دیاسپورا در سایه جنگ دو جمهوری

رویارویی لابی های آذربایجان و ارمنستان در حاشیه درگیری های اخیر قره باغ

۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۴۶۷۲ اروپا انتخاب سردبیر
گغارد منصوریان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قطعاً برنامه ریزی و اجرای چنین اعمالی از طرف دیاسپورا برای کشور میزبان قابل تحمل نخواهد بود و با برخورد قاطع نیروهای حافظ نظم و امنیت روبه رو خواهند شد و آسیب های جدی به لابی دیاسپورا در هر دو طرف وارد می شود، و البته مشکلات جدی برای مذاکرات دیپلماتیک صلح پایدار به وجود می آورند.
رویارویی لابی های آذربایجان و ارمنستان در حاشیه درگیری های اخیر قره باغ

نویسنده: گغارد منصوریان، کارشناس مسائل ارمنستان 

دیپلماسی ایرانی: در هفته های گذشته دور جدیدی از رویاروی نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را شاهد بودیم، این رویاروی این بار در منطقه مرزی تاووش ارمنستان که در فاصله 300 کیلومتر از قره باغ کوهستانی، مناطق مورد مناقشه سابق رخ داد تا به آتش بس شکننده و فاصله ژرف رسیدن به یک صلح پایدار بین دو طرف را نمایان کند. در این درگیری های نظامی که سه روز به طول انجامید خسارات جانی و مالی بسیاری از هر دو طرف بجا گذاشت. این مناقشه بار دیگر زخم ناشی از جنگ های گذشته و تنفر از یکدیگر را در افکار عمومی طرفین بیدار کرد. اما رویداد های پس از درگیری مرزی میان دیاسپورای ارامنه و آذری ها در کشورهای مختلف که تاکنون موج اعتراضات و تحرکاتی این گونه را شاهد نبودیم قابل تامل و تحلیل است. 

دیاسپورا واژه ای توصیفی است که چه از نظر دولت ها و چه از نظر عامه مردم، جوامع مهاجر را ترسیم می کند، احساس تعلق به میهن مشترک در شکل گیری دیاسپورا نقش کلیدی دارد. واکر کانر به شکل حدقلی و گسترده دیاسپورا را چنین تعریف می کند: «بخشی از مردم که خارج از میهنشان در دو یا چند کشور خارجی زندگی می کنند و نهادهایی را توسعه داده اند که بین آنان و جوامع میزبان مرزی ترسیم می کند و از نظر فرهنگی، روانی،سیاسی، یا اقتصادی این نهادها را به میهن موجود با رویایی سایر جوامع خارج از میهن پیوند می دهد. پیوندهای میان این جوامع نیز به اندازه تمرکز آنان بر میهن مهم است و هر چند این جوامع بخش هایی مهم از قشر دیاسپورایی است، اما سابقه تاریخی و تجربه های متفاوتی دارند.» لابی گری دیاسپورایی را هم می توان از تعامل و همکاری سیاستمداران و سازمان های دیاسپرایی سیاسی وچه غیر سیاسی با نهادها و بازیگران سیاسی کشور میزبان برای کمک مستقیم و یا غیر مستقیم به نظام سیاسی میهنشان را تعریف کرد. 

دیاسپورای آذری های جمهوری آذربایجان پس از فروپاشی شوروی سعی در شناسایی و سازمان دهی آذری های خارج از کشور را آغار کرد تا بتواند دیاسپورایی را تشکیل دهد، اما چون دردوره شوروی مهاجرت آذری ها از آذربایجان بسیار ناچیز بوده و تنها شمار بسیار اندکی از جوانان برای ادامه تحصیل به اروپا اعزام شده بودند، عملآٌ جمعیت قابل ملاحظه ای از آذری ها، در خارج از مرزهای کشورشان وجود نداشتند، آن کشور آمارآذری های خارج از جمهوری آذربایجان را که ظاهراٌ با واقعیت فاصله بسیار دارد، این گونه علام می کند: ایالات متحده آمریکا یک میلیون، فرانسه هفتاد هزار، آلمان سی هزار، بریتانیا هفته هزار. به نظر می آید در این آمار آذری های ایران و شهروندان ترکیه را هم محسوب کرده اند. 

دولت آذربایجان اهمیت ویژه ای برای همکاری با گروه های آذری خارج از مرزهای خود دارد، ولی چون پتانسیل های لازم را ندارد، در بعضی از کشورها در استفاده از دیاسپورا و لابی یهود تلاش کرده است. یهودی های مقیم ایالات متحده بعد از نزدیکی رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان به عنوان اهرم پیش برنده سیاسی در مطالبات آذربایجان ثمربخش بوده اند. 

در سال های اخیر با مهاجرت آذری ها به خارج شاهد سازمان دهی و تشکیل گروه های حامی میهن هستیم، البته در گروه های ذکر شده نباید شهروندان ترکیه که گویش نزدیک به ترک آذری دارند و پیرو ایدئولوژی پان ترکیسم هستند را هم از قلم بیندازیم. این گروه ها علی الخصوص بعد از جنگ چهار روزه سال 2016 در منطقه قره باغ انسجام و سازمان دهی بیشتری پیدا کرده اند. 

دیاسپورای ارامنه ارامنه جهان بر اثر سه رویداد برجسته در خارج از مرزهای ارمنستان سکونت یافته اند؛ نسل کشی ارامنه سال 1915توسط ترکان عثمانی که موجب فرار و پناهنده شدن هزاران ارمنی در کشورهای مختلف شد؛ مهاجرت در سال های 1970 تا 1980 میلادی از ارمنستان بلشویکی به علت اختناق سیاسی؛ مهاجرت پس از استقلال ارمنستان به دلیل فشارها و مشکلات اقتصادی – معیشتی. آمارها نشان می دهد که بالغ بر دو سوم ارامنه جهان در خارج از کشورشان زندگی می کنند. بزرگترین دیاسپورای ارامنه در روسیه قرار دارد با بیش از دو میلیون نفر، در جایگاه های بعدی ایالات متحد آمریکا با یک و نیم میلیون و فرانسه نیم میلیون نفر، همچنین کشورهای لبنان، سوریه، ایران و کانادا نیز پذیرای جامعه بزرگی از ارامنه هستند و البته در کشورهای دیگر جهان نیز ارامنه جمعیت و تشکل های منسجم دارند. 

بعد از لابی یهود، ارامنه دومین لابی قدرتمند در پارلمان ها و مجالس کشورهای مختلف هستند. یکی از گروه های قدرتمند لابی دیاسپورا ارامنه، حزب داشناکسیون است. این حزب با قدمتی 130 سال تاثیر به سزایی در عرصه سیاسی و اجتماعی دیاسپورا ایفا می کند، و یکی از اهداف اصلی آن شناسایی نسل کشی ارامنه در صحنه بین الملل است. 

