نکاتی درباره انتخاب وزیر امور خارجه جدید

فواد حسین، گزینه مسعود بارزانی برای تحقیر دولت عراق

۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۲۲۰۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: فواد حسین، شیعی است، از ترکمن های کردستان است، پدر او مثل اکثر کردهای شیعه عراق از مقلدین مرحوم آیت الله سید محسن حکیم بوده و به این کار خود علنا افتخار می کرده است. اما خود فواد حسین هیچ پایبندی و اعتقاد دینی ندارد و چندان به شرعیات و احکام دینی پایبند نیست. او قبل از هر چیز خود را کرد می داند که باید در خدمت منافع و مصالح اقلیم کردستان باشد.
فواد حسین، گزینه مسعود بارزانی برای تحقیر دولت عراق

دیپلماسی ایرانی: فواد حسین، پس از کش مکش های بسیار و با فشار و اصرار مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان، وزیر امور خارجه عراق شد. او تنها کسی است که از دولت قبل که ریاست آن را عادل عبدالمهدی بر عهده داشت، به دولت جدید عراق آمده و سمت مهم وزارت امور خارجه را برعهده گرفته است. فواد حسین در دولت عادل عبدالمهدی وزیر دارایی بود.

کاظمی پافشاری بسیاری کرد تا از عضویت فواد حسین در کابینه خود جلوگیری کند اما اصرار و فشارهای بی امان بارزانی سرانجام کاظمی را تسلیم کرد تا او را به مجلس معرفی کند. هر چه کاظمی دلیل و برهان می آورد که از دولت قبل کسی را نگه نداشته است و باید به خواسته مرجعیت و مردم عمل کند و کسی را از دولت قبل به دولت جدید نیاورد افاقه نمی کرد. این در حالی است که کاظمی همه وزرا و نخست وزیر سابق را طی دستوری بازنشسته کرده است. در آخر کاظمی پذیرفت که فواد حسین را به مجلس معرفی کند با این تصور که مجلس با توجه به سابقه ای که از او دارد، به او رای نخواهد داد. اما بارزانی با نماینده های مجلس لابی کرد و به بعضی از آنها امتیاز داد تا این که توانست برای فواد حسین، ولو شکننده، رای جمع کند. به این ترتیب کاظمی در برابر عمل انجام شده قرار گرفت. از سویی، کاظمی نمی خواست دولتش را معطل یک وزارتخانه کند چرا که اوضاع جاری در عراق به هیچ وجه مساعد نیست و او معتقد است باید به سرعت از این مرحله عبور کرد تا کاری اساسی برای حل چالش های عراق انجام داد. 

فارغ از این موضوع انتصاب فواد حسین به وزارت امور خارجه عراق نکاتی را در خود دارد؛

اول این که، فواد حسین با آن خوش خدمتی که برای اقلیم کردستان و شخص مسعود بارزانی انجام داده و در طول مدت وزارتش در وزارت دارایی به طور غیرقانونی ماهانه 450 میلیون دلار به اربیل منتقل کرده در حال که هنوز بودجه سال 2020 عراق تصویب نشده، به نوعی بارزانی ها را به خود مدیون کرده است. مسعود بارزانی با پافشاری برای رساندن وی به سمت وزارت امور خارجه در حقیقت می خواست پاداش خوش خدمتی فواد حسین را داده باشد. 

دوم این که، فواد حسین را باید وزیر امور خارجه مسعود بارزانی و خانواده او دانست نه کل عراق. چرا که او از طرفداران پر و پا قرص استقلال کردستان است و بارها گفته است که مرزهای عراق را مقدس نمی داند. از این فراتر از لزوم تشکیل کشور فراگیر کردستان که شامل همه مناطق کردنشین منطقه شود، سخن گفته است. طبیعی است چنین فردی با چنین تفکری نمی تواند وزیر امور خارجه عراق با مرزهای کنونیش باشد چرا که او اعتقادی به عراق واحد ندارد. بسیاری نگرانند که او در کسوت سمت جدید خود تلاش هایی برای اهداف جدایی طلبانه اقلیم کردستان انجام دهد. اهدافی که مسعود بارزانی حتی در آخرین مصاحبه خود با شبکه «ام بی سی» عربستان، به آن اذعان کرد و آن را آرزوی دیرینه و همیشگی خود و مردم کرد دانست و گفت: «ما پایه و اساس استقلال را بنا کردیم.»

