مترسکی که هم‌دست پرندگان است

سیاست مزورانه اردوغان در قبال فلسطین

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۴۶۵۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: اسلام ذوالقدرپور
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اعتماد و تکیه شهروندان جهان اسلام به رجب طیب اردوغان در مسئله آرمان فلسطین را می‌توان مصداق تکیه بر مترسکی داشت که همدست پرندگان است اما تمام لباس‌ها و پرستیز خود را مدیون صاحب مزرعه‌ای است که در این مصداق شهروندان جهان اسلام و به‌خصوص فلسطینی‌ها هستند.
سیاست مزورانه اردوغان در قبال فلسطین

دیپلماسی ایرانی: سیاستگذاری عمومی از دو بخش اصلی یعنی سیاست‌های اعلامی و سیاست‌های اعمالی تشکیل شده است که هر سیاستگذار یا مجموعه سیاستگذاری را با چالش بزرگ ناسازی و دوگانگی این دو بخش مواجه می‌سازد.

ناسازی یا انطباق‌ناپذیری سیاست‌های اعلامی و سیاست‌های اعمالی را می‌توان جلوه‌ای مهم از بسیاری فعالیت‌های حکمرانان در دنیای سیاستگذاری عمومی برشمرد که برای برخی از آنان به مثابه "سیاست نیرنگ" مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. سیاستگذار یا حکمران اغلب در سیاستگذاری عمومی خود، سیاست‌هایی را اعلام می‌کند که در مرحله اجرا به آنها عمل نمی کند و بلکه مخالف و متضاد با آن سیاست‌های اعلامی نیز عمل می‌کند!

سیاستگذاری عمومی به‌خصوص سیاستگذاری خارجی را می‌توان عرصه تضاد و ناسازی سیاست‌های اعلامی و اعمالی دانست که نمونه‌های بیشماری از آنها به صورت روزانه قابل مشاهده هستند. این رویکرد در جهان سیاستگذاری به رویه‌ای عادی تبدیل شده که در میان قدرت‌های جهانی تا ضعیف‌ترین دولت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی است که دولت ترکیه تنها کم‌تر از دو ماه یکی از بارزترین نمونه‌های ناسازگاری سیاست‌های اعلامی و سیاست‌های اعمالی را در سیاستگذاری خارجی خود نمایش داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که همواره ادعای رهبری جهان اسلام و مدافع اصلی آرمان آزادی فلسطین را دارد، نمونه‌ای از سیاستگذاری ناساز در سیاست‌های اعلامی و اعمالی در رابطه با مسئله فلسطین و اسرائیل را به نمایش درآوره‌ است.

29 اردیبهشت 1400 بود که رجب طیب اردوغان در گفت وگویی با جوانان تُرک، می‌گوید 40 سال است به مبارزه با اسرائیل مشغول هستم و مدعی شد که: «من طی 40 سال گذشته زندگی سیاسی خود را به‌ویژه با مقابله با اینها گذراندم. وقتی بحث از فلسطین می‌شود، ریه‌هایم انگار به صدا در می‌آیند. در مجمع عمومی سازمان ملل روی نقشه نشان دادم که این دولت تروریستی اسرائیل از سال 1947 تاکنون سرزمین‌های فلسطین را چگونه اشغال کرده است.»1

این سخنان رئیس جمهوری ترکیه که مدعی است 40 سال از زندگی سیاسی خود را به مبارزه با اسرائیل مشغول بوده و حتی اسرائیل را دولتی تروریستی و اشغالگر معرفی می‌کنند، تنها حدود 50 روز دوام می‌آورد و این‌بار همان جناب اردوغان که مدعی به صدا درآمدن ریه‌هایش از بحث فلسطین بود، در 21 تیر 1400 ضمن تماس تلفنی با رئیس جمهوری جدید اسرائیل و تبریک انتخاب وی به این مقام، آرزوی برقراری روابط بهتر را دارد!  

رجب طیب اردوغان در 21 تیرماه تنها دو روز پس از دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ وحدالدین استانبول و ادعای اینکه: «ترکیه در مقابل مظالم اسرائیل علیه فلسطینیان سکوت اختیار نکرده و نخواهد کرد. تا زمانی‌که اشغال‌گری‌های اسرائیل و سیاست‌های الحاق آن ادامه دارد، تأسیس ثبات و صلح پایدار در منطقه غیرممکن خواهد شد.»2، تماس تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل برقرار کرد و تمنای بهبود روابط ترکیه و اسرائیل را دارد.

