گزارش دیپلماسی ایرانی از نشست مطبوعاتی ربیعی، عراقچی و کمالوندی با خبرنگاران

از امروز دیگر به سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نیستیم/اراده برای یافتن راه حل در گفت وگوهای مکرون و روحانی کاملا مشهود بود/لغو تحریم ها شرط ایران برای بازگشت امریکا به مذاکرات

۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۳ کد : ۱۹۸۴۶۸۶ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
عراقچی درباره مساله نفتکش توقیف شده ایران توسط انگلیس گفت: «این نفتکش از آب های بین المللی عبور می کرده، بر خلاف آنچه طرف انگلیسی می گوید مقصد آن سوریه نبوده، بزرگی نفتکش به گونه ای بوده که امکان عبور از تنگه سوئز نداشته و مجبور بوده است از تنگه جبل الطارق عبور کند. ما این اقدام انگلیس را نوعی رایزنی دریایی می دانیم. ما سفیر انگلیس و اسپانیا را احضار کردیم و از لحاظ حقوقی منافع خود را در این رابطه دنبال می کنیم.»
از امروز دیگر به سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نیستیم/اراده برای یافتن راه حل در گفت وگوهای مکرون و روحانی کاملا مشهود بود/لغو تحریم ها شرط ایران برای بازگشت امریکا به مذاکرات

دیپلماسی ایرانی: نشست مطبوعاتی هفتگی علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز به همراه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد. در ابتدای این جلسه علی ربیعی اعلام کرد که از امروز رسما ایران دیگر به محدودیت غنی سازی 3.67 درصد پایبند نخواهد بود.

سپس عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست ویژه آژانش بین المللی انرژی اتمی به تقاضای امریکا و همچنین تقاضای 9 روزه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری گفت: «در ابتدا بگویم ما امروز گام دوم را بر می داریم. دیگر از امروز ما در ذیل برجام از آن جا که طرف های مقابل نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، به سقف غنی سازی 3.67 درصد پایبند نخواهیم ماند. این اقدام در پایان مهلت 60 روزه انجام شده است. ما برای گام های بعدی نیز مهلت های 60 روزه تعریف کرده ایم. در صورتی که طرف های مقابل نتوانند خواسته های ما را در برجام برآورده کنند ما به تدریج از تعهدات خود می کاهیم و چه بسا در آخر مجبور شویم که از برجام خارج شویم. البته ما به برجام و حفظ آن علاقه مندیم اما حاضر نیستیم تعهدات خود را بدون این که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند برجام را حفظ کنیم. این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست بلکه ما از حق خودمان در داخل برجام استفاده می کنیم. آقای ظریف امروز برای اقدام امروزمان به خانم موگرینی نامه می نویسد.»

وی در ادامه افزود: «درباره نشست آژانس به تقاضای امریکا باید بگویم که این طنزی است که امریکایی ها در پیش گرفته اند. البته طرف های اروپایی از نظر امریکا استقبال نکرده اند، و ما انزوای امریکا را در آژانس کاملا شاهدیم، برای همین پیش بینی می کنیم که این نشست به نتیجه مورد انتظار امریکا نرسد. جمهوری اسلامی ایران منطق خود را که مورد حمایت جامعه جهانی واقع شده است را در در این نشست ارائه خواهد داد.»

وی سپس به تماس تلفنی رئیس جمهوری فرانسه با همتای ایرانی اش اشاره کرد و گفت: «تماس آقای مکرون با آقای روحانی از نظر ما گفت وگوهای سازنده ای بود. تمایل برای پیدا شدن یک راه حل کاملا مشهود است و این اراده نزد همه طرف های اروپایی برجام و همچنین چین و روسیه وجود دارد. آقای مکرون و آقای روحانی گفت وگوهای خوبی داشتند. اراده ای هست تا دور تازه ای از گفت وگوها آغاز شود تا انشاء الله به یک نتیجه ملموس برسیم. قرار است نشست وزرای امور خارجه نیز برگزار شود، در نشست اخیر کمیسیون برجام در این رابطه گفت وگوهای خوبی انجام شد و امیدواریم در نشست های بعدی نیز این گفت وگوها ادامه یابد تا بتوانیم به نتایج ملموس برسیم.»