سوم این که، مسعود بارزانی با این کار به نوعی عراقی ها را تحقیر کرد. او که خود را قبل از این که عراقی بداند، کرد می داند، قبل از انتخاب برهم صالح، تلاش بی امانی را برای انتصاب فواد حسین به عنوان رئیس جمهوری عراق انجام می داد. تا پیش از این فواد حسین رئیس دفتر مسعود بارزانی بود. اما مسعود بارزانی اصرار شدیدی می کرد او رئیس جمهور شود تا به روشنی عراقی های غیرکرد را تحقیر کند. اگرچه او نتوانست به این هدف خود برسد اما اکنون می تواند بگوید برای تحقیر بغداد نهایت تلاش خود را کرده است، چرا که رئیس دفتر خود را به دو سمت کلیدی در دولت بغداد رسانده و الآن می تواند ادعا کند که دو سمت کلیدی دولت عراق برای او ارزشی هم سنگ ریاست دفتر او را دارد. 

چهارم این که، مسعود بارزانی پس از آن که فواد حسین در وزارت دارایی نهایت خوش خدمتی را کرد و هرآنچه مسعود خواست انجام داد، او را به وزارت امور خارجه عراق برده است تا این بار فواد حسین خواسته های او را در آنجا دنبال کند. بی شک بارزانی برای وزارت امور خارجه نقشه ها دارد، از توزیع مناصب و سفارتخانه ها میان نیروهای کرد نزدیک به خود گرفته تا پیگیری خواسته های خود در سطح بین المللی. او فواد حسین را نیروی موثری می داند که همان طور که در وزارت دارایی به خوبی به سود منافع او کار کرد در اینجا نیز می تواند خواسته های او را تامین کند.  

فواد حسین، شیعه است، از ترکمن های فیلی کردستان است، پدر او مثل اکثر کردهای شیعه عراق از مقلدین مرحوم آیت الله سید محسن حکیم بوده و به این کار خود علنا افتخار می کرده است. اما خود فواد حسین هیچ پایبندی و اعتقاد دینی ندارد و چندان به شرعیات و احکام دینی پایبند نیست. او قبل از هر چیز خود را کرد می داند که باید در خدمت منافع و مصالح اقلیم کردستان باشد. بنابراین نباید از او انتظار داشته باشیم که به منافع شیعیان به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده اصلی عراق که از اکثریت جمعیتی آن برخوردار است، فکر کند، چه برسد به اهل تسنن عرب که عموما کردها به دلیل سال های طولانی ستم رژیم حزب بعث هیچ نزدیکی ای میان خود با آنها احساس نمی کنند. تنها کسی که می تواند ابتکار عمل را به دست بگیرد و وزارت امور خارجه را به شکلی مدیریت کند که تنها خواسته های یک طیف اعمال نشود، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق است. او تمایلات حزبی ندارد بنابراین وامدار کسی نیست، خودش می گوید که دنبال انتخاب دوباره برای سمت نخست وزیری نیست، از فرد یا کشور یا جریانی هم دستور نمی گیرد یا توصیه ای نمی شنود و تنها عراق و منافع آن برایش مهم است، بنابراین تنها او می تواند ابتکار عمل را به دست بگیرد و نگذارد فواد حسین به سود مسعود بارزانی در وزارت امور خارجه عراق، همانند وزارت دارایی، یکه تازی کند.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فواد حسین عراق مسعود بارزانی اقلیم کردستان عراق استقلال کردستان استقلال کردستان عراق مصطفی الکاظمی عادل عبدالمهدی


( ۴۵ )

نظر شما :

علیزضا ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۵
