تلاش سه جانبه براى حل بحران لبنان

۱۹ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۲ کد : ۲۰۰ اخبار اصلی
آمريکا براى مختل کردن اقدام ايران و عربستان تلاش مى‌کند. ‌تلاش‌هاى آمريکا لبنان را به سوى تشکيل دو دولت و ايجاد اختلال در انتخاب رياست جمهورى جديد پيش مى‌راند.
تلاش سه جانبه براى حل بحران لبنان

سعود افيصل وزير خارجه‌ عربستان در ديدار با محمدرضا بقرى معاون امور عربى  وزير خارجه‌ ايران در مقر سفارت عربستان در رباط  پايتخت مراکش يک پيام کتبى از سوى ايران درباره مسايل لبنان براى ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان بود دريافت کرده است.

 

فرانسه و عربستان تلاش خود را براى حمايت هاى تازه از کابينه‌ لبنان در جهت پايان دادن به بحران ميان دولت و معارضان در اين کشور به کار گرفته‌اند.

 

تلاش‌هاى ميانجى‌گرى جديد با هدف پايان دادن به بحران تا قبل از انتخابات رياست جمهورى طى سال جارى است. فرانسه نيز اخيرا پس فروکش کردن تب و تاب انتخابات به تلاش‌هاى ديپلماتيک ايران و عربستان پيوسته تا به جناح‌هاى سياسى لبنان در تشکيل دولت متحد ملى و اجتناب از يک خلاء سياسى در ماه‌هاى پيشين انتخابات رياست جمهورى لبنان کمک کنند.

 

محمد رضا شيبانى سفير ايران در لبنان پس از ديدار با نبيه برى، رييس مجلس لبنان فضاى به وجود آمده را مطلوب توصيف کرده است. آقاى شيبانى در پاسخ به اين سوال که آيا تلاش‌هاى وى با عبدالعزيز خوجه، سفير عربستان در بيروت هماهنگ است يا خير به روزنامه آمريکايى ديلى استار گفته ايران، فرانسه، عربستان و مهم‌تر از آن، احزاب سياسى داخلى لبنان به طور مشترک مشغول به فعاليتند.

 

دونى سيمونو، سخنگوى وزارت خارجه فرانسه گفته که  کشورش بنابر پيشنهاد دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران آماده‌ است با نمايندگان حزب‌الله لبنان ديدار کند. سخنگوى وزارت خارجه‌ فرانسه گفته که  در چارچوب ارتباطاتى که دولت فرانسه با جناح‌هاى سياسى لبنان برقرار کرده است آماده‌ايم با نمايندگان حزب‌الله لبنان در سطح مسوولان ادارى اين حزب ديدار کنيم.

 

سيمونو درباره موضع‌گيرى کشورش در قبال طرح چهار بندى ايران که از سوى على لاريجانى، دبير شوراى عالى امنيت ملى در راستاى همکارى ميان فرانسه و حزب‌الله لبنان در جهت تحکيم ثبات در لبنان مطرح شده است گفت که پاريس از انجام مذاکرات با تمام گرو‌ه‌ها در خصوص حل مشکلات منطقه استقبال مى‌کند.

 

وى با اشاره به مذاکرات ايران و آمريکا که در جهت حل بحران عراق بود نيز گفته فرانسه آماده بررسى اوضاع لبنان است. به گفته وى فرانسه در راستاى مذاکره با حزب‌الله لبنان درخواستى را از سوى يکى از نمايندگان حزب‌الله دريافت کرده‌ و در واکنش به اين درخواست گفته‌ که آماده مذاکره هستيم.

 

اين در حالى است که ديدار ميان دو طرف به علت فراهم نشدن زمان مناسب اين ديدار از ديدگاه فرانسه و حزب‌الله لبنان هنوز برگزار نشده است. سفارت فرانسه در لبنان با مسوولان حزب‌الله لبنان در ارتباط است  و به گفته پاريس هم چنان در جهت ثبات و حاکميت و امنيت لبنان تلاش مى‌کند.

 

پاريس  ديدار برنار کوشنه، وزير خارجه‌ى فرانسه را با ميشل عون، رهبر مارونى‌هاى لبنان مثبت ارزيابى کرد. سيمونو درباره‌ طرح على لاريجانى گفته پيشنهادات على لاريجانى از سوى برنارد کوشنر نيز که اخيرا به لبنان سفر کرده مطرح شده بود.

