نخستین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

واشنگتن فرقی میان تندروها و میانه روهای ایران نمی گذارد/ترکیه می تواند از ناتو خارج شود

۰۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۵۱۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
تحرکات اخیر امریکا در برابر ایران بخشی از طرح های احتیاطی ای است که امریکا بعد از لغو تسهیلاتی که به کشورهای واردکننده نفت ایران داده بود در پیش گرفته است. نمی دانم واکنش تهران چه خواهد بود. اما اراده نظام ایران بر این است که خود را تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در همین وضعیت حفظ کند
واشنگتن فرقی میان تندروها و میانه روهای ایران نمی گذارد/ترکیه می تواند از ناتو خارج شود

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا نخستین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در دیدارم با کارشناس و پژوهشگر امریکایی در امور کشورش و منطقه عربی، در راس آنها سوریه و اردن، از ایران و ترکیه و مشکلاتشان با ایالات متحده صحبت شد، گفت: «برای ایران بهتر است که الآن مذاکرات غیررسمی شروع کند و آماده مذاکره با امریکا شود تا آمادگی داشته باشد در آینده جلوی بسیاری از فجایع را بگیرد. تهران می گوید که برای این دو سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ مقاومت می کند. اما سوالی که مطرح می شود این است که: آیا در صورت انتخاب دوباره ترامپ و ادامه تحریم های او علیه تهران باز هم می تواند مقاومت خود را ادامه دهد؟ از نگاه من جواب این است البته که نه. برای همین است که می گویم از محافظه کاران تندرو تا میانه روهایی که امروزه حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه آنها را نمایندگی می کند به استفاده از ابزار مذاکره نیاز دارند. واقعیت این است که با وجود تفاوت های بسیاری که میان این دو جریان وجود دارد واشنگتن فرقی میان آنها نمی گذارد.»

وی در ادامه به بحث ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن پرداخت و گفت: «اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انسان متعصب خشنی است، و اشتباهات بسیاری مرتکب می شود. امریکا در سوریه می ماند. و برای اردوغان قدغن است که به کردهای سوریه حمله کند. اگر این کار را بکند و ارتشش علیه کردهای سوریه حمله ای انجام دهد یا متحدانش که شامل گروه های تندروی شبه نظامی است کاری از این دست انجام دهند، ارتش امریکا به آنها حمله خواهد کرد.»

این کارشناس برجسته امریکایی در ادامه افزود: «اگر اردوغان سلاح های روسی به ویژه موشک های S400 را دوست دارد پس باید به سمت آن برود و این سلاح ها را بگیرد. در این صورت او نه نیازی به امریکا خواهد داشت و نه به پیمان آتلانتیک شمالی. او می تواند ترکیه را از ناتو خارج کند، همان طور که خود پیمان ناتو هم می تواند آن را از جمع خود اخراج کند. علاوه بر آن اتحادیه اروپا اردوغان و چه بسا «ترکیه او» را نمی خواهد.»

او دوباره به موضوع ایران برگشت و گفت: «به هر حال تحرکات اخیر امریکا در برابر ایران بخشی از طرح های احتیاطی ای است که امریکا بعد از لغو تسهیلاتی که به کشورهای واردکننده نفت ایران داده بود در پیش گرفته است. نمی دانم واکنش تهران چه خواهد بود. اما اراده نظام ایران بر این است که خود را تا انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در همین وضعیت حفظ کند و خود را نجات دهد، در صورتی که چین و هند و کشورهای دیگری که از ایران نفت وارد می کنند به وارد کردن نفت خود ادامه دهند چه خواهد شد، نمی دانم، امریکا برای رویارویی با «بازار سیاه» که با واسطه از ایران نفت وارد می کنند، چه خواهد کرد، آن هم نمی دانم. اگر کشورهای مذکور بخواهند از اقدامات نظامی برای مهار تلاش های امریکا در ممانعت از نفت ایران از طریق «بازار سیاه» استفاده کنند در آن صورت آسیب بزرگی به منطقه وارد خواهد شد، شاید بحران نفت به وجود آید، کما این که ممکن است به خود نیز آسیب بزرگی وارد کند. بعضی ها می گویند که باید مخاطرات این اقدامات در سازمان ملل مطرح شود و شورای امنیت برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه که از تنش اشباع شده است وارد عمل شود.»

وی در پایان گفت: «خلاصه، کسی نمی داند موقعیت این مرد ما (ترامپ) چه خواهد شد. شایعاتی هست که او به سراغ کشورهای منطقه حتی عربستان سعودی رفته است به این امید که ایرانی ها آرام شوند و به حل آرام مشکلات متمایل شوند.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران ایالات متحده امریکا


( ۹ )

نظر شما :

امیر ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۲:۴۶
فکر کنم از خودش داستان سرایی میکنه. آخه یعنی چی که با یک پژوهشگر آمریکایی حرف زدم... خوب با کی؟‌ اسم ببر! اینطوری که خیلی مسخره هست و اصلا قابل استناد نیست!