ابوظبی تسلیم فشارها نمی شود

حسادت اسرائیل و امریکا از تلاش های امارات برای نزدیکی به ایران

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
تمایل امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به بازیکن مهم مستقل ژئو سیاسی در خاورمیانه با احتیاط و حسادت زیادی از سوی واشنگتن و تل آویو ارزیابی می شود و آشکارا، این کشورها تمایلی برای آزاد کردن ابوظبی از قفس خود ندارند.
حسادت اسرائیل و امریکا از تلاش های امارات برای نزدیکی به ایران

نویسنده: ولادیمیر آدینتسوف

دیپلماسی ایرانی: تمایل امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به بازیکن مهم مستقل ژئو سیاسی در خاورمیانه با احتیاط و حسادت زیادی از سوی واشنگتن و تل آویو ارزیابی می شود و آشکارا، این کشورها تمایلی برای آزاد کردن ابوظبی از قفس خود ندارند. سخنان انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی، در خصوص نیت کشورش برای بهبود روابط با تهران، باعث نگرانی جدی در امریکا و اسرائیل شده است. قرقاش تصریح کرده است که امارات متحده عربی از هر گونه تلاش ایرانی ها برای ازسرگیری روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت می کند.

تلاش ابوظبی برای تغییر استراتژی خود در استفاده از ثروت نفت و قدرت نظامی برای حمایت از متحدان و تضعیف مخالفان به نفع دیپلماسی اقتصادی، توجه بسیاری از تحلیلگران را به سوی خود جلب کرده است. این دگرگونی به ویژه، پس از این که پیامدهای اپیدمی ویروس کرونا به اقتصاد کشور ضربه وارد کرد و دولت جو بایدن به قدرت رسید، کاملا مشهود است.

در مورد ازسرگیری روابط امارات با ایران، تمایل ابوظبی برای استفاده از دیپلماسی اقتصادی کاملا روشن است. امارات متحده عربی در صدر فهرست کشورهای صادر کننده کالا به ایران قرار دارد و در میان وارد کنندگان کالاهای ایران، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. ایران برای فروش کالاهای خود، به شدت به امارات متحده عربی وابسته است و تلاش می کند پیامدهای تحریم ها را کاهش دهد.

بنابراین، جای تعجب ندارد که تل آویو آشکارا با تاکید بر موضع ضد ایرانی خود از نزدیک سفر طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به تهران را دنبال کرد. در سفر نفتالی بنت به ابوظبی، مساله قرابت امارات متحده عربی با ایران یکی از موارد اصلی در گفت وگوها بود.

با توجه به آن که هنوز ازسرگیری مذاکرات هسته ای در وین نتیجه بخش نبوده است، امریکا و اسرائیل در جستجوی راه هایی برای اعمال فشار بر ایران برآمده اند تا قابلیت مذاکره را در ایرانی ها افزایش دهند. در این رابطه که ابوظبی دومین یار تجاری تهران محسوب می شود، کلید افزایش فشار بر ایران، این کشور عربی به شمار می رود.

با این وجود، بعید به نظر می رسد که چنین فشارهایی بر امارات متحده عربی، موفقیتی را برای واشنگتن و تل آویو به همراه داشته باشد. چنین فشاری بر ابوظبی، به توسعه اعتماد و روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل که پس از عقد پیمان ابراهیم روی آن حساب باز کردند، کمکی نخواهد کرد.

منبع: ای نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: اسرائیل ایالات متحده امریکا امارات متحده عربی ایران ایران و امارات متحده عربی ایران و امریکا ایران و اسرائیل امارات و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل طحنون بن زاید محمد بن زاید انور قشقاش


( ۷ )

نظر شما :

فدوی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۱
حکومتها را افراد می سازند و افراد نیز مخلوطی از صفات و ویژگی ها هستند . بله شاید عامیانه به نظر برسد اما درست است اگر بگوییم که حکومتها هم به یکدیگر حسادت می کنند . ما به کره حسادت می کنیم که با ما تقریبا مدرنیزه شدن را شروع کردند و حالا آنها کجا و ما کجا . همسایگانمان به ما حسادت می کنند که علی رغم چهل سال تحریم ( حیرت انگیز ) باز ایران سرپا است و کارهایی می کند که تقریبا برای تمام هممسایگانش آرزو به شمار می رود هر چند مشکلات تحریمها آزار دهنده است . بعضی اوقات لُغز خواندن حکام اطرافمان بر علیه ایران یا برخی ادا اطوارها بر ضد ایران از طرف کشورهای منطقه ، در پشت سرش لایه ای از حسادت را دارد .
خسرو ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۳
این نوشته سطحی و فاقد تفکر متعادل سیاسی نمی تواند سیاست خارجی و روابط ایران و امارات را توضیح دهد روابط اقتصادی که نود درصد به نفع امارات متحده عربی است روابط سیاسی که آنها هر از چندگاهی ادعای حاکمیت بر جزایر سه گانه و اشغالگر بودن ایران را در هر فرصتی سر میدهند و ما فقط تقبیح می کنیم سالهاست که با اسراییل دمخور هستند ولی ما نمی توانیم یا نمی خواهیم عکس العمل واضحی نشان دهیم تنها کشوری است که بطور رسمی مدعی حاکمیت بر قسمتی از سرزمین ماست
اشکان ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۲
واقعا به عقل و درایت مسئولان اماراتی غبطه میخورند که کشورشان را از یک بیابان(بجز بخشی کوچکی با اقلیم مدیترانه ای) به بهشت تجارت و درآمد منطقه و حتی جهانی تبدیل کرده اند و بجای ایدئولوژیهای باطل منافع ملی را دنبال کردند و شدند این و حالا در سیاست هم میبینیم دنباله رو کور و چشم بسته اندیشه های وهابی عربستان نشدند و با اندیشه و خرد خود راه می روند اما ما برعکس این همه پتانسیل موجود کشورمان را سوزاندیم جوانانمان برای چوپانی و نظافتچی گری به کشورهای همسایه سفر میکنند زباله گردی هنجاری پسندیده شده و الی اخر