پیامدهای همه پرسی کردستان عراق

چرا کشورهای منطقه به اقلیم نگاه امنیتی دارند

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۵۳۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
پرهام پوررمضان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در برداشتی آینده پژوهانه باید گفت که ارتباط اقلیم کردستان عراق با رژیم صهیونیستی باعث ایجاد یک گفتمان نا امنی در منطقه و باب شدن ارتباط سایر اقوام با این رژیم می شود.
چرا کشورهای منطقه به اقلیم نگاه امنیتی دارند

نویسنده: پرهام پوررمضان، پژوهشگر اندیشکده روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: اقلیم کردستان در عراق از مناظر گوناگون اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این منطقه از نظر جغرافیایی در شمال کشور عراق واقع شده است. 

یک مسئله جالب در رابطه با این اقلیم این است که این منطقه از به استقلال رسیدن عراق در سال 1932 تا به امروز به دنبال جدایی از این کشور است. 

اگر برای این اقلیم سه موج جدایی طلبانه ترسیم کنیم باید گفت در ابتدا این منطقه در سال 1991 توانست شمایلی از حکومت خود مختار را تجربه کند اما با وجود دولت صدام حسین این مساله تا حدودی کنترل می شد اما با سقوط دولت صدام حسین در سال 2004 میلادی نخبگان سیاسی این اقلیم به این نتیجه رسیدند که باید حکومت این منطقه را به شکلی جدید در بیاورند تا بتوانند از حکومت مرکزی به نوعی عدم تبعیت را جلوه کنند به همین دلیل به سمت الگوی حکمرانی فدرالی رفتند و به نوعی یک فدرالیسیم هویت محور را بر این اقلیم استوار ساختند. در نهایت در موج سوم این اقدام باید به بر گزاری یک همه پرسی در سال 2017 اشاره کرد که محتوای این همه پرسی به جدایی طلبی این اقلیم از کشور عراق اشاره می کرد. نتیجه این همه پرسی رای مثبت مردم این اقلیم بود، که این مساله می تواند بر آینده این اقلیم و کشور عراق تاثیرات فزاینده ای بگذارد. اما در عالم سیاست هیچ اقدامی بدون اثرات مثبت یا منفی نمی تواند باشد در این یادداشت بر آنم تا بتوانم به صورت مختصر مطالبی را در باب این پیامدها بیان کنم. 

در ابتدا باید گفت اولین مسئله در این اقدام این است که اقلیم کردستان به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی خود برای ارتباط با کشور های دیگر به ناچار باید از مرزها و امکانات همسایگان خود کمک بگیرد. در پی این عمل، یعنی همه پرسی، در یک اقدام مشترک کشور های همسایه با این اقلیم توانستند در یک سری اقدامات دیپلماتیک عملا این منطقه را به یک انزوای یک جانبه بکشانند و همین امر سبب شد که این اقلیم به یک انزوای ژئوپلتیکی تحمیلی برسد. 

در گام بعدی می توان اینگونه برداشت کرد که اقلیم کردستان در خود مختاری سیاسی باید به معشیت مردم نیز توجه می کرد که با قرار گرفتن در انزوای ژئوپلتیکی تحمیلی به سمت تحریم تجاری نیز توسط همسایگان رفت و همین امر باعث وجود ناـرامی هایی در این منطقه شد.

در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که این انزوا نخبگان سیاسی این اقلیم را به ارتباط گیری پنهان با اسرائیل ترغیب کرد و باعث شد که  به دلیل این ارتباط کشورهای همسایه به نوعی دلیل مستحکم تری برای تحریم این اقلیم داشته باشند. دلیل این امر این است که دولت اسرائیل دشمن مشترک ملت های منطقه است. شاید بعضی از کشورها این چالش امنیتی را درک نکرده باشند اما در هویت یک مسئله کاملا درست و صحیح است که باعث می شود منطقه نا امن شود. 

در برداشتی آینده پژوهانه باید گفت که ارتباط اقلیم کردستان عراق با رژیم صهیونیستی باعث ایجاد یک گفتمان نا امنی در منطقه و باب شدن ارتباط سایر اقوام با این رژیم می شود.

