حمایت حداکثری از عادل عبدالمهدی

استعفای نخست وزیر عراق، مشکلات عمیق را حل نمی‌کند

۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۷۲۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
مرتضی موسوی خلخالی در یادداشتی می‌نویسد: عادل عبدالمهدی از شخصیت‌های برجسته عراقی است که از یک خاندان شناخته‌شده شیعه جنوب عراق برآمده و تحصیلات عالی خود را در رشته اقتصاد در کشور فرانسه گذرانده است، مقبولیت مردم و اکثریت احزاب را با خود داشته و دارد؛ اما مشکل عراق شخص عبدالمهدی نیست و مشکلات ریشه‌ای‌تر از حد تصور مردم معترض است. 
استعفای نخست وزیر عراق، مشکلات عمیق را حل نمی‌کند

نویسنده: سید مرتضی موسوی خلخالی، کارشناس مسائل منطقه‌ای و دیپلمات پیشین

دیپلماسی ایرانی: اکثریت کشورهای عربی دل خوشی از حکومت پسا صدام در عراق ندارند و به انحای مختلف با اقدامات و عملیات متعدد سعی در برهم زدن آرامش این کشور دارند. روی کار آمدن شیعیان که قرن‌ها از رسیدن به قدرت و حکومت در عراق دور بوده‌اند، مزید بر علت شده تا این اقدامات مخرب جدی‌تر شود. 

عراق پس از سقوط صدام بحران‌های زیادی پیش روی خود دید. مثل شورش کردها و تقاضای خودمختاری، فتنه داعش و تروریسم افراطی و... در این کشور، مسائلی بودند که عراق را ناامن و عراقی‌ها را فقیر کردند. 

در حال حاضر تازه‌ترین چالش عراق مسائل داخلی و پاسخ به مطالبات معترضان است که هرچند اعتراضات به‌حق است، اما ردپای تحریک برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی در آن دیده می‌شود. هم‌اکنون اکثریت پارلمان حامی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر فعلی عراق است و سهم کمتر پارلمان از آن مقتدی صدری است که از اواخر هفته گذشته خواستار ساقط شدن دولت و استعفای نخست‌وزیر شدند. 

با این ‌حال پیام روز جمعه آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق با این مضمون که باید تأمل کرد تا دولت عراق در فرصت مناسب تشکیل و اصلاحات لازم صورت بگیرد، پیامی سرنوشت‌ساز بود. 

عادل عبدالمهدی از شخصیت‌های برجسته عراقی است که از یک خاندان شناخته‌شده شیعه جنوب عراق برآمده و تحصیلات عالی خود را در رشته اقتصاد در کشور فرانسه گذرانده است، مقبولیت مردم و اکثریت احزاب را با خود داشته و دارد؛ اما مشکل عراق شخص عبدالمهدی نیست و مشکلات ریشه‌ای‌تر از حد تصور مردم معترض است. 

حتی اگر روزی عادل عبدالمهدی کنار برود و شخصیت دیگری جایگزین وی شود، مشکلات داخلی عراق به‌ این زودی‌ها رفع نخواهند شد. درصورتی‌که برای ارائه خدماتی از جمله انرژی، بهداشت، امنیت، اشتغال و...، رفع فساد، مبارزه با رشوه‌خواری، و مسائلی از این قبیل فکر اساسی نشود و اقدامات لازم صورت نگیرد، شرایط عراق همچنان نامطلوب خواهد ماند و از میزان ناآرامی‌ها نیز کاسته نخواهد شد. 

لذا مردم و گروه‌های سیاسی مخالف دولت باید با در نظر گرفتن این نکته، خواسته‌های خود را در سایه منطق و گفت‌وگو مطرح کنند تا مجدداً شاهد ثبات در این کشور مهم عربی و منطقه‌ای باشیم.

کلید واژه ها: عراق عادل عبدالمهدی


( ۳ )

نظر شما :

خسرو ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۶
تحلیل درستی است ، مضاف برآن دمکراسی حاکم شده ولی ظرفیت رفتار دمکراتیک ومدنی شکل نگرفته است امید است عراقیها با تمرین وصبر از دمکراسی بهره مند شوند