توازنی برای انجام مذاکرات نیست

اصل ساده دیپلماسی و نبود شرایط مذاکره با آمریکا

۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۵۵۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
هادی محمدی در یادداشتی می نویسد: فرض کنیم همین امروز جمهوری اسلامی ایران اعلام کند حاضر است بدون پیش شرط با ایالات متحده آمریکا به مذاکره بنشیند. دستور کار این مذاکره چه خواهد بود؟ در مقابل رفع هر کدام از تحریم های آمریکا ما چه امتیازاتی باید بدهیم؟ آن چه امروز در دست قرار دارد سه گام هسته ای بابت کاهش تعهدات برجامی است که آنها هم در شرایط فعلی تحت فشار بودن ایران، نمی توانند امتیاز زیادی بگیرند یا تحریم زیادی را لغو کنند. 
اصل ساده دیپلماسی و نبود شرایط مذاکره با آمریکا

هادی محمدی، دکترای روابط بین الملل و روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: چند روزی است که سرخط همه خبرهای داخلی و خارجی و حتی گفت وگوهای محافل دوستانه و خانوادگی بحث مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکاست و هر کسی از نگاه و وضعیت خود به موضوع می پردازد و نسخه می پیچد. 

در این میان کم نیستند افرادی که معتقد به مذاکره بدون پیش شرط با آمریکا بوده و تصور دارند که با گرفتن عکس یادگاری با ترامپ یا آغاز مذاکرات ایران و ایالات متحده آمریکا در همین شرایطی که آنها به سقف تحریم های خود رسیده اند می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را از پیش رو برداشت. البته بیشتر این افراد هم قبول دارند که اصل اولیه برای هر مذاکراتی آمادگی دادن امتیازات است تا براساس آن امتیازاتی هم گرفت. اما بیایید واقع بینانه و بدون هر پیش زمینه فکری یا اعتقادی و صرفا برمبنای اصول اولیه دیپلماسی به موضوع بنگریم. 

فرض کنیم همین امروز جمهوری اسلامی ایران اعلام کند حاضر است بدون پیش شرط با ایالات متحده آمریکا به مذاکره بنشیند. دستور کار این مذاکره چه خواهد بود؟ در مقابل رفع هر کدام از تحریم های آمریکا ما چه امتیازاتی باید بدهیم؟ آن چه امروز در دست قرار دارد سه گام هسته ای بابت کاهش تعهدات برجامی است که آنها هم در شرایط فعلی تحت فشار بودن ایران، نمی توانند امتیاز زیادی بگیرند یا تحریم زیادی را لغو کنند. 

حالت دیگر مذاکره بر سر توان دفاعی و نفوذ منطقه ای ایران است که جدای از این که به لحاظ منفعت ملی درست یا غلط است به لحاظ اصول دیپلماسی کار صحیحی نیست که شما مذاکرات و تحریم ها و توافقی را که ریشه در یک موضوع دیگری مثلا این جا پرونده هسته ای، دارد به موضوع دیگری ربط دهید. فن دیپلماسی می گوید اگر قرار بر تغییر موضوع مذاکرات باشد حتما باید امتیازات جدید و متفاوت هم گرفته شود کما این که حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز در سخنرانی نیویورک گفت که اگر بیشتر می خواهید باید بیشتر بدهید. بر همین مبنای ساده اما مهم دیپلماسی است که می گوییم شروع مذاکرات در حالتی که تحریم ها پابرجاست یا به قول مسئولان «مذاکره در حالت فشار»، تنها به اعطای امتیاز، آن هم امتیازاتی خلاف منافع ایران می انجامد و ثمره ای برای ما و حل مشکلات اقتصادی که از اهداف اصلی در مذاکرات است ندارد. 

به همین دلیل است که خواسته اولیه ما برای مذاکرات پایان دادن به تحریم ها اعلام شده تا پس از ایجاد توازن، بتوان حرف از مذاکرات زد.

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران برجام رفع تحریم ها


( ۵ )

نظر شما :

Iranian ۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۶
امریکا میخواهد ایران چیزی شبیه افغانستان عراق لیبی باشد تا بتواند کنترل کامل را بدست بگیرد و در حال حاضر امریکا با تمام دنیا سر جنگ دارد ، ایران نباید هیچ امتیازی به امریکا بدهد .
homan ۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۰۲:۰۴
توازن؟؟!!ا امریکا تحریم ها یا فشار حداکثری را گذاشته که ایران را وادار به مذاکره کند انوقت منتظر بمانیم تحریم ها و یا به قول خودشان اهرم قدرت را بردارند که به توازن برسیم! در سیاست وقتی از توازن حرف میزنیم یعنی ایران و امریکا باید در همه موارد از اقتصاد گرفته تا قدرت نظامی برابر باشند! ایا اینگونه است؟ نویسنده محترم که از رسیدن به توازن حرف میزند بهتر توهم بگذارند کنار چه خوشمان بیاید چه بدمان بیاید امریکا فعلا قدرت اول جهان است و پشت میز مذاکره با امریکا داستان فرق میکند پس اگر منافع ملی در اولویت اول باشد و توهم قدرتمند بودن را هم کنار بگذاریم با همین امریکای ترامپ یا غیر ترامپ هم میشود کنار امد و کار کرد مثل بقیه کشور ها نه اینکه هزینه بدیهم و کشور های همسایه یا رقیب از این خلا عدم روابط سو استفاده کنند که بعضی ها 40 سال میخواهند با دنیا به توازن برسیم