آیا توطئه ای در کار است؟

پیام های اقدامات غیرمنتظره ترامپ در روزهای اخیر

۰۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۹۸۰۸۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از تحلیلگران تحلیل هایی را ارائه دادند که بیشتر احساسی بود که گمان می رفت که بدون توجه به واقعیت های موجود، صرفا با استناد به ظواهر و این که امریکایی ها نیروهایشان را از سوریه خارج کرده اند، مشغول تحلیل هستند. از این دست تحلیل ها نه فقط در ایران بلکه در شبکه های غربی نیز مشاهده می شود.
پیام های اقدامات غیرمنتظره ترامپ در روزهای اخیر

نویسنده: سید علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: اعلام ناگهانی خروج نیروهای امریکایی از سوریه توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای بسیاری شوک آور بود. بسیاری این اقدام را نسنجیده دانسته و در جهت تقویت حضور ایران و روسیه، دو کشور حامی بشار اسد، در سوریه دانستند و گفتند که این اقدام باعث آزادی عمل بیشتر آنها در سوریه خواهد شد. حتی برخی شبکه های خبری گزارش دادند که نیروهای ایرانی در سوریه پس از اعلام خروج نیروهای امریکایی از سوریه، تحرکات تازه ای را آغاز کردند و مثلا نیروهای وابسته به ایران وارد شهر دیرالزور شدند. 

بسیاری از تحلیلگران تحلیل هایی را ارائه دادند که بیشتر احساسی بود که گمان می رفت که بدون توجه به واقعیت های موجود، صرفا با استناد به ظواهر و این که امریکایی ها نیروهایشان را از سوریه خارج کرده اند، مشغول تحلیل هستند. از این دست تحلیل ها نه فقط در ایران بلکه در شبکه های غربی نیز مشاهده می شود، از جمله شبکه سی ان ان که از روز به قدرت رسیدن ترامپ صرفا در حال انتقاد دائم از او بوده و الآن نیز از این تصمیم او انتقاد کرده است. البته تکلیف رسانه هایی مثل سی ان ان روشن است، آنها معمولا چشم بسته انتقاد می کنند همان طور که شبکه ای مثل فاکس نیوز چشم بسته فقط از دونالد ترامپ و عموما هر کاری که جمهوریخواهان می کنند، دفاع می کند. بنابراین تکلیف این رسانه ها روشن است و بنا نداریم در این جا آنها را ملاک قرار دهیم. 

تحلیلگران در حالی همگی به تحلیل خروج امریکا از سوریه پرداخته اند و بعضا برای این خروج کف و سوت زده اند که سوالاتی که در این رابطه مطرح شده است را بی پاسخ گذاشته اند. از جمله این که چرا در اعتراض به این اقدام ترامپ فقط رابرت مک گورگ، نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری آمریکا در ائتلاف علیه داعش و جیمز متیس، وزیر دفاع استعفا داده اند در حالی که این دو به نسبت دیگر اعضای دولت امریکا از میانه روهای کابینه ترامپ بودند و با رفتن آنها می توان گفت دولت ترامپ بیش از پیش تندرو شده است. برخی رسانه های امریکایی گفتند که جیمز متیس به این دلیل استعفا داده که خبر خروج نیروهای امریکایی از سوریه را از طریق توئیتر ترامپ فهمیده و هیچ کس به او این خبر را نداده بود در حالی که جان بولتون از این خبر مطلع بوده و بر خلاف همیشه که تصمیم های ترامپ را قبل از اعلام شدن به اطلاع دیگر اعضای دولت می رسانده، این بار هیچ چیز به او نگفته بود. آیا این بدان معناست که پشت پرده تصمیم یا تصمیم های تندی گرفته شده که متیس و مکگورگ مزاحم هایی بودند که ترجیح داده شده است در جریان نباشند؟ 

چرا اعضای کابینه ترامپ هیچ کدام اظهار نظر رسمی نکرده اند. از متیس تنها نقل شده است که با این تصمیم رئیس جمهوری امریکا مخالف بوده و برای همین از سمت خود استعفا داده اما هیچ اظهار نظری درباره علت مخالفت خود بیان نکرده است. یا مکگورگ بعد از اعلام استعفایش هیچ اظهار نظری نکرده است، آیا این بدان معنا نیست که تصمیمی افراطی گرفته شده که حتی آنها هم جرات بیانش را ندارند و استعفا را تنها گزینه پیش رویشان در برابر این اقدام دانسته اند؟ حتی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه نیز تنها به این بسنده کرده که با تصمیم دونالد ترامپ موفق است و حاضر نشده بیش از این توضیحی دهد.