رویاروی دیاسپورای دو کشور در روز دوم درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان با دعوت آذری های مطرح همچون بخشعلی اوا (مجری برنامه تلویزیونی – خبرنگار) و دیپلماسی کشورشان اولین تجمع اعتراضی علیه ارمنستان را در ترکیه برنامه ریزی کردند، سپس کارزار تجمعات اعتراض در مقابل سفارت ارمنستان در چندین کشور را آغاز کردند. این تجمعات با مدیریت دستگاه سیاسی جمهوری آذربایجان سعی در نفرت پراکنی و ایجاد تنش علیه ارامنه بودند تا با رسانه ای کردن موضوع توجه محافل سیاسی به مناقشه منطقه ای جلب شود و البته نوعی فشار سیاسی بر ارمنستان وارد کنند. شرکت کنندگان با بی احترامی به پرچم و سیاسیون ارمنستان اقدام به تحرکات تهدیدآمیز کردند، که می توان به آتش زدن اتومبیل سفارت ارمنستان مقابل ساختمان سفارت آلمان، حمله به کافه ها و ساختمان های ارامنه در روسیه... اشاره کرد. 

ارامنه نیز با تجمع حمایت آمیز مقابل سفارت کشورشان همچنین حرکت به طرف سفارت آذربایجان جرقه درگیری های دو دیاسپورا را رقم زدند. بزرگترین درگیری در ایالات متحده آمریکا، ایالت لس آنجلس به وقوع پیوست که ارامنه با جمعیت بسیارشان دست بالا را داشتند که با مداخله پلیس به اتمام رسید. متاسفانه این سناریو در چند شهر دیگراروپای نیز تکرار شد. این رخدادهای دیاسپورا در تاریخ درگیری دو جمهوری بی سابقه بوده است که عمق اختلافات و نفرت متقابل را بیان می کند. این خصومت ها و برخوردهای فیزیکی مابین دغدغه امنیتی بزرگی برای دستگاه های اطلاعاتی – امنیتی کشورهای میزبان دیاسپورا ایجاد کرده است. قطعاً برنامه ریزی و اجرای چنین اعمالی از طرف دیاسپورا برای کشور میزبان قابل تحمل نخواهد بود و با برخورد قاطع نیروهای حافظ نظم و امنیت روبه رو خواهند شد و آسیب های جدی به لابی دیاسپورا در هر دو طرف وارد می شود، و البته مشکلات جدی برای مذاکرات دیپلماتیک صلح پایدار به وجود می آورند.

کلید واژه ها: ارمنستان جمهوری آذربایجان درگیری ارمنستان و آذربایجان روسیه ایالات متحده امریکا لابی ارامنه لابی آذربایجانی ها


( ۲۶ )

نظر شما :