دود اشتباهات خانواده بارزانی به چشم همه کردها خواهد رفت همان گونه که قبلاً هم رفته بود برای انها کردها فقط وسیله هستند تا خانواده بارزانی برای خود پادشاهی درست کنند اگر آنها به دموکراسی اعتقاد داشتند اینگونه فامیلی وقومی عمل نمی کردند آنها به قدری تنگ نظر هستند که کردهای مخالف خود را حتی آنها که فقط اختلاف عقیده دارند نمی توانند تحمل کنند غربی ها هم این رافهمیده اند واز بارزانی ها وکردها سوء استفاده می کنند با همراهی بارزانی هاموصل را به داعش دادند اما ایزدی های هم که کرد بودند قربانی شدند متءسفانه کردها فقط وسیله ای برای تسویه حساب های سیاسی شده اند ودر آخرهم مثل همیشه کردها را قربانی می کنند چون اگرکردها قدرت بگیرند با توجه به تشهابهات زیاد ایران وکردها قدرتمندترمی شوند واین را نه ترکیه می خواهدنه عربستان ونه غربی ها وحتی چین وروسیه
سورنا تبریزی ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
دو نکته : یکم اینکه فواد حسین ترکمن نیست و از کردهای فیلی است که در اصل لر هستند. دوم مساله ی دیگری نیز در میان است . اگر روزگار همان روزگار دوران قیومیت ایران بر عراق می بود هرگز کسی مثل فواد حسین به این منصب نمی رسید. ولی این میتواند نوعی اهرام فشار ایران بر بیت شیعی عراق هم باشد زیرا متوجهشان میکند بدون کمک ایران حتی نمیتوانند بر یک خاندان -یعنی بارزانی ها- فائق آیند . حقیقت اینست که جمهوری اسلامی به سبب ضرورت های زمانی نوعی عقب نشینی از عراق را در پیش گرفته ولی این عقب نشینی استراتژیک نیست و صرفا یک تاکتیک است. مصداق دیگر این عقب نشینی استعفای هادی عامری از نمایندگی مجلس عراق و چند دستگی ائتلاف فتح -اصلی ترین متحد ایران در مجلس عراق- می باشد که عملا قدرت را بین صدر ، العبادی ، حکیم ، سنی ها ، کردها ، برهم صالح و شخص نخست وزیر تقسیم میکند که نتیجه اش یک آنارشی تمام عیار خواهد بود زیرا امکان مصالحه بین این افراد قطعا غیرممکن است . آنگاه است که پس از درگیری و هرج و مرج و خلا قدرت و تضعیف فردی و جمعی این هسته های کوچک قدرت ، جای پای یک مصلح و قیم قوی تر خواهد شد و در بلندمدت ابزار نفوذ ایران بیش از پیش مستحکم میشود و آنوقت برعکس حال، خود عراقی ها هستند که مشتاق به حضور ایران در مسائل خود خواهند بود. ایران در تمام این دوره تمرکز خود را بر مسائل تجاری بین دو کشور خواهد گذاشت و تنها بر تقویت پنهان برد حشدالشعبی و اتحادیه میهنی کردستان خواهد پرداخت.
فدوی ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۲
عجب شیر تو شیری است این عراق ... بعید است عراق روی خوش ببیند و تنها دیکتاتوری مانند صدا می تواند عراق را یکپارچه نگهدارد
کوروش ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۹
هیچ مشکلی نداره که شما این تحلیل‌ها رو بذارید ولی بد نیست راجع به پایمال شدن حقوق کردها بر اساس قانون اساسی فعلی عراق هم که شده بعضی وقتها حرف بزنید به جای اینکه مدام در حال نوشتن علیه شخص بارزانی باشید که خود من هم علاقه ای بهش ندارم. چرا به اجرای قانون اساسی عراق در مورد مناطق مورد مناقشه مثل کرکوک و خانقین که دولت عراق میدونه در صورت همه پرسی از دستشون میده هیچوقت اشاره ای نمیشه؟ یک سری مسائل اساسی و تاریخی هست که باعث میشه بین حاکمان اقلیم و عراق مشکل وجود داشته باشه. به جای اینکه هر روز مشکلات روزانه تون رو سر بارزانی و اقلیم خالی کنید که ما داریم توی سایت شما ازشون بیشتر از کشور خودمون می‌شنویم، برید سمت ریشه یابی و پیشنهادهای رفع تنش.
