حرکت پاکستان با چراغ سبز آمریکا

تروریسم ابزار استفاده برای اعمال نفوذ است

۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۶۷۵۸۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: گرچه طبق پیمان امنیتی دولت افغانستان از نیروهای امریکایی برای توقف دخالت پاکستان کمک نخواسته است ولی نرمش امریکا در قبال پاکستان این اجازه را به این کشور داده تا به سیاست های جنگی خود در افغانستان ادامه دهد.
تروریسم ابزار استفاده برای اعمال نفوذ است

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو

دیپلماسی ایرانی: سرتیپ کلیفلند، سخنگوی نیروهای خارجی در افغانستان درباره حملات تروریستی چهارشنبه هفته گذشته در کابل از راه تلفن با خبرنگاران در بروکسل گفته است: "این حملات قابل توجیه نیست و منتظر تحقیقات هستند که بعد از تحقیقات می تواند به جزئیات این حملات پاسخ دهد." او افزوده است:" در این حملات، تلفاتی متوجه تعداد زیادی از غیر نظامیان شده است." در حملات دسته جمعی طالبان که روز چهارشنبه هفته گذشته علیه یک حوزه پلیس و یک مرکز امنیت ملی در کابل صورت گرفت، 22 تن کشته و 107 تن دیگر زخمی شدند. این در حالی است که امریکا به بهانه کمک به نیروهای افغان باز هم قرار است نیروی جدید به افغانستان اعزام کند.

این که طالبان در زمستان امسال ضربات سنگینی به دولت و نیروهای دولت افغانستان نسبت به سال های گذشته وارد ساخته و با آغاز فصل بهار وضعیت چگونه خواهد بود، پرسش قابل توجهی است. نجیب منلی، نویسنده و کارشناس ارشد امور سیاسی افغانستان گفته است: "حملات تروریستی روز چهارشنبه کابل خیلی زود بعد از حملات تروریستی اخیر در پاکستان صورت گرفت." به نظر می رسد این اقدام از سوی سازمان امنیتی پاکستان I.S.I بوده، زیرا این سازمان اعلام کرده بود انتقام حملات اخیر در پاکستان را خیلی زود خواهد گرفت. به گفته نجیب منلی، به همین منظور این حادثه تلخ علیه غیرنظامیان در کابل رخ داد که در نهایت حدود 130 نفر کشته و زخمی بر جا گذاشت؛ طالبان نیز طبق معمول مسولیت هر جنایتی که از سوی I.S.I سر می زند را به عهده می گیرد. به نظر می رسد با آغاز فصل بهار جنگ تشدید خواهد شد و متاسفانه قربانی آن باز هم مردم مظلوم و بیچاره افغانستان خواهند بود.

پرسش دیگر آن است که اگر دخالت پاکستان در افغانستان آشکار است، چرا نیروهای خارجی به ویژه امریکا که با افغانستان پیمان امنیتی امضا کرده است، در قبال پاکستان عکس العمل نشان نمی دهد؟ در پاسخ به آن باید گفت، گرچه طبق پیمان امنیتی دولت افغانستان از نیروهای امریکایی برای توقف دخالت پاکستان کمک نخواسته است ولی نرمش امریکا در قبال پاکستان این اجازه را به این کشور داده تا به سیاست های جنگی خود در افغانستان ادامه دهد. با توجه به شرایط حاکم در افغانستان و اظهارات آقای نجیب منلی به نظر می رسد سال 2017 نسبت به سال های گذشته خونین تر خواهد بود؛ به ویژه که پاکستان این سال را خیلی سرنوشت ساز می داند و قصد دارد سری اقدامات و اصلاحات در مناطق قبائلی خود که با افغانستان هم مرز هستند، انجام دهند.

حکومت مرکزی پاکستان بر اساس تصمیم اخیر خود یک سری اصلاحات را برای مناطق قبایلی اعلام کرد که طی آن در عرض 5 سال آینده مناطق قبایلی ایالت خیبرپشتونخوا ادغام خواهند شد. سیستم قضایی وارد مناطق قبایلی و قوانین رایج از زمان انگلیس دیگر پایان خواهد یافت. اگرچه اسقرار مدنیت در این مناطق و پایان یافتن استحصال حقوق شهروندان، گام خوبی به سوی پیشرفت است ولی به شرط این که حقوق شهروندی به طور کامل از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و از همه مهمتر از نظر امنیتی به مردم قبایل داده شود و صرفا برای قبضه کردن مناطق قبایلی و سلب آزادی مردم قبایل نباشد.

اگر قرار باشد از یک سو آزادی عمل از قبایل به ویژه در دفاع از خاک، از آنان گرفته شود و از سوی دیگر گروه های تکفیری و تروریستی همچنان به کشتار مردم ادامه دهند، به ویژه داعشیان که از سوریه به پاکستان و به مناطق قبایلی در حال باز گشتند، سلب آزادی قبایل در دفاع از خاک بدان معناست که مردم دست بسته به جنایتکاران داعش هدیه داده شوند.

در حالی که ارتش نیروهای امنیتی پاکستان حتی در کراچی لاهور اسلام اباد تاکنون نتوانستند از جان مال مردم محافظت کنند. ناگفته نماند ورود ارتش به مناطق قبایلی براساس معاهدات بین قبایل و قائد اعظم محمدعلی جناح، بنیانگذار پاکستان ممنوع بود ولی 16 سال گذشته براساس یک استراتژی، استعماری مناطق قبایلی به مامن تروریسم تبدیل شد و ارتش به بهانه سرکوبی تروریسم توانست وارد مناطق قبایلی شود. ولی این بازی با ادغام شدن مناطق قبایلی به ایالت خیبرپشتونخوا به گفته کارشناسان پایان نخواهد یافت. مسایل حفظ عمق استراتژیک در افغانستان و به رسمیت شناختن خط دیوراند از سوی دولت افغانستان، وهمچنین نفوذ هند در افغانستان  مسایلی است که پاکستان به راحتی از آن نمی گذرد. بنابراین تروریسم به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گفته نجیب منلی همه این سیاست ها با چراغ سبز امریکا اعمال می شود. 

کلید واژه ها: پاکستان افغانستان عاشق حسین طوری


نظر شما :