تلاش آنکارا برای نفوذ در یک منطقه حساس

ترکیه در اوکراین به دنبال چیست؟

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۱۶۵۴ اروپا انتخاب سردبیر
علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه روابط خود با اوکراین و همکاری ها با این کشور را بیش تر از گذشته دنبال کند چرا که اوکراین نه تنها همسایه ترکیه که محل حضور قدرت های مختلف است و اینجاست که آنکارا وارد بازی می شود تا ماهرانه نقش قدیمی خود به عنوان میانجی، واسطه، موازنه گر و یا بهتر بگوییم قدرتی منطقه ای با رویای جهانی شدن را بازی کند.
ترکیه در اوکراین به دنبال چیست؟

نویسنده: علی مفتح، دانش آموخته رشته مطالعات اروپایی دانشگاه لوون بلژیک 

دیپلماسی ایرانی: مدتی است که ترکیه در حال افزایش همکاری های خود با اوکراین است. با توجه به شرایط حساس کنونی اوکراین و تقابل قدرت های جهانی در صحنه اتفاقات این کشور، باید این پرسش را مطرح کرد که آنکارا چه اهدافی را در نزدیکی با کیف دنبال می کند؟ توسعه همکاری ها با این کشور شرق اروپایی با انگیزه های نظامی، سیاسی و اقتصادی مهمی برای ترکیه همراه است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

فروش سلاح

تجربه سوریه برای روسیه از نظر ویترین سلاح و تجهیزات جنگی تجربه موفقی بوده است. کشورها سلاح و تجهیزات نظامی را وقتی که امتحانشان در میدان رزم پس داده باشند را با اطمینان بیش تری خریداری می کنند. چندی است که ترکیه زمین لیبی، قره باغ و سوریه را، هم به عنوان آزمایشگاه و هم به عنوان ویترین پهپادهای خود انتخاب کرده است. جالب آن که در همه این زمین ها روسیه در طرف دیگر ماجرا بوده است. اخیرا، وزیر دفاع انگلیس در سخنان خود بر لزوم یادگیری از تجربه ترک ها در استفاده از قدرت پهپادی شان برای عملیات شناسایی، جاسوسی، تجسس و عملیات نظامی تاکید کرده است. همچنین گفته می شود که ایالات متحده شروع به استفاده از تجربه ترکیه برای آموزش سربازان خود نه تنها در زمینه جنگ پهپادی که در رابطه با مقابله نظامی در برابر روسیه هم کرده است. بعد از آن که پهپادهای بایراکتار سیستم های دفاعی پانتسیر ساخت روسیه را که توسط امارات متحده عربی برای خلیفه حفتر در لیبی فرستاده شده بودند را نابود کردند، روسیه مجبور به فرستادن جنگنده های میگ خود برای جلوگیری از شکست این ژنرال دو تابعیتی لیبیایی-آمریکایی شد. در قره باغ، موشک های اسکندر روسی یا رهگیری شدند و یا به درستی عمل نکردند تا جایی که نخست وزیر ارمنستان مجبور به پس گرفتن حرف های خود شد که گفته بود این موشک ها در طول جنگ «یا عمل نمی کردند و یا در کل به مقدار ۱۰ درصد عمل می کردند». همچنین، سال گذشته بود که در انتقام کشته شدن سی و سه سرباز ترکیه، این کشور توانست با کمک پهپادهای بایراکتار، هواپیماهای اف ۱۶ و سیستم های جنگ الکترونیک چندین سیستم دفاع هوایی ساخت روسیه که متعلق به ارتش سوریه بودند را نابود کند.

دلایل بسیاری پشت موفقیت صنعت پهپادی ترکیه وجود دارد. برای مثال، به دلیل تولید انبوه پهپادها، قیمت بایراکتار نوع TB2 برای ترکیه از یک تا یک و نیم میلیون دلار به نیم میلیون دلار کاهش یافته است. همین باعث شده است تا آنکارا در استفاده از پهپاد هایش بسیار سخاوتمندانه عمل کند. ضمن اینکه سقوط یا هدف گرفتن پهپادهای ترکیه به این کشور اجازه ارتقا این ماشین آلات را می دهد و لازم به ذکر است که ارتقا و نوآوری همان چیزی است که پهپادهای چینی، همانند بسیاری از زمینه های دیگر در چین، از آن باز مانده اند.

ضمن این باید گفت که جنگ های نامنظم کنونی و به کار گرفتن نیروهای نیابتی استفاده از پهپادها را برای کشورها و گروه های نظامی معقول کرده است. چه از نظر هزینه و چه از نظر نظامی، گروه های کوچک هم می توانند به پهپاد دسترسی داشته باشند و هم می توانند توسط آن هدف گیری شوند، امری که استفاده از ماشین های سنگین جنگی همچون جنگنده ها را سخت تر و کمتر مقرون به صرفه می کند. کشورهایی چون لیبی، آذربایجان، اوکراین و گروهای نظامی در سوریه از این بابت می توانند پشتیبانی هوایی لازم را، بدون پرداخت هزینه های هنگفت و یا احتیاج برای آموزش خلبانان، برای سربازان و یا جنگجویان خود تامین کنند. این یعنی عملیاتی بودن چنین پروژه ای هم برای ترکیه و هم برای خریداران این پهپادها.

تجربه پهپادی و جنگ الکترونیک ترکیه در شکست تجهیزات جنگی روسیه و پس گرفتن اراضی اشغالی آذربایجان باعث جرات گرفتن اوکراین در رویارویی با روسیه شده است. در اواخر ژانویه امسال بود که نیروی دریایی اوکراین اعلام کرد که این کشور «تعداد نامشخصی» پهپاد ارتقا یافته از نوع بایراکتار را تحویل خواهد گرفت. در ضمن، ترکیه و اوکراین قرار است تا در زمینه ساخت مشترک پهپاد بایراکتار همکاری کنند. در این بین، مناطق شرقی مورد مناقشه در اوکراین می تواند زمینی دیگر برای آزمایش و استفاده از قدرت پهپادی ترکیه برای مقابله با گروه های مورد حمایت روسیه باشد. آن چه تا اینجا مشخص است این است که هر جا سایه ی روسیه سنگینی می کند، ترکیه هم در آن جا به عنوان موازنه گر قدرت یا به طور مستقیم حضور داشته است و یا به گروه ها و دولت های مخالف کمک کرده است. باید گفت که هیچ بعید نیست که تا چندی بعد شاهد پرواز پرنده های بی سرنشین ترکیه در آسمان گرجستان و حتی تا فضای هوایی آسیای میانه باشیم.

اما همکاری های نظامی تنها به پهپاد ختم نمی شود. به مدت بیش از دو سال است که ترکیه نمی تواند هلیکوپترهای آتاک خود را به پاکستان که یکی از متحدان ترکیه در جنگ قره باغ محسوب می شد بفروشد و اسلام آباد تهدید کرده بود که در صورت تحویل نگرفتن این هلیکوپترها (به ارزش یک و نیم میلیارد دلار)، مجبور خواهد شد تا از چین جایگزین آن ها را بخرد. موتور این هلیکوپترها ساخت ایالات متحده هستند و این کشور به دلیل خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ ترکیه را در لیست تحریم ها قرار داده است. اخیرا، تمل کوتیل، رییس صنایع هوایی ترکیه گفته است که این کشور از موتورهای ساخت اوکراین برای هلیکوپترهای سری دو آتاک استفاده خواهد. در آخر باید گفت که اوکراین علاقه خود را برای همکاری با ترکیه در زمینه تولید هواپیماهای آنتونوف هم نشان داده است و سال گذشته هیئت های دو کشور از صنایع هوایی یکدیگر بازدید به عمل آوردند.
 
