با به میدان آمدن ترکیه ایران چه می تواند بکند؟

ضربان قره باغ در دست پوتین

۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۷۲۶۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
از همان ابتدای آغاز جنگ قره باغ، مسکو توجه ویژه ای به توسعه رویدادها در این منطقه نشان داد. مراحل اولیه برای امضای توافقنامه پیرامون قره باغ آغاز شده است. به گفته دمیتری پسکوف، نقش پوتین در امضای این توافقنامه بسیار کلیدی است. در این رابطه، پرسش های بسیاری پیرامون شرایط توافق مطرح می شود.
ضربان قره باغ در دست پوتین

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: در این مرحله، مساله وضعیت آینده قره باغ، مساله اصلی است و رویدادها به صورت غیر منطقی رو به گسترش است. احتمال دارد، ترکیه به صورت بالقوه ای، به شعاع منافع ایران وارد شود که در آنجا، دریچه فرصت ها گشایش می یابد و رقص پیچیده در مثلث آنکارا – باکو – تهران آغاز می شود. اما، آیا دولت روحانی می تواند، مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مثلث با اردوغان و علی اف بازی موفقی را پیش ببرد؟

ولادیمیر پوتین گفت وگوی تلفنی با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکولای پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان انجام داد. از ابعاد عملی اجرای توافق های حاصل در بیانیه سه جانبه پیرامون قره باغ مورخ 9 نوامبر سخن در میان است. پیشتر، پوتین فرمان کمک های بشردوستانه به قره باغ را امضا کرده بود. انتقال صلح بانان روسیه به قره باغ پایان یافته و 16 پست نظارتی تشکیل می یابد که با کمک آنها، نظامیان بر روند آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان نظارت خواهند داشت.

از همان ابتدای آغاز جنگ قره باغ، مسکو توجه ویژه ای به توسعه رویدادها در این منطقه نشان داد. مراحل اولیه برای امضای توافقنامه پیرامون قره باغ آغاز شده است. به گفته دمیتری پسکوف، نقش پوتین در امضای این توافقنامه بسیار کلیدی است. در این رابطه، پرسش های بسیاری پیرامون شرایط توافق مطرح می شود.

از مدت ها پیش، آنکارا در عرصه های گوناگون و از جمله تدافعی با آذربایجان همکاری دارد. ترکیه تلاش می کند، به حضورش در ماورای قفقاز و به عنوان یکی از شرکت کنندگان در حل و فصل مساله قره باغ ادامه دهد و آن را تحکیم بخشد. رجب طیب اردوغان می خواهد، در ماورای قفقاز میدان شطرنجی به موازات سوریه، لیبی، شرق دریای مدیترانه و دریای اژه تشکیل دهد.

حسن روحانی جنگ را راه حل مساله قره باغ نمی داند. به گفته او، ایران آمادگی دارد تا هر گونه کمک و همکاری برای حل و فصل مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان از طریق گفت و گو و بر پایه قوانین حقوقی و بین المللی و با احترام به تمامیت ارضی کشورها به کار برد. روحانی در گفت وگوی تلفنی خود با پوتین درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان را بسیار تلخ و نگران کننده نامید. او معتقد است که مداخله احتمالی برخی از کشورهای ثالث در این درگیری، طولانی شدن بحران را به همراه خواهد داشت و این به هیچ وجه به نفع کشورهای منطقه نیست.

روحانی معتقد است که مشارکت برخی از گروه های تروریستی در جنگ قره باغ می تواند هم برای ایران و هم برای روسیه و کل منطقه خطرناک باشد. او تلاش های روسیه برای برقراری آتش بس و آغاز گفت و گوها میان آذربایجان و ارمنستان را ارزشمند توصیف کرد و ضمن مهم خواندن اجرای آتش بس و تداوم آن، از آمادگی ایران برای هر گونه کمک و همکاری در این زمینه سخن گفت.

منبع: رگنیوم (روسیه) تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مناقشه قره باغ جنگ قره باغ جنگ ارمنستان و آذربایجان روسیه ولادیمیر پوتین نیکول پاشینیان ترکیه جمهوری آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و روسیه


( ۵۹ )

نظر شما :

