسر منطقه و در داخل مرزهایش است. 

با حملات اخیر حوثی ها به ابوظبی، گروه فشار هوادار عربستان و امارات در آمریکا، در موضعی قوی تر از گروه فشار هوادار ایران قرار گرفت. دولت جو بایدن در شرایطی که از روند مذاکره با ایران در وین خرسند نیست، مجبور است زیر فشار افکار عمومی موضعی در حمایت از ائتلاف عربی در برابر حملات موشکی عوامل ایران اتخاذ کند. در واقع دولت آمریکا خواهان دستیابی به توافق است ولی اقدامات ایران و شبه نظامیانش، دولت بایدن را در معرض خطر از دست دادن هم پیمانانش در منطقه از جمله عربستان و امارات و حتی اسرائیل قرار داده است. 

هدف قرار دادن امارات از سوی «محور ایران» در واقع تهدیدی از طرف تهران برای اقتصاد کشورهای خلیج (فارس) است تا ابوظبی را مجبور کند از جنگ یمن خارج شود و ارتباطش را با ائتلاف عربی قطع کند. اما برنامه ریزان در تهران مرتکب اشتباهی راهبردی می شوند زیرا شراکت بین امارات و برادر بزرگش عربستان، عمیق تر از آن است که با شلیک موشک های بالستیک دچار گسست شود. همچنین بازی با آتش جبهه امضا کنندگان توافقنامه ابراهیم، ممکن است پیامدهای پیش بینی نشده ای به دنبال داشته باشد. 

تعهد آمریکا به حفظ امنیت شرکای خود در خلیج (فارس) فراتر از تلاش های دیپلماتیک برای امضای توافق با ایران است. مشارکت آتشبارهای آمریکایی مستقر در منطقه در سرنگون کردن برخی موشک های حوثی ها، پیامی قاطع از سوی آمریکا به ایران است به این معنا که: من اینجا هستم! 

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امارات متحده عربی ایران و امارات و امریکا ایران و امریکا امارات متحده عربی الحوثی ها جنگ یمن ایران و عربستان عربستان و امارات حمله عربستان به یمن


( ۱۰ )

نظر شما :

صهیب بابایی توسکی ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۲
هدف قرار دادن ابوظبی، این پیام را به کشورهای عربی می دهد که نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی برای آنها گران قیمت است.
زیتون ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۳
وقتی عربستان و امارات هم پیمانش را از دست بدن دیگه وجود خارجی نخواهند داشت....کی را میترسونن ،امریکا !؟؟!
اشکان ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۷
همه حکام خاورمیانه خودزنی میکنند
مهران ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۶
به نظرم جمهوری اسلامی یک آذرخش کبود 2 لازم داره.برای هدف قرار دادن اختاپوس دست و پاهاش نزنید باید سرش بزنید تا اختاپوس سرجاش بشینه.
کریم ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰
اینطور نیست ایران امروزهم قدرت تهاجم بالایی دارد وهم ایدئولوژی وتفکری که کارش را توجیه کند وبرای انجام آن برخلاف تصور خیلی ها به چین وروسیه وابسته نیست ،عربستان وامارات وسایر امضا کنندگان توافق ابراهیم اگر نمی توانند این واقعیت را درک کنند که آمریکا در موقعیتی نیست که بتواند از آنها دفاع کند ، بناچار باید هزینه های بسیار بالایی بدهند
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۱
اعراب دایم دنبال حمایت پدر خوانده هستند و مفاد مقاله در واقع اذعان به صغیری اعراب و صحت اظهار ات ترامپ مبنی بر گاو شیر ده بودن ایشان است. ولذا صغرای ان با تهدید ایران (عین السد زن )در کبری ان هیچ ملازمه ای ندارد.
Farhad ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۶
آقای ولید فارس شب دراز است قلندر در خواب به ارباب های عرب بی عرضه ات بگو بچرخ تا بچرخیم این اتفاقات چند روز گذشته در امارات تازه برای دستگرمی بود که نقاط ضغف دشمن شناسای شود تا اتفاقات عمیقتر و جبران ناپذیرتر وارد شود بزودی خواهید دید که چه بلای بر سر امارت شیشه ای ابوظبی و دوبی و ریاض خواهد آمد.
قربانی ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۶
جناب ولید فارس حمله ائتلاف سعودی نزدیک هفت سال پیش به یمن آغاز شد و انتظار پیروزی دو هفته ای داشتند و هنوز اهداف حمله محقق نشده است بلکه روز بروز برای عربستان گران و گرانتر شده است و می شود و خواهد شد پیمان ابراهیم هم امتیاز بزرگی به صهیونیستها و غرب برای خلاصی از شرایط موجود بود و اولین ثمر آن فرو رفتن امارات در باتلاق عقل صهیونیستی است که پیمان شکست و با ورود به جنگ ، تنبیه را برای خود خرید هم پیمانان ابراهیم حالا امارات را تضعیف و به خود بیشتر وابسته کردند