بهروز کمالوندی نیز درباره سقف غنی سازی اورانیوم ایران گفت: «ما از امروز دیگر به سقف غنی سازی 3.67 درصد پایبند نخواهیم بود. فردا صبح بازرسان آژانس مشاهده خواهند کرد که ما دیگر به این سقف پایبند نیستیم. این اقدام به تقاضای دولت و مسئولین انجام شده است. درباره گزارش آژانس نیز احساس می کنیم طرف امریکایی کاملا در انزواست و انتظار نداریم گزارشی علیه ما گزارش و گفته شود ما به برجام پایبند نبوده ایم.»

عراقچی سپس درباره اینستکس گفت: «اگر اروپایی ها توانسته بودند به تعهد خود در اینستکس عمل بکنند اکنون ما در این مرحله حضور نداشتیم. اینستکس به عنوان یک پایه خوب است اما راه اندازی آن هم بسیار طولانی شده و هم این که منابع مالی در اینستکس وجود نخواهد داشت مگر این که کشورهای اروپایی از ایران نفت بخرند. این کار تا کنون صورت نگرفته، اینستکس در حال حاضر رسما عملیاتی شده است. یکی دو مورد کوچک هم برای آغاز به کار آن آغاز شده است اما تا زمانی که اقدامات رسمی در آن صورت بگیرد از نظر ما این سازوکار ارزش نخواهد داشت. تا زمانی که اینستکس منافع ما را تامین نکند، با وجود این که این اقدام اروپایی ها ارزشمند است، برای ما قابل قبول نیست. البته مذاکرات ادامه دارد و رفت و آمدهای دیپلماتیک کماکان میان طرف ها در حال انجام است.»

در خصوص اراک باید بگویم: «ما تحولات اراک را رصد می کنیم. در حال حاضر روندها پیشرفت خوبی داشته است. موضوع اراک جدای از گام هایی است که برای مهلت 60 روز تعریف کرده ایم.»

وی درباره مساله نفتکش توقیف شده ایران توسط انگلیس گفت: «این نفتکش از آب های بین المللی عبور می کرده، بر خلاف آنچه طرف انگلیسی می گوید مقصد آن سوریه نبوده، بزرگی نفتکش به گونه ای بوده که امکان عبور از تنگه سوئز نداشته و مجبور بوده است از تنگه جبل الطارق عبور کند. ما این اقدام انگلیس را نوعی رایزنی دریایی می دانیم. ما سفیر انگلیس و اسپانیا را احضار کردیم و از لحاظ حقوقی منافع خود را در این رابطه دنبال می کنیم.»

ربیعی نیز گفت: «انگلیسی ها ادعا کرده اند که این نفتکش را به تقاضای طرف اروپایی توقیف کرده اند در حالی که مواضع اروپایی ها کاملا مغایر با اظهارات انگلیسی ها بوده است. ما این اقدام انگلیسی ها را محکوم می کنیم و برای همین ما گمان می کنیم اقدام انگلیسی ها پیروی همیشگیشان از خط و مشی امریکایی هاست.»    

کمالوندی درباره اراک تاکید کرد، به هیچ وجه در رآکتور اراک بتن ریخته نشده بلکه در لوله های آن سیمان ریخته شد که خیلی راحت می توان آنها را برطرف کرد و دوباره آنها را راه اندازی کرد. کمیته فنی به خوبی در حال انجام کارش است. همان طور که آقای عراقچی گفتند قرادادهای مربوطه امضا شده و از لحاظ فنی کمیته مشترک چین و انگلیس با وجود بدبینی ای که ما به انگلیسی ها داشتیم به خوبی در حال پیشرفت است و ما به پیشرفت امور در اراک امیدوار هستیم.

