برنامه نابودی سایت هسته‌ای کره شمالی

ترامپ و کیم در مسیر تکرار گذشته؟

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۹۷۶۶۱۱ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ روز شنبه در توییتی از این حرکت رهبر کره شمالی تشکر کرد: «کره شمالی اعلام کرده که در ماه جاری پیش از نشست بزرگ 12 ژوئن، سایت آزمایش هسته‌ای خود را از بین خواهد برد. متشکرم، حرکت بسیار هوشمندانه و خوشایندی است.»
ترامپ و کیم در مسیر تکرار گذشته؟

نویسنده: مایکل مارک

دیپلماسی ایرانی: کره شمالی روز شنبه اعلام کرد که در کمتر از دو هفته آینده سایت آزمایش های هسته ای خود را از بین خواهد برد تا در رویدادی جالب برای دیدار برنامه ریزی شده در ماه آینده با رئیس جمهور دونالد ترامپ آماده شود. در بیانیه ای که در رسانه های رسمی کره شمالی منتشر شد، وزیر امور خارجه کره شمالی گفت که تمام تونل های آزمایشات هسته ای خود را منفجر خواهد کرد و همچنین امکانات و تجهیزات تحقیقاتی نیز حذف خواهند شد.

کیم پیش از این در ملاقات ماه گذشته خود با رئیس جمهور کره جنوبی مون جائه این از برنامه برای تعطیل کردن سایت آزمایش های هسته ای کشورش تا پایان ماه مه صحبت کرده بود. کارشناسان می گویند بستن این سایت ها بسیار مهم و گامی کارساز در جهت خلع سلاح هسته ای است.

ترامپ روز شنبه در توییتی از این حرکت رهبر کره شمالی تشکر کرد: «کره شمالی اعلام کرده که در ماه جاری پیش از نشست بزرگ 12ژوئن، سایت آزمایش هسته ای خود را از بین خواهد برد. متشکرم، حرکت بسیار هوشمندانه و خوشایندی است.» در بیانیه کره شمالی آمده است که «آنها ارتباط و گفت وگوی نزدیک با همسایگان و جامعه بین المللی را ادامه خواهند داد تا صلح و ثبات در شبه جزیزه کره و در سراسر جهان حفظ شود.» پس از اجلاس مشترک دو کره، دفتر مون اعلام کرد که شمالی ها مایل هستند تا این پروسه با حضور کارشناسان بین المللی انجام شود اما در بیانیه کره شمالی چیزی درباره حضور کارشناسان در سایت گفته نشده است.

در طول اجلاس سران دو کره در منطقه روستایی بین مرز دو کشور، مون و کیم وعده دادند که به سمت «خلع سلاح کامل هسته ای» در شبه جزیره کره حرکت خواهند کرد اما جدول زمانی در این باره تعیین نشد. کره شمالی بارها پیش از این گفته بود که برنامه هسته ای خود مادامی که 28 هزار سرباز آمریکایی در کره جنوبی و ژاپن حضور داشته باشند ادامه می دهد. بعضی از کارشناسان باور دارند که کیم ممکن است به دنبال معامله ای باشد که در آن در برابر کاهش حضور نظامی ایالات متحده در منطقه، موشک های دوربرد و میان برد خود را رها کند اما موشک های کوتاه بردش را حفظ کند. این مساله ترامپ را راضی می کند اما می تواند اتجاد میان واشنگتن و سئول را تضعیف کند.

کیم اعلام کرد که نیروی هسته ای خود را در ماه دسامبر کامل کرده است و به دنبال آن قوی ترین آزمایش هسته ای این کشور انجام شد و از موشک هایی رونمایی شد که برای رسیدن به خاک ایالات متحده طراحی شده بودند. آدام مونت، کارشناس ارشد دفاعی در فدراسیون دانشمندان آمریکایی معتقد است: «حالا که کره شمالی اصول توافق را پذیرفته است، مذاکره کنندگان آمریکایی باید استانداردهای هر گونه توافقی که به دست خواهد آمد را حفظ کنند. حالا برای کیم جون اون دشوارتر خواهد بود تا با حضور کارشناسان مخالفت کند.»

کره شمالی پیش از این نیز از جهان خواسته بود تا شاهد انهدام تاسیسات هسته ای آنها باشند. در ژوئن 2008، خبرگزاری های بین المللی اجازه پیدا کردند تا تخریب یک برج خنک کننده در سایت راکتور نایگونبیون را پوشش دهند. درست یک سال پس از آنکه کره شمالی با ایالات متحده و چهار کشور دیگر به توافقی مبنی بر غیرفعال کردن تاسیسات هسته ای خود در برابر دریافت بسته کمکی 400 میلیون دلاری رسید. اما در سپتامبر 2008، شمالی ها اعلام کردند که با بازگرداندن پلوتونیوم به مجتمع خود فعالیت هایشان را از سر می گیرند چرا که واشنگتن وعده های خود مبنی بر حذف نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم را برآورده نکرده است.

دولت جورج دبیلیو بوش کره شمالی را از لیست مذکور در اکتبر 2008 حذف کرد پس از اینکه کره شمالی موافقت کرد که همچنان نیروگاه هسته ای خود را از کار بیندازد. با این حال، تلاش نهایی بوش برای نابود شدن کامل قرارداد در ماه دسامبر گرفته شد و در زمانی که کره شمالی از پذیرش روش های تایید شده ایالات متحده خودداری کرد. در نهایت کره شمالی در ماه می سال 2009 آزمایش دوم هسته ای خود را انجام داد.

منبع: بیزنس اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: کره شمالی خلع سلاح هسته ای ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ کیم جونگ اون


نظر شما :