ابوالفضل ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۴
داداش عزیزم بنده نمیدونم چه اصراری هس که شما انقد با کینه تفسیر کنید مسال رو و اینکه عراق یکپارچه بمونه جزی از اصول دین هسش تو قرآن امده و یا قانون خاصیه؟چرا هرآنچه که بر ضد کورد و حق و حقوق انسانی آنهاست خوب و آزادی و برابریشان مانند سایر ملت ها بد هست.شخص شما از انسانیت و دمکراسی فقط ادعا و ظاهرشو ب ارث بردین.هرآنچه را که واسه خودت میپسندی برای همنوعت نیز بپسند
رضا ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۷
توکار مجلس عراق دخالت نکنید و تفرقه نیاندازید این نظراتون از روی کینه ورزیه. حزب بارزانی محبوبترین حزب کردستان و فواد حسین هم منتخب مجلس عراقه
محمود ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۴
جناب" خلخالی" این به اصطلاح تحلیل شما است که به نوعی درواقع تحقیر مردم عراق و همچنین بی لطفی نسبت به یکی از اساسی ترین و اصیل ترین اقوام صد درصد ایرانی ساکن عراق را در بر میگیرد !؟ شما نوشته اید که :فوأد حسین شیعه است ازترکمن های فیلی عراق است ؟! اما "پدر او مثل اکثر کردهای شیعه ی عراق از مقلدین مرحوم آیت الله "سید محسن حکیم بوده" فکر میکنید خوانندگان محترم تعجب نخواهند کرد و ازشما نخواهند پرسید یا برشما نخواهند خندید که :چگونه است که "فوأ د حسین "یک ترکمن فیلی در عین "ترک "بودن پدرش" او یک کرد "است؟ نکند من اشتباه می کنم یا خدای ناکرده شما هم مثل فاشیستهای پیرو "اتاتورک "کردها را به عنوان"ترک "های کوهی می شناسید؟!به هر حال به نظر می رسداین مقاله ی شما درواقع دفاع شتابزده ای بود از نوشته ی گستاخانه ی جناب "فتح الهی" همکار و شاید شاگرد محترمتان و فکر می کنم شما هم به نوبه ی خود اشتباه ایشان راهم تکرار و هم متأسفانه تأیید فرموده اید ! ما علیرغم واقع بینی و دوراندیشی باید با امر واقع هم کنار بیاییم ! شما ها با این تحلیلهای ضعیف و پر از کینه و حسد قدرت و نفوذ سیاسی آقای " مسعود بارزانی " و تأثیر گذاری او در مسائل عراق را بسیار بالاتر از آنچه که هست مطرح می کنید ! فکر میکنم که شما سهواٌ یا به عمد نقش آمریکا را در مهره چینیها و بازیهای سیاسی عراق نادیده گرفته یا فراموش کرده اید ؟!بهتر است به جای این نوع تحلیلهای "آبکی" عداوت پراکنانه یک مطالعه ی دقیق و علمی (آسیب شناسانه ) انجام بدهید وبه علل واقعی این مساله پی ببرید که چرا روابط بسیار صمیمانه و گرم کردهای عراق یابخشی از کردهای عراق که بارزانی رهبری آنها را بر عهده دارد به سردی گراییده است !؟ راهکارهایی ارائه بدهید که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در آن بخش از عراق حفظ و حراست و تضمین گردد! تا دیروز جمهوری اسلامی ایران "ولی نعمت" وتهران "قبله گاه " سیاسی " بارزانی "و کل کردهای عراق بود! نگذارید فاصله ها زیاد شود و دشمان کینه توز و ضدانقلاب ورشکسته و مفلس و در عین حال مخلص آمریکا و اسرائیل و ارتجاع عربی از اختلافات و رقابت های سیاسی ما با احزاب و شخصیت های کشورهای همسایه و حیات خلوت تاریخی ما سؤ استفاده کند!