عراقچی همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچ امید و اتکایی به هیچ کشور به خصوصی نبسته چه برسد به امریکایی ها چه برسد به اینستکس. اما ما از هر دریچه ای که کمک به اقتصاد کشور کند استقبال می کنیم. ما از هر معبری که در این معرکه جنگ اقتصادی که ترامپ علیه ایران به راه انداخته است استفاده می کنیم. ابتکارات بسیار مفصلی با کشورهای مختلفی با کشورهای گوناگون از جمله چین و روسیه و کشورهای دیگر داشته ایم. از جمله با اروپایی ها اینستکس مطرح شده اما به آن امید نبسته ایم. این را هم بگویم در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از یک عزت و حقانیت در عرصه جهانی به خاطر مذاکرات موفق برجام برخوردار است. این مساله برای ما یک موضع برتر در جامعه جهانی ترسیم کرده است. برای همین کشورهای جهان تمایل به همکاری با ما هستند چرا ما را در موضع حق می بینند. البته که فشارهای امریکا بسیار بالاست اما کشورها خود به دنبال راه حلی برای دور کردن فشارهای امریکا و همکاری با ما هستند. دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد. ما مطمئنیم که امریکا را می توانیم به زانو در آوریم و آنها را وادار کنیم که از مواضع خود کوتاه بیایند و حق مشروع ایران را به رسمیت بشناسند.»

کمالوندی درباره افزایش غنی سازی ایران گفت: «ما برای غنی سازی از همان ماشین ها و سانتریفیوژهای فعلی استفاده می کنیم و نیاز به افزایش آنها نداریم. در ارتباط با گام سوم، باید بگویم سازمان انرژی اتمی ایران توانایی را دارد تا هر میزانی که نیاز باشد سطح غنی سازی خود را افزایش دهد. درباره رآکتور تحقیقاتی تهران نیز باید بگویم که برای این رآکتور ما به اندازه کافی ذخایر اورانیوم داریم. اقدامات دیگری نیز برای ادامه فعالیت رآکتورهای خود انجام داده ایم.»

عراقچی نیز درباره گام سوم گفت: «ما روی گام سوم و گام های دیگر کاملا بررسی کرده ایم و می دانیم چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم. در ابتدا گام و اول و دوم را تصمیم گرفتیم هم زمان اعلام کنیم اما گام سوم را بعدا اعلام می کنیم و فعلا قصد نداریم از مفاد آن بگوییم. ما تمامی گام ها را تا آخر با سازمان انرژی اتمی کاملا هماهنگ کرده ایم.»

وی درباره سفرهای عالی رتبه و نشست های عالی رتبه نیز گفت: «ما دنبال نشست های نمایشی نیستیم بلکه دنبال نتیجه هستیم. نشست وزرای امور خارجه ایران با 1+4 در حال رایزنی است و انتظار می رود در ماه جاری میلادی، ژوئیه، برگزار شود.»

عراقچی تاکید کرد، ما مفهومی به اسم 1+5 نمی شناسیم. امریکا به طور قطعی از برجام خارج شده است، دیگر عضو برجام نیست. اما در صورتی که امریکا تحریم ها علیه ما را بردارد می تواند به مذاکرات برگردد. اولویت ما لغو تحریم های نفتی و بانکی است. امریکا اگر تحریم ها را لغو کند می تواند به مذاکرات بپیوندد. برجام یک پرونده بسته شده است و قابل مذاکره مجدد نیست، و بدون این که یک کلمه به آن اضافه یا کم شود باید احرا شود. اگر امریکایی ها به شرطی که خواسته ما را برآورده کنند، تحریم ها رفع کنند و بخواهند در نحوه اجرای برجام کمک کنند می توانند به مذاکرات بپیوندند. 

کلید واژه ها: ایران و امریکا نشست مطبوعاتی مشترک عراقچی، کمالوندی و ربیعی با خبرنگاران کاهش تعهدات ایران در برجام کاهش تعهدات هسته ای ایران


( ۶ )

نظر شما :