تماس تلفنی رئیس جمهوری ترکیه با رئیس جمهوری جدید اسرائیل و محتوای این تماس به نقل از خبرگزاری TRT که وب‌سایت رسمی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه است و می‌نویسد: «رئیس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود به پتانسیل همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه انرژی، گردشگری و فناوری اشاره کرد. اردوغان به اسحاق هرتزوگ بابت آغاز زمامداری وی به‌عنوان رئیس‌جمهور اسرائیل تبریک گفت و بر اهمیت روابط ترکیه-اسرائیل برای امنیت و ثبات خاورمیانه تاکید کرد.»3 نشان می‌دهد که سیاستگذاری خارجی دولت اردوغان بر حفظ دولت محمود عباس در فلسطین و بهره‌برداری از این دولت و نیز آرمان آزادی فلسطین برای ادامه دولت حزب عدالت و توسعه در ترکیه حتی با توسل به بهبود روابط با اسرائیل استوار است. 

آیا رهبر یک کشور اسلامی مدعی 40 سال مبارزه برای آرمان فلسطین باید این‌گونه تمنای بهبود روابط با اسرائیل را داشته باشد؟ آیا یک مدعی رهبری جهان اسلام باید به رئیس جمهور جدید اسرائیل تبریک بگوید؟ چرا شهروندان فلسطین فریب نیرنگ‌های سیاستگذار اعظم ترکیه رجب طیب اردوغان را می خوردند و امید به کمک و یاری دولت ترکیه دارند؟ و...

شهروندان ساده‌اندیش فلسطین، بهترین ابزار برای سیاستمداری زیرک مانند رئیس جمهور ترکیه هستند تا با سیاستگذاری نیرنگ‌ساز خود بتواند امتیازات لازم را از اسرائیل بگیرد و ضمن کسب امتیازات اقتصادی و سیاسی لازم از اسرائیل، خود را به عنوان اسطوره حامی آرمان آزادی فلسطین نیز نمایش دهد.

*

سیاست‌های اعلامی دولت اردوغان با سیاست‌های اعمالی یا اجرایی این دولت در سیاستگذاری خارجی خود، به شدت در تضاد و اختلاف است. نمونه بارز این تضاد و اختلاف در سیاست‌های اعلامی با سیاست‌های اعمالی را می‌توان در سوءاستفاده دولت ترکیه از مسئله فلسطین به خوبی مشاهده کرد. 

دولت اردوغان تنها در کم‌تر از دو ماه نشان داد که سیاست‌های اعلامی و سخنان اردوغان تنها یک نمایش فریبنده و گمراه کننده برای جهان اسلام به‌خصوص شهروندان فلسطین و ترکیه است. زیرا اردوغان در پس سخنان فریبنده خود علیه اسرائیل در حمایت از فلسطین، به شدت در تمنای بهبود و عادی سازی روابط با اسرائیل است.

سیاستگذاری نیرنگ‌ساز‌ اردوغان در مسئله فلسطین چنان فریبنده و دروغین شده است که حتی وجدان این حکمران را نیز زیر سوأل می‌برد. البته نباید فراموش کرد که برای بسیاری سیاستگذاران و حکمرانان «سیاست بر فرادست وجدان جای می گیرد.»4 و رجب طیب اردوغان نیز یکی از همان سیاستگذارانی است که سیاستش بر وجدانش سلطه یافته است.   

**     

سیاستگذاری خارجی دولت ترکیه که به صورت مطلق در اختیار و سلطه رجب طیب اردوغان قرار دارد، دارای مؤلفه‌های متصادی است که در نهایت تنها یک هدف را پیگیری می‌کند که همان حفظ، تثبیت قدرت و ادامه حاکمیت اردوغان در ترکیه همراه با نمایش برتری قدرت ترکیه در نظام منطقه‌ای و جهانی است. 

سیاست‌های دولت اردوغان پیرامون اسرائیل نیز در چارچوب همین رویکرد قدرت‌طلبی قابل تحلیل هستند. در تحلیلی با عنوان "تمنای اردوغان برای بهترین روابط با اسرائیل" که 28 خرداد 1400 در سایت دیپلماسی ایرانی منتشر شد، به پیشینه و نیات اردوغان از حمله به دولت بنیامبن نتانیاهو پرداخته و جلوه‌های سیاستگذاری خارجی دولت ترکیه در مسئله فلسطین را روشن کرده بودم. اکنون تماس تلفنی اردوغان با رئیس جمهور جدید اسرائیل و تمنای اردوغان برای بهبود روابط دو کشور به‌خصوص در حوزه‌های انرژی، گردشگری و فنآوری را می‌توان بخشی از نیات مبهم، رازآلود و تنش‌آفرین اردوغان برای آینده آسیای جنوب غربی قلمداد کرد.