كامران ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۹
در جواب ان شخصی که در مورد الحاق کرکوک به اقلیم کردستان نظر داده بود، باید این مسئله رو یاداور شد که قبل از به روی کار امدن حزب بعث در عراق ۵۴ درصد جمعیت کرکوک را ترکمن های عراقی تشکیل میدادن و مابقی شمال کردها و عرب ها و اشوری ها، در اثر سیاست های عربیزه کردن منطقه در زمان صدام، و موج مهاجرت اکراد در سالهای بعد صدام ترکیب جمعیت کرکوک بهم ریخته ، اما این دلیل بر ادعای کسی نمیشود، و قطعا حقوق ترکمن های عراق باید احیا شود
امیر ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲
متن مغرضانه و دخالت در امور کشورهای دیگه س ..کردها دوست ایرانی ها و شخص مقام معظم رهبری هستند ..با دوستی با کردستان عراق زمینه شکوفایی اقتصادی برای دوطرف حاصل خواهد شد ..ما ایرانی ها نیازمند دوستی با کشورهای همسایه هستیم ..حتی اگر قدرتمندترین کشور منطقه باشیم که هستیم
حامد ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۴
ترکمن‌ها خود یکی از نیروهای اصلی ارتش صدام بودند به خصوص ترکمنهای سنی. یعنی سیاست‌های کردزدایی صدام باعث شده است جمعیت کرد کرکوک زیاد و جمعیت ترکمن کم شود؟ در سال‌های بعد هم کردها بیشتر به اربیل و سلیمانیه رفته اند نه کرکوک. بد نیست قبل از نظر دادن کمی فکر کنیم. اگر بحث مهاجرت است که در همین ایران هم بعد از اقوام آریایی کلی مهاجر داشته ایم. آیا آنها هم باید برگردند؟ ضمنا نظر ما یک بحث است آن چیزی که در قانون اساسی عراق آمده بحث دیگری است که با قومگرایی قابل پاک کردن نیست.
منطق ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۱
متاسفانه کردها به هیچ حدی راضی نمی شوند و حتی خودمختاری نتوانست آنها را راضی کند. عاقبت اندیشان آینده نگر این مردم همچون مرحوم طالبانی به خوبی سرانجام این زیاده خواهی ها رو تشخیص داده بودن. اقلیم کردستان در حال حاضر هم تهدیدی جدی برای کشور های همسایه هست چه بماند به زمانی که استقلال هم داشته باشد. دولت عراق و کارگزاران ایرانی امور عراق باید به حد اعلا در برابر افرادی که به تمامیت کشور عراق اعتقاد ندارن بایستند. ایجاد اسرائیل دیگر و جای پای آمریکا می تواند منطقه را تا ابد به افغانستان دیگری تبدیل کند.
مسعود ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۹
آقای " منطق" کردستان عراق تهدیدی برای منطقه نیست و نبوده و نخواهد بود! این نسیم فرحبخش دمکراسی است که بینی امثال شمارا تحریک می کند که با شنیدن نام کرد عطسه کنید ! عافیت باشد انشاالله
ایرانی ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۴
خود طالبانی از پیشروترین کردها در الحاق کرکوک و موصل و... به اقلیم بود. از طرف کردها حرف نزنید وقتی اطلاعاتی ندارید.
كامران ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۲
اقای حامد به منابع رجوع کنید و امار ها را ببینید ، رو هوا حرف زدن راحت ترین کاره ،تکرار همین فاجعه اتفاق افتاده در کرکوک در ارومیه هم در حال اتفاق است ، مهاجرت اکراد به منطقه و ادعای اراضی
آبتین ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۸
مهاجرت از طرف ترکها اتفاق افتاده نه کردها. ارومیه در امتداد مناطق کردنشین ترکیه قرار میگیره و کاملا طبیعیه که بخشی زیادیش کردنشین بوده و هست. و البته بخشیش هم قبلا ارمنی نشین بوده اینها رو منابع تاریخی میگن و منابع خارجی غربی رو هم اگه محدوده متاطق کردنشین رو نگاه کنیم کاملا مشخصه که کجاست. این اتفاقی نیست که جنوب آذربایجان غربی، شرق ترکیه و شمال شرقی عراق همه کردنشین و همه به یک زبان کردی حتی با لهجه نزدیک به هم صحبت کنن درحالیکه اگه قصه مهاجرت بود چنین همبستگی وجود نداشت. اسم ایران رو اگه بدونید از کجا میاد که معلومه نمیدونید یا نمیخواید بدونید یعتی سرزمین آریایی و زبان کردی یکی از همین زبانها و خیلی قدیمی‌تر از حضور زبانهای آسیای میانه مثل مغولی و ترکی بوده. وقتی کسی تاریخ از طرف منایع بی‌طرف رو هم قبول نداشته باشه دیگه معلومه کاری براش نمیشه کرد. بی دلیل نیست که محققین غربی گفتن هرجا ابهامی توی تاریخ باشه ترکها خودشون رو وارد اونجا میکنن! مثلا تهران و گیلان هم ترک نشین میشن! ضمنا اشتباه نکنید این بحث نژادی نیست. پراکندگی زبانی کاملا مشخصه الگوهاش.