خبر خروج نیروهای امریکایی از سوریه در حالی بیان شد که ناو هواپیمابر امریکا برای نخستین بار از امضای برجام وارد آب های خلیج فارس شد. این ناو ناوی است که در جنگ افغانستان و عراق در سال های 2001 و 2003 از آن استفاده شده بود. آیا میان خروج نیروهای امریکایی از سوریه و ورود ناو امریکایی خلیج فارس ارتباطی هست؟ 

نیروهای امریکایی بر خلاف ادعای ترامپ که در توئیترش گفته بود «وقت آن رسیده به خانه هایشان بازگردند»، ظاهرا قرار نیست به خانه هایشان برگردند چون احتمالا به پایگاه امریکایی ها در عراق منتقل خواهند شد. خبرگزاری آناتولی گزارش داد که اولین گروه از نظامیان امریکایی امروز شبنه 29 دسامبر وارد عراق شده اند. به این ترتیب در حقیقت امریکایی ها به مرز ایران نزدیک شده اند و بر تعداد نیروهای امریکایی مستقر در عراق که احتمالا حداقل 3000 نفر است (چون هر بار از سوی امریکایی ها رقم تازه ای اعلام می شود، رقم دقیقی در دست نیست) افزوده می شود، آیا این به معنای وجود نقشه ای ناگفته از سوی امریکایی ها نیست؟

در حالی که جان بولتون پیش از این تاکید می‌کرد تا زمانی که نیروهای ایرانی در سوریه هستند نیروهای امریکایی این کشور را ترک نمی‌کنند، چه می‌شود که ناگهان ورق بر می‌گردد و تصمیمی مغایر گرفته می‌شود و بولتون هم هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.؟ 

این که امریکایی ها بخواهند حمله نظامی گسترده علیه ایران انجام دهند، در هیچ معادله منطقی نمی گنجد اما اقدامات ایذایی یا اجرای توطئه ای نامعلوم به هیچ وجه از سوی آنها بعید نیست. سفر ترامپ به پایگاه نیروهای امریکایی در عراق با تمامی کج سلیقگی ها و زیر پا گذاشتن عرف های دیپلماتیک و نقض استقلال کشوری مستقل، می تواند پیام های بدی هم به دنبال داشته باشد. این که امریکا آن قدر قلدر است که هر رفتاری ممکن است از آن سر بزند. ترامپ در حقیقت می خواست بگوید به عراق می آیم بدون این که لازم بدانم کسی را در جریان بگذارم، و خیلی آسان عرف های دیپلماتیک و اخلاقی را زیر پا می گذارم بدون این که احساس کنم نیاز باشد به کسی پاسخ دهم. آیا از چنین فردی بعید است کاری غیرمنطقی انجام دهد؟ با توجه به تهدیدهای گاه و بیگاه افرادی چون بولتون و مایک پمپئو علیه ایران آیا نباید انتظار توطئه ای را از سوی امریکایی ها متصور بود؟

تا به این سوالات پاسخ داده نشود نمی توان گفت که ترامپ بی‌گدار به آب زده و اقدامی نسنجیده انجام داده است. گذر ایام می تواند پاسخ بسیاری از این سوالات را بدهد. امریکا در حالی سال جدید را وارد می شود که دموکرات ها نقشه ها برای رئیس جمهوری آن کشیده اند. ترامپ می تواند با یک اقدام غیرمنطقی افکار عمومی را برای حداقل مدتی منحرف کند و دموکرات ها را از تصمیم هایشان دور کند.

کلید واژه ها: سوریه ایران ایران و امریکا دونالد ترامپ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه


( ۵ )