 

تلاش هاى سه جانبه ايران و عربستان و فرانسه در حالى وارد مراحل تازه اى مى شود که يکى از منابع ارشد حزب اپوزيسيون لبنان به خبرگزارى رويترز گفته ما به فرمولى براى حل بحران دولت لبنان نزديک‌تر شده‌ايم؛ اکنون در حال انجام مراحل پايانى آن هستيم. اما بايد محتاط باشيم زيرا پيش از اين نيز در اين مسير قرار داشته‌ايم اما همه چيز به سرعت از هم پاشيد.

 

روزنامه‌ " السفير " روز شنبه  نهم ژوئن  در مقاله نوشته که آمريکا براى مختل کردن اقدام ايران و عربستان به منظور پايان دادن به بحران لبنان، تلاش مى‌کند. به نوشته کارشناسان سياسى در اين روزنامه ‌تلاش‌هاى آمريکا لبنان را به سوى تشکيل دو دولت و ايجاد اختلال در انتخاب رياست جمهورى جديد پيش مى‌راند.

 

عربستان و ايران براى ايجاد فضاى مثبت در باره طرح موجود مبنى بر توسعه دولت کنونى لبنان و اعطاى ‪ ۱۱کرسى وزارتى به مخالفان دولت، تلاش مى‌کنند تا اين امر زمينه‌ساز انتخابات رياست جمهورى آرام در اين کشور در پاييز آينده باشد.

 

هشدارها و موضعگيرى‌هاى "جفرى ويلتمن" سفير آمريکا در بيروت ، اشاره‌هاى متناقضى را به وجود آورد و چهره‌ى بدبينانه درباره اوضاع لبنان در ماههاى آينده ايجاد کرد طورى که وى تاکيد کرد، اوضاع لبنان به سوى بحران و پيچيدگى بيشتر پيش مى‌رود و هيچ گونه خوش‌بينى درباره حل سريع بحران از خود نشان نداد.

 

به عکس موضع گيرى‌هاى ويلتمن مبنى بر اينکه کشورش با توسعه دولت لبنان مخالفتى ندارد، موضع گيرى وى در اعتراض به تلاش عربستان ، علامت سوال را درباره حقيقت خواسته‌ى آمريکا به وجود مى‌آورد.

 

برخى منابع برجسته حزب‌الله هشدار دادند که آمريکايى‌ها تلاش جدى مى‌کنند تا لبنان را به ميدان درگيرى آنان با تشکيلات " القاعده " تبديل کنند و نمونه عراق را در لبنان گسترش دهند.

 

پاريس به زودى يعنى در اواخر ژوئن، میزبان مسئولان گروههای سیاسی لبنان با هدف بررسی راههای حل بحران کنونی این کشور خواهد بود.

"برنارد کوشنر" وزیر امورخارجه جديد فرانسه همه گروههای سیاسی لبنان را به منظور شرکت در نشستی غیر رسمی به پاریس دعوت کرد. این نشست با هدف تشویق و ترغیب گروههای سیاسی لبنان  برای ازسرگیری گفتگوهای داخلی برگزار می شود.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه درباره زمان و مکان مشخص این نشست گفته زمان این دیدار اواخر ماه جاری خواهد بود اما اینکه در کجا برگزار شود، تمایل داریم که این موضوع به صورت محرمانه باقی بماند.

 

درواکنش به این دعوت فرانسه به نشست غیر رسمی برای حل بحران لبنان، یک منبع در جریان المستقبل به ریاست "سعد الحریری"، از دعوت فرانسه برای این نشست استقبال کرد و گفته ما آمادگی کامل داریم تا به این طرح و ابتکارعمل فرانسه آن هنگامی که رسمی شود، پاسخ دهیم.

 

"سیمون ابی رمیا" مسئول اطلاع رسانی خارجی جریان ملی آزاد لبنان به ریاست "میشل عون" نیز گفته جریان ملی آزاد از این دعوت به شدت استقبال می کند.

 

ابتکارعمل فرانسه طی دیدار "میشل عون" با "برنارد کوشنر" در پاریس در 28 می مطرح شد. ريیس هیئت اجرایی نیروهای لبنانی(فالانژیست های سابق) با استقبال از ابتکار فرانسه پیشنهاد مشارکت نصرالله صفیر اسقف اعظم مارونی ها را در نشست پاریس مطرح کرد.

 

سمیر جمجع گفته که ما از هرگونه دعوت به گفتگو استقبال می کنیم، نیروهای 14 مارس از ماهها پیش خواستار بازگشت به مذاکرات هستند. آقاى جعجع ابراز مى گويد نشستی که فرانسه دعوت به برگزاری آن کرده است، در صورتی که از نظر سطح مشارکت، همانند گفتگوهای گذشته در لبنان باشد، بسیاری ازموانع را برطرف می کند.


نظر شما :