احسان ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۴
همانطور که پیش بینی می شد متاسفانه گام دوم ایران یک گام تعدیل شده و بی ارزش است فقط برای حفظ آبرو!!!!!! و البته فریب افکار عمومی تاریخ نشان خواهد داد که منافع ملی در یکی از ضعیف ترین دولتهای تاریخ چگونه ذبح میشود
ابراهیم قدیمی ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۲:۱۶
.هیچکدا م از تصمیمات گرفته واعلام شده فعلی تجاوزاز مرز ۳۰۰کیلوگرم ویا ازدیاد غلظت تا ۵ درصد حرکتی که نشان دهنده پیشرفتی کیفی باشدنیست. با توجه به اینکه ایران علاقمند به دانش هسته ای غیرنظامی است .پیشرفت واقعی در راه اندازی هرچه سریعتر راکتور اراک بهر شکل که کارشناسان مناسب تر تشخیص میدهند وبا تصور من به شکل مصوب در برجام جهت پیشرفت در تولید داروهای هسته ای مورد نیازکشورو تهیه سوخت ومیله نیروگاهی است.خبر های خوب در این موارد کی میرسد.
ابراهیم قدیمی ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۷
مشکل هسته ای ایران بنظر میرسد بیشتر سیاسی است تا هسته ای. برجام در زمان تدوین از طرف امریکا یکی از دانشمندان بنام هسته ای امریکا که مورد احترام جهانی است و در راس وزارت انرژی امریکا قرار داشت جناب دکتر ارنست مونیز بود. که بنام در دانش هستهای وفعالیت های صلحجویانه هستهای نام بسیار اشنا وقابل احترامی در جهان است. امروز شخصیتی سیاسی جناب ریک پری در این پست قرار دارد که شخصیتی نه علمی بلکه مدیری سیاسی است و مسائل هستهای رااز دید سیاسی ونه علمی نگاه میکند. جناب پرزیدنت ترامپ از زمان عصر حجر تا کنون ده هزار سال تقریبا میگذرد. از زمان عصر مفرق وبرنز در حدود شش هزار سال است عصر اهن را چهار تا پنج هزار سال پیش میدانند و حضرت موسی چهار هزار سال و حضرت عیسی دوهزار سال وحضرت محمد صلوات اله هزار وچهار صد سال پیش میزیستند. اروپائیان پانصد سال پیش قدم به خاک امریکا گذاشتند و عصر صنعتی مربوط به دویست سال وکمی بیشتر اخیر است ودانش هستهای مربوط به کمتر ازصد سال گذشته است. این مدت زمانها را بطور تقریب بیان کردم تا معیاری جهت اظهار نظر در مورد سئوالی که میخواهم مطرح کنم موجود باشد. ممکن است جناب پرزیدنت ترامپ وجناب پمپئو وجناب جاب بولتون با همفکری نتان یاهو ودیگران بفرمایند جهان چه مدت زمان دیگر مهد انسان است. صد سال ؟، پانصد سال وهزار سال ؟یا ده هزار سال وبیشتر؟ بعبارت دیگر شما میخواهید برای مدت زمان از تاریخ امروز تا اخر زمان جهان سوم وجهانی که از دانش هستهای بهره زیادی نمیبرد را از دانش هستهای صلح امیز ممنوع و برکنار کنید. اختلاف بین جناب دکتر مونیز و جناب ترامپ ودیگران این است . جناب مونیز میگوید دانش هستهای را تا اخر زمان نمی توان از جهان سوم دور نگاه داشت. باید انرا قانونمند کرد واجازه استفاده صلح امیز به همگان داد. لذا برجام قانونمندی دانش هستهای نه برای ایران بلکه برای جهان سوم است.. جناب پرزیدنت ترامپ وتیم ایشان اعتقاد دارند که دانش هستهای نباید در اختیار جهان سوم وجهانی که امروز فاقد ان است باشد. جناب ترامپ مگر چنین کاری از امروز تا اخر جهان امکان پذیر است. شما میخواهی از امروز تا اخر جهان با جهان فاقد تکنولوژی هستهای مبارزه کنید. مگر امکان دارد؟.انها ابتدا تولیدات دیگری تهیه میکنند وبعد دنبال دانش هستهای صلح امیز میروند.همه می دانیم ساخت یک سلاح هستهای مخرب تکنولوژی بسیار ابتدائی تری دارد تا یک نیوگاه ویا فعالت صلح امیز هستهای در سایر زمینه ها. سلاح هستهای خودش منفجر میشود وکسی ورد مخصوصی نمیخواند تا منفجر شود.بیائید جهان را از نیروی مخرب هستهای پاکسازی کنیم.بکار گیری نیروی سازنده هستهای باید برای همگان محترم باشد.