مقاومت ایران با وجود تشدید تحریم ها

اروپا با وجود ضربه شدید از تحریم ایران همچنان به امریکا گوش می کند

۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۸۲۳۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
گفته می شود که ایران در وضعیت اقتصادی دشواری قرار دارد و براساس پیش بینی های مرکز ملی و راهبردی ایران، در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹، افت اقتصادی این کشور بدون توجه به استخراج نفت، ۲.۴ درصد بوده است. در سال جاری، افت درآمد ناخالص ملی ایران در سطح ۳ – ۳.۵ درصد بوده است. اما، باید گفت که اقتصاد این کشور به حد کافی بزرگ، گسترده و مهم است. تا قبل از اعمال تحریم ها، ایران چهارمین کشور صادر کننده نفت در جهان بود و تولید گاز این کشور در سطح ۹۵۰ میلیون متر مکعب قرار داشت.
اروپا با وجود ضربه شدید از تحریم ایران همچنان به امریکا گوش می کند

نویسنده: لوبوف ستپوشوا

دیپلماسی ایرانی: تحریم های ایالات متحده امریکا علیه ایران تشدید می یابند، اما این کشور از خود مقاومت نشان می دهد. اهداف کنونی غرب چیست؟ چرا تمام جامعه جهانی و کشورهای دیگر سکوت کرده اند؟ چرا حتی، کشورهای دوست ایران مانند هند و چین عکس العملی از خود نشان نمی دهند؟ در این مقاله به نظرات رجب صفراف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر، می پردازیم.

گفته می شود که ایران در وضعیت اقتصادی دشواری قرار دارد و براساس پیش بینی های مرکز ملی و راهبردی ایران، در سال 2018 – 2019، افت اقتصادی این کشور بدون توجه به استخراج نفت، 2.4 درصد بوده است. در سال جاری، افت درآمد ناخالص ملی ایران در سطح 3 – 3.5 درصد بوده است. اما، باید گفت که اقتصاد این کشور به حد کافی بزرگ، گسترده و مهم است. تا قبل از اعمال تحریم ها، ایران چهارمین کشور صادر کننده نفت در جهان بود و تولید گاز این کشور در سطح 950 میلیون متر مکعب قرار داشت.

تحریم های امریکا علیه تمامی عرصه های ایران اعمال می شوند. افزون بر آن، این تحریم ها رو به تشدید هستند. اکنون نیز غرب ظاهرا، به خاطر آنچه سرکوب اعتراضات در ایران می گوید، در قبال این کشور موضع تندی را در پیش گرفته است. در این زمینه، در روزهای اخیر، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سخنان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه در خصوص رویدادهای اخیر در ایران کاملا ریاکارانه، وقیحانه و نادرست بوده است.

موضوع از این قرار است که امریکا نه فقط ایران را در دستیابی به خدمات فنی و بانکی و تکنولوژی هسته ای محدود کرده، بلکه امنیت این کشور را نیز به خطر انداخته است. میلیون ها نفر از مردم ایران به دارو نیاز دارند و متاسفانه ایران قادر نیست تمامی این داروها را در داخل کشور تولید کند. امریکا نیز اجازه نمی دهد تا ایران داروهای مورد نیاز بیماری های خاص را از کشورهای خارجی خریداری کند.

دو سال پیش، سطح تولید نفت در ایران چهار میلیون بشکه در روز بود، اما در حال حاضر، این سطح تولید به شدت کاهش یافته و به 600 هزار بشکه در روز رسیده است. یعنی صادرات نفتی ایران به یک پنجم رسیده است. ارزش پول ملی این کشور نیز به یک پنجم رسیده است. این ارقام بسیار جدی و نگران کننده هستند.

در گذشته، ایران فکر می کرد که چین و هند به همکاری های خود ادامه خواهند داد و نفت ایران را خریداری خواهند کرد. اما در حال حاضر، این کشور متوجه شده که تنها دوستش روسیه است که قادر است، آزادانه و مستقل عمل کند. اما، روسیه به نفت ایران نیازی ندارد زیرا خودش صادر کننده نفت است. هند و چین نفت مورد نیاز خود را از بازارهای دیگر از جمله ایالات متحده تامین می کنند.