کریمه: یک تیر و چند نشان 

حمایت از تاتارهای کریمه برای اتحادیه اروپا همان اهمیتی را دارد که اویغورهای چینی برای این اتحادیه را دارند. جمعیت مسلمان در حال افزایش در اروپا و سابقه بد کشورهای اروپایی در سرزمین های اسلامی بحث در مورد اهمیت دین در جامعه و سیاست را در محافل علمی و اجتماعی اروپا دوباره زنده کرده است. نه تنها این اتحادیه سعی در ترمیم رابطه خود با همسایگان مسلمانش از طریق حمایت از مسلمانان چینی، روهینگیا و کریمه ای دارد که اسلام این بار نقش پاپ و کلیسای واتیکان در برابر شوروی و کمونیسم سابق را بازی خواهد کرد. این دیدگاه در مقابل دیدگاه نوستالژیک روسیه ارتدوکس برای تحت سلطه درآوردن سرزمین تاریخی روس کیف قرار می گیرد. چندی پیش ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود گفته بود: «کریمه برای روس ها همان اهمیتی را دارد که بیت المقدس برای مسلمانان و یهودیان دارا می باشد.» چنین سخنانی با چاشنی دین را باید در مقابل رویارویی تاریخی ترک های عثمانی و روس های تزاری گذاشت تا اهمیت تبدیل شدن دوباره کلیسا ایاصوفیه به مسجد در سال گذشته میلادی را دانست. در همین زمینه، ترکیه که خود را دوباره در لباس امپراطوری عثمانی می بیند با ایستادن در برابر روسیه حتی اگر به طور رسمی هم «خانات کریمه» را نتواند ضمیمه خاک خود کند سعی در ایفای نقش در این مناطق و احیای نقش امپراطوری خود خواهد داشت.

اما هدف بعدی برای ترکیه نزدیکی با اتحادیه اروپا است. زمانی که روسیه در سال ۱۸۵۳ در حال توسعه مرزهای خود ورای کریمه و به سوی دانوب بود، ترک های عثمانی با فرستادن نظامیان خود در صدد جلوگیری از پیش روی روسیه شدند. طی دو سال بعد از این واقعه، بریتانیا، فرانسه و ساردینیا به امپراطوری عثمانی پیوستند و روسیه را در جنگ معروف کریمه شکست دادند. این بار هم ترکیه می کوشد تا با نزدیکی با اتحادیه اروپا حرکت روسیه را متوقف و امنیت و نقش خود را در این منطقه افزایش دهد. چندیست که آقای اردوغان تنش ها با یونان و فرانسه در مدیترانه را کاهش داده است. چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا که اخیرا با اورسلا ون در لین رییس کمیسیون اروپا به ترکیه سفر کردند از این کاهش تنش ها ابراز خرسندی کرده و خواستار ادامه دار بودن آن ها شده اند. کاهش تنش ها و افزایش همکاری ها از اهداف اصلی این سفر بودند.

اما کریمه تنها ترکیه و اروپا را به هم نزدیک نمی کند، بلکه می تواند باعث نزدیکی این کشور با آمریکا هم شود. حدود سه هفته پیش بود که لوک کافی، رئیس بخش خارجی بنیاد آمریکایی هریتج در مقاله ای برای ت.ر.ت ترکیه از ضرورت افزایش همکاری ها میان واشنگتن و آنکارا برای ترمیم روابط میان دو دولت سخن گفت. در این مقاله، همکاری ها در زمینه پیوستن کشورهایی چون اوکراین و گرجستان به ناتو با کمک ترکیه و حمایت از اقلیت مسلمان کریمه برای مقابله با روسیه از موارد پر اهمیت جهت بازیابی روابط حسنه میان دو کشور ذکر شده است. در اینجا، دو نکته از اهمیت اساسی برخوردار است: ناتو و حقوق بشر. آمدن دموکرات ها بر سر کار در ایالات متحده یعنی افزایش تلاش ها برای تقویت حداکثری اتحادها، از جمله پیمان آتلانتیک شمالی و قدرت نرم این کشور. بر خلاف تک روی جمهوری خواهان، ناتو و دیگر متحدان آمریکا برای این کشور اهمیت خود را باز خواهند یافت. در اینجا، ترکیه، با افتخار به داشتن «دومین ارتش بزرگ ناتو» سعی خواهد کرد تا از این داشته خود در نزدیکی با آمریکا حداکثر بهره را ببرد. از طرفی دیگر، حمایت از اقلیت مسلمان کریمه و اویغورها می تواند اهرمی برای کاهش فشارهای حقوق بشری آمریکا به این کشور باشد. یادمان نرود که انتخاب شدن جو بایدن در انتخابات آمریکا ارزش پول ملی ترکیه را به خاطر نگرانی هایی در این رابطه با افت بیش تری روبرو کرد. البته در این میان باید گفت که حمایت از مسلمانان اویغور و تاتارهای کریمه نه تنها اثری مثبت برای وجهه ترکیه در میان مسلمانان هم خواهد داشت که به این کشور اجازه خواهد داد تا از چین، روسیه و آمریکا امتیازگیری بکند (همان طور که اخیرا تعدادی از معترضین اویغور بی سر و صدا دستگیر شده اند و بیم آن می رود که ترکیه در ازای توافقنامه های اقتصادی این افراد را به چین تحویل دهد). اما حمایت از مسلمانان برای جو بایدن هم بسیار مفید است. این رییس جمهور دموکرات که گفتمان جنگ علیه تروریسم جمهوری خواهان را با گفتمان جنگ علیه ناقضین حقوق بشر تعویض کرده و قانون منع ورود شهروندان مسلمان را ابطال کرده است، به دنبال ترمیم وجهه آمریکا در میان مسلمانان برای پیشبرد اهداف جنگ نرم خود است؛ یعنی همان کاری که باراک اوباما بعد از جرج بوش انجام داد را این بار جو بایدن بعد از دونالد ترامپ انجام خواهد داد. بهبود روابط با مسلمانان و با ترکیه برای آمریکا که به دنبال کاهش حضور نظامی در خاورمیانه و جایگزینی آن با تاکتیک های غیر نظامی است از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. ضمن اینکه نباید از ارزش حیاتی ترکیه در مقابله با روسیه غافل شد و این همان حلقه تکمیل کننده پازل اهمیت ترکیه برای آمریکا می باشد.

انرژی و منافع اقتصادی

بعد از تصمیم اخیر مبنی بر لغو روادید بین دو کشور، وزیر تجارت ترکیه در سفر خود به باکو اظهار داشت که حجم مبادلات دوجانبه می تواند به 15 میلیارد دلار برسد. به دنبال همین اخبار، نخست وزیر اوکراین خبر داد که رهبران ترکیه و اوکراین توافق کرده اند تا حجم تجارت خود را به ده میلیارد دلار، یعنی دو برابر مقدار کنونی افزایش دهند. همچنین، سفیر اوکراین در آنکارا از علاقه این کشور برای حضور ترکیه در پروژه عظیم ساخت و ساز که شامل 24,ooo کیلومتر جاده سازی می شود خبر داد. قرار است تا امسال توافقنامه تجارت نامه آزاد بین دو کشور به امضا برسد.

