به رغم فجایع انسانی

جنگ غزه و شکستی که نتانیاهو متحمل می شود

۱۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۶۵۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت نتانیاهو احساس می کند که جامعه جهانی دیگر نمی تواند بیش از این در برابر وضعیت اسفبار اهالی غزه سکوت کند و فشارها به آن برای قبول آتش بس به زودی افزایش خواهد یافت.
جنگ غزه و شکستی که نتانیاهو متحمل می شود

دیپلماسی ایرانی: در بیست و چهارمین روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه اوضاع بیش از هر زمانی تاسف بار و در عین حال پیچیده است. به ویژه در سایه نتایج نه چندان مطلوب موجود ارتش اسرائیل با فلسطینیان. ارتشی که خود را قوی ترین ارتش منطقه می داند و به توانایی های نظامی اش می بالد اکنون در برابر توانایی های محدود نظامی فلسطینیان که از خود صلابتی استثنائی نشان داده اند و موفق شده اند به دشمن صهیونیستی خسارت های دردناکی تحمیل کنند، کم آورده است.

علی رغم حملات شدیدی که اسرائیل متوجه حماس کرده با این وجود این رژیم نمی تواند ادعا کند که در این جنگ پیروز شده است. نتانیاهو رفته رفته به این باور می رسد که ادامه درگیری ها تا بی نهایت باعث به وجود آمدن وضعیتی خونین و بیهوده خواهد شد که سبب می شود حکومت اسرائیل اگر نتواند آن چه در جبهه های جنگ رخ می دهد را به دستاوردهای سیاسی تبدیل کند، شکستی سنگین را متحمل شود.

درگیری ها امروزه برای اسرائیل به مرحله حساسی رسیده است. دولت نتانیاهو احساس می کند که جامعه جهانی دیگر نمی تواند بیش از این در برابر وضعیت اسفبار اهالی غزه سکوت کند و فشارها به آن برای قبول آتش بس به زودی افزایش خواهد یافت. نتانیاهو این را نیز خوب می داند که ادامه وضعیت فرسایشی نظامی خطری برای روحیه سربازان و همچنین افکار عمومی اسرائیل محسوب می شود که انتظار دارند در برابر کشته شدن ده ها سرباز اسرائیلی دستاوردهای روشنی به دست آید. این را نیز خوب می داند مسئولیتی که دولت او در حمله زمینی هدف خود تعریف کرده است و می خواهد تمامی تونل های هجومی منتهی به سرزمین های اشغالی را از بین ببرد چه هزینه های سنگینی در بر دارند و اگر بنا باشد بیش از این خود را درگیر جنگ زمینی کند متحمل هزینه های بیشتری خواهد شد.

برای همین اسرائیل امروز به صورت اسف باری نیاز به چارچوبی روشن برای پایان دادن به کشتار و خروج از غزه دارد، و این به آن معنا است که مجبور است در تعریف اهداف سیاسی خود برای این جنگ تجدید نظر کند. در ابتدای حمله هدف اسرائیل بازگرداندن آرامش بود و نتانیاهو ابتدای جنگ می گفت که معادله ای که می خواهد در پیش بگیرد "آرامش مقابل آرامش" است. اما با پیشرفت درگیری ها و وقوع حوادث ناگهانی توسط حماس که طرف اسرائیلی را شوکه کرد، هدف به نابودی تونل های تهاجمی تغییر یافت. و امروز بعد از گذشت سه هفته از آغاز جنگ، هدف خلع سلاح غزه در مقابل رفع محاصره از آن شده است.

امروز نتانیاهو مجبور شده است که دامنه عملیات نظامی خود را گسترش دهد و سربازهای ذخیره بیشتری را به جبهه های جنگ بفرستد، و اعلام می کند که هر گونه آتش بس فوری که از ویرانی تونل های هجومی حماس توسط اسرائیل جلوگیری کند را نمی پذیرد. اما به دور از تمامی این مسائل به دنبال دریچه ای برای خروج از این جنگ نیز می گردد، برای همین از جامعه جهانی می خواهد که هر چه سریع تر راهی برای خلع سلاح غزه در برابر رفع محاصره آن و طرح جامعه جهانی برای بازسازی آن بیابد. 

تا به این لحظه اسرائیل نتوانسته است از لحاظ نظامی بر حماس پیروز شود و برای همین به دنبال راهی برای پایان دادن به کنترل سیاسی آن بر نوار غزه است تا به این ترتیب مقدمات آتش بس فراهم شود. برای همین گمان می کند که می تواند به این جنبش تحمیل کند که سلاح هایش را کنار بگذارد در مقابل رفع محاصره غزه محقق شود.

در حقیقت آن چه اکنون اسرائیل می خواهد تغییر ریشه ای در نوار غزه و تبدیل حماس به جنبشی مربوط به گذشته است. اما آیا این شدنی است؟

 

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حماس نتانیاهو


نظر شما :