اعتماد و تکیه شهروندان جهان اسلام به رجب طیب اردوغان در مسئله آرمان فلسطین را می‌توان مصداق تکیه بر مترسکی داشت که همدست پرندگان است اما تمام لباس‌ها و پرستیز خود را مدیون صاحب مزرعه‌ای است که در این مصداق شهروندان جهان اسلام و به‌خصوص فلسطینی‌ها هستند.

رویکرد سیاستگذاری عمومی رئیس جمهور کنونی ترکیه، تناقض و ناسازگاری شدید میان سیاست‌های اعلامی و سیاست‌های اعمالی ایشان را باید زنگ هشداری برای سایر دولت‌های منطقه به‌خصوص سیاستگذاران ارشد ایرانی برشمرد که در دام نیرنگ‌های رجب طیب اردوغان گرفتار نشوند.    

منابع:

1-    خبرگزاری آناتولی. 29 اردیبهشت 1400. به آدرس:   https://www.aa.com.tr/fa /2247630 
2-    خبرگزاری دولتی تی آر تی (TRT). 19 تیر 1400 به آدرس:  https://www.trt.net.tr/persian/1673238
3-    خبرگزاری دولتی تی آر تی (TRT). 21 تیر 1400 به آدرس:  https://www.trt.net.tr/persian/1674226
4-    پارسونز، واین. مبانی سیاستگذاری عمومی و تحلیل سیاست‌ها. ترجمه حمیدرضا ملک محمدی. تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی. چاپ دوم 1392،  جلد اول ص37

اسلام ذوالقدرپور

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل و دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسلام ذوالقدرپور ترکیه فلسطین اسرائیل ترکیه و اسرائیل رجب طیب اردوغان


( ۲۶ )

نظر شما :