نظر شما :

kasra ۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۰
اینجاست که باید گفت هنوز رهبران ما درک نکردند یا شاید هم کردند ولی منافع شان اجازه نمیدهد که بگویند در 40 سال گذشته سیاست امریکا ستیزی ما چقدر هزینه ساز و ضد امنیت ملی در کلان بوده و همیشه باید در انتظار وقایع بدی باشیم ایا وقت آن نرسیده که تجدید نظر کنند و این خطر بزرگ را کم کرد یا برای همیشه از بین برد؟
2019 ۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۴
بولف است بولف.درست است ترامپ غیر قابل پیش بینی است ولی من فکر نمیکنم بگذارند جنگی پیش بیاید چون ایران خیلی بزرگتر از آن است که جهان و منطقه بتواند هضمش کند!باید دست به ماشه بود بحث واقعیت جنگ است که اجازه نمی دهد با کشوری مثل امروز ایران وارد جنگ شود؟ از پاکستان تا مدیترانه بدون کمک و همکاری ایران سنگ روی سنگ بند نمیشود.آمریکا با کلی پول سال 2002 رزمایش شبیه ساز به نام «میلینیوم چلنج» با هزینه ای بالغ بر 250 میلیون دلار توسط ارتش ایالات متحده برگزار شد. ماجرای این رزمایش شبیه ساز از این قرار بود که تیم ایالات متحده با تمامی تجهیزات در مقابل تیم مقابل که ایران باشد به فرماندهی ژنرال «ون ریپر» وارد عملیات شدند. در نتیجه این رزمایش یک ناوگان از قایق‌های کوچک تیم ایران مکان تیم ایالات متحده را شناسایی کرده و در یک حملهٔ پیشگیرانه، حجم عظیمی از موشک‌های کروز را شلیک میشود که حسگرهای الکترونیکی تیم آمریکا توانایی پاسخگویی به آن‌ها را نداشتند و ۱۶ کشتی جنگی غرق می شود که اگر این نبرد حقیقی بود باعث مرگ بیش از بیست هزار پرسنل نیروی دریایی آمریکا می‌شد. این رزمایش شبیه ساز تا چندین سال افشا و رسانه ای نشده بود تا اینکه ژنرال «ون ریپر» به دلیل برخی اعتراضاتی که داشت در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه های اروپایی از این ماجرا پرده برداشت و نتایج این رزمایش را برای ارتش ایالات متحده فاجعه بار دانست. با توجه به قدرت نظامی و موقعیت جغرافیایی ایران در خلیج فارس این کشور در تنگه هرمز از دست بالاتر برخوردار است و نیروی دریایی آمریکا در این منطقه به هر صورت آسیب پذیر می باشد، همچنین به گفته خود مقامات آمریکایی قدرت موشکی و پهبادی ایران به عنوان بخشی از قدرت نامتقارن این ایران کار می کند. کارشناساس وزارت دفاع آمریکا بر این باورند در صورتی که ایران توانسته باشد به این سطح از پیچیدگی، هدایت، دقت عملیاتی و پیشرفت موشکی برسد، همچنین با توجه به قدرت پهبادی ایران و پیشرفت عالی در عرصه نیروی دریایی، ایران می‌تواند موازنه نظامی منطقه خلیج فارس را به کلی تغییر دهند.حالا سال ۲۰۱۹ است از فردا. آمریکا قوی است ایران هم قوی است جنگ جهانی سوم میخواهند فکر نمیکنم؟ولی باید دست به ماشه بود با صد در صد توان کاری نمیشود کرد!!! ببینم ناوهای اتمی امریکا جرأت میکنند حمله کنند؟همان نیم ساعت اول جنگ اگرغافلگیر نشوید تمام ناوهای امریکا در خلیج فارس تنگه هرمز دریای عمان شمال اقیانوس هند اگر غرق نشده باشند آهن قراضه ای بیش نیستند.اروپا زیر فشار اقتصادی نیمه فلج شده جنگ با کشوری مثل امروز ایران فاجعه خواهد بود برای جهان.اگر آمریکا جرأت کرد به عراق و لیبی حمله کند و قورت دهد بخاطر این بود که لیبی پشه بود هیچی نبود عراق هم سالها بمباران بوسیله آمریکا و بعد خلع سلاح و خستگی ارتش امریکا توانست اینطوری به این روزشان بیندازد. ایران بزرگ خیلی فرق دارد بگذارید برای سپاه و ارتش و بسیج دل مردم را خالی نکنید با این غیره ممکن ها.بولف است حمله........
رضوی ۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۵
در واقع .امریکا دچار فروپاشی شده .وبزودی رقبا درگیر خواهند شد .وترامپ هم بناچار باید از برگ برنده عربستان .برای تقویت جایگاه خودش استفادهد.کنه .مختصر اینکه دعوا سر عربستانه .بزودی .عربستان ذبح خواهد .دستان .حضور امریکا در خلیج وخروج از سوریه همینه