کلید واژه ها: اقلیم کردستان عراق استقلال کردستان عراق همه پرسی اقلیم کردستان عراق ترکیه ترکیه و عراق ایران و عراق کردستان و اسرائیل


( ۱۱ )

نظر شما :

فرهاد ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۵
این ارتباطی که شما میگید اولا ثابت نشده است و دوما اگر باشه پنهانی و در سطح سیاسی و اقتصادی هست. اگر کشورهای منطقه با موضوع ارتباط با اسرائیل مشکل دارن چرا پس در مقابل همکاریهای عیان و سطح بالای کشورهایی مثل آذربایجان، پاکستان، ترکیه و اخیرا امارات با اسرائیل مشکلی ندارن!؟ هر سال آذربایجان و اسرائیل مانور نظامی مشترک برگزار میکنن و سربازان اسرائیلی علنا در خاک این کشور به بهانه آموزش وجود دارن. پاکستان و ترکیه در حوزه هوایی با اسرائیل رابطه دارن تا جایی که جنگنده های ترکیه رو اسرائیل به روز میکنه. در حوزه اقتصادی هم که اولین شریک منطقه ای اسرائیل همین ترکیه ست. چرا با اینها مشکل ندارید عزیز!؟
علی ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۴
قضیه اقلیم کردستان زیاد پروپاگنده شده و علت توجه زیاد غیر از رابطه با اسراییل بدلیل جمعیت و تراکم و گستردگی قومیتی است قباحت رابطه با اسراییل ابتدا ترکیه و مصر و اردن و امارات آذربایجان ریختند و حمایت حکومتی این کشورها در رابطه با اسراییل بسیار بیشتر از کردها و کردستان عراق است ترکیه بدلیل کینه قومیتی و نژادی وجود کردها و حمایت آمریکا در عراق و شمال فرات و حمایت بشار از کردها جنوب فرات بر نمی تابد و به هر بهانه در حال سرکوب آنها است اما در ایران گروهک‌های pjk به حمایت غربی و آمریکایی در پوشش حرکت و خیزش قومیتی تامین کننده اهداف غرب و اسراییل است در غرب ایران اما در مجموع در صورت تشکیل کردستان بزرگ وضعیتی مانند افغانستان خواهند داشت نه دسترسی به دریا دارند نه وحدت ملی و هویتی و زبانی با توجه به گویشها و دیدگاهها و نظرات . اما چرا مقالات در خصوص اقلیم و کردستان و رابطه با اسراییل سایه روشن شده ؟؟؟!!!آیا سفارشی است ؟؟!!!
خسرو ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۹
اشتباه دیگران در برقراری رابطه با اسراییل نمی تواند توجیه خوبی برای این قضیه باشد ولی برای اقلیم شمال عراق از این جهت قباحت بیشتری دارد که ، طبق قانون اساسی عراق ، حق چنین کاری را ندارد و مقایسه آن با امارات و... صحیح نیست ، دولت و پارلمان عراق اسراییل را برسمیت نشناخته است و به تبع آن اقلیم نیز حق برقراری رابطه را ندارد ، مثل اینکه یک استان ایران بخواهد با اسراییل رابطه برقرار کند ، ولی مهمترین شاخص نگاه امنیتی کشورهای منطقه به اقلیم ، کمین و خیز اقلیم برای تجزیه عراق و سپس دیگر کشورهای همسایه است
مجاهدی ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۸
اگه دقت کنید پرچم اقلیم کردی درست مثل پرچم هند است،البته عکس خورشید در وسط پرچم نماد گانشای هندیهاست.البته طبق نوشته پروفسور ژاک دو مورگان فرانسوی،شرفخان بدلیسی،دیاکف،مینورسکی،مردوخی....اکراد با تمام شباهتهای زبانی،فرهنگی،لباس،خالکوبی،ختنه دختران،عمامه،شلته،لچک...با اقوام هندی وکولیهای،ساکن،یکی هستند،وطو.ایف،کلیایی،گورانی،سوران،خرات،طور،جات،کاولی،کراچی،قاد ریا،خانی،بوکان،لوطی..... در اواخر هزاره اول واوایل واواسط هزاره دوم وارد منطقه شده،ودر مدت کوتاهی با کمک دولتهای مسیحی،وبد خواهان مسلمانان،تبدیل به ستون پنجم دشمنان دول منطقه شده و امنیت خاورمیانه را نتنها به خطر بلکه تهدید به نابودی میکنند،واگر عاجلا چاره ای برای دفع این بلای قرن ۲۱ اندیشیده نشود،تمامیت وامنیت کشورهای منطقه،واسلام برای همیشه به خطر خواهد افتاد. خطرناکتر از اسراییل،وهر دشمن دیگر ،خطر گروهای تروریستی کردی که عامل دولتهای ضد اسلامی در منطقه هستند.