كامران ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۶
ترکها هزار سال است که به ایران امده اند و با مردم بومی ایران در هم امیخته اند ، حال بماند که از جهت زبان شناسی مردم فلات ایران قبل از هجوم قوم اریایی دارای تشابهات زیادی با زبان ترکی دارند و جزو خانواده زبانهای التصاقی میباشند. مردم ترک اذربایجان وارث فرهنگ همه این اقوام چه مهاجر و چه بومی هستند، در بسیاری از منطق اذربایجان غربی جمعیت اکراد طی سالیان اخیر در نتیجه مهاجرت از سایر مناطق افزایش یافته ، هزارن نفر از پناهجویان کرد عراقی ماندگار شدند، رشد جمعیت کردها بیشتر بوده ، واین باعث بهم خوردن نسبی جمعیت شده ، اما شما با ان نقشه های جعلی کردستان بزرگ خیلی دلخوش نباش
كامران ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۳
حضور مردم اذربایجان حاکمیتی میباشد ما هزار سال در غم و شادی یا رنج و سختی این مملکت حضور داشته ایم ، برای این مملکت خون داده ایم، از جهت فرهنگی نسبت به سایر اقوام تسامح و گشاده دستی داشته ایم ، جنس حضور ما در این مملکت متفاوت است . و اجازه تکرار حوادث دیگری چون یاغی گری های امثال سیمیتقو و حزب کوموله را در اذربایجان نخواهیم داد
حامد ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۴
دور برندارید دوست عزیز. نگفتید اگر قرار به مهاجرت باشد و اصلا بپذیریم که کردهای کرکوک یا هر منطقه دیگری مهاجر هستند (که طبق مستندات تاریخی، زبانی و فرهنگی اینطور نیست مگر اینکه مباحث پانترکی مثل اورارتو و... را مبنای تاریخ بگذاریم که آن ها هیچ منبع موثقی ندارند مگرگونز تی وی!)، کسانی که زبانشان نشات از آسیای میانه گرفته هم مهاجر محسوب می‌شوند؟ آیا ترکهای عثمانی هم باید برگردند و ترکیه را ترک کنند؟ و هزاران منطقه دیگر چه در داخل کشور و چه در خارج. خوب اگر قرار به بازگشت باشد اینها هم باید برگردند. ضمنا شما از گفتارتان پیداست با ریشه اسم ایران هم مشکل دارید، چطور ادعای همبستگی میکنید؟ اگر قرار باشد مهاجرت جبران شود خیلی‌ها بابد جا به جا شوند که ممکن نیست ولی مسلما فارسها و کردها و لرها و گیلکها و... را هم به گواهی تشابه زبانی و هم تاریخی نمی‌توان خارج از دایره ایرانیان اصیل در نظر گرفت. ضمنا محض اطلاع شما رشد جمعیتی مناطق کردنشین ایران از بقیه مناطق پایین‌تر است و اگر هم قصد مهاجرت کنند در داخل کشور شهرهای بهتری از نظر تطابق فرهنگی و ارتباط با سازمان‌ها برایشان وجود دارد. شنا حواستان به پانترکیسم و بالا بردن پرچم ترکیه و آذربایجان و شعار خلیج جعلی باشد کافی است! شعار دادن ساده است ولی واقعیات عینی جلوی چشمان مردم ایران است. همه این بحثها هم بالاتر از قانون اساسی که من مطرح کردم فرار نمی‌گیرد.