پیشتر، اروپا گفته بود که سیستم مالی ویژه ایران را راه اندازی خواهد کرد، اما هنوز این سیستم کارایی نداشته است. امریکا مانع از تحقق این طرح می شود. اما باید گفت که اقتصاد 29 کشور عضو اتحادیه اروپا در نتیجه قطع روابط با ایران به شدت ضربه دیده اند و با این وجود، همچنان به گفته های امریکا گوش فرا می دهند.

منبع: پراوادا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا تحریم ایران ایران و روسیه اقتصاد ایران مقاومت اقتصادی فشار اقتصادی فشار اقتصادی تحمیل شده به ایران


( ۷ )

نظر شما :

Aa ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۸
این را هم گفته بودیم که اروپا زندانی سیاسی و اقتصادی آمریکایهاست بارها و بارها دیدیم اروپا همان راه آمریکا را میرود ولی به روش خودش چند چهره ای و منافقانه تر.......
امیر ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۴
بلایی که روسیه در تاریخ معاصر بر سر ایران آورده هیچ کشوری منجلمه آمریکا و اروپا نیاورده اند. روسها هم دلشان برای ما نسوخته! اینقدر مقالات مسخره این جماعت رو منتشر نکنید و با ریسمان ایدئولوژی روسها به ته چاه نروید!
علي ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۸
به نظرم آمریکا با تحریم ایران، در واقع کشورهای اروپایی را تحریم می کند، مخصوصا کشورهای فقیری مثل ایتالیا خیلی از این تحریم ها آسیب می بینند.
علی ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران ودوستان آمریکا و اثرات آن بر اقتصاد ایران اول، فشار سیاسی اقتصادی بر کشور مورد نظر برای تسلیم شدن دربرابر خواسته های نامشروع خود دوم، ضربه به رقبای خود و حتی دوستان وفادارش، برای نمونه اروپا با تحریم ایران واردات نفت خود را قطع می‌کند و باید از کشور دیگر تامین کند. در حال حاضر پویاترین بازار خاور میانه با تمام تحریم‌ها ایران است ایران با جمعیت 84 میلیونی بهترین خریدار کالاهای اروپایی به صورت سنتی بوده در حالیکه امروز صادرات اروپا به ایران در حد صفر است و با این اوضاع نابسامان اقتصادی یکی از بهترین منابع در آمدی اروپا از دست رفت. سوم ایران کشوریست که در تمام شاخه های اقتصادی فعال و پویاست پس می‌تواند خریدار و فروشنده خوبی باشد. چهارم. ایران کریدور تجاری دنیاست و هیچ کشوری موقعیت ایران را ندارد. پنجم. زور گویی تا زمانی کارساز است که طرف مقابل ضعیف باشد در حالیکه ایران کشوری با ثبات و قوی است که با تمام تحریم‌ها، بسیاری به ایران اتکا می‌کنند. در حال حاضر امن‌ترین کشور خاورمیانه، ایران است. ویژگی‌های ایران که باعث حسادت ویژه آمریکاست چهار راه اقتصادی دنیا فراوانی اکثر منابع و مواد خام جمعیت زیاد و نیروی انسانی متخصص وسعت خاک کریدور شرق و غرب و شمال و جنوب دنیا سواحل وسیع در شمال و جنوب گستردگی راه‌ها کشاورزی مستقل بطوریکه ایران با این توان تولید توانایی 150 میلیون جمعیت رادارد موقعیت ژئوپولیتیکی و ژئو استراتژیک ایرا ن نیروی نظامی قدرتمند و مستقل در تولید تجهیزات دفاعی ایران در گاز مقام اول دنیا را دارد و زیر وجب به وجب این خاک منابع عظیم نفت و گاز است. اروپا، و چین، هند.، کره، و ژاپن بدانند ایران نمی‌میرد بلکه نا مردی آنها و ترس از پدر بزرگ، آنها را به قعر جهنم خواهد برد.