تبریزی ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۴
مقاله به نحوی نوشته شده انگار آذربایجان ۲۰ درصد خاک ارمنستان را اشغال کرده، انگار آذربایجان در خوجالی ارمنی هارا قتل عام کرده، انگار آذربایجان لوله های نفت گاز را تهدید کرده، ارمنستان آلتی در دست روسیه و فرانسه هست که باعث عقب ماندگی شدید کشور شده نمیدانم کی ولی روزی بیدار خواهند شد که کشورشان جمعیتش کمتر کمتر و اقتصادش نابود شده هست ارمنستان با تمکین به قطع نامه های سازمان ملل کشورش را نجات دهد.
کاکه ژیان ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۶
ما کورد ها کاملا حامی مردم برادر ارمنستان هستیم، چون ما در آناتولی و آنها در ارتساخ مورد ظلم رژیم های ترکی مزدور صهیونیست و دیکتاتوری قبیله ای قرار گرفته ، اما تا پیروزی و آزادی مبارزه ادامه دارد ، بژی ارمنیا
ایرج ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۱
در آمریکا تنها لابی ارامنه نیست بلکه لابی‌های یونان که حمایت آمریکا از یونان در مدیترانه شاهد بودیم هست که هدف مشترک آنها ترکیه و باکو است لابی ارامنه در اسراییل و کلیسای ارتدوکس نباید از نظر انداخت که درصدد شناساندن نسل کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی که با دخالت نتایانهو مسکوت مانند اما لابی باکو غیر از ایران با توجیه شیعه بودن و ترکیه با توجیه قومیتی و تا حدودی روسیه در کشورهای دیگر قابلیت رقابت ندارد با ارامنه ها همانطور که انکار نسل کشی ارامنه ها در فرانسه جریمه و زندانی دارد و کشورهای دیگر این نسل کشی به رسمیت شناختند و یکی از بندهای اتحادیه اروپا و ترکیه به رسمیت شناختن نسل کشی و نحوی جبران و ارتباط سیاسی با ارمنستان است وجود این عمل به ضرر آذربایجان است انزوای باکو بدون حمایت ایران میرساند امیدوارم سران باکو سر عقل بیایند و دست از همکاری با اسراییل و از قراردادن پایگاه هوایی سالیتاچای به اسراییل برای پهباد و نفوز به نطنز خودداری کند
کاکه ژیان ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۰
ارامنه باید با تلاش برای ارتباط گیری با ده ها میلیون برادران کورد خود در اناتولی، لابی فوق قدرتمندی در بزرگترین کشور حامی جمهوری صهیونیستی اذربایجان ، یعنی این به اصطلاح ترکیه به وجود اورند، تا آذری ها بفهمند کشوری با بیش از 30 میلیون کورد و 5 میلیون عرب و 1/5 میلیون ارامنه . نمی تواند حامی نهضت ترکی باشد
كامران ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۶
نویسنده با وقاحت تمام در حال وارونه جلوه دادن واقعیت ها است ،درگیری دیاسپورای دو کشور در ابتدا با وحشیگری های دیاسپورای ارمنی در بروکسل ، امستردام و لوس انجلس اغاز شد ، حمله با سنگ و چوب مجروح کردن چندین نفر که بعضی راهی بیمارستان شدند. جناب منصوریان در عصر حجر زندگی نمیکنیم که به این راحتی دروغ میگویید.تمامی اینها مستند و فیلم های ان به راحتی در اینترنت قابل دسترس هست و در نتیجه این عمل دیاسپورای ارمنی در برخی جاها دیاسپورای اذری نیز اقدام متقابل کردند. نفرت پراکنی و دروغ کار صبح و روز شما دیاسپورای ارمنی است.
كامران ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶
جناب ایرج اگر مبنا دشمنی ما با سایر کشورها ارتباط با اسرائیل و امریکاست که همین الان باید ارمنستان را با موشکهای خود با خاک یکسان کنیم ، شناسایی اسرائیل و افتتاح سفارت در اسرائیل توسط ارمنستان ، تاسیس ازمایشگاههای بیولوژیک امریکا در ارمنستان ، مسدود کردن تمامی کانالهای مالی با ایران و حتی حسابهای اشخاص به دستور امریکا
كامران ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵
جناب کاکه ژیان تروریستهای کرد خیلی وقت از از توبره ارمنستان میخورند ، این برای ما تازگی ندارد ، هم اینک اعضای Pkk در قره باغ اشغالی اموزش میبینند و در مرزها سربازان ما را با پوشش کولبر و غیره به خاک و خون میکشند ، پرونده تروریسم ارمنی و تروریسم کرد با هم پیچیده خواهد شد ، انشاالله
Saeed ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰
کاک ژیان مزخرف نگو، در همه منطقه گروه‌های پژاک و پ ک ک و پ‌ ی‌ د به اقدامات تروریستی و جدایی طلبانه معروفه، دولت محلی اقلیم کردستان عراق هم که تکلیفش روشنه، این گروه‌های تندرو کورد هستش که منطقه رو به آشوب کشیدن و منطقی هم هست که ارامنه اشغالگر و قاتل رو برادر خودتون خطاب کنین‌
علی ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۱
باید به عرض برسانم دیاسپورای آذربایجان تمامی تورکهای دنیا می باشد. ارمنستان در سرزمینهای تاریخی آذربایجان و وجودش دقیقاٌ مثل پیدایش اسرائیل است . هردو با کمک نیروهای استعماری وبا اخراج ساکنان آن به وجود آمده است . 100 سال پیش ایروان با جمعیت 90 درصد تورک آذربایجانی چیزی نیست که بتوان انکار کرد یا ساکنان مناطق اشغالی قره باغ که با اشغال آن دراصل توسط روسها و در ظاهر توسط ارمنی ها ی داشناک ، از سرزمینشان اخراج شدند. موضوع قتل عام ارامنه توسط عثمانی ها هم یک موضوع لوث شده است و استفاده از چنین حربه هایی بیشتر ضرر به خود مطرح کنند گان خواهد رسید چراکه قتل عام مردم اورمیه - خوی - سلماس هرچه بیشتر رخ نمایان میکند و کسانی که بی اطلاع به موضوع هستند بیشتر مطالعه می کنند و به اهداف مطرح کنندگان این موضوعات بیشتر واقف می شوند .ارمنستان در حال حاضر مثل یک پادگان نظامی متعلق به روسیه و با کمک برخی دولتهای منطقه پابرجاست والا حالا ارمنستانی وجود نداشت .
آبتین ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۵
وقتی جنگ قره باغ را از منابع بی طرف حتی ایرانی مطالعه میکنیم کاملا واضح است که آذربایجان با اخراج ارمنی‌ها باکو و نخجوان جرقه های جنگ را زد. حتی بسیاری از منابع خود دولت وقت آذربایجان را به هدف قرار دادن آذریهایی که قصد خروج از قره باغ را داشتند متهم می‌کنند. آذربایجان جنگ رو شروع کرد اما قدرت پایان آن را نداشت حتی با وجود تجهیزات بیشتر. ترکیه هم علیرغم هیاهوها و با وجود اینکه ایروان فقط چند کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد کوچکترین اقدام عملی انجام نداد. متاسفانه پانترکیسم همانطور که اشاره شده است فقط قصد دارد با تحریف واقعیات برای خود از جوامع بیسواد محلی طرفدار جمع کند، ولی واقعیت صحنه نبرد را روحیه جنگ آوری و ایمان به محق بودن تعیین می‌کند. الان هم با اغتشاش و اتهام به کشورهای مختلف از جمله ایران می‌خواهند کار خود را به پیش ببرند ولی دوره این کارها تمام شده است.
ایرج ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۶