در ادامه باید انگیزه ترکیه در تبدیل شدن به هاب انرژی را هم مد نظر داشت. اگر چه این کشور در صحنه سوریه ناکام ماند و نتوانست رویای اتصال لوله های انرژی خلیج فارس به ترکیه را از طریق سوریه تحقق بخشد، اما باید گفت که آنکارا در حمایت از آذربایجان نفت خیز و همچنین انجام عملیات اکتشافی در دریای مدیترانه موفق بوده است. اما مدیترانه، که با نام قدیمی «بحر سفید» یا «آکدنیز» در ترکی استانبولی هم شناخته می شود به تنهایی در رادار انرژی ترکیه قرار ندارد، چرا که این کشور دریای سیاه را هم هدف قرار گرفته است. در اواخر سال گذشته میلادی، رئیس جمهوری ترکیه خبر از کشف منابع گازی جدید در دریای سیاه را داد که تخمین زده می شود با ۴۰۵ میلیارد متر مکعب بزرگ ترین ذخیره گازی ترکیه تاکنون باشد. اگر چه حفاری ها در عمق دریا سخت و پرهزینه هستند، اما به نظر می رسد که ترکیه عزم خود را جزم کرده تا نه تنها به این منابع ارزشمند دست یابد که سلطه خود را هم در منطقه از طریق اکتشاف و حفاری استحکام بخشد. اخیرا، شرکت اسرائیلی نفتا با شرکت نفت و گاز اوکراین مذاکراتی را برای همکاری در زمینه اکتشاف و بهره برداری گاز در دریای سیاه انجام داده است. این شرکت به خاطر تجربه عملیاتی در دریای مدیترانه از مدعیان اصلی همکاری با اوکراین است. از طرفی، کشورهای دیگر ساحلی هم به دنبال تثبیت موقعیت خود در این دریا هستند. برای مثال، در ماه فوریه میلادی بود که شرکت پترم رومانی و شرکت نفت و گاز اوکراین قرارداد همکاری در زمین اکتشاف گاز در عمق دریا را امضا کردند. به نظر می رسد که ترکیه به دنبال افزایش همکاری ها با اوکراین برای بالا بردن وزن سیاسی خود در این دریا در برابر روسیه و رقبای کوچک تر، و همچنین افزایش منفعت اقتصادی در زمینه انرژی باشد.

از طرفی دیگر، در زمینه همکاری های نظامی-دریایی در این منطقه هم باید گفت که اگرچه بعد از اشغال کریمه، اوکراین نزدیک به ۷۵ درصد از پرسنل دریایی خود را از دست داد و به نوعی از طرف روسیه خلع سلاح دریایی شد، اما این کشور احیای دوباره صنایع و نیروی دریایی خود را در دستور کار قرار داده است. هم اکنون تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد صنایع کشتی سازی اوکراین فعال است و این مقدار هم از نظر مسائل امنیت ملی و هم از نظر اقتصادی برای اوکراین قابل قبول نیست. تجربه خوب این کشور در زمینه صنایع دریایی با وجود تمام مشکلات، و احتیاج اوکراین به توسعه راه های خاکی و آبی از طریق رود های دانوب، دنیپر، و دنیستر و یا طرح هایی همچون طرح  آبراه E40 Inland Waterway که می تواند دریای سیاه را به دریای بالتیک متصل کند انگیزه ای خواهد شد تا کیف به دنبال تمرکز بر روی این بخش باشد. لازم به ذکر است که حمل و نقل دریایی و تردد کشتی ها در رودخانه ها از نظر هزینه و صرفه جویی در تعمیر و نگهداری جاده های خاکی برای اوکراین بسیار مهم است. در همین رابطه باید گفت که قرار است تا در ماه جاری میلادی قراردادی مهم برای توسعه ناوگان نیروی دریایی اوکراین بین این کشور و ترکیه به امضا برسد. 

همکاری ترکیه و اوکراین نه تنها از جهت انرژی و اقتصادی برای هر دو کشور سود آور است که قدرت نظامی و سیاسی کیف و آنکارا را در برابر روسیه که به شدت در حال نظامی سازی دریای سیاه است افزایش خواهد داد. افزایش و پایداری حضور روسیه در خاورمیانه و دریای مدیترانه نیازمند حضور این کشور در دریای سیاه است. یک و نیم سال بعد از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود بود که روسیه وارد صحنه سوریه شد. حضور در مدیترانه در واقع وزنه مقابل گسترش حضور ناتو و ایالات متحده در شرق اروپاست. در این بین، ترکیه هم به خوبی می داند که روسیه خواهان روابط بهتر و نزدیک تر با این کشور برای دسترسی بدون مشکل به تنگه های بسفر و داردانل و گذر به مدیترانه است و شاید این نکته آخر می تواند توضیح دهنده یکی از دلایل عدم سخت گیری روسیه برای دخالت ترکیه در جنگ اخیر قره باغ باشد.

انتظار می رود که ترکیه روابط خود با اوکراین و همکاری ها با این کشور را بیش تر از گذشته دنبال کند چرا که اوکراین نه تنها همسایه ترکیه که محل حضور قدرت های مختلف است و اینجاست که آنکارا وارد بازی می شود تا ماهرانه نقش قدیمی خود به عنوان میانجی، واسطه، موازنه گر و یا بهتر بگوییم قدرتی منطقه ای با رویای جهانی شدن را بازی کند.

کلید واژه ها: ترکیه اوکراین روسیه غرب


( ۱۵۹ )

نظر شما :

