«مصطفی الکاظمی» مأمور تشکیل کابینه در عراق شد + سوابق و تصاویر

۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۹۰۶۲۲ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، طی حکمی «مصطفی الکاظمی» را مأمور تشکیل کابینه در عراق کرد.

«هادی العامری»، «سید عمار الحکیم»، «فؤاد حسین»، «فائق زیدان» (رئیس شورای عالی قضایی عراق)، «محمد الحلبوسی» (رئیس مجلس عراق) و مدحت الحمود، رئیس دستگاه قضایی در کاخ ریاست جمهوری حضور دارند.

سران سیاسی عراق پس از توافقات انجام شده الکاظمی را به عنوان نامزد نخست وزیری به رئیس جمهور معرفی کردند و او حکم مأموریت وی برای تشکیل کابینه را امضا کرد.

بامداد امروز یک منبع آگاه به «روسیا الیوم» گفت که سران تشکل های سیاسی شیعی چهارشنبه شب در جلسه ای با «عدنان الزرفی» در منزل «سیدعمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، او را به اعلام انصراف از مأموریت تشکیل کابینه متقاعد کرده اند.

پیش از این منابع آگاه خبر داده بودند مصطفی الکاظمی برای پذیرش این مسئولیت شرط‌هایی تعیین کرده است: نخست آنکه رؤسای تشکل‌های سیاسی شیعی همگی سند معرفی وی به رئیس جمهور را امضا کنند، دوم آنکه تعهد کتبی درباره عدم دخالت در تشکیل کابینه و تدوین برنامه آن و عدم دخالت در تصمیمات دولت جدید بدهند.

این منابع گفته‌ بودند که الکاظمی نگران آن است که مطرح شدن نام وی بخشی از یک بازی سیاسی برای کنار زدن الزرفی و سپس مطرح شدن نامزدی دیگر یا حفظ عادل عبدالمهدی باشد.

روز گذشته «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، و ائتلاف القوی العراقیه، به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، طی بیانیه های رسمی حمایت خود را از الکاظمی اعلام کردند.

«مصطفی الکاظمی» (زاده 1967) از سال 2016 رئیس دستگاه اطلاعات عراق است و پیش از آن جایگاه مهمی در حل اختلافات سیاسی و وساطت میان نیروهای سیاسی این کشور داشته است.

اصلاحات گسترده در فعالیت‌های دستگاه‌ اطلاعات عراق و جدا کردن آن از مسائل سیاسی در این کشور از مهم‌ترین دستاوردهای الکاظمی دانسته می‌شود.

او از فعالان اپوزیسیون علیه رژیم بعث بود و مدتی ریاست مرکز «الذاکره العراقیه» را بر عهده گرفت که بنیان‌گذار آن «کنعان مکیه»، متفکر بارز سیاسی عراقی ساکن امریکا، بود. کار این مرکز ثبت و گردآوری اسناد جنایات رژیم بعث است.

او سابقه ساخت فیلم های مستند برای شبکه بی بی سی و چند شبکه دیگر اروپایی را دارد و در اواخر دهه 1990 مدیر برنامه های بخش عراق رادیو آزاد اروپا بوده است. پس از سرنگونی رژیم بعث هم وی از مسئولان بلندپایه سازمان صدا و سیمای عراق شد.

او همچنین مدیر مرکز غیر دولتی گفت‌وگوی انسانی است که در عرصه حل نزاع‌ها و گفت‌وگوهای فرهنگی و تمدنی در سطح فرا مرزی و فرا ملیتی فعالیت می‌کند.

از جمله نکات مثبت الکاظمی که توانسته حمایت کامل بیت شیعی و دیگر اقوام و مذاهب را جلب کند، روابط بسیار خوب و مهم مردمی در کنار ارتباطات گسترده منطقه‌ای و بین المللی اوست که می‌تواند بسیاری از پرونده‌های مهم گریبان‌گیر عراق و منطقه را در مسیر حل و فصل قرار دهد.

الکاظمی که مدرک کارشناسی حقوق دارد در دوره‌ای سردبیر بخش عراق سایت «المانیتور» بوده و سابقه فراوانی در حوزه فعالیت مطبوعاتی دارد.

کتاب‌هایی نیز از مصطفی الکاظمی منتشر شده که از جمله «مسئله عراق»، «علی ابن ابی‌طالب، امام و انسان»، «مشغله‌های ذهنی اسلامی» است.

 

کلید واژه ها: عراق مصطفی الکاظمی


( ۵ )

نظر شما :

ابی ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۷
آیا ایشان در ترور شهید سلیمانی نقش داشته؟
مسعود ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۸
باردیگر اپبات شد آنچه در صحنه ی سیاسی عراق اتفاق می افتد نمی تواند خلاف خواسته های ایران اسلامی و موافق سیاستها و خواستهای آمریکا باشد و ما باز پیروز شدیم! هرچند روز دوازدهم اسفند ماه گذشته یکی از فرماندهان شاخص حشدالشعبی عراق " ابوعلی عسکری" مصطفی الکاظمی را متهم به دست داشتن در شهادت سردار رشید اسلام "حاج قاسم سلیمان" و شهید "ابومهدی مهندس " نمودو او را عامل آمریکا قلمداد کرد!؟ برای من بسیار سنگین است که بیت شیعی و تقریباً تمامی اقلیت های عراق شامل کردو سنی به سرعت از نخست وزیری ایشان پشتیبانی کردند!! الکاظمی اگر نتواند کذب اتهامات وارده را اثبات کند یا باید در گرفتن رأی اعتماد از مجلس عراق ناکام و یا اینکه کابینه ی او به سرنوشت کابینه ی عبدالمهدی گرفتار شود!