کاهش سقف بودجه و تبعات آن

تشدید تحریم ها و انتظاری که از دولت می رفت

۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۴۷۲۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
علی علیپور در یادداشتی می نویسد: در نهایت پیش بینی می شود بروز مشکلاتی از این دست دولت را به اتخاذ تصمیمات عجولانه ای وادار خواهد کرد که این امر می تواند پس از تحمیل تبعات رکود در کشور،  تورم افسارگسیخته را باعث شود. یعنی هم پیاز و هم چماق، البته تنها شانس این است که شرایط حاضر (تحریم های آمریکا) کوتاه مدت باشد و به زودی به پایان برسد.
تشدید تحریم ها و انتظاری که از دولت می رفت

نویسنده: علی علیپور، اقتصاددان 

دیپلماسی ایرانی: تشدید تحریم ها ایجاب می کرد تا دولت برخی اصلاحات اقتصادی ضروری را با سرعت بیشتری به موقع اجرا گذارد تا تاب‌آوری اقتصاد برای سال های آتی بیشتر شود ولی تاکنون دولت نه قیمت حامل های انرژی را تغییر داده و نه اصلاحی در نظام بازنشستگی ایجاد کرده و نه نظام بانکی ناسالم را محدود کرده است. در عوض سقف بودجه سال جاری را به شدت کاهش داد تا مجبور به تلاش برای تامین منابع مالی برای گذران امور کشور نشود. عواقب چنین سیاستی می تواند بسیار جدی باشد.

سقف جدید بودجه سال جاری ۳۸۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده که حدود ۱۴ درصد نسبت به رقم مصوب کاهش یافته و در حد عملکرد سال قبل تعیین شده است.

با توجه به افزایش بیش از ۲۰ درصدی متوسط حقوق ها و همچنین تورم ۵۰ درصدی سال قبل، به نظر می رسد سقف جدید بودجه سال جاری قدرتی در حد ۷۰ درصد سال قبل داشته باشد.

این گزینه می تواند در کنترل و یا بهتر بگوییم سرکوب تورم موثر باشد ولی تبعات رکودی آن می تواند خردکننده باشد. کاهش سطح کیفی و کمی خدمات دولت از دیگر تبعات این سقف است. افزایش نرخ بیکاری و فشار مضاعف بر صندوق های بازنشستگی و به خصوص افزایش احتمال ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی از دیگر تبعات این تصمیم است.

در نهایت پیش بینی می شود بروز مشکلاتی از این دست دولت را به اتخاذ تصمیمات عجولانه ای وادار خواهد کرد که این امر می تواند پس از تحمیل تبعات رکود در کشور،  تورم افسارگسیخته را باعث شود. یعنی هم پیاز و هم چماق، البته تنها شانس این است که شرایط حاضر (تحریم های آمریکا) کوتاه مدت باشد و به زودی به پایان برسد./دانش آموختگان اقتصاد
 

کلید واژه ها: کسری بودجه ایران اقتصاد ایران


( ۸ )

نظر شما :

احسان ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۱
دولت دل را به توهمات ذهن خطرناک اش خوش کرده است امیدوار است سریع تر مذاکره کند و از دردسر خارج شودنه امیدی دارد و نه آینده ای را بدون مذاکره متصور است بهتر است بگوییم نگران است بیش از این اعتبار اش را از دست بدهد به عبارت ساده تر ترجیح میدهد هیچ کاری نکند تا آن که متهم شود یعنی همان دانشمندان زبان بلدی که تحصیلات عالیه خارجی خود را به رخ دیگران میکشیدند و همه را متهم به پوپولیسم می فرمودند خودشان اکنون به سلاطین پوپولیسم بدل شده اند که حاضرند منابع کشور را هرچه سریع تر به نابودی بکشانند مبادا دچاربازخواست شوند دانشمندان گرامی که به اقتصاد آزاد معتقدند تاریخ را هم مطالعه بفرمایند و اقدامات روزولت رئیس جمهور آمریکا در دوران رکود اقتصادی را به یاد بیاورند گاهی اوقات نیاز مبرم به دخالت دولت در اقتصاد وجود دارد بگذارید بگوییم امیدواریم اقتصاد دانان محترم مشاور دولت چند واحد درسی اقتصاد سیاسی هم گذرانده باشند مسئله این است که اقدامات دولت ایران در مواجهه با تحریم ها فقط اثر اقتصادی ندارد بلکه وجه بسیار برجسته سیاسی دارد و حاوی پیام های متعدد است عدم انجام اقدامات انقباضی و دخالت دولت در اقتصاد در شرایط بحرانی علاوه بر بی برنامگی حاوی سیگنال ضعف و آمادگی مذاکره است وامید به اثر تحریم را در دشمن زیاد میکند
الف ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۲:۰۲
این دولت بى لیاقت اموال عمومی را که در مذکرات هسته اى به تاراج داد به هیچ، اکنون از وضع بد اقتصادى نیز به سود توجیح موجودیت خود بهره میبرد. با این رفتارهایش حق مردم است که استعفاى این دولت را هرچه زودتر ببینند. دولتى که خیانتهاى احمدى نژاد را سپر بلاى خود کرده بود، روى احمدى نژاد را در بیکفایتى سفید کرده. دست روى دست گذاشته و با باجگیرى از نظام میخواهد 《باز》خود را عامل نجات ایران از فشار بی امان آمریکا معرفى کند تا اسمش در تاریخ ثبت شود.
عبی ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۵
دست خوش. دقیقا به مشکل اصلی مملکت اشاره کردند. بازار رکود شدید را شاهد هستش.به احتمال زیاد بسیاری ازصنایع خرد وکلان ورشکسته بشوند چون قدرت خرید مردم بهدشدت پایین آمده