آقای کامران مگر ارمنستان دانشمندان هسته ای ایران ترور کرده مگر ارمنستان پهباد جاسوسی به نطنز فرستاده روابط اقتصادی و تجاری و تسلیحاتی اسراییل با آذربایجان و ترکیه ۱۰۰۰برابر ارمنستان و اسراییل است نباید به صرف باز کردن سفارت در اسراییل ارمنستان دشمن خودمان کنیم ارمنستان سدی در برابر ایدولوژی پان‌ترکی و تورانی عثمانی است چرا از پایگاه اینجرلینک در ترکیه یا از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در گرجستان اوکراین قزاقستان و قرقیزستان که باعث وجود سینه پهلوی مرگبار در قزاقستان شده صحبت نمی کنید اهدافتان را در نقاب مسلمان و شیعه و تررررک پنهان نکنید
pt ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶
نویسنده دوست نداشته برخی مطالب را باز کند (وابستگی اش نشان می دهد که به کدام طرف غش می کند)، من مقاله را تکمیل می کنم. در مورد رویداد لس آنجلس حدود 1500 ارمنی (که از طرف ANCA تجمع کرده بودند) به حدود 60 نفر آذری حمله کردند. و حتی زنان را کتک زدند (سطح فرهنگی ارامنه). در بلژیک نیز بیش از 10 ارمنی یک دانشجوی آذری را ربوده و از کتک زدن و شکنجه وی فیلم گرفته و در اینترنت منتشر کردند.
جامی ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶
به امید خدا ،آزادی تالش گشتاسبی از دست اشغالگران تاتار و بازگشتش به نام میهن ،نزدیک است.
جامی ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۶
این انسدادی که در خاورمیانه هستیم معلول اشغالگری تاتار است.رمز خروج از این بن‌بست،اتحاد است.تا به این باور نرسیم ،مشکل ما حل نخواهد شد.باید بدانیم درد مشترک کرد ایرانی‌تبار عفرینی که سرزمینش اشغال شده ،همان درد زازای ایرانی‌تبار درسیمی است که سرزمینش اولین قربانی تسلیحات شیمیایی بود.درد یونانی اهل اسمیرنا که شهرش توسط آدامخواران اتش زده شد و نامش را به ازمیر تبدیل کردند و خودش را هم آواره اروپا و امریکا شد،همان درد پارسی زبان بخارایی است که حتی صحبت به زبان مادریش در ادارات،مستوجب جریمه است.درد تالشی ‌تبار لنکرانی که سرزمینش را اشغال کردند همان درد ارمنی اهل سباستیا است که از شهر و دیارش آواره آمریکا و اروپا شده.قطعی آب مردم حسکه توسط یزیدیان زمان،درد من ایرانی است.ما فرزندان سربدارنیم که شعارشان بود: «سر به دار می‌دهیم تن به ذلت نمی‌دهیم»
ایرج ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۶
کامران جان وsaeedوعلی جان گروهک‌های ترک ازبک چچن تاتار اویغور باالقاب سلطان مراد ترکستان و...در به اصطلاح ایدولوژی پان‌ترکی دین اهل سنت حنفی است ترکمن‌های شیعه مذهب طوزخرما و آمرلی حمله کرد و صدایی از به اصطلاح ترکها درمی‌آمد با توجه به درخواست کمک آنها و اگر ایران نرسیده بود بلای که سر ایزدی ها آمد سر آنها می‌آمد و الان مردم حسکه که آب آنها توسط همین به اصطلاح تررررک ها بستند اعتراضی ندارد حمایت از آذربایجان توسط ترکیه در برابر ارمنستان بلوف سیاسی بیش نیست ناتو مسیحی نگاه میکند که ترکیه به هم‌کیشانش حمله کند ترکیه فقط آذربایجان گاو شیرده میبیند و نه بیشتر آذربایجان هم این موضوع درک کرده و از به رسمیت شناختن ترک قبرس سرباز میزند گروههای تروریستی در بالا گفتم تماما مهاجم هستند و وارداتی نه کردهایی که بومی منطقه هستند
كامران ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳
جناب ایرج دانشمندان هسته ای ایران را اسرائیل ترور کرد نه اذربایجان!!! حتی مسیر عبور تروریست ها دقیق معلوم نیست که شما اینگونه رای قطعی میدهی . در ضمن اگر از اسرائیل و حضور اسرائیل ناراحتی پس در دفاع و توجیه روابط ارمنستان با اسراییل تلاش نکن حداقل میتوانی هر دو کشور اذربایجان و ارمنستان رو از این دید محکوم بدونی، نیکول جان شما تازه داستان هاش شروع خواهد شد، جورج سوروس الکی برای روی کار اوردنش سرمایه گذاری نکرده ،
كامران ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۳
اقای ایرج ادبیات شما برای ما شناخته شده است شما با ایدی های گوناگون کامنت های منافقانه میگذاری، باشه همه ان گروه هایی که نام بردی تروریست ، اما گروهای ترور کردی میشوند عزیز دل!!!
جامی ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۸
یک نصیحتی برای کارفرمای این مزدوران دویست دلاری دارم.«حداقل یک دوره بسندگی فارسی برای این سربازان بگذار تا در دو خط ،چهل غلط نگارشی نداشته باشند.یک تست هوش استنفورد- بینه ازشون بگیر،دیگه زیر ۴۰ -۵۰ رو استخدام نکن.»
ابراهیمی ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۴
با سلام با توجه به اینکه دیپلماسی ایرانی یک سامانه علمی خبری است لطفاً بدون تعصب اظهار نظر بفرمایید . تعصب، آفت رویکرد علمی است . لذا تحلیل مستندات و آمار مقاله به جای توهین و پرخاش ، رویکردصحیح تری می باشد
اترا ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۰
اتفاقا بسیار به جا ودرست اتفاقات را آقای منصوریان به قلم گرفته است.ارمنستان کشوری مستقل است و تجاوز به خاک و حق و حقوق ی کشور را مگر شما چگونه تعریف میکنید؟ وقاهت از متجاوز است و کسی که او را حمایت میکند چرا از کندن قبرهای ارامنه که مستندات نیز وجود دارد حرف نمیزنید ؟ چرا از ایا صوفیه حرف نمیزنید؟ چرا از تکتیراندازهای که مرز را به هدف کشتن کشاورز بی گناه و سرباز ارمنی رد میکنن حرف نمیزنید؟ چرا از نژاد کشی ارامنه ۱۹۱۵ حرف نمیزنید؟ تجاوز و دزدی در ذات ترک است شما هم آب و نان ایران را می خورید و پانترکیسم را تبلیغ میکنید؟!!!!!
شاجانیان ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۹
ضمن تشکر از نویسنده محترم مقاله که مشخصا بی طرفانه مطالب را بسیار زیبا بیان کردند.مکان را مناسب دیدم تا چند مورد را خلاصه وار جهت اطلاع بعضی دوستان که کامنت آنها را مطالعه کردم بیان نمایم.ریشه عمیق تمامی این مشکلات فقط و فقط ترکیه است و بس.به صراحت در درگیری اخیر دو طرف ارمنی و آذری ترکیه بر خلاف ایران نقش بسیار مخرب و تحریک کننده ای را بازی کرد.دشمنی ترکیه با ارمنستان و ارامنه به جای خود با بقیه کشورهای منطقه آن هم در سایه حمایت آمریکا،ناتو،اسرائیل و حتی روسیه برکسی پوشیده نیست.از سوریه،عراق،یونان،سودان...‌گرفته تا مابقی کشورهای دنیا.استفاده ترکیه از آذربایجان استفاده ابزاری است.پان ترکیسم فقط و فقط منافع ترکیه را تامین می کند.تعصبات قومی و مذهبی از نظر من بسیار خوب است ولی منطقی و نه کورکورانه.مگر میشود من ایرانی متولد ایران باشم تمام خانواده ام و جد اندر جدم از این آب و خاک باشن ولی انقدر خودفروخته و بی هویت بشم که در زمان بازی فوتبال بر علیه کشورم فحاشی کنم و به جای پرچم کشورم پرچم ترکیه و کشور آذربایجان را بالای سرم ببرم آیا کسی با دیدن همچین صحنه هایی نباید در ذات و ایرانی بودن من شک کند واقعا چه کسی اینجا سود می برد و به منافع تجزیه طلبانه اش می رسد.حتما ارمنستان!!!!!