رضا ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۵
ایران فعلا نشسته کنار و مواظب رفتارهای باکو و آنکارا است تا بهانه لازم را دریابد برای دخالت اما از نقش فرانسه و آمریکا و درخواست آنها از روس‌ها در باره نقش ترکیه منحرف شده ایم ترکیه در مدیترانه سوریه و ...در تنگنای است تا قبل از آمدن جوبایدن اگر امتیاز و پیروزی کسب کند سعی در حراست از آن دارد نگرانی اصلی بعد ترامپ است
امیر ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۳
قلب قفقاز جنوبی دست پوتینه آنهم با قرارداد آتش بس)در نبود و عدم اطلاع آمریکا و فرانسه ) که به مقاصد خود با کمترین هزینه رسید و لزومی برای ترک قره باغ بعد ۵سال ندارد کجا روس‌ها بودن که مجبور به ترک آن شدند؟؟؟؟!! (اوستایی و ابخازیای گرجستان لوهانسک و کریمه اوکراین و...) اینهم احتمالا به روس‌ها ملحق خواهند شد مثل همان مناطق گفتم
علی ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۹
به نظر می اید روابط با آذربایجان چندان هم که می گویند برای کشور مامهم نیست وهمیشه می خواهند طور ی رفتار کند که این کشور را نمی بیند وارزشی برای آنها قائل نیستند . مطمئناٌ سران آذربایجان هم متوجه این موضوع هستند و آنها نیز با همان شکل ورویه با ایران برخورد می کنند. اگر ایران ادعای برتر بودن به عنوان یکی از قدرتهای منطقه ای را دارد باید بیشتر خود را داخل موضوع نماید واز دور آن هم به نفع ارمنستان شکست خورده موضع نگیرد قطعاٌ آذربایجانی های ایرانی هم این مسائل را خیلی جدی رصد می کنند . کشوری که مواضع خود را بطور روشن بیان نکند یقیناٌ در حاشیه خواهد ماند و قدرتهای برتر دیگر عمق نفوذ خو را توسعه خواهند داد باید دست از کارهای نسنجیده ونپخته برداشت و از نگریستن با چشم حقارت به آذربایجان پرهیز کرد . ارمنستان اشغالگر بوده و باید سرزمینهای اشغالی را ترک کرده و در باره ی مناطقی از قره باغ نیز سر میز مذاکره بنشیند وایران نیز باید به پیشرفت مذاکرات کمک کند تا نزدهر دو کشور به عنوان قدرت جلوه کند.
ایران ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵
قوم آریایی اسلاو در سرکوب دشمن مشترک مغول
بنده خدا ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۴
ایران در طرف اشتباه قضیه یعنی ارمنستان وایستاد و تازه یکماه بعد از جنگ به سمت آذربایجان چرخید که دیگه دیر شده بود و الان هم از معادلات منطقه جدا شده و نقشی نداره و همه اینا بخاطر تفکرات مسموم ایرانشهری در بدنه حکومت هست
علی ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۷
اصل موضوع یه چیز دیگه است
احمد ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۹
ترکیه دنبال یک امپراتوریه کثیف است.وتر کهای ترکیه خیلی خودخواه وحیله گر هستند.ایران نباید به کشور ترکیه زیاد اطمینان بکند.
ناشناس خطاب به ایران ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۰
عزیزم، من دوستت دارم، اما هیچوقت به یه اسلاو (خصوصاً روس) نگو آریایی (حداقل به خودشون نگو) چون برخورد بدی خواهند کرد. این کلمه اونها رو به یاد آلمان نازی و ... میندازه. برخوردشون با آریایی ها رو بعد از تصرف برلین در جنگ جهانی دوم بخون.
كامران ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۸
نکته خیلی جالب در خیلی از کامنتهای شوونیستی در جاهای مختلف اینه که از دخالت روسیه و حضور ان در قره باغ خیلی خوشحال هستند. اینها همانهایی هستند که داعیه ایرانشهری دارند !! اما از بازگشت اشغالگران روس خوشحال!! مردم اذربایجان همچنان که در ۲۰۰ سال پیش در مقابل متجاوزین روس به تنهایی ایستادگی کردند و از اشغال و کشتار ۲۰۰ ساله سربلند بیرون امدند اینبار نیز انها را بیرون خواهند راند.
در جواب کامران۳۰ابان ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۶
از دخالت روس و استقرار آن در قره باغ خوشحال نیستیم ولی ناراحت هم نیستیم شما نگران دخالت ترکیه و تروریست‌های ترکمن سوری و پاسگاههای اسراییلی باش کجا مردم آذربایجان ایستادگی کردن در برابر روس نکند قرارداد ترکمن چای و...فراموش کردی مردمان آنسوی رود ارس با مردمان این سوی ارس و اذربایجانات ایرانی فرق از زمین تا آسمان است سعی نکنید با شیعه بودن آنها صورت مسله را پاک کنید آنها بیشتر دنبال قومیت و نژاد هستند نه شیعه بودن با متجاوزین عثمانی و تروریست‌های ترکمن سوری و تجهیزات و کمکهای رژیم تروریستی اسراییل در برابر منطقه کوچک با مرزهای بسته زمینی و هوایی پیروز شدن افتخار دارد ؟؟؟!!!! هنوز قدردانی علیف تمام نشده است !!!!؟؟؟
كامران ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵
خود غربی ها و روس ها که شایعه حضور نیروهای تکفیری و سوری و ... را انداخته بودند نیز از تکرار این دروغ دست کشیدند اما شما هنوز انرا بدون هیچ دایل و مدرک محکم و مستند تکرار میکنی ، مردم اذربایجان از این جریان نیز سربلند بیرون خواهند امد.این مسئله نشان از کوته نظری امثال شما در درک شرایط منطقه است و همین دیدگاه باعث عقب افتادن ایران از قافله موارنات قدرت در منطقه قفقاز شد.وقتی این درک را نداری که ملتی بعد از ۳۰ سال اشغال و تجاوز و مذاکرات صلح بی ثمر با اراده خود و جانفشانی تصمیم به رفع ظلم میگیرد کسی نمیتواند جلودار ان باشد و حتی امثال علیف نیز باید خود را با این جریان هماهنگ کنند.
عبدالرضا ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۷
خوبه در اینجا اذری نگفتند