یک دانشجو ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۲
خیلی مطلب جالب و آموزنده ای بود. ممنون.
ناشناس ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۶
خوب است دیگر.... مقالات علیرضا علیزاده کم بود، یک پانترک دیگر هم اضافه شد. بدتر از آن دو مقاله هم مستقیماً از ترکها انتشار داده اید. جای تاسف است. باید سرمان را به دیوار بکوبیم. حداقل یک مقاله هم از طرف ایران دوستانی همچون جناب ذوالقدر پور چاپ کنید.
رضا ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۰
تا آنجا که من دیدم وزیر دفاع آلمان ضرورت و تسریع در سامانه های پدافند ضد پهبادی را داده است بعد از جنگ قره باغ ،انگلیسی ها خود تکنولوژی پهباد ( چه موتور با داشتن شرکت رولز رویس و سامانه هدف گیری و موشکی و هدایتی BAE system و حتی صادرات سیستم سوخترسان پهباد بیرقدار ترکیه ) عملا تجاربی بسیار زیادی در آفریقا افغانستان عراق و...داشته ،شاخصه پیروزی ترکیه استفاده از پهباد های شناسایی و سامانه جنگال کورال و سپس انهدام هدف توسط پهباد بیرقدار است بدون این سامانه پهباد بیرقدار به آسانی نابود خواهد شد مانند mq9 آمریکا توسط حوثی های یمن با پدافند موشکی ابتدایی خود ،ضعف اصلی روس‌ها پهباد و سامانه جنگال است که پهباد ایران با دادن فناوری rq 170 به روس‌ها در آینده جبران می‌شود و سامانه جنگال هم با توسعه سامانه جنگال اتو واز جبران خواهد کرد ،بازوی اصلی روس‌ها موشکهای هایپر سونیک و نیروی زمینی و دریایی ( مانند زیر دریایی شبه ) قدرتمند آن است ،تعبیر شکست روس‌ها در لیبی یا سوریه نباید باعث واقعیت آن در قفقاز و کریمه شود ،اگر برای آمریکا و جوبایدن وجه مانده بود که حامی اسراییل نبودند حال دنبال وجه خوب خود با حمایت از غویغورها روهنگیا و....باشند ،امریکا علی رغم درخواست‌های اوکراین و گرجستان تا به امروز و آینده موافقت به عضویت ناتو نخواهد کرد ،نویسنده تمایلات شخصی خود را در مقاله گنجانده است ،کشوری که بندر به چین میفروشد بورس و کارخانه تسلیحات به قطر پایگاه به ناتو و ۵۰۰ میلیارد بدهی گوش دم توپ غرب در برابر روس‌ها ست ،همانطور که غرب پشت گرجستان در اوستا و آبخازیا گرفتند ،همان سرنوشت در انتظار ترکیه است
روحی ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴
جنگ سوریه و قره باغ هم ناکارآمدی سیستم پدافند روسی اس300 را نشان داد و هم موشکهای اسکندر را. اس 300 روسی در زمین های مسطح و وسیع به دلیل خاصیت کروی بودن زمین از شناسایی اشیاء پرنده در ارتفاع کم عاجز می ماند همانطور که در منطقه عملیاتی عفرین و الباب و ... نتوانستند پهبادهای بایراکدار ترکیه را بموقع شناسایی کنند. از همین رو ارتش ترکیه جسورتر شد و حتی جنگنده های اف 16 خود را هم داخل آسمان سوریه می کرد و یک فروند جنگنده سوری را هم ساقط کردند. ترکیه علاوه بر پهباد توپهای فیرتینا(طوفان) را هم تولید کرده که آنها هم امتحان خوبی پس دادند. سیستم جنگ الکترونیک کورال هم در سوریه بسیار کارآمد بوده است. الان هم که آمریکا اف 35 را به ترکیه نمی فروشد ترکیه تصمیم به اجرای پروژه مشابهی در داخل کشور گرفته و قرار است جنگنده های ترک با موتور های شرکت رولز رویس مونتاژ شوند. در ضمن توی پروژه اف 35 ترکها برخی قطعات را خودشان تولید می کردند.
یک وطن دوست ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۶
همان طور که دکتر ظریف گفتند همسایه های ما مهم هستند و ما نمی توانیم همسایه های خودمون رو تغییر بدیم. مقاله خوبی نویسنده نوشته.
دیپلمات ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۰
آقای ناشناس- دیپلماسی عرصه تضارب آرا و افکار هستش. این مقاله خیلی عالی تونسته یه تصویر جامع از دیپلماسی منطقه ای بین ترکیه و اوکراین رو نشون بده
خسرو ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۳
سیاست ورزی دولت ترکیه کاملا پراگماتیک ودر حد واندازه قدرتش اعمال میشود ، ترکیه کشوری است که در جنگ جهانی دوم با قدرت ، بی طرفی را برگزید و کشور ومردمش را سالم نگهداشت با انجام تمهیدات سیاسی لازم در عراق و سوریه تروریستهای پ ک ک را سرکوب میکند و در لیبی با رعایت مقررات جهانی از دولت قانونی لیبی حمایت لازم را انجام داد ، البانی و کوزوو و بوسنی به عنوان بقایای عثمانی در بالکان زنده و برپا شده است و مهمتراینکه با سی کشور افریقایی روابطی را بنیان گذاری کرده است که اثرات آن در ده سال آینده دیده خواهد شد بطوری که کشورهای افریقایی در رای گیری های سازمان ملل با ترکیه هماهنگی می کنند امیدواریم دولت ایران هم از آسیای مرکزی و افریقا غافل نشود
آتیلا ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۲
مقاله خوبی بود در تکمیل مطلب جناب آقای مفتح خواندن مقاله تازه آقای فرانسیس فوکویاما فیلسوف آمریکایی و نویسنده کتاب پایان تاریخ و آخرین انسان، در خبرنامه آمریکن پورپس را با عنوان "پهپادها در خاورمیانه" به خوانندگان عزیز توصیه می شود. آقای فوکویاما معتقد است ترکیه با استفاده از پهپادها قصد دارد ماهیت قدرت زمینی را تغییر دهد و تانکها را از نبردهای آینده از اعتبار ساقط کند . و نکته دیگری که پس از نتایج جنگهای سوریه لیبی و قرباغ باید توجه داشت این هست که روسیه از فروش و صدور جنگ افزار های دفاعی به کشورهای مختلف سود کلانی را می برد ولی انتظار می رود با توجه به نا کار آمدی این سلاحها در مقابل سلاحهای ترکیه بخصوص پهپادها و سیستم های جنگ الکترونیک آن کشور، روسیه مشتریان خود را به میزان قابل توجهی از دست بدهد و در مقابل این ترکیه است که مشتریان تازه ای برای سلاحهای خود بدست می آورد و در پایان یک توصیه دوستانه به آقایان متوهم پانفارس و خود آریاپندارها که مانند کبک سرشان را زیر برف فرو برده اند و ترکستیزی چشمشان را به همه واقعیتها بسته است حقیقت و واقعیت با انکارهای بچگانه شما ها هیچ تغییری نخواهد کرد پس اگر با ترکها دشمنی هم می کنید منطقی و مؤدب باشید تا حداقل دوستانتان باورتان داشته باشند شما فکر می کنید انگلیس و آمریکا با آنهمه قدرت و تکنولوژی دوست ترکها و یا مسلمانان هستند که به نظامیانشان تاکید می کنند از تجربه موفق ترکیه در نبرد پهپادی استفاده شود؟ نه به هیچ عنوان، همه پیشرفت وموفقیت آنها با توجه به این نگاه و دیدگاهشان هست که معتقدند بایستی از تجربه موفق دیگران برای پیشرفت خود استفاده کرد حتی اگر دشمنمان باشند.
زیتون ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۶
واقعا فکر میکنید بیرق دار نقطه قوت ترکهاست .....فقط کافی بود ایران 5000 تا موشک دوش پرتاپ میثاق 3 به ارمنی ها بده.....بخصوص که تازگی ها خط تولید انبوهش را راه انداخته .....هدف یابیش هم ایمیج پروسسینگ است(برو عمت را مختل کن) ....فقط مسئله این بود که ممکن بود ارمنی ها بعد جنگ از این سیستم سواستفاده کنن(خطر برای فرودگاه های غیر نظامی در سراسر دنیا و بازار سیاه اسلحه).....حالا قیمت یه تیر موشک میثاق 3 بیشتره یا یک فروند پهپاد بیرقدار....