فدوی ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰
سوال . پرچم دار هواپیماهای جنگی آمریکا اف - ۳۵ است . اگر واقعا ترکیه آن باشد که می نماید ، آیا واقعا اف - ۳۵ معامله می شد ؟ البته ترکیه هر از چندگاهی یک پرخاشی به اسراییل می کند و یک جدالی هم با آمریکا ، خلاصه نباید برای هر فردی با هر سطح آیکیو همه چیز عیان باشد . هر چند تقریبا بعد از قضیه ی داعش ، نقش اردوغان در صفحه ی شطرنج آمریکاییها برای همه عیان شده است . پریروز پهلوی ، دیروز صدام و امروز اردغان . وجه مشترک همه اشان عاقبتشان هست صبر کنید تا ته ماجرای اردوغان را هم ببینید . بسم الله پانترکهای عثمانی شروع کنید پرت و پلا گویی را .
احسان ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۴
کیه که رجب رو نشناسه.حزب عدالت وتوسعه بوسیله اردوغان منحرف شدو او طبل توخالیست که هر لحظه ممکنه پاره بشه و همه بفهمند واقعیت ترکیه چیست
علی ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۳
نیازی به جواب برای مطالب ابکی ومغرضانه یک ضدترک نیست اونم در سایتی که افکار پان فارسی پخش میشه.مدیریت سایت از پخش به اصطلاح مطالبی که بدون توهین باشه حمایت میکنه اما در اصل مقاله هایی که حاوی توهین به ترکهاست انعکاس میده . کاش به جای انعکاس مطالب توهین امیز ، از افراد باسواد و بی طرف در سایتتون استفاده میکردین تا اول مطالب بررسی شده بعد منتشر شود. عصر ارتباطات است از همه جا میشه دنبال مطالب واقعی رفت چه داخل کشور چه در خارج .مطالب خلاف واقعیت و جانبدارانه همراه با تحقیر و توهین ، انسانها رو نسبت به شما بدبین میکنه .
... ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵
اسلام ذولقدر . خیلی جالبی
آبتین ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۱
تزکها کلا نسبت به چه کشور و ملتی صادقانه بزخورد کرده اند که با فلسطینیها این کار را بکنند!؟
شاهرخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۴۲
مزدوری راه و روش ترکیه است نه سیاست آنها یا نگرش موقت ،انکه باید بداند دشمنان فلسطین و اسراییل هستند که میداند حامی فلسطین کیست و چه بهایی داده است ،الباقی فقط در کمک میدهندبا دلارهای قطری بیشتر قصد تبلیغات خود در چشم مردم خود را دارند نه بیشتر ،در این جنگ نشان داده شد حمایتها و تشکر از ایران و عکس رهبری و سردار سلیمانی و پرچم ایران در دست تمام اذادیخواهان جهان و فلسطین حتی در مسجد قدس
ابراهیم قدیمی ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۳
توقع ما از هر شخص وگروهی ویا هر دولتی ویا هر ملتی باید باتوجه به محدودیت ها وامکانات اوباشد۔پرزیدنت اردوغان نسبت به اسلاف خود با توجه به امکانات سیاسی دولت ترکیه و خود وسابقه روابط ترکیه وفلسطین واسرائیل بسیار بیشر درخدمت مردم فلسطین بوده است۔اجازه دهیم اگر ایرادی هست که بنظر من نیست خود فلسطینی ها بگویند۔۔با زیاده خواهی وبدگوئی از پرزیدنت اردوغان روابط خودمان را با برادران ترک خود تیره نکنیم که این حرکت در خدمت دشمنان همبستگی ملت های خاورمیانه است۔ترکیه علائق خاصی را تعقیب میکند که یکی از انها مسئله فلسطین است۔نباید توقع داشت که همه چیز را فدای یک هدف کند واز اهداف دیگر بازماند۔پرزیدنت اردوغان درجبهه های متعددی در گیر است۔داخلی ،اروپائی، خاورمیانه ای و۔۔۔۔ ارزوی موفقیت پرزیدنت اردوغان وکاهش تشنجات بین دولت ترکیه وسایر دولت های خاورمیانه راداشته باشیم ۔هر میوه ای طبع ومزه وخاصیت خودش را دارد۔توقع داشتن از سیبی که مزه گلابی بدهد صحیح نیست۔ترکیه ترکیه است ،مصر مصر است، سوریه سوریه است، عراق عراق است ،عربستان عربستان است وافغانستان افغانستان و۔۔۔۔۔۔ما نه توان تغییر سایرین راداریم ونه در این زمینه باید فعال باشیم۔۔ توان پیوند دادن خودمان با انها وایجاد یک حرکت جمعی را در جهت پیشرفت منطقه داریم
خشایار ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۵
سلام اسلام بازهم گیر دادی ترکه خسته نباشی مینالیم مغرض نباش
آتیلا ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۵