جامی ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۶
ترکمن فیلی؟یک ذره مطالعه هم خوب چیزی است.مگه اصلا قومیتی به این نام داریم؟فیلیها به کردهای شیعه در جنوب قسمت‌های کردنشین عراق و استان ایلام در ایران گفته میشود.مردم خانقین هم فیلی هستند.ایشان هم متولد خانقین هست.
جامی ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۸
اینکه طبق دانشنامه ایرانیکا مدخل مذهب در ایران نوشته حامد الگار،مهاجران اوشار پس از قتل عام دمدم،در ارومیه سکنا گزیدند و پیش از آن ارومیه شهری کردزبان و شافعی مذهب بود شکی درش نیست.اینکه طبق مدخل ارومیه در دانشنامه اسلام در اوایل دوره اسلامی،اهالی ارومیه را کردها و مسیحیان تشکیل می دادند شکی درش نیست.ابنکه پس از جنگ جهانی اول ،این مهاجران ،مسیحیان بومی ارومیه را که نیمی از جمعیت شهر را تشکیل می دادند،اخراج کردند حرفی درش نیست.ولی واقعا انسان که وقاحت اینها را می بیند حیرت می کند.
جامی ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۴
ترکها شهروند کشور ترکیه هستند.ربطی به مردم ایران و آذربایجان ندارند.این مردم چند سده ایران را هم تحت اشغال خود داشتند و بیشترین ظلم‌ها را به مردم غیور آذری و کرد روا داشتند. پیشه وری و کوموله سر و ته یک کرباسند.
جامی ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۵
دویست دلاری ها اگر هوس تجزیه طلبی به سرشان زده بدانند که سهم تجزیه طلبان از خاک ایران تنها یک متر مربع قبر است
جامی ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۹
عثمانی‌ها در سرزمین هایی که اشغال می کردند کلونیهایی از تاتارها در مناطق تحت اشغال ایجاد می کردند.یکی از اینها کلونی مصرانه در لیبی است.یکی دیگر در تلعفر سنجار.دیگری در کرکوک.وجود این کلونیها که برای ظلم به مردم منطقه و تغییر بافت جمعیتی آن مناطق شکل می گرفت،هیچ حقی برای اشغالگران ایجاد نمیکند
بژی ایران ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۱
کسانی که به سمت هموطنانشون اسلحه گرفتن نمیخواد تعیین کنن کی ایرانی تر هست. شما در کدوم یک از 4 کشور منطقه با دولت سازگار هستید و طمع خاک ندارین. افکار مریضتون رو ترویج ندین و مغز جوانان رو شستشو ندین. اجازه بدید قوم مظلومتون کمتر زجر بکشن. دنباله روی کاک مسعود در بهترین حالت یک کشور محسور در خشکی بین 4 کشور دشمن و در نتیجه نسیم فرحبخش شکر خوری در چند هفته براتون به ارمغان میاره.
خسرو ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۱
ترکمنها و افشار وارث تاریخی آذربایجان شامل اورمیه و بیجار و تکاب و خراسان و اردلان (سنندج و کامیاران و... ) هستند و مردم کامیاران از افشار های سنی هستند وحضور بیش از هزار سال در مناطق مذکور دارند وهر چقدر از هموطنان دیگر به مناطق افشارمهاجرت کنند باز هویت سرزمین عوض می شود ، منافقان وابسته به صهیونیسم و داشناقسیون و پ ک ک و پژاک با شتر مرغ هایشان ( ارمنی کرد جعلی ، که نه کرد هستند و نه ارمنی ) به همه جا مدعی هستند و سعی میکنند دشمنی را بین مردم و اقوام ایرانی جا بیاندازند ، ولی باز ناکام میشوند چون مردم عادی ترک وکرد و فارس برادران تاریخی هم هستند و این دوستی و رافت اسلامی در مراکز جمعیتی دو قومی نظیر بیجار و قروه و سابلاغ و پیر انشهر دیده میشود و باز خیانت کاران رسوا میشوند
آبتین ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۷
کل ایران چند قومیه. ارومیه و تبریز و زنجان و اردبیل هم صد در صد آذری نیستن و وارثشون همه مردم ایران هستن. ضمنا شعار قشنگ ندید وقتی از اسامی غیر رسمی استفاده میکنید که پانترکها و آذریهای وابسته به صهیونیسم در آذربایجان استفاده میکنن. ایران قانون و پرچم داره. خلیج فارس، ارومیه، مهاباد و ... اسامی رسمی هستن. شما هنوز جرات استفاده از اسامی رسمی رو ندارید.