در جواب روحی ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۲
ترکیه با اینهمه مزدور اجیر کرده و تروریست‌های اتراک آسیای مرکزی و پهباد بایراکتار و تجاوز آف ۱۶ و....آخر راضی به واگذاری ۸۰ درصد خاک سوریه به بشار شد ،چرا ؟؟؟؟ چون ایران در زمین کار را سخت کرده بود بر ترکها ، دیدند اگر موافقت صلح امضا نکند باید همان ادلب را واگذار کند ،سوریه با همان پدافند روسی موشکهای اسراییلی را منهدم و ساقط کرد بیش از سه پهباد بایراکتار هم توسط ارتش سوریه شکار شد ،ان توپ طوفان هم همان توپ هویتزر کره ای ک ۹ سامسونگ کره جنوبی است که اسم آن عوض شده با اسامی ترکی ،در زمینه نظامی هم فعلا انگلیسی ها مساعدت میکند در خصوص جنگنده جدید ترکیه و وابسته کردن ترکها به خود و دور کردن آنها از ایتالیا و آلمان و اسپانیا ،اما آتیلا حقیقت و واقعیت در میدان عمل نه در تبلیغات و توهمات،انگلیس و آمریکا نه دوست ترکیه و مسلمانان هستند ،اما تا توانسته اند افسار ترکیه را باز گذاشتن برای ویرانی سوریه ،امنیت اسراییل و آخر سر هم گوشت قربانی جدال روس‌ها ،همانطور که عثمانی‌ها را تجزیه و فرو پاشیدند،
خان اوغلان .خ.اهری ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۹
مقاله واقعا علمی است.تشکر
ایرانی ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۸
مقاله علمی وبا تحلیل درست وبه روز سیاسی ودر سطح علمی بالا وتجزیه وتحلیل مناسب از طرف نویسنده می باشد وبا سپاس از دیپلماسی ایرانی برای درج این مقاله ی پر بار علمی در ضمن اینجا نشانه هایی از پانترک دیده نمی شود دوستان در خواندن مقاله دقت بفرمایند به نظرم هر چه نوشته شده بدون حاشیه مطالب برحق وتحلیل ونظریه وپیش بینی درستی می باشد باز هم ممنون از دیپلماسی سیاسی ونویسنده ی محترم و با سواد ومقاله ی بسیار جالب
ایرانی ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۷
مقاله با بار علمی وقدرت تجزیه وتحلیل سیاسی بالا وفارغ از حاشیه های سیاسی وفارغ از نظریه های پانترکی می باشد آن طور که من تا حالا مقاله وترجمه های این عزیز را خوانده ام بسیار مقالات وترجمه ها در سطح علمی بالا وبا قدرت تجزیه وتحلیل مسائل به روز دنیا با نظریه های عالی وپیش بینی های مناسب ودرست می باشد وآن طور که از متن مقالات وترجمه های این محقق وپژوهشگر پیداست بسیار باسواد سیاسی وعلمی بالا می باشند .با تشکر از نویسنده ی محترم ودیپلماسی ایرانی
سعید تبریزلی ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۳
ایرانشهری یا شوونیزم فارسی مغلطه ای از توهم و بی سوادی از ریاضیات است. دوش پرتاب میثاق-3 کپی شده از موشک روسی Igla هست که دارای ارتفاع پرواز 3.5 کیلومتری می باشد. با تجربه شخصی که در دوران خدمت سربازی دارم کپی های ایرانی همواره کیفیت پایین تری نسبت به ورژن روسی دارند. ارتفاع پروازی TB2 8 کیلومتر است. حالا توی خودبرتربین برو حساب کتابت را بکن. جوابت احتمالا این خواهد بود: خوب می دهیم آرش با تیرکمانش می زند!
آرش ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۶
در این مقاله جدا از تبلیغات بی اساسی که در مورد توان و نفوذ سیاسی و دیپلماسی ترکیه شده ( که بطلان همه اینها در سوریه و عراق اثبات شده) چند نکته را در مورد ادعاهای غلط نظامی ذکر میکنم. 1. ترکیه سازنده پهپاد نیست. پهپاد های بایراکتار در واقع مونتاژ ترکیه است. بدنه طراحی BAE انگلیس ، موتور روتاکس اتریش، سامانه های اویونیک نورث روپ گرومن آمریکا و سامانه اوپتیکی متعاق به کانادا است. حتی نام این پهپاد هم وارداتی است . در زبان ترکی واژه معادل برای درفش و پرچم وجود ندارد . به همین دلیل از واژه عربی بیرق استفاده میکنند . که با تلفظ ترکی استانبولی میشود بایراک. ناگفته پیداست که ادعای آموزش پهپادی ترکیه به آمریکا !!!!! تا چه حد عجیب و بی اساس است. 2. هلیکوپترهای آتاک هم ساخت ترکیه نیست و در واقع آگوستا 129 ایتالیا است که ترکیه خریده و مونناژ میکند. البته مونناژ آن هم به دلیل توقف فروش موتورهای آمریکایی متوقف شده است. 3. سامانه پانتسیر که در لیبی هدف گرفت یک نمونه صادراتی تحت اختیار امارات متحده عربی بود. میدانیم که ارتش های عربی توان تخصصی چندان بالایی ندارند و سامانه های تاد و پاتریوت عربستان هم مرتب توسط پهپاد های یمنی هدف قرار میگیرد. 4. ادعای رهگیری موشک های بالستیک الکساندر را اصولا نمیدانم بر چه اساسی صورت گرفته است. جسارتا فکر میکنم نویسنده محترم اصولا معنی رهگیری موشک بالستیک را نمیداند. 5. آمریکایی ها اگر قرار باشد از کشوری آموزش پهپادی بگیرد . آن کشور ایران است که خود سازنده پهپاد هست و یمنی هایی که با کمک ایران پهپاد میسازند مرتبا حلقه های دفاعی تاد و پاتریوت را در هم میشکنند و به پایگاهها و تاسیسات عربستان حمله میکنند نه ترکیه مونتاژ کار که حتی توان ساخت پهپاد را هم ندارد.
ایرانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۳:۱۲
ممنونم اقای مفتح نوشته جالبی بود با توجه به اینکه ترجمه هایی از شما هم دیده بودم در مورد ترکیه ، میدونم این تفاسیر گاهی با اغراق همراه هست و ارزوهای کشورها در اونها نوشته میشه و قابل درکه با همه این اوصاف ایا این موضوع تهدید امنیت ملی ایران میتونه باشه ؟ به خوبی میدونیم که اصرار ترکیه برای اس چهارصد روسی بدلیل توانایی موشکی ایران هست سوالی که دارم از شما اینه ایا باید به اندازه پهپاد های اسرائیل از مال ترکیه هم ترسید یا اینکه نه خطری برای ایران نخواهند داشت و نکته بعد اینکه اگر تجهیزات روسی نقصشون به این صورت هست پس اصرار برای اس چهارصد رو چطور میشه توجیه کرد ، صادقانه شخصا معتقدم در امر نظامی روسها از امریکاییها در بعضی حوزها جلوترن که همین موشک و پدافند نمونش هست البته شاید من اشتباه میکنم
ایرانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۷
به اتیلا ، برادر بزرگوار ترک اذری : اینکه به ترکیه افتخار میکنید اونم در ایران دیگه جای تعجب نیست خوب افراد یا قومی قبیله ایی هستند یا شهروند اجتماعی شما هم انتخابتون قومیت هست و اصلا اشکالی نداره موفق باشید فقط طبیعتا در اداره کلیات ایران زمین قطعا قبیله ایی بودن شما توسط همه لحاظ میشه منظورم شما نوعی نیستینا کلا سیاستمدارانی از اون خطه که با این رویه اصلا نمیتونن ملی باشند مگر اینکه شبیه دکتر مصدق رفتار کنند اما من هم کتاب انتقام جغرافیا دی کاپلان استاد زئو پلوتیک و البته برجسته رو بهتون توصیه میکنم حتما اگر اهل مطالعه هستین این فرد برجسته رو میشناسید یک جمله از این کتاب : ایران اولین ابرقدرت تاریخ و البته تنها کشور واقعی منطقه ، البته من برای همه کشورها احترام قائل هستم اما اگر منبع غربی ملاک باشه که این خود اریایی پنداری دیگه چندان معنا نداره بزرگوار پس متناقض حرف نزنیم چون ایران اریایی هست همانطور که شما ترک اذری هستین و اریایی نیستید و یا اعراب سامی هستند و اریایی نیستند ، به خسرو : برادر ترکیه بعد از تکه پاره شدن در جنگ جهانی و اون شکست وحشتناک چه قدرتی داشته که شما به ایران طعنه جنگ جهانی رو میزنید منت به اونکه جرئت دیگه ایی غیر از اعلام بی طرفی نداشتند و در ضمن ترکیه اصلا مهم نبود مثلا نفت نداشت یا زئو پلتیک قوی جنگ ، پس طعنه شما خیلی بی معنی و مسخرس
ایرانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۹
یه سوال دیگه از نویسنده محترم : در شرایط فعلی و جهت گیری کلی اروپا و امریکا چقد احتمال واگذاری نقش به ترکیه در موضوع اکراین هست ؟ به نظرتون این واگذاری از جانب دولت اقای بایدن اتفاق میفته ؟ اخیرا اعلام شده که امریکا برای اعزام ناو جنگی به دریای سیاه در حال بررسی شرایط هست ، فقط به دوستانی نظیر ناشناس و رضا ، لطفا دقت کنید این مقالات باید حتما منتشر بشن اسمشون هم طرفداری از ترکیه نیست بلکه بیان اغراق شده ایی البته تا حدودی از همسایه های ایران هست تا شرایط برای تصمیم گیری تهران فراهم تر باشه مثلا الان امارات واقعا دستاوردهای بسیار خوبی داشته که باید به اون هم توجه بشه قطعا یا مثلا مصر الان داره در لیبی خوب بازی میکنه و ذکاوت جالبی رو از خودش نشون داده بنابراین اینطور نیست که دیگران ادمهای بی فکر و نادانی باشند و کاری نکنند و فقط ما بلد باشیم اتفاقا همه در حال فعالیت هستن و دقت به فعالیتهاشون باعث میشه ما تصمیمات درست و منطقی بگیریم مثل تصمیم شاه عباس کبیر که منتج به شکست چهار دشمن ایران در چهار جهت شد و البته به بهترین شکل ممکن شکست چالدران اول رو جبران کرد و به فتح عراق منجر شد پس باید همیشه از این مقالات استقبال کرد مقالاتی که به تعریف از ایران میپردازه چندان نمیتونه برای رشد ایران مفید باشه در نهایت دقت کنید عثمانی کاملا پاشید و سرزمینهاش رو از دست داد و ایران تقریبا بخش های مهم سرزمینیش رو با هر سختی بود حفظ کرد که معتقدم محصول سیاست درست صفوی بود وگرنه معلوم نبود الان مکرانی داشتیم یانه یا اصلا خوزستانی داشتیم یا نه که هر دو الان بزرگترین ثروت های ایران هستند پس همیشه باید دید دقت کرد و سیاست ورزید مثل بزرگترین پادشاه اسلامی یعنی شاه عباس کبیر
به زیتون ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۹
کسانی که از مارشیمون ارمنی در صد سال پیش حمایت کردند بپرس که ارتش ترک با انها چه کرد. فکر کردید علیه مردم مظلوم آذربایجان توطئه کنید و از دشمنان ترک حمایت کنید و ارتش کفار را تجهیز کنید ما ساکت می نشینیم.؟ در جنگ بعدی تانک‌های ترک در ایروان حرکت می کند و پرچم آذربایجان در ایروان نسب می شود
یک فرهنگی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۸
مقاله ی بسیار مفید وقابل استفاده ای است با تشکر از نویسنده ی محترم به خاطر تحلیل سیاسی جالب وقلم شیوا ممنون وسپاسگزار فارغ از هر گونه نگرش سیاسی ودر عین سیاسی بودن مطالعه برای مخاطب بسیار جذاب می باشد .
زیتون ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۴
در جواب سعید تبریزلی، شما میثاق 2 را با میثاق 3 اشتباه گرفتی ....البته منشا میثاق 2 را چینی میگن نه روسی ....وقتی گفتم ایمیج پروسسینک(هوش مصنوعی) اهل فن میفهمنداون 3.5 کیلومتر ادعای شما ادعای لجوجانه کودکانه ای بیش نیست.....در جواب شخص -به زیتون - زیتون را تهدید کردی!! (خنده ام گرفته)....کوچولو ما نه ارمنی را به رسمیت میشناسیم نه ترکها را .....سرزمین مذکور در طول تاریخ متعلق به مهرپرستان بوده ....پس غیر از پیروان حضرت میترا (ع) کسی حق ادعای مالکیت سرزمین های مذکور را نداره......(آدم های ما از اونی که فکر میکنی خیلی به شما نزدیکتر هستن.... شعر پرستش به مستی است در کیش مهر آیت الله طباطبایی با لهجه شیرین آذری (اونقدر صبر و برنامه ریزی داریم که مامور اطلاعاتی در حد مرجع تقلید تربیت میکنیم)....یا فیلسوفی مثل شمس تبریزی ...تیغ میترایی و کاسه سر مغول و شراب مقدس(هوم) خیلی معروفه چطور تا حالا نشنیدی....
علی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۸
نوشته ی خوب وواقع بینانه ای است. محور مقاله ترکیه و اقدامات این کشور برای قدرت یافتن هرچه بیشتر در زمینه های سیاسی و اقتصادی و نظامی .... در منطقه و دنیاست. مشاهده می شود که این کشور با اعمال این سیاستها به کشوری قدرتمند تبدیل شده است وقدرتهای بزرگ مجبور به محاسبه ی قدرت ترکیه در اعمال خود هستند واین الگویی خوب برای سیاستمداران کشور ماست که همانند ترکیه بابرقراری روابط خوب با همسایگان و کشورهای بزرگ منطقه ای وفرامنطقه ای به فکر پیشرفت منافع کشور خود باشند. با این تفاسیر افتادن در دام چین یاروسیه به طور قطع ویقین به نفع کشور مانیست وامضای قرارداد 25 ساله با چین کمونیست و بی دین در درازمدت آثار زیان بخشی خواهد داشت هرچند ممکن است منافع کوتاه مدت برای حکومت داشته باشد.
زنجان به ایرانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵
بنده هم به شما کتابهای جرج ولز را پیشنهاد می کنم بخوانید، جمله ای از جرج ولز، ترکها بی شرمانه نیمی از تاریخ جهان را به خود اختصاص داده اند، جمله ای دیگر: اسلام که از دیر باز به باد فراموشی سپرده شده بود توسط ترکها دوباره به اوج قدرت رسید. این دو جمله با اینکه درونش مقداری نفرت از ترک عیان است اما حقیقت اینکه ترک ها نیمی از تاریخ جهان را دارند عیان می کند. ترکها به چین روسیه امروزی هند ایران و تمام سرزمینهای عربی کشورهای بالکان و اروپای شرقی و شمال آفریقا حکومت کردند ، حالا آریایی باشی چه می شود؟ نباشی چه می شود؟ ژاپن روسیه کره چین ترکیه و خیلی از قدرتهای جهان آریایی نیستند خب که چه؟
آتیلا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۳
هموطنان عزیز نظرات کاربرانی مثل زیتون برای تلطیف روحیه و خنده دیگر کاربران خیلی هم مفید ولازم است پس وقت خود را برای پاسخ به این اراجیف تلف نکنید حضرت میترا و مهر پرستان!!؟؟
صابر ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۹
در برخی از کامنت ها به صفوی وعثمانی اشاره شده لازم به یاد آوری ایست که علت سیاسی ونظامی فروپاشی ونتیجتا عقب ماندگی حکومت های اسلامی صفوی وعثمانی وبرآمدن رقیب ودشمن اصلی یعنی غرب مسیحی جنگ های صفوی وعثمانی است.عثمانی داشت اروپا را می گرفت که او را در شرق به جنگ صفوی مشغول کردن ونهایتا در آواخر با وهابیت وپان عربیسم لورنسی مشغول وتجزیه کردند. وافتخار به فلان شاه که چه کرد چه نکرد مثل راضی شدن به دستمالی است که در ازای آن قیصریه ای آتش زدند
ایرانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳
و در نهایت به قول فرمایش مولوی بزرگ : هر کسی از طن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من ، این بیت شرح حال تاریخ ایران زمین هست ، هرکس سعی میکنه جنبه ایی از این سرزمین کهن رو پررنگ کنه که احساس میکنه در اون نقش قویتری داشته ، هر چند شخصا معتقد به کشور فرهنگی ایران هستم که همه جا نشان و مهر زیباش رو میتونید ببینید و به ایرانی بودن مباهات کنید ، این تعارضی با احترام به سایر ملت ها و تمدن ها نداره کما اینکه گفته هگل در مورد ایران که تاریخ با ایران شروع شد به معنای این نیست که همه چیز به ایران مربوطه که اتفاقا برعکس هگل انتقاداتی هم به ایران هند و چین هم وارد میکنه یا وقتی نیچه به ایران میرسه گاهی در لفافه ارزو میکنه کاش ایران به یونان غلبه کامل میکرد خوب حتی این حرف هم اصلا به معنای تخریب یونان نیست که ما میدونیم در کل یونان در مقایس با رم و ایران دموکرات محسوب میشد ، اما خوب کورش و عهد نامش هم نشان زرینی برای ایران هست ، راستی دقت کردین دلیل مردم ایران برای دوست داشتن کوروش چیه ؟ از هرکس بپرسی میگه شاه دموکرات یا چه میدونم شاهی که حکومتش چند ملیتی بود نزاد پرست نبود ، در واقع من خودم شخصا ندیدم کوروش بخاطر فتوحاتش در ایران ستایش بشه دقیقا به همین خاطره که برام قابل احترامه ، مردمش به خاطر انسانیت اونو یادشونه نه جنگ و کشتار ، سعدی علیه رحمه که به واقع حامعه شناس بزرگ ایران هست میفرمایید : نام نیک گر ماند ز ادمی به کز او ماند سرای زرنگار
ایرانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۴
متاسفانه مطالب بنده منتشر نشد امیدوارم خیریتی باشه گویا دوستان کلا صحبت از ایران رو رد میکنند و این اصلا خوب نیست لااقل به مخالفان ایران هم میدان ندید عزیزان ، جناب صابر : ایا وظیفه الهی بر عهده عثمانی برای مسلمان کردن مسیحیان بود ؟ چرا صفوی گسترش طلب نبود ؟ واقعا به حرفی که میزنید اعتقاد دارید ؟ یعنی فکر میکنید اون دوران صفوی فقط به خاطر تحریک غرب با عثمانی میجنگید و تجاوزی به ایران انجام نمیشد ؟ برادر من مظالمی که با همین شمشیر بر مسیحیان شده در اروپا رو مطالعه بفرمایید ، لا اکراه فی الدین قد تبین رشد من الغی ، فقط نوشته های سفیر ونیز در مکاتبه با صفوی رو بخونید که چطور از ترس کشتار مسیحیان حرف میزنه و پارس رو ( کلا به ایران هنوز هم در غرب اغلب پارس گفته میشه ) فرستاده خدا جهت جلوگیری از نابودیشون میدونه ، برادر من بعید میدونم هدف گسترش اسلام بوده باشه کما اینکه در دوران خلافت امیرالمومنین جنگ های گسترش گرانه متوقف شد و عدل و قسط برپا گردید ، به فدای نجابت تشیع
به زیتون ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۶
سرزمین مذکور مربوط به امپراتوری ترکان خزر بوده و قوم ترکان آراز در آنجا زندگی می کرده و می کنند. نام خزر از این قوم بر دریای خزر مانده و نام رود آراز که به لهجه فارسی ارس می گویید هم از نام ما است و نام آذربایجان هم آراز بای قاان بوده که بعدها شده آذربایجان، آراز یعنی قوم آراز که امروز آذر می گویند و بای قاان یعنی شاهنشاهی در ترکیب یعنی شاهنشاهی آراز
آتیلا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۷
کاربری بنام ایرانی ظاهرا غیر خودش و کسانی که مثل ایشان فکر می کنند ایرانی نمی داند و برای همه کاربران هم جواب می فرستد البته پیامهایش پر است از تناقض از یک طرف بر علیه کسانی که از فرهنگ و زبانشان دفاع می کنند با عناوینی چون پان ترک و خود فروخته حمله می کند از طرفی به پادشان ترک صفویه و نادر شاه هم افتخار میکند ستایش از شخصیتهای موهوم باستانگرایان را نشانه ایراندوستی می داند ولی دفاع از زبان و هویت ۳۵ میلیون ترک ایرانی را پانترکی می شمارد گویا از نظر ایشان کسی ایرانیتر است که بیشترین نفرت و دشمنی را با کشورهای همسایه مسلمان ترکیه و آزربایجان را داشته باشه کوچکترین علاقه و حمایت از این کشورها از نظر اینها مساوی است با خیانت همه ترکهای ایرانی را پارسهایی میداند که زبانشان ترک شده و هیچ ترکی در ایران نبوده و نیست راستی جناب چه کسی این حق را به شما داده که با این معیار دیگران را بسنجی؟ مگر به گواه تاریخ بعد از اسلام که حتما هم خوب واقف هستی از ما ترکها ایرانیتر سراغ داری؟ چه کسانی برای این سرزمینها جنگید و آنرا یکپارچه کرد؟ نکنه آن قزلباشان پانفارس بودند و یا نادرشاه فقط خودش ترک بود و سپاهیانش همه پانفارسهایی مثل شما بودند.
سعید تبریزلی ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۰
جناب ایرانی آن کتابی را که خودتان گفتید لطف کرده آخرین پاراگراف مربوط به ایرانش را دوباره بخوانید البته اگر زبان انگلیسی بلدید و مانند اسلام ذوالقدرپور کٌرد مقاله با دو رفرانس فارسی نمی نویسید. اگر آن پاراگراف را اینجا کپی کنم سایت سانسورش خواهد کرد. در ضمن چپتر ترکیه را هم بخوان و با ایران مقایسه کن تا جایگاهتان را بشناسی و زیاد توهم نزنی.
آتیلا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰
یک نکته ای را که در کامنتها آمده در مورد دولتهای صفویه و عثمانی یاد آوری می کنم جهت اطلاع خوانندگان در آن برهه تاریخ ۳دولت بزرگ دنیای اسلام که بر بیشتر سرزمینهای آن عصر حاکم بودند دولت عثمانی،صفوی و ازبکها بودند که هر سه مسلمان و ترک بودند عثمانیها با غلبه بر صلیبیان که قصد تصرف بیت المقدس را داشتند آنها را شکست داده بودند و اروپای شرقی و بالکانها را به تصرف در آورده بودند و در حال پیشروی به سمت اروپای غربی بودند مسیحییان خطر سقوط را حتمی می دیدند که به فکر توطئه ای افتادند یعنی اختلاف و دودستگی در دنیای اسلام با پر رنگ کردن اختلاف شیعه و سنی و تحریک صفویان بر علیه سپاه عثمانی که بخش بزرگی از سپاه عثمانی را در شرق با در گیر شدن با صفویه مشغول کردند متاسفانه یکی از نقاط عطف در تاریخ اسلام و هزیمت و عقب ماندگی دنیای اسلام همین جنگهای بین صفویان و عثمانی بود که پیروز این جنگ نه عثمانی بود و نه صفوی بلکه دنیای غرب بود اگر مسلمانان به خود مشغول نبودند متحدا بر علیه غرب می جنگیدند الان مسیر تاریخ این نبود ولی افسوس که جهل و فرقه گرایی و افتادن در دام مسیحیت این فرصت تاریخی را از دست داد
زنجانی به زیتون ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۴
خاصیت توهم این است که مانند هیتلر فکر می کنی فضایی ها از سیاره دیگر آمده آمد و در آن سیاره آریایی ها حکومت می کنند و برای گسترش عدالت در زمین هیتلر را انتخاب کرده اند. و یا مانند باب فکر می کنی مهدی هستی و اعلام دین جدید می کنی و یا مانند وهاب فکر می کنی همه گمراهند و فقط تو هدایت شده ای و برای گسترش نگرش دینی خودت باید گمراهان مذاهب دیگر را بکشی. دوست عزیز شما آنقدر توهم داری که سید علی قاضی طباطبایی را مأمور اطلاعاتی فرض کرده ای!!! و آنقدر توهم داری که فکر می کنی شمس تبریزی نیز یک ساواکی بوده، و آنقدر کم سواد هستی که در جریان نیستی شمس تبریزی مانند مولانا از ایران فرار کردند تا جایی باشند که اندیشه بها می دهند، و آنقدر کم سواد هستی که نمی دانی سید علی قاضی طباطبایی یک عالم عرفان رده بالا بوده و هیچ موقع به سیاست دخالت نکرده و زمانی که هوادارنش خواستند وارد سیاست شود قبول نکرد. از دید شما همه آریایی هستند همه ایرانی هستند همه نادان هستند و فقط ایران است که توان تفکر دارد از دید شما نژاد سیاه چرده و قد کوتاه با موهای سیاه هندی همزمان با نژاد قد بلند و سفید پوست با مو و چشم های رنگی آلمانی با ایرانی های تیره پوست و مو مشکی همزمان آریایی هستند!!!!! از دید شما تمدن های باستانی سومر بابل ماد پارت توران ایلام آشور همه متعلق به فارسها هستند با اینکه تفاوت نژادی فرهنگی دینی و زبانی دارند و حتی در حوزه زمانی و مکانی کاملا متفاوت هستند، در نگرش شما منطق وجود ندارد اگر امروز در تلگرام منتشر شود که کوروش پرچم ایران را در ماه نسب کرده بود بی تردید قبول می کنید چون هر چیزی به نفع تاریخ شما باشد صحیح است حتی اگر تناقض فاحش داشته باشد