این کوته فکری و البته غرض ورزی امثال شما می باشدکه درک بدیهیات و منافع ملی ترکیه را ندارید توقع نداشته باشید که ترکیه برای دفاع از فلسطین کلیه منافع و داشته های ملت خودش را قربانی فلسطین نماید که اگر هر شخص و دولتی که اینکارو را انجام دهد بلاهت و حماقت خودش را نمایان می کند دنیای سیاست دنیای لجبازی و قهر نیست بلکه بایستی با توجه به داشته ها و تواناییهای ان ملت و کشور نسبت به سایر بازیگران قدمهای لازم را بر داشت شما نمی توانید با همه قدرتهای موجود همزمان سرشاخ شوید در صورتی که پتانسیل و قدرت برابر با آنها را ندارید پس باید در عین داشتن مواضع خود سیاست ورزی کرد
ایرانی ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۶
ترکها باید یاد بگیرند متمدنانه و شرافتمندانه زندگی کنند وگرنه در بزنگاه همچون عثمانی نابود خواهند شد. این همه تزویر، ریا، جنایت، تروریست پروری و نژادپرستی در هیچ کشوری وجود ندارد. ترکیه کیس ویژه ای برای بررسی تاریخی و اجتماعی به خاطر جمع شدن این همه افکار جاهلانه در یک جغرافیاست که واقعا جای شگفتی دارد.
فدوی ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۶
به ایرانی . نمی دانم کی هستی شاید فارس باشی و حتی یک پانترک که مصداق این مطلب از سعدی باشی که : دشمن وقتی دشمنی نتواند ، سلسله ی دوستی بجنباند و در دوستی کارها کند که هیچ دشمن نتواند . در هر صورت در فضای مجازی هر سازی را می توان کوک کرد . اگر فردی هستی که در منزلت نشسته ای و صرفا بی غرض و مرض نظراتت را می گویی باید بدانی که وقتی می نویسی " ترکها باید بدانند ... " یعنی خراب کردی ، وادادی ، گل بخودی زدی ، نوشابه برای اسراییل باز کردی ، اصلا در زمین آمریکا بازی کردی . به قومیت و نژاد کاری نداشته باش . پس بهتر است بگویی : پانترکها باید بدانند ... " یا " اردوغان باید بداند .... " . هوشمند نباشی دقیقا می شوی سرباز استعمارگران بدون آنکه بدانی یا بخواهی . این نوع گفتار دقیقا همان چیزی است که به حشرات سایبری استعمارگران اموزش می دهند .
بی‌فرهنگی تهی‌شدگی ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۷
جالبه تو مقاله‌ها در یک سایت ایرانی میان میگن ترکیه یا میگن جمهوری آذربایجان (یا باکو)، یک عده می‌پرن وسط و از اونها دفاع می‌کنن و می‌پرستن!!! یعنی خودشون رو به عنوان بالارونده از نردبان ترکیه یا ج. آذربایجان معرفی می‌کنند! حالا بماند که این دولت‌ها چقدر موفق هستند. دقیقا مثل یک عده که آلمان در جنگ‌ها پیروز می‌شد اینجا شادی می‌کردن، یا توده‌ای‌هایی که از موفقیت شوروی شاد می‌شدند. واقعا تاریخ ایران خائن و خودفروش از درون‌تهی کم نداشته و نداره. این افراد معمولا آن‌هایی هستند که به دلیل سرخوردگی‌ها و شکست‌ها در زندگی‌های شخصی به یک دستاویز برای غرور نیاز دارند، راحت‌ترین و دم دست‌ترین دستاویز هم همین چیزهاست. متاسفانه عدم رشد آموزش و گسترش اعتماد به نفس در نسل‌ها چنین گروه‌هایی رو پدید میاره. البته شرایط بد کشور هم بی‌دلیل نیست.
احمد به فدوی ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۳
ناراحت نشو فدوی جان تبلیغات و افکار پانترکا آنقدر زیاد شده که همان ترکها خود را ایرانی نمی داند ،مانند هم نژادهای شأن در باکو و ایران که اصولاً ایران را در حد مستعمره میبیند و اجازه ترک تازی به تمام نمادها و قدرت و ...میدهند ،فرقی ندارد حتی عثمانی‌ها که چندین بار تجاوز به ایران کرد و کشتار و خونریزی کرد و چه کنیزانی به تاراج برد ،انها را ناجی خود میداند ،اتفاقا وظیفه شما سنگین تر و حساس است تا واقعیت‌های تاریخی را بازگو کنید تا قبل از آنکه آنها تاریخ تحریف شده باکو و انکارا را قبول کند ،کم کاری در این قضیه یعنی کمک به اسراییل و غرب و اهرم فشار باکو وانکارا در گلوگاه های حساس و امتیاز گیری آنها در ایران امیدوارم بدون سو برداشت منظورم فهمیده باشی
خسرو ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۷
تفاله های رژیم منحوس پهلوی هنوز هم در دور دستها دنبال دوست میگردند -- با پاکستان همسایه دشمنی میکنند به امید هندوستان - یا ترکیه همسایه دشمنی می کنند به امید یونان - با امت اسلام دشمنی میکنند به امید صلیبی ها - طرزفکر و مشی پهلوی ها شکست خورد و پاک شد بیشتر کسانی که هر توهین و تهمت را به ترکیه روا میدارند پانکردهایی هستند که ترکیه را مانع تجزیه طلبی شان می بینند والا بیشتر مردم ایران با انتخاب ترکیه به عنوان مقصد سفر و تحصیل و.. نشان داده اندکه دوستدار ترکیه هستند