الله یاری ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۰
برای چند لحظه به نقشه ،رودوا،« کردستان خیالی» نگاه کنید،تقریبا قسمت زیادی از غرب ایران+ قسمتی از جنوبشرق ترکیه،+ نزدیک نیمی از خاک سوریه،خوب برای فهمیدن چرایی این نقشه نیاز به منجم بودن نیست،نیت طرف ناگفته پیداست.به عبارتی وسیله هدف را روشن میکند،پس چاره چیست،؟ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد،،مبارزه تمام عیار با تروریسم کردی ازهر نوعی که باشد،،وحتی موکول کردنش به فردا خیانت وجنایتیست نابخشیدنی،،پروژه یک پلان استعمار جدید است،ودر مرحله تکمیل است،وزمینه لازم هم فراهم شده.« رفراندوم استقلال،،اسلحه کافی ورایگان که آمریکا در سوریه انبار کرده ودر اختیار pkk,pyd,است،ودولتهای سوریه و عراق هم قادر به دفاع از خود نیستند.» از نظر اقتصادی هم چاهای نفتی سوریه وشمال عراق را دارند،وانگیزه هم که در اوج است،،،،،.پس با همکاری عراق،سوریه،ترکیه، بر علیه تروریسم متحد شویم که فردا دیر است.
حسن ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۲
تروریست‌های کردی با هرنام ونشان،از یک مرکز تغذیه،وهدف همگیشان یکیست، چه آنها که در ارمنستان دوره ترور میبینند،وچه آنها که در یونان دوره تکمیلی ترور راطی میکنند.وچه آنهایی که در محمور،سینجار،قندیل،دو ه اموزش خیانت وتقسیم ممالکی که سالها در اثر جنایتهای بیشمارشان صدها هزار از مسلمانان را بقتل رسانده اند.وحالاهم،با همدستی اسراییل و آمریکا قصد تحویل خاک مسلمانها به دشمنان را دارند،پس چاره فقط نابودی تروریسم است قبل از اینکه وطن تقسیم شود،
افشین یداللهی ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۸
چرا کشور های منطقه به ترکیه و آذربایجان نگاه امنیتی دارند ، چون پهپاهای اسرائیلی از جمهوری جعلی آذربایجان وارد مناطق هسته ای ایران شدند ، اولین کشورهای به ظاهر اسلامی هستند که در اسرائیل سفارت باز کردند ، باز تنها کشورهای به ظاهر اسلامی هستند که از رژیم کودک کش صهیونیستی ، انواع سلاح ها را خریده یا این رژیم سلاح های آن ها را ارتقاع داده ، که در این زمینه از خیلی از کشور های غربی هم افراطی تر عمل کردند و ....... این قصه سر دراز دارد ، و مردم بصیر ایران این خیانت های این قوم منحوس را کوچ نشمرده و تا آخر جلوی این خیانتکاران ایستاده اند
دياکو ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۹
خسرو کجایی بیا یه چیزی بگو
محسن ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۲
متاسفم کە کیفیت مطالبتان تا این حد پایین آمدە. مقالەای با این تیتر و این حجم و محتوی و کیفیت، بە قلم پژوهشگر اندیشکدە روابط بین الملل، جای تاسف دارد. و اما باز هم اتهام ارتباط با اسرائیل و آنهم بدون ارائە کوچکترین مدرکی؟؟!! در حالیکە اصول اولیە هر پژوهشی، مدرک قابل قبول میباشد. شاید برای خالی نبودن عریضە و ابراز وجود و راضی نگەداشتن مسئولان پژوهشکدە، آوردن نام اسرائیل و اتهام بخشیدن بە اقلیم کردستان، اعتباری بە مقالە ایشان بدهد. اما در ذهن عاشقان پژوهش و یافتن حقیقت، نقطە تاریکی ترسیم کردید.