كامران ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۱
جناب ابتین با سواد .منبع معتبر از قطنامه های سازمان ملل میخواهی!! منبع معتبر از خاطرات سرژ سرکیسیان رئیس جمهور پیشین میخواهی که خود معترف به انجام جنایت در خوجالی است. منبع معتبر از این میخواهی که کل ارمنستان کنونی سرزمین اذربایجانی ها بوده و به تدریج تحت نظر روسیه تصفیه قومی صورت گرفته است!! تو اگر با سوادی برو به همان منابع بیطرف رجوع کن ببین ، منابع شما ویکیپدیاست که هر کسی میتوانددر ان تصرف کند. کل بهانه ارامنه برای اشغال قره باغ و تجاوز داستان کشته شده ۸۰ ارمنی در حادثه خیابانی سومگائیت در سال۱۹۸۸ هست که اگر سواد داشته باشی و مطالعه بکنی در روند برگزاری دادگاه در شوروی سابق ثابت شد که ۲ نفر ارمنی عامل این کشتار بودند واین برنامه از پیش طراحی شده برای اغاز جنایت و بهانه ای برای اشغالگری بود، ارامنه درس هاشون رو از صهیونیست ها خوب یاد گرفتند، همین مقاله ای که ما داریم زیرش کامنت میزاریم گویای واقعیت هاست، نویسنده در عصرتکنولوژی و ارتباطات که هر چیزی ثبت میشه ، در روز روشن داره واقعیت ماجرا رو جور دیگه نشون میده وای به حال زمانهای گذشته که همه چیز ثبت وضبط نمیشد
خسرو ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۸
در گیری در منطقه تاووز آذربایجان و با حمله نیروهای ارمنستان شکل گرفته و اینکه ترکیب دیازپورای ارامنه و آذربایجانیها چگونه است محتاج تحقیق و تفحص بیشتری است و نویسنده سعی دارد اتباع تمام کشورها که خود را ارمنی می نامند دیازپورای ارمنستان محسوب کرده و برای آذربایجان فقط اتباع جمهوری آذربایجان را محاسبه میکند ودر ضمن با اشاره به حوادث شورش های ارامنه در عثمانی آنرا نسل کشی ارامنه میخواند در حالی که در هیچ دادگاه صالحی ثابت نشده است ولی اسناد وزارت کشور ایران قتل عام سیصد هزار نفر ازمردم آذربایجان غربی و شرقی توسط داشناقسیون و جیلوها را تایید می کند و بالاخره اینکه مردم عادی ارمنستان گروگان نژاد پرستان و جنایتکاران داشناق شده اند با کمک های اندک دیازپورا در اورپا و امریکا ، دولت ارمنستان مجبور به ادامه دشمنی با همسایگان می شود و ارمنستان را عملا به ابزار روسیه و فرانسه و امریکاتبدیل می کند در حالی که روز به روز ارمنستان از جمعیت خالی می شود ، به امید روزی که با الحاق به ایران تبدیل به استان آذربایجان شمالی ایران گردیده و مساجد هشتاد گانه ایروان مثل 150 سال پیش سوگواری امام حسین واذان را شاهد باشند
علی ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۲
در حال حاضر ارمنستان وحاکمانش به دلیل در محاصره ماندن ونداشتن رابطه خوب با همسایگانش ، وبه دلیل برطرف کردن نیاز های خود ، در دامن ایرانی ها گل می ریزد هر از گاهی هم گل خاردار ، والا خوی آدمکشی داشناکها در تاریخ ثبت شده است وما تورکها این را به عینه دیده ایم . هم ارمنی های داشناک وهم تروریستهای کورد بدانند ملعبه روسها وآمریکایی ها هستندوهر وقت کارشان تمام شد حلوای آنهارا هم می خورند . کسانی که در طول تاریخ ودر حال حاضر هم جلوی استعمار ولوچه های آنها درآمده ، بازهم این کار را می کنند وتورکها چه در آذربایجان ایران چه در جمهوری آذربایجان وچه در ترکیه وچه در بقیه کشورهای تورک ، بیدارند.
كامران ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۹
جامی جان ارمنی ، به امید خدا از دید شما یعنی به امید شیطان ، همانگونه که کشیشان گریگوری شما با البسه شیطانی تماما سیاه خود سریازان اشغالگر رو از دید خود تقدیس میکنید ( جالبه که لباس کشیشان شما در تمامی فرهنگها نماد شیطانه حتی فرهنگ غربی) ،خانواده ما اصالتا طالشی و اهل شهرستان ریک طالش هستیم و وارث هر دو فرهنگ ترکی و طالشی هستیم . هارت و هورت شما در موردطالشی ها کردها فقط در جهت پروژه انشقاق وتفرقه در ایران و خاورمیانه است و السلام
حمیدرضا ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۶
سلام از اینکه نویسنده مقاله منطقه تووز آذربایجان رو تاووش ارمنستان ذکر کرده مشخص میشه که حق با کیه! این مساله اینو می رسونه که ارامنه به اشغال ۲۰ درصد از اراضی آذربایجان بسنده نکرده و قصد جداسازی مناطق بیشتری رو داره. بحث نسل کشی هم پیراهن عثمانه که ارمنستان برای مظلوم نمایی و در عین حال اشغال خاک دیگران ازش استفاده می کنه. ارمنستان چه بخواد و چه نخواد باید اراضی آذربایجان رو پس بده. از نظرات برادر کردمون تعجب می کنم! ایشون اگه مطالعه شون ی خورده بیشتر بود می دونستن که اتفاقا ارمنستان اناتولی شرقی رو بیشتر خاک خودش می دونه یعنی جایی که برادران کرد ما هم ساکن اونجا هستند. باید به ایشون عرض کنم که امروز در ترکیه قالب مردم کرد خواهان زندگی در کنار ترک ها هستند. پ ک ک هم نیروی بسیار محدودیه که مورد انزجار کردهاست. من تو ترکیه بودم و حتی تابلوهای خیابونها و جاده ها هم به سه زبان کردی و ترکی و انگلیسی هستش تو مدارسشون هم درس زبان کردی دارن. بعضی از وزراشون کرد هستند. بنابراین اساسا مشکلی با ترک ها ندارن. بهتره به جای تقویت دشمنان اسلام بین خودمون متحد باشیم و همدیگرو دوست داشته باشیم.
علییار ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۳
در جواب جامی، که دو سه تا کامنت تکراری داری ودر هر مطلبی آنها را خرج میکنی،،،،اخر کمی تا ریخ را لااقل صد سال اخیر را بخوان،که تا همینجوری ،تالش گشتاسبی ،عفرین،بخا را،...را بهم پیوند ندهی،. کمی با واقعیت موجود تطابق کن،ایا تو از تالشیان چیزی به غیر از نامشان اطلاع دیگری داری؟ آیا از بخارا وتاریخش چیزی میدانی،وهکذا از عفرین وووو وایا با این شعارها دلت خنک می‌شود وشارژ میشوی؟ آیا می بینی که شورای خلیج فارس کشورهای عربی ،که ادعای جزایر سه گانه را دارند، موجب این همه نا آرامی در منطقه شده اند. که شاید در صورت جنگ خودشان از روی نقشه حذف شوند. جهت اطلاع تکرار میکنم،عفرین سرزمین سوریه است وتا ۹۵ سال پیش حتی یک نفر کرد در سوریه وجود نداشت،چگونه وبا چه سندی شما ادعای مالکیت عفرین را داری؟ تالش‌ها در جمهوری آذربایجان کلا ۱۲۰ هزار جمعیت دارند،اگر با حساب و منطق پوچ تو قرار بر جدایشان باشد آیا آذربایجان هم می تواند ادعای لااقل یک سوم ایران را بکند؟ آیا بخارا که با چند هزار نفر تاجیک زبان که مدعی مالکیتش هستی،با همان منطق باطل تو ممالک اطراف ایران نمی تواند ادعای مشابه بکند؟ لذا کمی مطالعه بد نیست!.
علی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰
یک هموطن ارمنی نوشته که "مگر میشود من ایرانی متولد ایران باشم تمام خانواده ام و جد اندر جدم از این آب و خاک باشن ولی انقدر خودفروخته و بی هویت بشم که در زمان بازی فوتبال بر علیه کشورم فحاشی کنم و به جای پرچم کشورم پرچم ترکیه و کشور آذربایجان را بالای سرم ببرم آیا کسی با دیدن همچین صحنه هایی نباید در ذات و ایرانی بودن من شک کند" دوست پس چرا پرچم ارمنستان حتی در مدارس مختص ارامنه در اورمیه وسایر شهرها که چند ده نفر ارمنی زندگی می کنند به دست کودکان معصوم داده می شود . حکم شرعی اینان چیست ؟ کلمه ی خود فروخته شاید به نظر شما خیلی عادی باشد و در زندگی روزمره تان خیلی از آن استفاده کنید ولی تورکها اینطور نیستند . وطن در نزد تورکها از آن چیزی که در ذهن شما برای وطن معنی شده فرق می کند . دوست ارمنی ما حتماٌ مارشیمون معروف وآدمکش را می شناسندیا اسماعیل سیمیتقو ی قاتل را، اگر بی طرفی و طرفدار انسانیت ، چند جمله ای در باره ی او بنویس واز جانب اجدادت از ملت تورک عذرخواهی کن .
علی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳
مقایسه ارمنی با ترکها،وگذاشتن در یک ترازو،کلا خطاست،چون ارامنه با جمعیت محدود«دو میلیون در ارمنستان،وهفت میلیون در کل دنیا» در مقابل شمار چند صد میلیونی ترکان قطره ای در دریاست،که از هر طرف محسور ترکان هستند،وهکذا اقتصاد،سرزمین،نیروی نظامی ترکان لااقل هزار برابر ارامنه است،پس در صورت یک در گیری تمام عیار ،فکر نمی کنم یک ارمنی ،جان سالم بدر برد،پس اگر سرشان زیاد درد نمیکند،به چاقوی ترکان نمالند،که لااقل نمونه اش را صد سال پیش دیده اند،ولی عبرت نگرفتند،. وبه روس فرانسه هم دل نبندند که در موقع عمل کاری از دستشان نمی اید،لذا توصیه میکنم به کارهای اجدادیشان که همانا شرابسازی وسوسیس سازیست مشغول باشند،واز شیطنت دست بر دارند.
سجاد ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۴
اسرائیل غده ای هست که آمریکا کاشته و ارمنستان هم غده ای هست که روسیه کاشته. چرا از خیانت ارامنه تو جنگ ایران و شوروی که با خیانت این عزیزان دوست پان ایرانیست ها و پانکوردهای عزیز قفقاز از دست ایران رفت حرفی زده نشده و همه به گردن شاهای بی لیاقت قاجار انداخته شده بله ارمنی ها تو ایران زندگی میکنن و نباید بهشون توهین بشه ولی نباید تاریخ رو پاک کرد تا کسی ندونه با خیانت اونا ایران جنگ رو به روسیه باخت اونا تو ایران قتل عام کردن و اونا خودشون رو از ایران جدا میدونستن وگرنه ایران یعنی آذربایجان و آذربایجان یعنی ایرانیه عده دارن زورشون رو میزنن که ترک ها رو خارجی معرفی کنن معلوم هم نیست که هدفشون چیه با این زوری که این آقایون پان برای خارجی معرفی کردن ترک ها دارن یکی از نتایجش بالا بردن پرچم ترکیه و آذربایجان هست که به معنی برادری ترک هاست و گرنه ایران کشور ترک ها و اقوام دیگه هست و کسی که هزار سال تو یه کشور حکومت کرده خارجی نیست
مجاهدی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
به شاجانیان ارمنی___ کار دنیا به کجا رسیده که یک ارمنی به دهها میلیون آذربایجانی در س وطنپر ستی میدهد خود را ایرانی تر از آذربایجانی میداند،در صورتیکه توسط شاه عباس آذر بایجانی،به جلفا اصفهان آورده شده اند جهت کارهای معلوم، وبخاطر اینکه در مرز ایران و عثمانی نقش منافق را بازی میکردند ،شاه عباس مجبور شد به اصفهان کوچکشان دهد، چطور که عثمانی هم در سال ۱۹۱۵ به سوریه کوچکشان داد ،چون داشتند همان خاصیت قدیمی منافق بازی شأن را در می اوردند،وخیانت واهانت می کردند ،ولی حالا برای آذربایجانی در س اخلاق میدهند،وایراد میگیرند!! وچطو. مسبب جنگ جهانی اول هستند دوباره آتش جنگ بزرگی را در منطقه روشن کرده اند . در صورتیکه ایران هیچ خیری از این جماعت ندیده .عامل اصلی عهدنامه ترکمنچای وگلستان ارامنه هستند . عامل به توپ بستن مجلس که منجر به کشته وزخمی شدن هزاران ایرانی شد ومجلس هم تعطیل شد بخاطر دو زن ارمنی که به ازدواج دو ایرانی در آمده بودند.عامل ترور ستارخان سردار ملی یپریم ارمنی‌ست......وحالا فکر میکنند تاریخ فراموش شده .ولباس ایراندوستی واسلامپرستی بتن کرده‌اند در صورتیکه هزاران مسجد مسلمانان را در ارمنستان وقره باغ به طویله خوک تبدیل کرده اند ودهاه هزار مسلمان بی گناه را کشته و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده و بیش از بیست در صد خاک آذر بایجان را اشغال کرده اند .و به دیگران هم درس می دهند .چرا به آن نقشه ارمنستان خیالی که ۲۵ درصد خاک ایران را داخل پلان کرده آید اعتراض نمی کنید.؟ چرا به پرچمهای ارمنی که در مدارس ارمنی،کلوپها ،کلیساها، می گردانید وبرافراشته میکنید اعتراضی نیست؟ چرا تاریخ ایران که مملو از فداکاری ترکان است را نمی بینید؟ پس زیاد جانماز به آب نکشید که حنایتان رنگش را باخته.!!
ایرج ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۷
سجاد کامران و علی و ....ارامنه ها بعلت دین و زبان مخصوص خود دارای مدارس مخصوص خود مانند یهودیان چرا به جای پرچم قومیتی چرا ترکها پرچم ایران نباید به اهتزاز در آید پس تفکرتان قومیتی است مانند ترکهای ترکیه شما از لشکر عثمانی در دفع حمله ارامنه حمایت کردید چرا از تجاوز قشون عثمانی در تبریز و جنگ چالدران ابزار انزجار نکردید ایده پان‌ترکی انگلیس گذاشت و ترکیه و باکو پی آنرا گرفتند اگر مطمین نیستید ترک نژاد هستید نه آذری زبان به نوشته های کاشغری نویسنده الترک مراجعه کنید مساجد قره باغ کاملا تحویل ایران شده است توسط ارمنستان اما جمعیت تاجیک ها در ازبکستان ۸ال۱۰میلیون است و در شهر با جمعیت بیش از ۸۰در صد سمرقند و خوارزم است و مادر اسلام کریموف تاجیک بود
آبتین ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۳
جناب کامران من شخص خاصی را خطاب قرار ندادم و نظرات خودم را گفتم. یکی از شگردهای پانترکیسم همین رفتار شماست که کار را به بحثهای نژادپرستانه و شخصی بکشاند. شما که خیلی باسواد هستید و شعور بالایی دارید منابع نویسندگان ایرانی را بخوانید. روزنامه های ایرانی هم بارها در همان زمان این موضوع را پوشش داده اند. مشکل شما این است که درکی برای طرف مقابل قائل نمی‌شوید درحالیکه حتی در مورد نسل کشی ارامنه که شما آن را مهم نمی‌دانید نویسندگان ایرانی مانند جمال زاده به تفصیل در مورد آن حرف زده اند حتی بسیاری از مقامات همان زمان عثمانی. واقعیت این است که جنگ قره باغ ریشه در تاریخ و نسل کشی ارامنه دارد و تکرار کشتارها توسط آذربایجان ارمنی‌ها را مجاب کرد که جلوی فجایع مشابه را بگیرند. واقعیت جز این نیست که آذربایجان هنوز هم اتهامات واهی در مورد شکست مفتضحانه شان به ایران می‌زند درحالی که پدر همین الهام علیف کمک‌های ایران را پس زده بود و ترکیه هم کاری جز دوشیدن و امتیاز گرفتن از آذری‌ها نمیکرد! ایران اگر نبود الان باکو و نخجوان هم دست ارمنیها بود و البته کاش این اتفاق می افتاد تا آذربایجان این مناطق را به پایگاه سربازان اسرائیلی و جاسوسی علیه ایران تبدیل نکند. واقعیت این است چه آن زمان و چه حالا آذربایجان از کمک تسلیحاتی روس‌ها استفاده می‌کرد ولی برای توجیه شکست گفتند که ما با روسیه و حتی ایران مواجه بودیم درحالیکه همین حالا آذربایجان درحال خرید جنگنده های پیشرفته سوخو 35 است و زمان جنگ هم از نظر تجهیزات بسیار بالاتر از ارمنستان بودند و معلوم نیست این حمایت روس‌ها چطور بوده که تجهیزات پیشرفته تر همیشه دردست آذری‌ها بوده است. واقعیت این است که آذربایجان علیه ما ادعای سرزمینی دارد درحالی که خودش در اصل متعلق به ایران است! اینها مسائلی هستند که به وضوح و هر ساله در مانور های نظامی آربایجان و اسرائیل می‌بینیم و حتی نیاز به مطالعه هم ندارند.
