فشار غرب و پوتین

ترکیه از دریای سیاه احساس خطر می کند

۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۵۷۷ اخبار اصلی اروپا
از زمان منقضی شدن قرارداد غلات در ۱۷ ژوئیه، دریای سیاه برای همگان خطرناک تر شده است. روسیه هشدار می دهد که همه کشتی های عازم اوکراین تامین کنندگان بالقوه تسلیحات و در نتیجه اهداف نظامی قانونی هستند و به بنادر اوکراین حمله می کند. کی یف با حمله پهپادی به یک کشتی جنگی در بندر صادراتی نووروسیسک روسیه پاسخ داد.
ترکیه از دریای سیاه احساس خطر می کند

نویسنده: سوزانه گوستن

دیپلماسی ایرانی: رسانه دولتی روسیه اخیرا ویدئویی از عملیات توقیف یک کشتی در دریای سیاه منتشر کرد. این امر پیامی سیاسی مهمی داشت. یوروک ایشیک، کارشناس امنیتی از استانبول می گوید که حمله به این کشتی در نزدیکی استانبول، "دزدی دریایی" بود. او گفت: «از آنجایی که نیروی دریایی روسیه قادر به محاصره دریایی موثر سواحل اوکراین نیست، بر کشتی های تنها فشار وارد می کند. این نشانه ضعف و ناتوانی است.»

از زمان منقضی شدن قرارداد غلات در 17 ژوئیه، دریای سیاه برای همگان خطرناک تر شده است. روسیه هشدار می دهد که همه کشتی های عازم اوکراین تامین کنندگان بالقوه تسلیحات و در نتیجه اهداف نظامی قانونی هستند و به بنادر اوکراین حمله می کند. کی یف با حمله پهپادی به یک کشتی جنگی در بندر صادراتی نووروسیسک روسیه پاسخ داد.

اوکراین همچنین به‌طور یک‌جانبه ایجاد یک کریدور دریایی را برای کشتی‌های در حال تردد در دریای سیاه به رغم تهدید روسیه اعلام کرد. اولین کشتی که از این راهرو عبور کرد کشتی باری کانتینری "جوزف شولت" بود که بخشی از آن متعلق به آلمانی هاست و روز جمعه از اودسا وارد استانبول شد.

برای ترکیه، رویارویی جدید در دریای سیاه خبر بدی است. سال گذشته از رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به عنوان معمار توافق غلات تجلیل می شد که صادرات 33 میلیون تن غلات اوکراین را امکان پذیر کرد. از زمان انقضای توافقنامه، اردوغان در تلاش برای برقراری مجدد این معاهده است. او اروپا و آمریکا را به خاطر خروج روسیه از توافق سرزنش نموده و از شرایط روسیه برای توافق جدید حمایت می کند: اردوغان می گوید غرب به وعده های خود به روسیه عمل نکرده است.

اما اردوغان یک مشکل دارد: او با تلاش‌های اخیرش برای بهبود روابط با غرب و از جمله آزاد کردن افسران اوکراینی، خود را نزد ولادیمیر پوتین منفور کرده است. از ماه مه، اردوغان از سفر قریب الوقوع پوتین به ترکیه خبر داده، اما کرملین تمایلی به تعیین تاریخ قطعی ندارد. با این وجود، اردوغان امیدوار است در ماه اوت دیداری داشته باشد.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان روسیه روسیه و ترکیه غلات لغو توافق غلات غرب اوکراین جنگ اوکراین روسیه و اوکراین


( ۴۶ )

نظر شما :

ناشناس ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۵
از نظر نقشه ، کشور ترکیه یکی از شکننده ترین ساختارها را دارد . در صورت بروز جنگ ، البته نه با زنان و کودکان شمال عراق و سوریه ، همین شرایط جغرافیایی ترکیه را به غلط کردن خواهد انداخت .
اطلس ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۷
ترکیه گوشت قربانی روسیه و امریکا خواهد شد بعلت منفعت طلبی ،فقط کافی است تنها یک مین دریایی سرگردان به پایه های پل یاوز بخورد ترس از ناامنی از خود ناامنی بدتر است،
علی ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۲
تورکیه درتلاشی تحسین بر انگیز والبته تلاش برای حفظ امنیت ملی خود و منافع ملی اش ، جهت رسیدن تمام طرفهای درگیر به خواسته هایشان سعی می کندلیکن روسها به عنوان بد ذات ترین کشورها سعی در پایمال کردن حقوق ملتهای درگیر به طور عام واوکراین در حال حاضر بطور خاص ، را دارد. احساس خطر برای کشور مانند تورکیه که شعار ملی اش صلح در داخل کشور وصلح درسطح دنیاست طبیعی است چراکه در سایه امنیت رواج اقتصادی حاصل خواهدشد.