ایرانی ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴
والا چیزی که تاریخ ثبت کرده اینه که ترکیه اول از همه روابط نظامی و تجاری قابل توجه با اسرائیل برقرار کرد و همیشه در حال مشکل ایجاد کردن برای مسلمانها بوده. خیلی از دعواهای قومی و مذهبی مثل جنگ بوسنی و قره باغ هم ریشه در جنایات ترکهای عثمانی داره که به اسم اسلام هر غلطی دلشون میخواست میکردن.
كامران ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۵
.ترکیه یا اذربایجان کشورهای مستقل هستند و مقایسه انها با اقلیم کردستان که بخش خودمختاری از کشور عراق است قیاس نادرستی است.و این اقلیم نمیتواند خارج از چارچوب کشور عراق حرکت کند. برگزاری رفراندوم استقلال همزمان با اشغال بخش های وسیعی از خاک سوریه توسط عناصر تروریستی کردی و حضور نیروهای امریکایی در منطقه و شناسایی این رفراندوم توسط اسرائیل ، کشورهای منطقه را بدبین کرده است و قعطا در بلند مدت در جهت کاهش اختیارات اقلیم کردستان حرکت خواهند کرد.
كامران ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۰
به زودی عملیات گسترده و مشترک ایران ترکیه و عراق در دو محور کوههای سنجار در شمال غرب عراق و کوههای قندیل در شمال شرق عراق جواب دندان شکنی به طرفداران گروه های ترور خواهد بود و احتمال تسری ان در اینده دورتر به شرق فرات منجر به پاکسازی کامل انها خواهد شد.
خسرو ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰
افشین یداللهی نوشته که بهپادهای اسراییل از آذربایجان وارد مناطق هسته ای ایران شدند ، به نظر من این یک شایعه طراحی شده از طرف دشمنان ایران و آذربایجان برای مخدوش کردن روابط دو دولت با یک ملت ( مسوولین ایرانی در ملاقات با رییس جمهور و رییس مجلس آذربایجان اظهار داشته اند که ایران و آذربایجان یک ملت هستند با دو دولت ) هست ، ولی اگر واقعا چنین چیزی شده است باید جمهوری اسلامی ایران محل استقرار بهپادهای اسراییل را بمباران و نابود کند
آبتین ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۹
اینجا بحث مقایسه کردستان با کشورهای مستقل نیست. یک گزاره منطقی مطرح شده است و آن هم این است که چون عده ای تصور می‌کنند اقلیم کردستان با اسرائیل رابطه دارد پس به آن نگاه امنیتی دارند. این در مورد کشورهایی که با اسرائیل رابطه دارند هم صدق می‌کند و گذشته از این بعصی از این کشورها از جمله خود تر کیه با اسرائیل رابطه دارند. پس رابطه با اسرائیل بهانه است.
نیما ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵
در جواب مجاهدی اسناد و کتیبه ها نشان میدهد که کوردها 7 هزار سال قبل از میلاد صاحب امپراتوری بودند و شما از سیبری اومدین اگر غیر از این است مدرکی ارائه بدین. کتیبه های گل گل و بیستون و شوش که در موزه لوور هستند تایید حرف من است تو دلیل بیاور که مهاجر نیستی؟ خوب است که تمام تاریخ تمدن را از مناطق کورد نشین و هند میدانند و شما با تاریخ 2 هزاری با کمک اشور بانی پال برای 500 سال وجود داشتین. کتیبه بیستون تایید حرف من است و کشتار گئومات مغ و مرتیه که بر روی بیستون حک هستند. مسئله کورد دیر یا زود حل خواهد شد اما تاریخ تو حل نخواهد شد. راستی کوردها 75 میلیون انسان اند و فارس ها 15 میلیون در حد قبیله ای از ما