سینا ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲
سایت دیپلماسی عزیز اگر واقعا قدرت تایید نظر ما ترکها رو نداری نمی دانم از کدوم ارگان نظامی امنیتی هم میترسی ولی حداقل میتونی مطلب هم نذاری که یکپای ثابت نظرات شده نظرات توهین امیز پان فارس و پانتروریست های کرد
به فدوی ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۷
اقای یا خانم فدوی لجن پراکنی امثال تو علیه ۴۰ میلیون ایرانی گل بخودی است نه کسی که از کلمه ترک که نشان هویتشه استفاده می کنه
ایرانی ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۱
نه عزیز من. اتفاقا کاملا با دلیل نوشتم. وقتی طرف مقابل به میلیون ها فارس، کرد، ارمنی و حتی ایرانی با همین الفاظ توهین میکند من هم دقیقا دقیقا از لفظ مربوطه استفاده میکنم که هم آنها بدانند توهین زبانی و قومی یعنی چه و هم بعضی تایید کنندگان نظرات در سایتها که شاید به خاطر قوم و زبان شان از نظرات پانترکها به وجد می آیند هم تبعات کارشان را بدانند. حشرات سایبری در هر صورت کارشان را خواهند کرد وتوهین خواهند کرد و تجربه کشور ما نشان میدهد کوتاه آمدن در برابر پانترکها فقط آنها را گستاخ تر کرده است. اینجا سوئیس یا ژاپن نیست عزیز جان. تا طرف مقابل تحت فشار قرار نگیرد اصلاح نخواهد شد. ضمنا بنده اولا ترکها را خطاب قرار دادم نه آذریها و آذربایجانیها، دوما واقعیت ترکیه همیناست که نژادپرستی به شدت درآن وجود دارد و پانترکیسم با بودجه دولتی حمایت میشود. این چیزی جز جاهلیت نیست.
به خسرو ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۲
پاکستان منبع تروریسم در جنوب آسیای و علل مهم حمایت و حیات طالبان ،قابل توجه که گروهک‌های تروریستی در مجلس نماینده دارند ( مثل جماعت مسلمین ،سپاه صحابه ،سپاه انصار و....که هنوز نخست وزیر پاکستان بن لادن را شهید میخواند و مخالف کشتن آن توسط آمریکا ) ایران نه به خاطر دوستی با هند ،ترکیه عملا مخالف ایران است فرقی نمی کند در سوریه ،عراق و قفقاز ( احزاب پانترکی در مجلس دارند )،مگر این همه تروریست در سوریه و عراق و لیبی نمی بینید ، اسلام عثمانی و خلیفه گری ( ورژن پانترکی) و اسلام دیوبندی و سلفی( پاکستانی و عربستانی)دشمن ایران خسارت و جنایت این دو از صلیبیون بیشتر بوده ،ترکیه تا سال ۲۰۲۳ باید عراق و سوریه و قسمتی از ایران طبق نقشه میثاق ملی و سالگرد ۱۰۰ مین سال جمهوریت آتا ترک ،بیشتر مردم ایران چون کشوری مانند ترکیه سفر آسان و بی ویزا دارند ترکیه را انتخاب برای تحصیل و کار نه چیزی بیشتر روزی میفهمند که تمام ثروت ،زندگی و...از دست خواهند داد
ایرانی ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۰
سوال از همه دوستان : چرا طرفدار ترکیه هستین و هر نوع انتقاد از ترکیه رو انتقاد از خودتون میدونید ؟ واضحه چون شما زبان قومیتون رو به منافع ملی ترجیح میدید ، به همین دلیل هست که منه ایرانی با شما مثل میهمان برخورد میکنم نه میزبان ، من به مطالب این نوشته و صحت و درستیش یا غلط بودنش کاری ندارم ، اما کاملا واضحه که دو پادشاه در یک اقلیم نمیگنجند بنابراین هژمونه آسیای جنوب غربی و اسیای میانه و شمال آفریقا یا ایرانه یا عربستان و ترکیه ، پس ساده است که هر چیزی ترکیه و عربستان رو بر علیه ایران تقویت کنه من دوسش ندارم چون بعنوان یک ایرانی هژمون و برتری ایران رو دنبال میکنم حالا مهم نیست طرفم ترک یا عرب یا تاجیک باشه منافع و برتری ایران مهمه ، واقعا دیگه ساده تر از این نمیشه گفت ، اگر در ذهن و قلب و اعماق وجوتون وقتی با خودتون خلوت کردین طرفدار برتری و تسلط ایران نیستید لااقل با خودتون صادق باشید و مثل مهمان به زندگی در کشورم ادامه بدید ف کشورم حتی با وجود مهمانهای دردسر ساز هم ظرفیت اثبات برتری و تسلط خودش و ام القرای جهان اسلام شدند رو داره ، ایران زمین میتونه بر نفاق داخلی هم زمان با دشمن خارجی غلبه کنه قطعا میتونه