یک فرد ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۳
کامران 16:06!بر اساس کدوم دلیل و سند منطقی و موثق اونطور در اون نظرت در این قسمت نوشتی"حال بماند که از جهت زبان شناسی مردم فلات ایران قبل از هجوم قوم اریایی دارای تشابهات زیادی با زبان ترکی دارند و جزو خانواده زبانهای التصاقی میباشند"؟مردم فلات ایران؟مثلا کدوم زبان ها در اون دوران وبر اساس کدوم سند موثق و معتبر و بر چه اساسی؟و نکته بعد اینکه پیوندی (التصاقی) بودن تعدادی از زبان ها الزاما به معنی هم ریشه بودن اون زبان ها نیست.مثلا زبان های پیوندی مختلفی در شرق و جنوب شرق آسیا هم وجود داره ولی الزاما به معنی این نیست که اون زبان ها با زبان ترکی آذربایجانی هم ریشه اند.پیوندی بودن چند زبان الزاما به معنای هم ریشه بودن اون زبان ها نیست.حتی در زبان فارسی هم در مواردی ویژگی پیوندی بودن وجود داره.حتی عده ای معتقدند پیوندی بودن در زبان فارسی از زبان ترکی آذربایجانی بیشتره.نکته بعد اینکه تو که اونطور در این قسمت نوشتی "هجوم قوم اریایی"،اصلا دلیل و سند موثق و معتبری در اون مورد وجود داره؟کدوم هجوم؟کدوم جنگ ها در اون مورد؟حتی افراد بسیاری اصلا کوچ آریایی ها به ایران از مناطقی در بخشی از مناطق در تعدادی از عرض های جغرافیای شمالی تر نسبت به ایران به داخل ایران رو قبول ندارن.
بژی بژی بژی بژی ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰
بارزانی فقط زبون واحدهای زرهی و مکانیزه رو می فهمد
خسرو ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۴
بی سواد در خانقین مردم یا کرد فیلی هستند و یا ترکمن فیلی و همه شان هر دو زبان را بلدند و همه شان شیعه اند
احمد ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۲
به نظر می رسد، ذکر عبارت ( ترکمن های فیلی ) اشتباه تایپی است، چون قومیت فیلی چه در ایران و چه در عراق شامل طوایف ترک زبان، از جمله ترکمن ها نمی شود. در مباحث ایرانشناسی، فیلی ها تقریبا به تمام کردهای شیعه به استثنای کرمانج ها و گروسی ها گفته می شود، مثلا طوایف کلهر، زنگنه .همچنین لک های شیعه مذهب همگی فیلی محسوب می شوند، همچنین در عراق کل لرها فیلی محسوب می شوند اما در ایران قومیت فیلی فقط لرهای استان های همدان و ایلام و همچنین بخشی از لرهای استان لرستان و نیز لرهای اندیمشک خوزستان را شامل می شود. ضمن اینکه فواد حسین اتفاقا از تبار خاندان های تاریخی کرد در خانقین است. تبار شناسی قومی و خاندانی در خانقین چندان زوایای تاریکی ندارد. حتی گورستان های تاریخی خاندانی و طایفه ای در آن شهر تقریبا سلام مانده است.
رستم منتی ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵
فواد حسین از کوردهای طایفه حسین بگ از ایل ملکشاهی ساکن استان ایلام است
رستم منتی ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵
فواد حسین از کوردهای طایفه حسین بگ از ایل ملکشاهی ساکن استان ایلام است