زیتون ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۱
برای تلطیف بیشتر ،آتیلا راست میگه حضرت میتراش برای خنده و تحریک حس کنجکاوی است ....اون قسمت ساختن جام می از کاسه سر ترکها هم رسم سکایی باستانی است .....برای اینکه تصویر سازی ذهنیت اشتباه نشه به سرخپوستان جنگل های آمازون که میمون شکار میکنن و جمجمه هاشون را به نخ میکشن و بخودشون آویزون میکنن مراجعه کن ....البته بدلیل وزن فکر کنم بعنوان زنگلوله اسب ازشون استفاده میکردن(جهت بهتر شدن صداش هم احتمالا دندونهاشون را داخل جمجمه میریختن) ....اتیلا صفتش خونخواره؟؟!!....ارتش عثمانیش اونموقعش که توپ و تفنگ داشت از پس شاه اسماعیل و چارتا قزلباش برنیومد حالا که هیچی ....امپراطوری مزدوران یلچری و کنیزکان فاحشه یهودی تمدن نیست یک جعل تاریخی است....
در پاسخ به زنجان ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰
اسلام توسط ایرانیها به شرق و غرب عالم گسترش یافت مانند بازرگانان و دریانوردان ،ورود اسلام به مالزی اندولزی تایلند و فیلیپین و برمه و چین توسط ایرانیها این من نمی گوییم قبرستانهای باستانی و مساجد و آرامگاههای و سند های تاریخی ،گفته های بنده است نه شمشیر ترکها مگر گسترش دین توسط شمشیر میشود ؟؟؟؟؟؟؟ مگر اسلام مانند مسیحیت فاقد اندیشه و آینده نگری و انعطافهای دستورات دینی است ،ایرانیها اسلام را به آفریقا وارد کردن هنوز آثار باستانی و بالاخص قوم شیرازی ها در تانزانیا وجود دارد و افتخار میکند آنها ،کتاب خدمات متقابل اسلام و ایرانیها نویسنده شهید مرتضی مطهری را بخوان ،اسلام با کوشش و سعی و مفاخر ایرانی خود ( ابو علی سینا ،خواجه نظام الدین طوسی ،زکریا رازی و....) به جهان به عنوان دین پیشرو و آینده نگر و در برگیرنده علوم بشری معرفی شد و نه غیر آن که تاریخ‌دانان غربی اگر دین اسلام بدون همیت و کوشش ایرانیها بود ،انرا دین بربریت و شمشیر می‌نامیدند مانند زمان حکومت عثمانی ،که مهمترین علت سقوط آن عدم سرمایه گذاری در علوم ،فساد گسترده دربار و خلیفه ،ورود خرافات و تضاد قومیتی و نژادی و مذهبی ،و....بود ،ترکها تا زمانیکه توانستن حکومت کند وزیران ایرانی داشتند و دیوان سالاری ایرانیها و نظامات ایرانی را قبول داشتند ،و تقلید کردند و چیزی جدید ارایه ندادند که قابل عرضه به بشریت باشد ،بعد مرگ هریک ،فرماندهان هر منطقه شورش میکردند و کشتار و ویرانی صورت میدادند و اصولاً وقت و انرژی و سرمایه ای برای آیندگان باقی نمی گذاشتند ،و اگر امثال خواجه نصیر الدین طوسی و سعی و کوشش او نبود ،حتی اسمی از آنها در تاریخ نمی ماند مانند تمام حکومتهای فراموش شده تاریخ ،اما نمیدانم هدفتان از آوردن کشور ترکیه آنهم به عنوان قدرت جهانی در برابر کشورهای ابر قدرتی مانند چین روسیه و ژاپن و....چه بوده ،اما در روسیه خود را اسلام زبان و افتخار تزار می‌نامند در چین سلسله کینگ و در کره سلسله گوگوریو در ژاپن هم خود را نسل نینجا می‌نامند و در ترکیه خود را ترک اما در ایران نه خود را آریایی نه قوم دیگر بلکه ایرانی می‌نامند الا شما و همفکران شما ،اما صابر جان هدف حکومت عثمانی کشور گشایی بود و هیچ درکی از مردم خود و مشکلات آنها نداشت با نام اسلام تجاوز میکرد فساد درباریان و خلیفه و نفوذ تشکیلاتی مخفی یهودیان آنوسی و اجرای سیاستهای آنها در حکومت های عثمانی ( مانند حکومت اتا ترک تا اردوغان امروزی ) ارجاع به گفته های نجم الدین ازبکان در خصوص شاگردانش داوود اوغلو و اردوغان
ایرانی ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱
من پاسخ رو به همه دادم اما خوب منتشر نمیشه متاسفانه ... مثلا جناب زنجان اریایی بودن یا ترک و از اسیای میانه بودن تفاوتی در اصل انسان بودن نمیکنه بحث چیز دیگه ایی هست و جملاتی که در مورد ترکها هم گفتین و حکومت به ایران و غیره رو حتما مطالعه بفرمایین بیشتر خیلی بیشتر خیلیییی خیلیییی بیشتر و بدونین صفویان چیزی نیست که شما دوست دارین باور کنین اصلا نیست و شما شبیه عثمانی ها فکر میکنید احتمالا خوب یا بدش رو نمیدونم فقط من صفویان رو دوست دارم و عثمانی برام ارزشی نداره هر چی که هست یا نیست .... یا جناب صابر کلا منطق شما و هم فکرانتون رو نمیفهمم چرا فتح و نابودی اروپا باید افتخار داشته باشه وقتی نمیخوان مثل شما باشن حق دارن انتخاب کنن درضمن کاملا متاسفم که صفویان با شکوه و فرمانروای ایران رو دلیل شکست عثمانی میدونید در حالیکه عثمانی بدلیل مشکل فناوری و نداشتن علم و دانش شکست خورد در ثانی اعراب حق داشتند سرزمینهاشون رو که جد اندر جد در اون زندگی کردند خودشون اداره کنند بعید میدونم اسمش پانعربیسم باشه کما اینکه ایران برای هزارهاست که مطلق به ایرانیان هست
خ.صادق تهرانی ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۸
مقاله علمی اموزنده مستندی است هرچند برخی ظرافت ها و ابتکارهای جالب ترکیه در ایجاد موازنه منطقه ای با جزئیات بیشتر پرداخته نشده است..
به ایرانی نمای قلابی ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۶
جالبه بعضی هموطن نماها هر کاری که ترکان کرده اند مربوط به وزیران ایرانی (منظور فارسی)یا معماران فارسی میدانند در حالیکه هم شاعران و هم دانشمندان مثل فارابی ابوعلی سینا مولوی نظامی همه تورک ایرانی بوده اند نه فارس حتی شیخ بهایی هم از شیعیان لبنان بود که به سبب حکومت تشیع صفوی و شاه عباس به ایران امد و باعث انهمه هنر و معماری در ایران شد پس چرا در عصر کنونی مامثل اونهمه عظمت دوران ترکان را نمیبینیم دوران پهلوی که بیشتر دوران نابودی ابنیه قاجار در مناطق ازربایجان مثل تبریز و ارومیه بودنکنه معماران ابن دوره خرابی ایران دوره شاید ترک بودند چون حکومت پان اریایی بود و همه چیز برعکس میشه از نظر شما
صادق ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۸
تشکر از دیپلماسی ایرانی بابت درج مطالب پر محتوا و کارشناسی. واقعا از خواندن این مطالب لذت می برم.
در جواب به ایرانی نما قلابی ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۱
کدام شاعران و مشاهیر نام بردی ترک بودن ،مثلا ابوریحان در کتاب خود حدود مرز ایران را مشخص کرده و اصالت ایرانی خود ،ان معماری‌ها هم در قالب معماری ایرانی بوده نه ترکی با توجه به آنکه در زمان حکومت ترک بوده ،معماری ترکی هم تلفیقی از معماری یونانی و رومی و ایرانی بوده ،بعلت ایل بودن آنها و عدم اسکان دایمی ،دوران نابودی ابنیه قاجار در اثر جنگهای روس و عثمانی و شورش‌های تجزیه طلبانه و جنگ کردها و ارامنه ها و....بوده و قابل انکار نیست این واقعیت
علی ۰۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۸
عالی بود ممنون