جامی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۴
به کامران علیف آبادی.خوب خودتو لو دادی ولی بد.حداقل نام اون منطقه رو درست بگو تا مسخره خاص و عام نشی.حالا ملت شما دویست دلاری ها رو مسخره می کنند ،شما شاکی مشین.یک ایرانی هیچ وقت به وطنش پشت نمی کنه ،مخصوصا تالشی ها که یک میر حسن خان تالش ،پوز روس و قجراوغلی رو تا جایی که توانست به خاک مالید.مطمئن باش مطمئنی باش چنان درسی به شما تاتارها بدهیم که روح شهید نوروزعلی محمداف را شاد کنیم.فقط منتظر ساعت صفر عملیات پاکسازی خاورمیانه ایم.بژی تولیش ،بژی ایران
جامی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۸
به قارپوزیار.دوست عزیز، قجر انیرانی ۱۷ شهر قفقاز رو دو دستی تقدیم روس کرد.پس از آن ایرانی تباران تالش و تات که سربازان ما در آن سوی ارس بودند با تغییر دموگرافی منطقه توسط روس روبرو شدند. عشایر صحراگرد تاتار که خطری برای آنها نداشت را به شهرهای ایرانی نشین آورده.برای مثال اهالی شهر گنجه در دوره نظامی،فقط ایرانی‌ها و ارامنه بودند.پس از فروپاشی شوروی تاتارهای قفقازی از ضعف ایران به دلیل جنگ با صدام استفاده کرده به سرعت جمهوری خودگردان تالش-مغان را که دکتر همت زاده،رئیس جمهورش بود را اشغال کردند.اصلا شما همینگونه برای خودتون وطن درست کردید دیگر.از مشهد تا بخارا،پارسی زبان بودند،تاتار پس از ضعف حاکمیت سیاسی ایران بر آنجا، دست به «کوچ اجباری اهالی مرو به امیرنشین بخارا» زد و خودش به جای آنها ساکن شد.در بحرین هم همین کار توسط بریتانیا با کوچ پیوسته اعراب آل خلیفه انجام داد.طوری که تا چند دهه پیش زبان فارسی در مدارس تدریس می شد.هنوز هم به لهجه عربی ساکنان بومی بحرین،«عربی عجمی» می گویند.نگاه کن نقشه مناطق تات زبان کشورت در سد سال پیش را https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tats_in_azerbaijan_1890.png?uselang=fa
خسرو ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۱
بر خی از دوستان کرد(نه حامی های پ ک ک ) و یا فارس ، اطلاع درستی از فریبکاری ارامنه (نه همه ارامنه ) نژادپرست و صلیبی ندارند و ارمنی های داشناق انها را راحت فریب داده و دروغ می گویند ، ارمنستان یک کشور نیست بلکه مستعمره روسیه هست در سالهای جنگ قره باغ لشکر ده زرهی روسیه در قره باغ و ارمنستان مستقر بود و جنگ علیه آذربایجان را پیش می برد ،فرماندهان روس از بی لیاقتی و ترسو بودن نژاد پرستان داشناق شاکی و ناراضی بودند خبرنگار روس می گفت ارامنه فقط در کشتار زنان و کودکان دلیر هستند (نسل کشی خوجالی ) و هواپیماهای جنگی روسیه برای پشتیبانی از ارامنه ، مواضع آذربایجان را بمباران میکردند یا در مواقع لزوم با لباس نظامیان ارمنی وارد جنگ می شدند تا ارمنستان شکست نخورد ، هنوز که هنوز هست بعد از سالها لشکر زرهی روسیه در ارمنستان حضور دارد مرزهای ارمنستان توسط روسیه محافظت می شود و هیچ دولتی در ارمنستان بدون موافقت روسیه دوام نمی آورد و رییس جمهور و وزرای ارمنستان پادوی فرمانده نظامی روس مستقردر ایروان هستند ،یعنی آنجا مثل یک استان روسیه هست و جنگ قره باغ توسط روسیه هدایت و به سرانجام فعلی رسید ، هرگاه منافع روسیه حمایت از ارمنستان را متوقف کند ، ارمنستان شکست خورده و متلاشی خواهد شد و یا اگر روسیه ضعیف شده و با مشکلات خود مشغول شود ، ارمنستان از قره باغ و مناطق اطراف آن عقب نشینی خواهد کرد ، پیرمرد ایروانی راننده تاکسی که از مهاجرت اجدادش از مراغه به ایروان در یکصد سال پیش شاکی بود ، می گفت ما هنوز برده روسها هستیم کاش اجدادم مسلمان شده ودر ایران می ماندند ومن می گویم کاش ارمنستان تا دیر نشده به ایران ملحق شود و هویت اسلامی شیعی ایروان و زنگلان احیا گردد و ارمنی ها جمهوری خود مختارشان را در جایی بین مسکو و مینسک بر پا کنند که طبق گفته نویسنده محترم دو میلیون ارمنی در روسیه زندگی می کنند
خسرو ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۸
جامی یا آبتین یا...که احتمالا یک نفر هستی و ارمنی ، با هوش مثلا زیادت می خوای بین آذربایجانی و تالشی اختلاف و فتنه بر پا کنی ، ولی غافلی که تالشی ها وتاتها نزدیکترین قوم به ما آذربایجانی ها هستند تالشی ها بردران هموطن دینی و خونی ما هستند که همیشه پشتیبان هم بوده ایم ، یا میخوای بین ترک وکرد ایرانی اختلاف بیندازی ، آرزویت را بگور میبری ، کردها مثل شما ارمنی ها فریب روسیه و فرانسه و اسراییل را نمی خورند ، یاد آوری می کنم که اسماعیل خان کرد (سیمتکو )، مارشیمون و اطرافیانش را کشت و پطرس آغا ارمنی را به آخور بست و زندانی کرد و جلویش علف بز ریخت
كامران ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۴
خیلی جالبه مرزدوران جبره بگیر امپرباایسم شرق و غرب دلسوز مردم ایران شده اند!! کاسه لیسان روس و انگیس خائنین به یکپارچگی ایران و مردم ایران در ۲۰۰ سال اخیر داعیه ایران پرستی دارند!!! مردان اذربایجان در لشگر عباس میرزا جنگیدند و زنان اذربایجان زیور الات خود را بخشیدند تا در مقابل اشغاگران روس و نوچه های ارمنی انها بیاستند ، حال همین مزدوران دایه مهربانتر از مادر شده اند.اگر رشادت های ترک های ایران در برهه برهه تاریخ این کشور نبود ایرانی نبود.ما اگر هم اعتراضی داریم از موضع حاکمیتی در ایران صحبت میکنیم نه مثل سایرین که دست به سلاح گرفته و با ترور در صدد رسیدن به اهداف جدایی طلبانه خود هستند.مسئله ما سهممان از حاکمیت ایران است نه تجزیه، شما کامنت گزاران کالیفرنیا نشین پوزه تان به خاک مالیده خواهد شد . بنیان این کشور بر دو ستون ترک و فارس بوده و خواهد بود و انشاالله تمامی سو تفاهمات با همسایگان برطرف خواهد شد و انوقت است که رو سیاهی برای شما و برخی تفاله های پهلوی باقی خواهد ماند
جامی ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۶
این مهاجران دشت قبچاق از ما ایرانیان انتظار دارند اگر بخشی از خاکمان بدست اینها افتاد از خاک و مردم ایران که تحت اشغال بیگانه است چشم پوشی کنیم.مثلا اگر صدام ،خوزستان را خدایی نکرده اشغال می کرد و مشغول نسل کشی بختیاریها ی خوزستان بود ما اهمیت نمی دادیم.زهی خیال باطل.حتی یک وجب از خاکمان که در دست بیگانه مانده باشد را پس می گیریم.
كامران ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۷
جامی ای پیر مرد ارمنی ، هوای لوس انجلس چطوره؟؟ از این به بعد گرارش هواشناسی بده این اخر عمری خیلی خودتو اذیت نکن ، تبار شما خود به خود نابود خواهد شد.خیلی هم نگران اقوام ایران اینور و انور نباش ، خودشان بهتر از تو صلاح خودشونو میدونن ، با مثلا عنوان کردن مردم طالش و طوالش در صدد ترویج تجزیه طلبی نباش، تو قطعا دوست ایران نیستی اگر بودی مروج ایده جدایی طلبی نمیشدی، اگر اتشی در خانه همسایه بیفته خانه ما هم اتش میگیرد.ظاهرا شما از این مسئله خیلی منتفع میشوی!!
ترک خائن ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۶:۳۲
مگر میشود من ایرانی متولد ایران باشم تمام خانواده ام و جد اندر جدم از این آب و خاک باشن ولی انقدر خودفروخته و بی هویت بشم که در زمان بازی فوتبال بر علیه کشورم فحاشی کنم و به جای پرچم کشورم پرچم ترکیه و کشور آذربایجان را بالای سرم ببرم آیا کسی با دیدن همچین صحنه هایی نباید در ذات و ایرانی بودن من شک کند واقعا چه کسی اینجا سود می برد و به منافع تجزیه طلبانه اش می رسد.حتما ارمنستان!!!!! خیانت بی پاسخ نمی ماند
سجاد ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۹
خخخ ایران چقد پان ایرانیست داشته خبر نداشتیم فک کنم همشون اینجا جمعن. ببین ما با کیا داریم زندگی میکنیم فسیلای زنده متوهم خخخ خوش باشین خوابای خوب ببینین
علی ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۹
طبیعی است کسانی که تاریخ شان در این سرزمینهابه صد سال هم نمی رسد پشت به پشت هم دهند و با پشتوانه ی بیگانه تر از خودشان ، دست به دست هم داده وسعی در مالکیت بخشی از سرزمین اجدادی ساکنان اصلی این سرزمینها شوند. این پروسه نقشه امروز و دیروز نیست این نقشه از زمانی در حال اجراست که شمشیر اسلام با دست امپراطوری عثمانی ، می خواست ریشه ی ظلم و بی عدالتی ها را درجهان بخشکاند . تصور کنید عثمانی ها فرصت یکی شدن با امپراطوریهای تورک 1000 سال گذشته ی ایران کنونی را نیز با خود پیدا می کرد چه اتفاقی می افتاد . بساط انگلیسی ها فرانسوی ها روسها آمریکاییها وتمام بیگانگان برچیده می شد ولی آنها هوشیار بودند و از ثانیه ها سود برده و دانستند که با تنها با سرمایه گذاری روی برخی اقوام که منعلق به این سرزمینها نیستند می توانند خاور میانه را برای همیشه ناآرام کنندوخود سود ببرند . واقعاٌ باید کور بود و اینها راندید. تشکیل غده هایی مانند اسرائیل ، ارمنستان ، اقلیم کردستان و.... از آن جمله ی نقشه های شوم هستند .
آبتین ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۶
عزیز اگر همه ما یکی باشیم که شماها هم که در یک زمان پیام می‌گذارید یکی هستید! چرا جواب واقعیات متطقه را نمیدهید؟ چرا جواب همکاری نظامی و اطلاعاتی به اصطلاح جمهوری آذربایجان و اسرائیل علیه ایران و مانورهای نظامی آنها را نمیدهید؟ چون حرف حسابی ندارید جز القائات مسموم پانترکیسم. اینجا بحث در مورد آذربابجان و ارمنستان بود شما آن را به داخل ایران کشاندید. مطمئن باشید در ایران تفکرات پانترکیسم و تورانیسم جز عده ای بی سواد نژادپرست طرفدار دیگری ندارد و اجازه عرض اندام به همین عده را هم نخواهیم داد که ایران و فرهنگ و تاریخ ایران و خلیج فارس و اقوام ایرانی را هدف گرفته اند. دوره نماد گرگ درآوردن و زوزه کشیدن تمام شد. میخواهید از این کارها کنید بروید خودتان را در اختیار اردوغان و الهام علیف بگذارید. تمام.
علی ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۰
خدا می‌داند هم با ارامنه هم با آذریها برخورد داشتم بدون تعصب ترکها نژاد پرست و نامرد هستند.البته من لرم
دریا ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰
به کوری چشم دشمنان اسلام هر روز خاک قره باغ ازادتر میشود
یک مسلمان ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۶
دست مولی علی(ع) یار شیعیانش باشد از وقتی ازادی قسمتی از خاک قره باغ را شنیدم، نماز شکر خواندم از شوق گریه کردم پروردگارا هر کس چشم دیدن خاک اسلام را ندارد با همان مشرکانی ارمنی که برایت شریک ساختند و فرشتگان را دختر تو و حضرت عیسی را پسر تو خواندند محشور بفرما
ساحیل ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۸
زنده باد برادارن و خواهران مسلمان افغانستان که حمایت شان را از خاک اسلام قره باغ اعلام کردند
میلاد ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۷
من نمی دونم آذری های ایران چرا از ترکیه و آذربایجان دفاع می کنن؟ اونها همون کسایی هستن که وقتی حمله شد به تبریز به زن و بچه ی شما رحم نکردن. برادر آذری، وقتی اینطوری صحبت از خون و نژاد می کنی و رگ و ریشه ات رو یادت میره، کشورت رو یادت میره، منِ فارس و مُجاب می کنی که پشت ارمنستان دربیایم. چون می دونم بعد از ارمنستان، نوبت تجزیه ی ایرانه. البته این آرزو رو هرکی که داره با خودش به گور می بره، چون در اونصورت این ترکیه و آذربایجانه که تیکه تیکه میشه و ازش کشور ارمنستان بزرگ و کوردستان آزاد و امیرنشین های یونانی تبار و گرجی تبار متولد میشه.
کریم زاده ایروانی ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۱
دویست هزار آزربایجانی از ارمنستان با کمک روسیه و با زور و تهدید و کشتار از خانه خود بیرون رانده شده اند که باید به ارمنستان باز گردند و اگر ارمنسنان خوداری کند ارامنه ای که توسط استالین دیکتاتور کمونیست روسیه به قره باغ آزربایجان کوچ داده شده اند در قره باغ آزربایجان هیچگونه حقی نخواهند داشت .نام قبلی ایروان چخورسعد بوده و روسیه تزاری با کوچ ارامنه از سایر نقاط نام این شهر تورک نشین را از چخورسعد به ایروان تغییر داد.
بی نان ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۷
نظرم در مورد تمام آت و آشغال هایی که از تروریسم کردی و ارامنه حمایت می کنند و در صدد ضربه به ترکیه و آذربایجان است آقای گاگو ژیان که توبره ات معلومه از کدوم آخور و طویله ای هستی اتحاد شما با ارامنه و طومارشو در جنگ قره باغ رو پیچوندیم فقط منتظریم امثال جنابعالی یک کار غلط اضافی ازش سر بزنه همانطور که قبلا در کرکوک طومارتون پیچیده شد غرب آذربایجان هم دودمان نحس تان را می پیچانیم ....اما در مورد اشخاصی که خیال تالشستان به سرشون زده و دور برداشته ...این رو هم بگم با جمعیت کمتان نمی توانید با جمعیت ۴۰ میلیونی ما در بیفتین